تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۲۸ آذر ۱۴۰۱
عدم تعیین تکلیف مجلس و دولت با بودجه و برنامه توسعه

مجلس بلاتکلیف؛ برنامه هفتم و لایحه بودجه ۱۴۰۲ هنوز به بهارستان نرسیدند

طبق قانون هر‌ساله دولت باید ۱۵ آذر لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند، اما آذر‌ماه رو به اتمام است و هنوز از لایحه بودجه ۱۴۰۲ خبری نیست. اتفاقی که دولت‌های نهم و دهم سردمدار آن بود و به نظر می‌رسد همان اتفاقات حالا در دولت سیزدهم در‌حال تکرار است.

مجلس بلاتکلیف

اقتصاد۲۴- طبق قانون هر‌ساله دولت باید ۱۵ آذر لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند، اما آذر‌ماه رو به اتمام است و هنوز از لایحه بودجه ۱۴۰۲ خبری نیست. اتفاقی که دولت‌های نهم و دهم سردمدار آن بود و به نظر می‌رسد همان اتفاقات حالا در دولت سیزدهم در‌حال تکرار است. تأخیری که برخی آن را به دلیل بلاتکلیفی دولت در اول ارائه‌کردن برنامه هفتم توسعه یا لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس می‌دانند، در‌حالی‌که با اتمام آذر‌ماه نه از لایحه بودجه خبری است و نه از ارائه برنامه هفتم توسعه به مجلس! اگرچه سید‌محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور پیش از این در گفتگو با «شرق» ادعا کرده بود که هر دو برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه ۱۴۰۲ در دولت نهایی شده و تا ۱۵ آذر‌ماه به مجلس تقدیم می‌شوند، اما برخلاف وعده داده‌شده مجلس همچنان چشم‌انتظار است ببیند دولت لایحه بودجه ۱۴۰۲ را چه زمان قرار است به مجلس بفرستد تا بتوانند تکلیف درآمد و هزینه‌های یک‌ساله کشور را روشن کنند. اتفاقی که از نظر مجلسی‌ها پذیرفتنی نیست و حتی صدای نمایندگان موافق دولت را هم درآورده است. در این میان می‌توان به تذکر علیرضا سلیمی، نماینده محلات اشاره کرد. او در انتقاد از عملکرد دولت در ارائه لایحه بودجه و برنامه هفتم توسعه، گفت: «دولت و دست‌اندرکاران آن به نحوی رفتار نکنند که تلقی رهاسازی امور، عدم برنامه‌ریزی درست، نادیده‌گرفتن اولویت‌ها از اقدامات و رفتار‌های آن‌ها در ذهن خطور کند». سلیمی به افزایش قیمت ارز، سکه و خودرو در کشور اشاره کرد و گفت: «این افزایش‌ها بالطبع در سایر بازار‌ها نقش مستقیم خواهد گذاشت و با استانداردی قابل ارزیابی نیست. دولت نیازمند پالایشی از درون است.

به گزارش شرق ، برخی عناصر ناتوان و بی‌انگیزه با رسوب در لایه‌های مدیریتی هنری جز خنجرزدن از پشت ندارند. مماشات با این عناصر که زندگی مردم را دچار مشکل کرده‌اند، موجب تباهی ملک خواهد شد. افزایش قیمت مواد غذایی نیازمند تدبیری ویژه است». اما جلسه فوق‌العاده هیئت دولت از ۱۳ آذرماه به ریاست رئیس‌جمهور و در سه شیفت برای بررسی تبصره‌های یک تا شش ‎بودجه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. هم‌زمان با برگزاری این نشست‌ها سران قوا نیز در جلسات هفتگی خود بر این نکته که لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ باید بر اساس قانون، هم‌زمان با برنامه هفتم بررسی و معطوف به سیاست‌های کلی این برنامه متناسب‌سازی شود، تأکید کرده‌اند.

با این وجود به نظر می‌رسد که میان مجلس و دولت در مورد ارائه بودجه سال آینده و برنامه هفتم توسعه اختلافات جدی وجود دارد. بنا به گفته نمایندگان مجلس، دولت باید ابتدا برنامه هفتم توسعه را به مجلس ارائه کند، سپس لایحه بودجه را به مجلس بفرستد، اما تاکنون در این زمینه کوتاهی کرده است. در روز‌های قبل محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از اینکه در مورد زمان بررسی لایحه بودجه و برنامه هفتم توسعه نوعی بلاتکلیفی وجود دارد، تأکید کرده بود که زمان در‌حال از‌دست‌رفتن است. پورابراهیمی در جلسه علنی مجلس گفته بود که ممکن است اصرار ما درخصوص ارائه برنامه هفتم توسعه سبب شود تا به سمت تصویب بودجه چند‌دوازدهم برویم که علامت خوبی برای اقتصاد کشور نیست. از همین‌رو پورابراهیمی از مجلس خواست تا درخصوص بررسی لایحه بودجه و برنامه هفتم توسعه تصمیم جدی بگیرد. پیش از پورابراهیمی، محمدمهدی مفتح، نماینده مردم تویسرکان و نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی در مجلس نیز با انتقاد از عدم ارائه لایحه برنامه هفتم به مجلس از سوی دولت گفته بود، اگر سال گذشته دولت می‌گفت که برنامه هفتم را نمی‌توانم به مجلس ارائه بدهم، می‌پذیرفتیم؛ اما در‌حال‌حاضر بیش از یک‌سال‌و‌سه ماه از عمر دولت می‌گذرد و این صحبت‌ها پذیرفته‌شده نیست.

