تاریخ انتشار: ۱۷:۴۸ - ۲۴ دی ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

قطع‌شدن گاز ۱۶۰۰ مشترک تهرانی

مدیر عامل شرکت گاز استان تهران گفت : با افزایش مصرف گاز, از روز گذشته گاز ۱۶۰۰ مشترک بد مصرف را در تهران قطع کردیم .

قطع‌ گاز

اقتصاد۲۴هدایی پور، مدیر عامل شرکت گاز استان تهران در گفتگو با رادیو تهران گفت: با افزایش مصرف گاز، از روز گذشته گاز ۱۶۰۰ مشترک بد مصرف را در تهران قطع کردیم.

این تعطیلی‌ها و کاهش مصرف مصرف بخش گاز در بخش اداری تا چند اندازه روی بحث گاز تاثیر گذاشته است؟ نکته اول این که استان تهران خیلی پرمصرف است در میانگین مصرف گاز کشور رتبه اول کشور را فکر می‌کنم استان تهران دارد الان چقدر میانگین مصرف گاز استان تهران است؟

هدایی پور: ۱۲۵ میلیون متر مکعب مصرف مان در روز گذشته بوده است استان تهران حدود یک ششم گاز کشور را دارد مصرف می‌کند و پرمصرف‌ترین ...

از میانگین استاندارد چقدر بیشتر است؟

هدایی پور: ما حدود ۵/۵ الی ۶ برابر سرانه مصرف دنیا را داریم مصرف می‌کنیم در کشور مصرف گاز در کشور ما بسیار بالاست و دو تا علت هم دارد، یکی فرهنگ مصرف هست، زیرساخت‌هایی که باید ایجاد می‌شد، پیش بینی می‌شد، منظور از این زیرساخت‌ها در واقع نوع ساختمان سازی و معماری در کشورمان است که الان ما در مقررات ساختمان مبحثی به نام مبحث نوزدهم داریم که فقط موضوعش انرژی در ساختمان است که متاسفانه کتابچه و مقرراتش تدوین شده، اما به همین دلیل که رعایت نمی‌شود مصرف در ساختمان‌های ما بالاست.

حالا این یک نکته است و نکته بعدی این است که ما خیلی در مصرف گازمان یک جورایی دست و دلبازانه اقدام می‌کنیم، ما موتورخانه‌ها، شوفاژخانه‌ها و استخر‌های بسیار زیادی در شهر تهران و یا در استان تهران داریم که از این طریق دارند استفاده می‌کنند و خودشان را گرم نگه می‌دارند. برخی‌ها می‌گویند ما داریم و پولش را می‌دهیم و یا این که کشور ما دارد و ما مصرف می‌کنیم، چه اقداماتی را انجام دادید برای جلوگیری از اسراف زیاد در گاز توسط این دسته از مشترکانی که خودتان هم در موردشان آشنا هستید؟

هدایی پور: تقریبا اوایل آذرماه بود که برای حدود ۲۶ هزار مشترک اخطار اعلام کردیم که در دهک یازده و دوازده قرار دارند. ما مصرف کنندگانمان را دوازده دهک تقسیم کردیم، سه دهک اول که مصرف بهینه دارند و اگر سی درصد کمتر از پارسال مصرف کنند گازشان رایگان است، اما اگر در همین بازه هم مصرف کنند هزینه گازشان کمتر از سی الی چهل هزار تومان در ماه است و دهک‌های ۴ تا ۶ را سی درصد اضافه‌تر از ایشان می‌گیریم، دهک‌های ششم تا دهم را حدود ۵۰ درصد، اما یازدهم و دوازدهم را این‌ها را ما بدمصرف‌ها می‌گوییم یعنی واقعا رعایت نمی‌کنند و حقوق بقیه را تضییع می‌کنند. ما اول آذرماه به این‌ها اخطار دادیم که باید مصرفشان را تنظیم کنند، اگر ایراد از موتورخانه هایشان، ساختمانشان و پنجره هایشان هست برطرف کنند یا اگر فرهنگ شان هم هست اصلاح کنند و از روز گذشته ما شروع کردیم به قطع گاز بدمصرف هایمان؛ ما حدود ۱۶۰۰ تا از بدمصرف‌ها را گازشان را.

