اقتصاد۲۴- مجید کیانی عنوان کرد: در سیاستهای پیشبینی شده منطقه آزاد ارس به عنوان هاب لجستیک معرفی شده و این نیازمند تامین و یا تکمیل زیرساختهای مورد نیاز این حوزه از جمله جاده، ریل و فرودگاه میباشد. از همینرو پیگیر بازگشایی جاده مسیر نخجوان به ارمنستان میباشیم و این مسیر با کوتاه کردن زمان و مسافت میتواند مهمترین نقش را از لحاظ کارایی و چابکی ایفا و جلفا را به بندر ترانس کاسپین متصل نماید.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به اینکه تاکنون نزدیک به ۳ هزار کشنده از طریق مرزهای منطقه آزاد ارس وارد کشور شده است، توضیح داد: جهت فعالسازی هاب لجستیک ارس و از طرفی با توجه به اینکه عمده محصولات تولیدی در این منطقه به روسیه صادر میشود، اکنون ارس نیازمند صدور مجوز ۵ هزار کشنده پلاک ارس میباشد تا در مسیر کشورهای حوزه قفقاز از جمله ارمنستان، روسیه و گرجستان تردد داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشندههای با طول عمر زیر دو سال پلاک میشوند و به دنبال آنیم مجوز صدور پلاک ارس برای کشندههایی با پنج سال کارکرد نیز صادر شود.
بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران نیز در این دیدار گفت: با توجه به ظرفیتها و امکاناتی که در منطقه آزاد ارس وجود دارد. تلاش خواهیم کرد زمینه حضور و آشنایی شرکتهای روسی در منطقه آزاد ارس را فراهم کنیم. روسها از سرمایهگذاری و همکاری با ارس استقبال خواهند کرد.
بیشتر بخوانید: ارس بهشت سرمایه گذاران ترکیه میشود؟
وی اضافه کرد: طی تفاهمنامه فی مابین با یک شرکت تعاونی روسی دارندهی بزرگترین فروشگاه زنجیرهای در روسیه با بیش از ۳۰ هزار شعبه فروشگاهی، امیدواریم در آینده این همکاری بهصورت سه جانبه و با مشارکت منطقه آزاد ارس ادامه یابد.
رئیس اتاق تعاون ایران ضمن اعلام آمادگی جهت همکاری با سازمان منطقه آزاد ارس و فعالین اقتصادی آن، تاکید کرد: طی جلساتی که با کمسیونهای صادرات و کشاورزی خواهیم داشت از تعدادی از واحدهای تولیدی ارس جهت حضور در جلسه و معرفی محصولاتشان دعوت خواهیم کرد.