دولت هرچه سریع‌تر لایحه بودجه ۱۴۰۲ را به مجلس تقدیم کند

علاوه‌بر‌این، صدای سایر نمایندگان هم درآمده است و خواستار ارسال هر‌چه سریع‌تر لایحه بودجه ۱۴۰۲ از سوی دولت به مجلس هستند. مهرداد گودرزوند، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌و‌بودجه مجلس در انتقاد از دولت در‌این‌باره گفته است: «هنوز دولت نه لایحه بودجه ۱۴۰۲ و نه لایحه برنامه هفتم توسعه را به مجلس نداده است، انتظار می‌رود که دولت مدیریت زمان داشته و هرچه سریع‌تر بودجه را به مجلس ارائه دهد». گودرزوند اظهار کرد: «طبیعتا دولت باید در ابتدا لایحه برنامه هفتم را به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کرد که با توجه به گذشت موعد زمانی آن و اینکه هنوز این اتفاق رخ نداده، باید مجلس شورای اسلامی وارد بررسی بودجه شود؛ چون با این شرایط نه می‌توان برنامه و نه بودجه را در زمان خود مصوب کرد و هر دو کار روی زمین می‌ماند».


بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت لایحه بودجه ۱۴۰۲


او ادامه داد: «باید دولت زمان را مدیریت کرده و هرچه سریع‌تر لایحه بودجه سال آینده را به مجلس تقدیم کند تا ما بتوانیم با توجه به سیاست‌های ابلاغی، بودجه سال آینده را در این محور‌ها مورد رسیدگی قرار دهیم».

نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌و‌بودجه مجلس با تأکید بر این توضیح که دولت باید طبق قانون، اول لایحه برنامه هفتم را به مجلس تقدیم می‌کرد، افزود: «اکنون که سه ماه تا پایان سال باقی مانده است دولت ابتدا لایحه بودجه را به مجلس دهد تا بعد از اتمام آن مجلس وارد بررسی لایحه برنامه هفتم شود؛ البته هنوز هیچ چیزی معلوم نیست، چون اساسا دولت نه لایحه برنامه و نه لایحه بودجه را تقدیم نکرده است».

اظهار امیدواری از ارائه هر چه سریع‌تر لایحه بودجه به مجلس

شهبازی، رئیس کمیته دیوان محاسبات و امور مالی مجلس نیز در‌این‌باره ابراز امیدواری کرده است که دولت حداقل در هفته جاری لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را تقدیم مجلس کند.

شهبازی درباره آخرین وضعیت ارائه لوایح بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه به مجلس گفت: «متأسفانه اختلاف‌نظری وجود دارد؛ برخی در مجلس و دولت معتقدند که دولت باید اول لایحه برنامه هفتم را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند و سپس لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ بر اساس آن مورد رسیدگی قرار گیرد، در این صورت بودجه سال آینده به‌صورت دو یا سه دوازدهم خواهد بود و مجلس در سال دیگر وارد بررسی بودجه سال ۱۴۰۲ می‌شود».

او ادامه داد: «در مقابل نظر دیگر آن است که اول مجلس وارد بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شود؛ چراکه همان گروهی که مشغول تدوین بودجه است، همان گروه بر روی برنامه هفتم هم کار می‌کند و تقریبا بودجه براساس برنامه هفتم تدوین شده است به خاطر همین مجلس شورای اسلامی می‌تواند ابتدا بودجه را بررسی کرده و سپس وارد بررسی برنامه شود؛ البته که متأسفانه تاکنون هیچ لایحه‌ای به مجلس ارائه نشده است، امیدواریم حداقل دولت این هفته بودجه سال ۱۴۰۲ را به مجلس ارائه کند».

این عضو کمیسیون برنامه‌و‌بودجه مجلس با بیان اینکه دولت باید تا ۱۵ آذر لایحه بودجه را به مجلس تقدیم می‌کرد، تصریح کرد: «با توجه به اینکه این اتفاق رخ نداده است، به نظر بنده بهتر است ابتدا مجلس وارد بررسی بودجه شود و با اتمام آن رسیدگی به برنامه هفتم را در دستور کار قرار دهد، در این صورت دولت در اجرای بودجه سال ۱۴۰۲ در سال آینده با مشکل مواجه نخواهد شد».