چقدرشان دولتی و چقدرشان غیردولتی و چقدرشان خانگی هستند؟

هدایی پور: این بدمصرف‌ها فقط شامل خانگی‌ها می‌شوند ما دولتی‌ها را که این چند روز که تعطیل هست که کاملا قطع کردیم گازشان را، حتی آن‌هایی که واحد‌های امدادی و این‌ها هم داریم که گفتیم باید واحد امدادی شان گازشان مستقل شود که نیاز نباشد موتورخانه یک ساختمان در سرویس باشد فقط برای اتاق نگهبان و حراست و این ها، کاملا قطع کردیم، اما بدمصرف‌ها بیشتر در خانگی‌ها هستند که این‌ها را قطع کردیم.

این روند قطع کردن پرمصرف‌ها ادامه دارد؟ و تا چه زمانی قطع خواهند بود؟

هدایی پور: بله، این‌ها الان می‌آیند یک تعهد می‌دهند که اصلاح کنند، یا فرهنگشان را یا ایراداتی که در ساختمان شان وجود دارد و بعد از این تعهد ما گازشان را وصل می‌کنیم، کنتورشان را مجددا ده روز دیگر قرائت می‌کنیم و برداشت می‌کنیم اگر این روند مصرف رو به کاهش باشد که خداراشکر، اگر نباشد مجددا قطع می‌شود. یعنی این دوره تکرار می‌شود.

فرض بر این بگیریم که این اتفاق نیفتد و طرف بگوید من پولش را می‌دهم، شما نهایتا ابزارتان چیست؟ فقط جریمه کردن است؟

هدایی پور: فعلا بله، ولی تصمیمات قاطعی در این خصوص خواهیم گرفت.

تاثیر می‌گذارد به نظر شما؟

هدایی پور: بالاخره یک شب سرما من را متنبه می‌کند.

آن کسی که بدمصرف است یا آپارتمان‌های متراژ‌های خیلی بالا دارند، یا در مجتمع‌هایی هستند که استخر دارند یا به نوعی آن گازی که مصرف می‌کنند در جا‌هایی به غیر از بخش خانگی شان هم دارند استفاده می‌کنند، این‌ها آیا بایستی بروید با ایشان برخورد کنید و استخرهایشان پلمپ شود ایا هماهنگی با دستگاه‌های دیگر هم در این زمینه دارید یا این که صرفا شرکت گاز وسط ماجراست؟

این‌هایی که استخر داشته باشند قطعا باید استخرشان خالی شود وگرنه گاز واحدشان را اصلا قطع می‌کنیم، چون ما الان استخر‌های عمومی را وقتی قطع کردیم، قرار نیست خصوصی‌ها برقرار باشند، من این را بگویم در بعضی جا‌ها مردم همکاری خوبی دارند و مردم به ما گزارش دادند که مثلا در فلان مجتمع آپارتمانی استخر هست.

دقیقا به همین نکته می‌خواهم برسم ۸۰درصد این مردم در حد الگوی مصرف یا یک مقداری بیشتر از حد الگوی مصرف هستند آن ۲۰ درصد باقیمانده عموما افراد ثروتمندی هستند که در پنت هاوس‌های خیلی بزرگ و در مناطق شمالی تهران زندگی می‌کنند و خانه هایشان استخر‌های خیلی بزرگی دارد و نهایت این است که شما این را قطع می‌کنید و این‌ها بعدا یک لابی می‌کنند و دوباره گاز را وصل می‌کنند و می‌خواهند که پولش را بدهند و شاید شما دوباره جریمه بیشتری بگیرید از ایشان آیا ساز و کاری وجود دارد که این جدا شود و این اتفاق دوباره تکرار نشود؟

باید اصلاح شود تا ما وصل کنیم ما در وهله اول اخطار دادیم بعضی‌ها توجه کردند و بعضی‌ها توجه نکردند آن‌هایی که بی توجه بودند الان با جدیت قطع می‌کنیم قطع که می‌کنیم حداقل یک روز گاز این واحد مسکونی قطع هست تا بیاید اداره و تعهدش را بدهد و با توجه به تعهد ما وصل می‌کنیم ده روز آزمایشی گاز این‌ها وصل می‌شود، ما مجددا قرائت می‌کنیم که این‌ها باید روند کاهشی را داشته باشند اگر روند کاهشی نداشته باشند مجددا قطع می‌کنیم گاز را و بهرحال باید اصلاح شود یعنی قرار نیست این‌ها به این روند بتوانند ادامه بدهند.

