تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۲۹ دی ۱۴۰۱
افزایش هزینه‌های تولید در بخش مسکن

چرا کسی خانه پیش فروش نمی‌کند؟

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن در مورد موانع بر سر راه فعالیت بخش خصوصی در حوزه مسکن هم گفت: ما در حال حاضر حداقل با کمبود ۵ میلیون واحد مسکن در کشور مواجه هستیم، اما قوانین مزاحم بسیاری در این بخش وجود دارد که هزینه‌های سنگینی برای حوزه تولید داشته است.

چرا کسی خانه پیش فروش نمی‌کند؟

اقتصاد۲۴- بخش خصوصی مهم‌ترین تولید کننده مسکن در کشور محسوب می‌شود هرچند فعالان این حوزه معتقدند آنچنان که باید و شاید تاکنون به حضور آن‌ها در این بخش بها داده نشده است.
فرشید پورحاجت، در مورد موانع بر سر راه فعالیت بخش خصوصی در حوزه مسکن هم گفت: ما در حال حاضر حداقل با کمبود ۵ میلیون واحد مسکن در کشور مواجه هستیم، اما قوانین مزاحم بسیاری در این بخش وجود دارد که هزینه‌های سنگینی برای حوزه تولید داشته است.
وی گفت: از جمله قانون مالیات‌ها و یا قوانین پیش فروش ساختمان و حتی قانونی که اخیرا مجلس بدون نظرسنجی از بخش خصوصی آن را تدوین کرد که قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی است. درست است که بنیان این قانون درست است، اما مکانیزم اجرایی آن در تضاد با شرایط حاکم بر اقتصاد بخش مسکن است و بار مالی سنگینی را بر دوش مردم می‌گذارد.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن از قانون پیش فروش مسکن هم انتقاد کرد و گفت: ۱۳ سال از تصویب این قانون می‌گذرد و تمام کارشناسان اعم از دولت و نمایندگان مجلس و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس ۵ سال پیش به اتفاق نظر اعلام کردند که این قانون دچار ایراد‌های بنیادین است و باید اصلاح شود، اما از سال ۹۷ در کمیسیون قضایی مجلس بیات شده و کسی آن را دنبال نکرده است.

پورحاجت با بیان اینکه پیش فروش مسکن علاوه بر اینکه یک مکانیزم برای ایجاد تعادل در قیمت مسکن برای قشر مصرفی است یک ابزار مالی بسیار پیشرفته برای جبران کمبود نقدینگی بنگاه‌های تولید مسکن هم است، افزود:، اما ایرادات قانون مذکور هنوز اصلاح نشده و همین باعث شده است کسی پیش فروش نکند.
وی تصریح کرد: کسانی هم که پیش فروش می‌کنند یا ضوابط قانون فعلی پیش فروش را نمی‌دانند یا دچار چالش و تنگنا هستند و مجبور می‌شوند زیر بار این قانون بروند.

شرایط اجرای نهضت ملی مسکن

دولت سیزدهم طرح نهضت ملی مسکن را با هدف خانه‌دار کردن مردم کلید زد. در قالب این طرح، دولت وعده داد که تا پایان کار دوره ۴ ساله‌اش در ۱۴۰۴، ۴ میلیون واحد مسکونی تحویل متقاضیان بدهد. اخیرا نیز رئیس‌جمهور در مراسم آغاز عملیات اجرایی مسکن‌های ویلایی در یزد گفت که به رغم تاخیر در پیشرفت ساخت یک میلیون مسکن در هر سال، دولت مصمم است که تا پایان دوره چهارساله ۴ میلیون مسکن را به متقاضیان تحویل بدهد.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن درباره اینکه اجرای این طرح گفت: اینکه دولت برای تولید مسکن برنامه‌ریزی کرده امر پسندیده‌ای است، اما باید بررسی شود که تا چه میزان در این حوزه موفق بوده است.
وی افزود: اینکه دولت برای تولید مسکن برنامه‌ریزی کرده امر پسندیده‌ای است، اما باید از توان بخش خصوصی استفاده کند وگرنه ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال کتر بسیار سختی محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید: تاثیر عجیب رشد نرخ دلار بر قیمت هر متر مسکن