اگرچه نمایندگان اظهار امیدواری کرده‌اند که هر‌چه سریع‌تر دولت لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند، اما از آنجایی که مجلس در تعطیلات یک‌هفته‌ای به‌منظور سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه است، در صورت آماده‌بودن لایحه بودجه، تقدیم آن به آخر آذر‌ماه هم نمی‌رسد و معلوم نیست بالاخره دی‌ماه شاهد ارسال برنامه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس خواهیم بود یا برنامه هفتم تقدیم مجلس می‌شود و مجبور خواهیم بود با بودجه چنددوازدهم سال آینده کشور را اداره کنیم.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های پارس خودرو امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

معرفی بهترین سریال های کره‌ای

دستمزد شهاب حسینی در گناه فرشته لو رفت

فیلم/ آقازاده‌هایی که جشن عروسی شان نقل محافل شد؛ از دختر شمخانی تا نوه هاشمی رفسنجانی!

رونمایی مصطفی زمانی از همسر عربش/ ناریمان الصالحی کیست؟

قیمت سکه پارسیان امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت اسپیکر حرفه ای، سینما خانگی + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تورم سالانه تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد

جدیدترین تصویر از همسر ایرانی ژوزه مورایس

یک ماه و شش بازی حیاتی در انتظار پرسپولیس

رئیسی: گشت ارشاد مدیران در دستور کار وزرا باشد

فیلم/محسن افشانی: توماج صالحی اعدام خواهد شد!

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

برای بیستمین سال پیاپی بیمه ملت مجوز قبولی اتکایی از داخل را دریافت کرد

حضور چهره مشهور بی‌بی‌سی در شبکه خبر!

آخرین وضعیت بیرانوند برای همراهی پرسپولیس در بازی با سپاهان

اطلاعیه باشگاه پرسپولیس درباره بلیت فروشی

بازداشت برادرزاده شمخانی

عکسی که امروز حال مردم ایران را خوب کرد

موافقت اسرائیل با حمله زمینی به جنوب غزه

بورل: نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته

باران‌چشمه: حضور بانوان به عنوان تماشاگر در زورخانه‌ها مشکلی ندارد

چرا ۲ ستاره پرسپولیس تعویض شدند؟

تعطیلی پنجشنبه هزینه‌زا است

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

حضور معاون فناوری اطلاعات بانک سینا در مرکز ارتباط با مشتریان

رشد 42 درصدی درآمدهای بانک سینا از محل تسهیلات اعطایی

آمار تکان‌دهنده از رشد نرخ فقر در ایران

درباره اولین واکسن سرطان بیشتر بدانید

نمره قبولی دولتمردان در اجرای طرح کالابرگ!

تورم سالانه تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد

اولین تصویر از شاخص پیش‌بینی کننده تورم در ۱۴۰۳

فیلم/ شمسایی: قهرمانی فوتسال ایران را به پدرم تقدیم می‌کنم

عکس/ علائم وجود میکروب معده

دستگیری ۵ نفر در ارتباط با قتل بازپرس سابق در آمل

عکس/ فوتسال ایران پرافتخارترین تیم قاره کهن

زمان پایان لیگ برتر فوتبال اعلام شد

ایران قهرمان فوتسال آسیا شد

اوسمار طلسم ۵ ساله پرسپولیس را می‌شکند؟

قدرت نمایی این رنج‌روور جذاب، در دمای منفی ۴۰درجه + عکس

روابط‌عمومی‌ها برند سازمان را حفظ می‌کنند

بانک تجارت اولین برات الکترونیک سپامی را صادر کرد

خبر مهم مالیاتی برای صاحبان مشاغل

بانک تجارت در فروردین ۱۴۰۳ جمعا ۱۶۹۸ فقره وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرد

خبر بد درباره افزایش حق مسکن کارگران

حال معیشت کارگران خوب نیست

فیلم/ اوضاع شورای شهر در روز شوراها بهم ریخت!

دستگیری خفت گیری که در اتوبوس با زنجیر به جان مردم افتاد! + فیلم

قیمت نفت کاهش یافت

زنگ خطر خشک شدن درختان پایتخت به صدا در آمد

فیلم/ توضیحات کارآگاه معروف از سرقت صندوق امانات بانک ملی

زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها مشخص شد+ جزییات

حداقل دستمزد کارگران چقدر کاهش پیدا کرد؟

عکس/اجاره‌ مسکن در تهران چند؟

خبر مهم درباره دریاچه ارومیه

عکس دیده نشده از جشن ازدواج غلامرضا تختی و شهلا توکلی

احتمال برگزاری الکترونیک انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