تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۱۹ آذر ۱۴۰۱
چرخش وزیر نفت

احتمال رفتن مسعود میرکاظمی از دولت و گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت وزیر نفت

در خرداد پارسال، جشن‌ساز با رستم قاسمی مسائل و مشکلات برآمده از ماجرای بابک زنجانی و دادگاه رفتن و محکوم شدن را کنار گذاشتند و یکی شدند

مسعود میرکاظمی

اقتصاد۲۴- شایعه کنار رفتن مسعود میرکاظمی، بیش از آنکه یک خبر در حوزه کلان اقتصاد و سازمان برنامه باشد، یک خبر نفتی است. منکر تاثیرات زیاد او بر حوزه کلان اقتصاد و برنامه‌ریزی‌های دولت نیستیم، اما پیامد‌های رفتاری میرکاظمی بیشتر از هر چیز در حوزه نفت رصد و دنبال می‌شود. چراکه او به‌نوعی صاحب آن «نفوذ برتر» در این حوزه است که توجه یا عدم توجه‌اش از بهارستان در خیابان طالقانی تاثیرات زیادی دارد.
باید به خرداد ۱۴۰۰ برگردیم.

به گزارش هم میهن ، تقریبا روشن بود که رئیسی، رئیس دولت آینده ایران است. چینش کابینه قبل از خود انتخابات شروع شده بود و چه وزارتخانه‌ای مهم‌تر از نفت؟ در این حوزه، دو جریان از دل اصولگرایی نفت فعال شده بود. ۱. جریان جنوب به رهبری جشن‌ساز و حمید دریس ۲. جریان تهران و پایداری با محوریت میرکاظمی، بیات، خجسته و اوجی. فعال شدن این دو جریان سریع به تقابل کشیده شد و وقایع سال ۸۹ در نفت را به‌خاطر آورد. آن‌روزی‌که میرکاظمی علیه مخزن‌گرایان نفتی، موسوم به جنوبی‌ها ایستاد و آن‌ها را از شرکت مناطق نفت‌خیز تقریبا کنار گذاشت. افتراق دو جریان اصولگرا در نفت، بیشتر از اینکه براساس بینش نفتی باشد، براساس منش سیاسی است. جریان جنوب کمی سنتی‌تر، کمی با ملاحظه‌تر، جریان تهران بی‌پرواتر و تندتر با محوریت پایدارای. اولی پر از ایده‌های نفتی، دومی فاقد ایده و بینش.

در خرداد پارسال، جشن‌ساز با رستم قاسمی مسائل و مشکلات برآمده از ماجرای بابک زنجانی و دادگاه رفتن و محکوم شدن را کنار گذاشتند و یکی شدند. دیگر چهره‌های اصولگرایی نفت هم گرد این حلقه جمع شدند. از حمید بورد گرفته تا سیدپیروز موسوی و حمید دریس و نورالدین موسی و ... (تماما منتقدان نفتی زنگنه) در دیگر سو هم میرکاظمی حلقه نفتی خود را فعال کرد. شامل مرتضی شاه‌میرزایی، خجسته‌مهر، بیات، چگینی، حسین شیوا و جواد اوجی.

مرحوم رستم قاسمی، کاندیدای جنوبی‌ها بود برای وزارت، جواد اوجی کاندیدای پایداری‌ها. در حلقه میرکاظمی فقط سه نفر قبل از این سابقه معاونت وزیری داشتند: حسین بیات، جواد اوجی و خجسته‌مهر. بیات نسبت به اوجی سیاسی‌تر و شناخته‌شده‌تر بود. جواد اوجی مرد آرام و کم‌حاشیه و احتمالا مطیع‌تری بود نسبت به دیگران. مسعود میرکاظمی با بستن عهد و شرط و شروط اوجی را برگزید.