فرشید پورحاجت افزود: چیزی که ما به عنوان فعالین بخش خصوصی در مورد این طرح رصد می‌کنیم نشان می‌دهد که با توجه به شرایط دشوار امروز تحقق ۴ میلیون واحد در ۴ سال به راحتی میسر نخواهد بود، چون شرایط مناسبی بائو برای اجرای این طرح به وجود بیاید.
وی ادامه داد: اگر در پروژه مسکن مهر یک سری توفیقات ایجاد شد هرچند که به آن هم نقد وارد است و همچنان بخشی از واحد‌های پروژه مسکن مهر روی زمین مانده است، آنجا شاهد تعامل بخش خصوصی با دولت بودیم و تفاهمنامه‌های ۳ جانبه و ۴ جانبه انبوه‌سازان با دولت را داشتیم. برای همین، با توجه به شرایط دشوار امروز و با توجه به اینکه بخش خصوصی در این پروژه کنار گذاشته شده است خیلی سخت است که بگوییم ساخت ۴ میلیون واحد محقق خواهد شد.

پورحاجت با تاکید بر اینکه باید تجدید نگاهی در حوزه تولید مسکن کشور توسط دولت و نمایندگان مجلس صورت بگیرد، بیان کرد: امروز شرایط مساعدی در حوزه تولید مسکن رقم نخورده و از آنطرف به واسطه تنگنا‌های اقتصادی، تداوم کار برای کسانی که در این حوزه فعال هستند سخت شده است لذا ما پیشنهادمان این است که دولت مجددا در یک فضای کاملا تعاملی با بخش خصوصی برای بخش مسکن برنامه‌ریزی کند.
عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن افزود: امروز در شرایطی هستیم که رغبت آنچنانی برای فعالان این بخش وجود ندارد و امر بدیهی است که دولت باید توان خود را روی بهبود فضای کسب و کار برای بخش خصوصی متمرکز کند و در طرح نهضت ملی مسکن در مورد نقش بخش خصوصی بازنگری شود در غیر این‌صورت تحقق ساخت ۴ میلیون واحد در حد یک وعده و گفتمان در حوزه اقتصاد مسکن باقی می‌ماند.

زمین‌های دولتی باید واگذار شود

پورحاجت گفت: بزرگ‌ترین ملّاک الان دولت است و در حالی که خود رئیس جمهور و وزارت راه و شهرسازی مکررا اعلام کرده‌اند که ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی زمین‌های خود را برای ساخت مسکن واگذار کنند علی‌رغم اینکه در این زمینه قانون مجلس را هم داریم، اما این ارگان‌ها حاضر به این کار نیستند. بر این اساس، دولت به‌عنوان بزرگ‌ترین مالک باید شرایط را تسهیل کند و ارگان‌های دولتی زمین‌های خود را به بخش خصوصی واگذار کنند و بخش خصوصی وارد این پروژه‌ها بشود.
عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن با تاکید بر اینکه مردم به بخش خصوصی اطمینان دارند، گفت: وقتی که دولت زمین را فراهم کند در خصوص تامین نقدینگی برای پروژه‌هایی که در بخش مسکن تعریف شده است بخش خصوصی نیز می‌تواند بخشی از سرمایه‌اش را وارد کند و از کمترین منابع بانکی در این حوزه استفاده بهینه را ببرد، اما متاسفانه انگار هنوز ضرورت این موضوع در دولت احساس نشده است که از منابعی که در اختیار دارد و هزینه هم برایش ندارد استفاده کند و بخش خصوصی را حمایت کند.

تسهیلات نهضت ملی مسکن باید افزایش یابد

در حال حاضر در طرح نهضت ملی مسکن سقف تسهیلات در تهران ۴۵۰ میلیون تومان است و این رقم در شهر‌های دیگر بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است. اخیرا وزیر راه از احتمال افزایش سقف تسهیلات به ۵۰۰ میلیون تومان خبر داد.
عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن با اشاره به اینکه با تورم امروز، دولت باید کمبود نقدینگی مردم برای ساخت واحد‌ها را پوشش دهد، گفت: کوتاه‌ترین مسیر در این زمینه از طریق همین پرداخت تسهیلات است که دولت باید آن را افزایش دهد.