نکته آخر سوالم، در این چند روز که تعطیل شد، چقدر در مصرف گاز صرفه جویی اتفاق افتاده است و اصلا این تعطیلی‌هایی که دارد اتفاق می‌افتد واقعا موثر بوده برای این که ما بخواهیم نیاز‌های گازی مردم در بخش خانگی را حداقل تامین کنیم؟ و این که آیا برنامه‌ای برای قطع گاز در شهر تهران در بخش خانگی ممکن هست که وجود داشته باشد؟ شایعاتی در فضای مجازی در این رابطه هم هست.


بیشتر بخوانید: تکذیب درخواست وزیر نفت برای تعطیلی تهران


هدایی پور: انشاالله مردم با ما همکاری داشته باشند، به این مرحله که قطعی گاز حادث شود نخواهیم داشت، اما تاثیر تعطیلی‌ها ... علاوه بر این که استاندار محترم دستورالعملی دارد که ادارات دولتی از روز چهارشنبه ساعت ۵ تمام سیستم‌های گرمایشی شان را قطع کنند ما علاوه بر آن خودمان هم وارد عمل شدیم و قطع کردیم یعنی تنها به خاموش بودنشان اکتفا نکردیم، چون برخی بهرحال این احتمال وجود دارد که رعایت نکنند، ما دستگاه‌های دولتی گازهایشان را قطع کردیم.

می‌شود بفرمایید صرفه جویی شان چقدر بوده است؟

هدایی پور: صرفه جویی شان اجازه بدهید من آمار را نگاه کنم، ما در روز‌های که تعطیل هست، بهرحال مردم هم در این قضیه موثر هستند، حدود ۴- ۵ میلیون متر مکعب صرفه جویی داریم یعنی در شرایط عادی، بدون کاهش دما؛ وقتی ما کاهش دما را داریم مصرف می‌رود بالا، مصارف عمومی ما در روز در استان تهران حدود دو میلیون متر مکعب هست، حالا بعضی از واحد‌های دولتی مان را ما نمی‌توانیم مثلا واحد‌های شبانه روزی هستند که به مردم هم خدمت می‌دهند مثلا واحدی مثل پزشکی قانونی، این‌ها محدودند و خیلی کم هستند، ولی عمدتا ما اماکن دولتی را قطع کردیم و با آماری که ما داریم.

هنوز به این جواب نرسیدم که چقدر صرفه جویی داشتیم؟

دو میلیون متر مکعب. این دو میلیون متر مکعب فقط برای واحد‌های دولتی یعنی وقتی ما تعطیلی را داریم واحد‌های غیردولتی هم تعطیل هستند.‌ای کاش اینجا بودید و پیام‌هایی که برای ما می‌آید را می‌دیدید خیلی‌ها می‌گویند من واحد ۷۵ متری دارم و یک بخاری و یک حمام که آنهم حمام که هر لحظه استفاده نمی‌شود که من بخواهم پکیجش را روشن کنم می‌گویند برای من اخطار قطع گاز آمده برای افزایش مصرف گاز، اصلا این اخطار چرا برای یک همچنین واحدی ارسال می‌شود؟

اجازه بدهید من توضیح بدهم. دهک سوم و دهک چهارم به بالا یک اخطاری دادیم که این‌ها به گوش باشند یک کم کمک ما کنند، ولی دهک دهم و یازدهم و دوازدهم را نه، می‌رویم و گاز آن‌ها را قطع می‌کنیم.

انشاالله دهک‌های ۹ و ۱۰ را هم ببندید و قطع کنید که یک مقداری اوضاع بهتر شود. تعطیلی پاک کردن صورت مسئله است و از نظر فرهنگی باید اتفاقات مهم تری در بین شهروندان بیفتد که در زمستان با لباس تابستانی در منزل نباشند.

منبع: تسنیم
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهندس
0
0
شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱
پتو رو بکش رو سرت بیخیال گاز باش خودت که گاز داری
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سیزده بدر امسال بارانی است؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