تاریخ انتشار: ۱۹:۵۷ - ۲۶ دی ۱۴۰۱

خرید و فروش کارت ملی مادران مشمول خودرو

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: قرار است نیمی از تولیدات این ماه و ماه آینده صنعت خودرو به طرح حمایت از مادران اختصاص یابد.

خرید و فروش کارت ملی

اقتصاد۲۴- خودرو در بازار ایران حالا چندنرخی است. نرخ خودرو در کارخانه با نرخ خودرو در بازار فاصله‌ای بسیار معنادار دارد و در این میان عرضه خودرو‌ها در بورس نیز نرخ سومی را برای خودرو‌های ایرانی ایجاد کرده است.

امیرحسن کاکایی با تاکید بر اینکه متاسفانه کلیت اقتصاد ایران در شرایط بحرانی است و مسئولان نیز هر روز با تصمیمات و صحبت‌های خود بر دامنه بحران اضافه می‌کنند، گفت: قرار بود بازار خودرو به سامان برسد، اما تصمیمات عجیب و غریب مانعی بر سر راه تحقق این وعده است.

وی در توضیح این مطلب افزود: طبق تصمیمات اتحاذ شده قرار است پنجاه درصد خودرو‌های تولیدی این ماه و ماه آینده به طرح حمایت از مادران اختصاص یابد. از سوی دیگر بیست درصد تولیدات نیز اجباری صرف طرح تعویض خودرو‌های فرسوده خواهد شد. آیا چنین تصمیمی برای ایجاد بحران در بازار خودرو کفایت نمی‌کند؟

خرید و فروش کارت ملی مادران مشمول خودرو

کاکایی با اشاره به اینکه متاسفانه با تصمیماتی که اتخاذ شده است، کارت ملی مادران مشمول دریافت خودرو به قیمت صد میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این رانت عظیم باید مورد توجه سیاستگذار قرار گیرد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه حمایت از فرزندآوری باید از محل بودجه دولت صورت گیرد، گفت: در حال حاضر این حمایت از جیب سهامدار صورت می‌گیرد و این یک مشکل بزرگ است.
وی با اشاره به اینکه در آخرین طرح قرعه‎‌کشی بیش از ۹ میلیون نفر شرکت کرده‌اند، گفت: بالاخره شما یک لاتاری مفت و مجانی را دارید که بروید شرکت کنید و ببینید شانس برنده شدن پیدا می‌کنید یا خیر.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: طبق آمار‌ها یک چهارصدم این افراد موفق می‌شوند خودرو دریافت کنند، اما خوب نه میلیون نفر صف می‌کشند تا در این قرعه‌کشی شرکت کنند و این جای تامل برای سیاستگذار دارد.

سه راه حل برای یک مشکل

کاکایی با اشاره به اینکه برای حل بحران بازار خودرو سه راه‌حل وجود دارد، گفت: راه‌حل اول این است که خودروساز به قیمت حاشیه بازار خودرویش را عرضه کند که به دلیل شرایط کشور چنین امکانی فراهم نیست. از سوی دیگر سال‌هاست که با طرح قیمت‌گذاری دستوری پیش رفته‌ایم و مشکلمان حل نشده، اما همچنان اصرار داریم این طرح را ادامه دهیم در نتیجه راه دوم یعنی عبور از سیاست قیمت‌گذاری دستوری نیز مقدور نیست. راه سومی باقی می‌ماند که البته راهی است که اختراع ایرانی‌هاست.


بیشتر بخوانید: بازار داغ اجاره کارت ملی


وی گفت: این راه عرضه خودرو در بورس است که متاسفانه هر روز حرفی درباره آن می‌زنند و باعث می‌شوند تشنج جدید در بازار ایجاد شود.

کاکایی تاکید کرد: یک روز می‌گویند عرضه خودرو در بورس باعث حل مشکلات است، یک روز می‌گویند این راه غیرقانونی است. عرضه خودرو در بورس یک‌باره نمی‌تواند مشکل را حل کند، اما برخی، چون عادت دارند به جای مدیریت اقتصاد، رانت را مدیریت کنند، به تکاپو می‌افتند و هر روز علیه این ماجرا صحبت کنند.