بیشتر بخوانید: با ۱.۵ میلیارد تومان می‌توان در تهران خانه خرید؟


پورحاجت افزود:، اما در شرایط کنونی، ۵۰۰ میلیون برای طرح جهش تولید کافی نخواهد بود و از طرف دیگر سود بانکی هم که دولت در نظر گرفته شرایط سختی را برای مردم ایجاد کرده است، چون پرداخت اقساط وام ۵۰۰ میلیون تومانی با شرایط حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان همخوانی ندارد.
وی تاکید کرد: در این راستا، مبلغ تسهیلات باید افزایش یابد و پیشنهاد این است که مدت بازپرداخت طولانی‌تر بشود و نرخ سود تسهیلات هم کاهش یابد تا فشار کمتری به مردم وارد شود.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ذوق بهاره افشاری برای زوج محبوب این روز‌ها

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان

حقابهٔ ایران از افغانستان به «شوره‌زار» رفت؛ طالبان بند کمال‌خان را اصلاح نکرد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

شکایت پلیس فراجا از دروازه بان استقلال

قیمت خرید مسکن در امامزاده حسن و منطقه ۱۷ تهران + جدول

حمایت ویژه اژه‌ای از طرح حجاب فراجا

فیلم/ واکنش وزیر صمت به افزایش قیمت پژو پارس

بخش املاک دیوار و شیپور مسدود می‌شود؟

قیمت رهن مسکن در آذری و حوالی + جدول

فیلم/ صحبت‌های قالیباف درباره تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو

پاسخ همایون اسعدیان به مدیر عامل نماوا+ فیلم

سارا و نیکای پایتخت به ایران بازمی‌گردند؟

خانه‌های ۲ تا ۳ میلیاردتومانی پایتخت کجا هستند؟ + جدول

اعلام جزئیات بیماری ترانه علیدوستی

جنجالی که مدیر عامل نماوا به پا کرد + فیلم

فیلم/هوای کشور تا آخر هفته بارانی است

بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی چیست؟

بیت کوین رکورد زد

فیلم/تجمع اعتراضی برای مقابله با بی‌حجابی در پایتخت

آغاز بیستمین حراج شمش طلا

دورخیز اصولگرایان برای رقابت در دور دوم انتخابات

واحد خیریه مصاف و ارتباطاتش/ پشت پرده تامین مالی موسسه «مصاف ایرانیان» متعلق به علی‌اکبر رائفی‌پور

سقوط انس جهانی طلا به پایین‌ترین نرخ یک هفته اخیر

فیلم/ وعده های خاندوزی پیش از وزیر شدن!

ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار نور چیست؟

سیستان و بلوچستان همچنان تشنه ماند/ میلیارد‌ها متر مکعب آب بارندگی اسفند و فروردین به دریا ریخت

خودکشی‌های اخیر در ایران مولود فقر و جیب خالی

فیلم/حمله پهپادی اسرائیل به یک خودرو در جنوب لبنان

جنجالِ نمایش یک زندگینامه؛ آیا اکران مست عشق شمس و مولانا ختم به خیر خواهد شد؟

حذف کودکان مهاجر از سازوکار درمان

عکس/ شعری که رهبر انقلاب برای عملیات وعده صادق خواند + دستخط

ماجرای خرید جت شخصی در ایران

قیمت نفت افزایش یافت

نظام سه نرخی ارز به نفع بازار آزاد خواهد شکست

فیلم/خاطره بامزه جواد کاظمیان از دیدار با یک خواننده لس‌آنجلسی

موافقت دولت برای افزایش قیمت خودرو

پیش بینی قیمت سکه امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

جزییات جدید از پرونده مرگ زهره فکورصبور!

رشد قیمت دلار دست‌پخت سیاست‌های اقتصادی دولت است!

نوسانات سکه کوچک شد

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی + جدول

قیمت روز زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

تکرار سناریوی سرکوب ارز در سال ۱۴۰۳/ دلار ۸۰ هزار تومانی با فرود قوی سیاه در بازار ارز؟