رقابت بین رستم و اوجی بالا گرفت. مثل بقیه رویداد‌ها و رقابت‌های سیاسی در ایران، اول رقابت شکل گرفت بعد برایش فلسفه و ایدئولوژی نوشته شد. هر دو گروه با توسعه‌گرایان نفتی و تیم زنگنه مشکل اساسی داشتند. مشکل تیم جنوب بینشی و نگرشی بود، مسئله تیم میرکاظمی، سیاسی. تیم جنوب سابقه همکاری و نزدیکی به زنگنه را داشت. آن‌ها در سال ۹۲ برای رای‌آوری زنگنه تلاش‌های بسیاری کرده بودند.


بیشتر بخوانید: هشدار اتاق بازرگانی؛ رویگردانی چین از سرمایه‌گذاری در ایران!


به‌واقع اصولگرایی نفتی از سال ۸۹ دوپاره شد. اما شقه‌شدن‌اش فقط سیاسی و یارگیری بود تا یک اختلاف بینشی سنگین. البته میرکاظمی حرف‌ها و سخنانی عرضه می‌کرد که می‌خواهد تسلط و انحصار یک گروه (جنوبی‌ها) در نفت را بشکند و دست به کار‌هایی هم در طول دوران وزارت‌اش زد، اما وزیر نفت احمدی‌نژاد هم بیشتر از دو سال وقت و فرصت ماندن نداشت و همه آنچه خواسته‌هایش بود در مرداد سال ۹۰ به محاق رفت، اما در خرداد ۱۴۰۰ دوباره زنده شد. آدم‌ها هم تقریبا همان‌ها هستند. انگار نه اینکه ۱۰ سال گذشته است.

جواد اوجی تا پیش از وزارت، مردی کم‌حاشیه و بی‌صدا بود. با اینکه از سوی زنگنه کنار گذاشته شده بود، اما نه مصاحبه شاخصی کرده بود و نه در جلسات علیه قرارداد‌های نفتی و وزارت نفت شرکت جسته بود. کاری که سالاری و خجسته مدام در سال‌های وزارت زنگنه کردند و خود را در نظر‌ها نشاندند.

بیات و خجسته مشخصا خود را شایسته‌تر از اوجی می‌دانستند، برای وزارت. اما نظر پدرخوانده تیم چیز دیگری بود. در آن سو؛ تیم رستم به نظر سرحال‌تر و قبراق‌تر می‌نمود. هم پاکارهایی، چون دریس و نورالدین موسی به میان آمده بودند و هم پرنفوذهایی، چون جشن‌ساز. ایده برتر هم از آنِ آن‌ها بود. مردان مخزن‌گرا و خودکفایی نفت در تضاد با ایده‌های زنگنه خود را خوب برجسته می‌کردند، اما دیگر رقیب و روبه‌رویشان زنگنه و سیدمهدی حسینی نبود. مشکل‌شان میرکاظمی بود که در تیم رئیسی نفر اول اقتصادی و چینش کابینه با او بود.

دقیقا مشکل جنوبی‌ها از همین‌جا شروع شد. با یک تیم بی‌ایده قرار بود رقابت کنند. آنان در جنگ ایده‌ها رقبایی سر سخت بودند، اما وقتی رقیب در ایده‌های نفتی اصلا حرف و سخنی در چنته ندارد و اساس کنش‌مندی‌اش بر نفوذ زیاد میرکاظمی در ستاد رئیسی است، چگونه باید مانور داد؟ این سوالی بود که جشن‌ساز، نورالدین، دریس و رستم قاسمی از پس آن برنیامدند. مات نفوذ و قدرت شدند. اینگونه شد وقتی رقابت به مرحله داغ رسید، با اولین ایراد، رستم ضربه فنی شد؛ ماجرای بابک زنجانی. دو چهره معروف جنوبی‌ها، هم رستم قاسمی و هم سیف‌الله جشن‌ساز بازیگران اصلی تحویل نفت به بابک زنجانی بودند و پولی که برنگشته بود. جالب نیست از دل تیم اصولگرا که قاعدتا باید حامی برنامه‌های هم‌تیمی‌های خود باشند این حرف درمی‌آید؟ چالشی که تیم زنگنه دنبال می‌کرد. بله، در رقابت باید هر طوری هست حریف را به در کرد، بعد جای زخم‌ها و شکاف‌ها را می‌شود ترمیم کرد. (سنت مألوف سیاست ایرانی)

