اقتصاد۲۴ بایک BJ ۴۰ که به عنوان جیپ رانگلر چینی شناخته میشود قرار است با تغییر نام به دیار BJ ۴۰ به بازار ایران راه پیدا کند. شرکت بایک برای نخستین بار در نمایشگاه خودرو پکن سال ۲۰۱۰ از خودرو مفهومی با نام B ۴۰ پرده برداشت که یک کپیبرداری از جیپ رانگلر بود و به همین دلیل بسیاری برای آن لقب جیپ چینی را در نظر گرفتند. این خودرو در نمایشگاه خودرو گوانگژو ۲۰۱۳ در نسخه تولیدی با نام بایک BJ ۴۰ معرفی و پس از مدتی کوتاهی به بازار عرضه شد. این خودرو در ابتدا فقط در نسخه دو در قابل سفارش بود، اما در سال ۲۰۱۵ مدل چهار در آن نیز با نام BJ ۴۰ L به بازار راه پیدا کرد.
بایک BJ ۴۰ در سال ۲۰۱۸ یک فیس لیفت را تجربه کرد که باعث تغییرات ظاهری و داخلی آن شده بود. این نسخه فیس لیفت در سال ۲۰۱۸ با نام بایک BJ ۴۰ پلاس به بازار راه پیدا کرد. ضمن این که در سال ۲۰۱۹ نسخه پیکاپ این خودرو نیز با نام F ۴۰ روانه بازار شد که طبق نسخه دو در این خودرو طراحی شده و طراحان با حذف صندلیهای عقب برای آن یک اتاق بار ایجاد کردند.
بایک BJ ۴۰ بر اساس جیپ رانگلر توسعه پیدا کرده و به همین دلیل همانند آن از فرم جعبهای شکل و گلگیرهای برجسته بهره میبرد. البته طراحان برای نمای جلو به جای چراغهای دایرهایشکل از چراغهای مستطیلیشکل و هچنین جلوپنجرهای کمارتفاعتر استفاده کردند تا آن را نسبت به جیپ رانگلر متمایز کنند. جلوپنجره این خودرو که از چند قسمت U شکل کرومی بهره میبرد در واقع امضای طراحی بایک بوده و تمام شاسی بلندهای آن به این طرح مجهز هستند.
در نمای عقب این خودرو نیز شاهد شیشه جدا از در صندوق، سپر برجسته، چرخ زاپاس و چراغهای مستطیلی هستیم که به جیپ رانگلر شباهت زیادی دارند؛ به گونهای که این دو خودرو از لحاظ طراحی عقب به آسانی قابل تشخیص نیستند.
طراحی داخلی بایک BJ۴۰ به واسطه فیس لیفت سال ۲۰۱۸ کاملا تغییر پیدا کرده است؛ در واقع طراحان به جای جیپ رانگلر برای طراحی داخلی این خودرو در مدل فیس لیفت از مسدس بنز G کلاس استفاده کردند. از این رو در کابین این خودرو شاهد طراحی مدرن کنسول میانی با انتخابگرهای الکترونیکی، صفحهآمپر دیجیتالی، نمایشگر اطلاعاتی سرگرمی ایستاده در بالای داشبورد و دریچههای تهویه کرومی هستیم که نمای لوکسی را به وجود آوردند.
دیار خودرو برنامه عرضه مدلهای BJ۴۰ چهاردر و پیکاپ F۴۰ را در دستور کار خود قرار داده است که نسخه پیکاپ این خودرو فقط از دو صندلی بهره میبرد و در عقب نیز فضای بار کوچکی با ظرفیت ۵۲۰ لیتر وجود دارد که برای حمل پانل سقف مناسب است.
صندوق بایک BJ۴۰ چهاردر فضای بار ۵۳۰ لیتری را به همراه دارد که با خواباندن صندلیهای عقب میتوان این میزان را به ۹۶۵ لیتر افزایش داد. شیشه عقب این خودرو نیز همانند چیپ رانگلر به شکل مجزا به سمت بالا میرود و در صندوق نیز به صورت افقی به سمت راست باز خواهد شد.
طبق اعلام دیار خودرو، بایک BJ ۴۰ با امکاناتی، چون صندلیهای چرمی، سیستم صوتی با ۸ بلندگو، چراغهای اتوماتیک، صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی، سیستم تهویه دو منطقهای، گرمکن صندلیهای جلو، تنظیم برقی ۶ جهته صندلی راننده، کروز کنترل، اینترنت ۴ G وای فای، نمایشگر مرکزی ۱۰ اینچی، اتوهلد، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، ۲ ایربگ، قفل دیفرانسیل عقب، پایش باد تایرها، حالتهای رانندگی اسپرت، اقتصادی و برفی، ترمز پارک برقی، کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی، ترمز کمکی، کنترل کشش و سیستم کنترل پایداری روانه بازار خواهد شد.
فاصله بایک BJ ۴۰ از زمین به ۲۱۰ میلیمتر، زاویه حمله آن در نسخه دو در به ۳۷ درجه، زاویه فرار آن به ۳۳ درجه و زاویه شکست آن نیز به ۲۴ درجه میرسد که برای آفرود مناسب خواهد بود. ضمن این که این خودرو بر خلاف رانگلر از سیستم تعلیق مستقل دوجناقی در جلو و چند اتصالی در عقب بهره میبرد که روی جاده سواری بهتری را نسبت به اکسلهای صلب به همراه خواهد داشت.
دیار خودرو قصد دارد بایک BJ ۴۰ را با موتور ۲ لیتری بنزینی توربو به بازار ایران عرضه کند که میتواند قدرتی برابر با ۲۲۵ اسب بخار و گشتاور ۳۸۰ نیوتنمتر را به تولید برساند. یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ساخت ZF نیز وظیفه انتقال قدرت به تمام چرخها را بر عهده دارد. این خودرو چهار چرخ محرک به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت ۱۰.۱ لیتری را به همراه خواهد داشت.