وی با اشاره به اینکه نمایندگانی که به رییس شورای رقابت درباره غیرقانونی بودن فروش خودرو در بورس نامه نوشتند، خودشان ترتیبات قانونی را رعایت نکرده‌اند، گفت: کاش این وکلای محترم پاسخ دهند در این سال‌هایی که وکیل بوده‌اند کدام مشکل را از سر راه زنجیره تولید خودرو در ایران برداشته‌اند.

وی گفت: تا قبل مشکل فقط مخصوص خودروساز بود، اما حالا حتی در بخش لوازم یدکی و روغن و ... مشکل داریم، پس معلوم است که ما درگیر بحرانی جدی هستیم که کل اقتصاد و زنجیره صنعت خودرو را نشانه رفته است.

وی با تاکید بر اینکه عرضه خودرو در بورس تنها راه کنونی است، گفت: همه خودرو‌های تولیدی باید در بورس عرضه شوند تا مشکل حل شود در حالی که هفتاد درصد تولیداتی مانند ۲۰۷ خارج از بورس عرضه می‌شود.

خودروی چندنرخی مختص ایران است

کاکایی ادامه داد: هیچ کشوری خودروی چندنرخی ندارد. آقایان حاضر نیستند زیر بار روش بازار بروند و ترجیح می‌دهند روش چینی را برای مدیریت اقتصاد به کار بگیرند، اما متاسفانه همان روش چینی را نیز درست به کار نمی‌گیرند. در نتیجه ما نه روش ژاپنی و کره‌ای که روش اقتصاد بازاری است را اجرا می‌کنیم و نه روش دولتی چین را درست اجرا می‌کنیم و این وسط نه مانند چین می‌شویم نه مانند ژاپن و کره.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: از سال ۹۸ قرار بود سهام تودلی ایران خودرو و سایپا واگذار شود، اما قانون اجرایی نشده است و هر جا نیز قانون به نفع نباشد، آن را تغییر می‌دهند و بعد مدعی می‌شویم چرا مشکلات حل نشد، طبیعی است که وقتی حتی قانون تجارت به درستی اجرا نمی‌شود نباید انتظار حل بحران را داشت.

او در توضیح این مطلب افزود: حکم می‌دهند خودرو باید ارزان باشد، در ماده ۹۰ اصل چهار قانون تجارت صراحتا گفته است چه کسی باید خسارت ارزان‌فروشی را بدهد. وقتی دولت خواستار ارزان‌تر فروخته شدن خودرو است باید خسارتش را نیز بدهد. حالا می‌بینیم که حتی از جیب سهامدار می‌خواهند طرح تشویق فرزندآوری را اجرا کنند و این بحران جدی است.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

خرید و فروش کارت ملی مادران مشمول خودرو

هشدار وقوع سیل در این استان

روایت آماری جانشین فرمانده کل سپاه از رخدادهای اخیر

به حضور آمریکایی‌ها نیاز داریم

قطع گاز ۱۴ هزار ویلای پرمصرف

دختر دهه هشتادی عضو شورای شهر استعفا کرد

هشدار نارنجی آلودگی هوا در پایتخت

انتقاد مدیرعامل سابق باشگاه استقلال از صداوسیما

برجام همچنان پابرجاست

«میلاد علوی» به قید وثیقه آزاد شد

تسلای کالسکه به بازار آمد

سردترین شهر ایران در ۲۴ ساعت گذشته

واکنش وزیر کشور به فیش حقوقی اعضای شورای شهر

تاکید دو نشریه سپاه بر ضرورت یگپارچگی مواضع

باید روح آمریکا را مجدد احیا کنیم

گوگل پلی رفع فیلتر شد

تابستانی که برف آمد آماده نمایش شد

عکس/ زندگی در سردترین شهر جهان

فیلم/ پر تلفات‌ترین سرما و بوران برفی جهان در ایران

فیلم/ تصادف مرگبار هواداران تیم فوتبال عراق

ویدیوی سوپرگل مهدی طارمی

قتل ناخواسته هم خانه

هافبک استقلال در لیست خرید زمستانی ملوان

فیلم/ ریزش سقف مدرسه در آبادان

علیرضا اکبری هیچ گاه معاون وزیر دفاع نبوده است

آخرین وضعیت دعوای جنجالی ترابی و موسوی

مسمومیت دانش آموزان اردبیل

کامران ندری: طبقه متوسط در حال فروپاشی است