جنوبی‌ها دچار سردرگمی شده بودند. به تیم بی‌ایده نفتی چه باید می‌گفتند؟ عاشقان توتال؟ عاشقان چشم‌آبی‌ها؟ اصلا عاشقان چی؟

میرکاظمی صاحب ایده توسعه ۳۵ ماهه پارس جنوبی بود که به ثمر نرسید. بله، میرکاظمی میانه کار عزل شد. وعده ۳۵ ماهه داد؛ ۲۴ ماه بیشتر وزیر نبود. بماند که اگر هم می‌بود، اتفاقی رخ نمی‌داد، اما بهانه برای فرار زیاد بود. اما در خصوص گم شدن دکل نفتی در تیرماه ۹۱ و وزارت رستم چه جوابی بود؟ در خصوص تحویل نفت به بابک زنجانی چه؟ در خصوص ادعای «تحریم بشویم نفت ۲۰۰ دلار می‌شود چه؟» این‌ها ضرباتی بود که تیم جنوبی‌ها از میرکاظمی خورد و وزارت نفت به تیم او واگذار شد. دقیقا هم آنچه پیش‌بینی می‌شد، شد. شاه‌میرزایی، چگینی، سالاری، خجسته‌مهر معاون وزیر و روسای شرکت‌های چهارگانه نفت شدند. بیات و شیوا هم به صندوق نفت رفتند و جا‌های مهم در نفت به حلقه مسعود میرکاظمی رسید.


بیشتر بخوانید: آمار اوپک از فروش نفت ایران


اما مشکل تیم مسعودخان، از آنجایی شروع شد که وزیرش برجستگی خاصی نسبت به دیگر افراد تیم نداشت و رعایت منزلت یک وزیر برایشان سخت بود. جدی نگرفتن اوجی از معاونین‌اش شروع شد. خبرنگاران نفتی کلی اشاره و ماجرا دیده‌اند از اینکه در فلان برنامه سالاری چه کرد، شاه‌میرزایی چه کرد و خجسته‌مهر و ... تماما بر این مدار که مدیران آقای وزیر را تحویل نگرفتند. بعید هم نبود، تیمی که فاقد ایده مدیریتی باشد و صرفا براساس الگوی نزدیکی به قدرت به منصب رسیده باشد، همه چیزش براساس گردش قدرت و نزدیکی به آن معنی می‌کند و الان که اوجی وزیر شده بود، برایشان سخت بود. اختلاف اوجی با معاونین‌اش زود آشکار شد و ماجرای تیتر‌های کانال‌ها.
از سوی دیگر، در کابینه منزلت میرکاظمی به خاطر ایده‌های بودجه‌ای‌اش کمتر شد، در رقابت با مخبر. مخبر بر نفت هم سایه انداخته و توانسته بود برای خجسته‌مهر یک لاین حمایتی قومی-همشهری‌بازی فراهم آورد. لاینی که به برجسته شدن دزفولی‌ها در نفت منجر شد. اما اوجی دیگر آن مرد متین و کم‌صدا نبود و به تکاپو افتاد منزلت خود در نفت را تثبیت کند. اینگونه شد که هر روز خبری می‌آمد که یا شاه‌میرزایی می‌رود یا خجسته یا سالاری. اوجی از هیچ‌کدام دل خوشی نداشت و ندارد. وزیری بدون معاون همراه. اما تا امروز حریف تیم مسعود‌خان نشده و نتواسته است دست به تغییر بزند. ولی گویا اقبال میرکاظمی تا پایان بررسی بودجه امسال در مجلس است. از سویی او گویا بازی تسلط را به مخبر باخته است و از طرفی هم شنیده می‌شود ناخوشی میرکاظمی هم جدی است و سلامتش نیاز به حراست بیشتری دارد. به‌خصوص اینکه رستم قاسمی ناغافل از دنیا رفت. کنار رفتن میرکاظمی از دولت، بدون شک اولین تاثیرات خود را در نفت می‌گذارد و جلیل و حاج مرتضی و خجسته در نوسان ماندن و رفتن می‌افتند.

اگر میرکاظمی تسلط و سایه‌اش از نفت را از دست دهد، یحتمل اوجی برای یارگیری به سمت جنوبی‌ها بچرخد. خودش بی‌ایده بود و برای کسب حمایت سیاسی به میرکاظمی عرصه را واداد. اکنون هم بی‌ایده است، اما وقتی پدرخوانده نباشد، به سمت جنوبی‌ها می‌چرخد، دور نیست تغییرات اساسی در نفت...

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

روسیه از درگیری بین ایران و اسرائیل ناخشنود نیست

فیلم/وضعیت جاده‌های سیستان و بلوچستان بعد از بارش‌های سنگین

فیلم/سیدحسین حسینی: جریمه ۳۰۰ میلیونی فدای سر آن هوادار خانم

فیلم/مراسم زیبای هزار دف روستای پالنگان

عربستان سعودی به قیمت نفت ۱۰۰ دلار نیاز دارد

سهام آهن در بورس کالا

فیلم/ تجمع ثبت نام کنندگان پژو پارس مقابل سازمان تعزیرات

احداث آرامستان‌های جدید در ۲ نقطه تهران

بمباران سنگین مقر حشد الشعبی در عراق توسط اسرائیل

اینفوگرافی/میزان رشد قیمت‌ها در ۲ سال و نیم اول دولت رئیسی و روحانی

خطر حذف ایران از تجارت جهانی با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

نرخ رهن و اجاره مسکن در ترمینال جنوبی و حوالی منطقه ۱۶ + جدول

صادرات نفت ایران رکورد زد

فیلم/جولان خودرو‌های فرمول یک در تهران

پیش‌بینی قیمت سکه امروز یکم اردیبهشت ۱۴۰۳

بلوای ناترازی‌ها در بودجه ۱۴۰۳

جدایی قریب‌الوقوع یک بازیکن از استقلال

برگزاری دومین حراج شمش طلا در این تاریخ

زرآباد سیستان زیرِ آب / راه‌های ارتباطی بسته شد و تیر‌های برق سقوط کرد، مدیریت بحران کجاست؟

فیلم/ون حامل بازیکنان تراکتور زیر مشت و لگد هواداران!

آمار غلط دولت درباره نرخ بیکاری

ارشادِ گشت ارشاد

بیت کوین آماده رویارویی با رویداد هاوینگ

فیلم/ انتقام سخت یک زن از همسرش با ریختن آب جوش!

سقوط طبقاتی شهروندان ایرانی / سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و حرکت متوسط‌ها به سمت فقیر شدن ادامه دارد

خبر مهم درباره حقوق بازنشستگان ۱۴۰۳

بورس در چه شرایطی رشد می کند؟

پشت پرده صدای انفجار در اصفهان چه بود؟

بی‌قاعدگی در گشت ارشاد؛ نتیجه برخورد‌های گشت ارشاد در طرح نور، تذکر جدی برای برخی از مسئولان

فیلم/روایت عجیب از مادر رونالدو؛ کریستیانو قرار بود سقط شود؟

حباب سکه به این عدد رسید

انس جهانی در آستانه شکست رکورد یک ماهه

عکس/ استایل جالب ولیعهد عربستان در دفتر کارش

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

آرامش سیاسی دلار را به ثبات رساند

سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه بدون تغییر شارژ شد

قیمت نفت افزایش یافت

فیلم/اولین سکانس بوسیدن دو بازیگر زن و مرد در یک فیلم ایرانی!

بازار طلا با ثبات دلار همراه می‌شود؟

اصلاحیه شورای رقابت در مورد تغییر خودرو‌های ثبت‌نامی

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ + جدول

قیمت انواع خودرو‌های رنو + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول