تاریخ انتشار: ۲۱:۳۵ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱

پس‌لرزه‌های انتشار ویدیوی جنجالی

باقری نماینده زنجان در مجلس به دنبال انتشار ویدئویی در فضای مجازی از حواشی ایجاد شده در پی مواجهه نقدعلی، نماینده خمینی شهر و ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، توضیحاتی ارائه کرد.

مهدی باقری

اقتصاد۲۴- مهدی باقری نماینده زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در پی انتشار ویدئویی در فضای مجازی از حواشی ایجاد شده در پی مواجهه نقدعلی، نماینده خمینی شهر و ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی توضیحاتی ارائه کرد.

مهدی باقری که در این ویدئو در حال بحث با خبرنگاران است با بیان اینکه «در مجلس یازدهم چه در مواجهه با دولت قبل و چه در مواجهه با دولت فعلی بنای ما بر این است که تمام مشکلات را بدون انتقال التهاب به متن جامعه شود، برطرف کنیم»، اظهار کرد: گرچه به این دلیل که نمی‌خواهیم آرامش مردم مختل شود و فکر کنند که بین دولت و مجلس خدای ناکرده اختلافی وجود دارد، به نوعی مذاکرات و پیگیری‌های ما خیلی نمود بیرونی ندارد، اما این به آن معنا نیست که اشکالات را نبینیم و پیگیری نکنیم؛ مجلس به صورت جدی در خصوص ضعف‌های موجود درد دولت پیگیر است و الان نیز حدود ۱۰ مورد استیضاح وزیر به صورت جدی در هیئت رئیسه وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه درباره منافع مردم با کسی تعارف نداریم، گفت:، اما اینکه گاهی شاید برخی از نمایندگان با برخی از مسئولان دولتی مناقشه‌ای کنند، صلاح نیست که در جامعه منعکس شود؛ برخی از خبرنگار عزیزان در کنار اینکه دولت و مجلس بصورت شبانه روز پیگیر حل مشکلات مردم هستند، به خطا دنبال حواشی هستند؛ آن روز در مجلس دوستانی که ما نمی‌دانستیم از کدام رسانه هستند، بدون هماهنگی قبلی به مساله‌ای که بین آقایان ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و نقدعلی نماینده خمینی شهر وجود داشت، ورود کردند، این درحالیست که اگر بنا باشد آن صحبت‌ها هر روز در جامعه منعکس شود، به نوعی آرامش روانی مردم را بر هم می‌ریزد.

این نماینده مجلس همچنین با بیان اینکه «نباید به دنبال التهاب آفرینی در جامعه باشیم»، ادامه داد: عزیزانی بدون هماهنگی در پی ضبط کردن تصاویر حاشیه سازی‌هایی بودند که نتیجه انتشار آن در جامعه این‌گونه تلقی شود که بین مجلس و دولت ستیز وجود دارد و زمانی هم که من به نوعی مانع از این کار شدم، گویی این افراد به دنبال سوژه‌ای خوب برای حاشیه سازی بودند؛ این موضوع زمانی اثبات شد که دیدیم که این کلیپ بعداً تقطیع و پخش شد. پخش ویدئویی که من در آن حضور دارم اثبات می‌کند که این افراد به اشتباه به دنبال اینگونه سوژه‌های حاشیه ساز هستند و وقتی می‌بینند که نتوانستند به هدف خود در پیگیری این نوع موضوعات دست یابند، نماینده‌ای که مانع از این کار شده را تخریب می‌کنند. این سوال مطرح است که چرا خبرنگاران از ساعت‌ها فعالیت‌هایی که در مجلس به نفع مردم انجام می‌شود، فقط به یک موضوع حاشیه‌ای التهاب آفرین تمرکز کرده‌اند.

وی درباره ماجرای بحث شکل گرفته میان ضرغامی و نقدعلی عنوان کرد: در جلسه کمیسیون فرهنگی آقای نقدعلی با تندی به آقای ضرغامی عتاب می‌کند که «داستان این ترویج موسیقی و ضرب و آواز زنان چیست؟»؛ ما انتظار نداریم که در هیاهو‌های اقتصادی موجود و مشکلات کشور، آقای ضرغامی به جای اینکه به ماموریت‌های وزارتخانه خود بپردازد و مسائل اقتصادی و هر آنچه که مربوط به وزارت‌خانه متبوع خود است را پیگییری کند، یک مرتبه موضوعی را مطرح می‌کند که با سیاست‌های نظام در تعارض است؛ آقای نقدعلی در جلسه کمیسیون این عتاب را به آقای ضرغامی می‌کنند. من هم که رفتم با آقای ضرغامی در این زمینه صحبت کنم، گفتند که «من حرف دارم» و بنا شد که بعداً توضیح دهند.

این نماینده مجلس افزود: لحظه‌ای که من نظاره گر بودم اینگونه بود که بعد از پایان جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس هنگام خروج آقای ضرغامی به او گفت که «من با شما حرف دارم» و آقای ضرغامی هم گفت که «من با شما حرفی ندارم»؛ این چیزی بود که من دیدم و شنیدم؛ طبیعتاً در این مواجهات حلوا خیرات نمی‌کنند، اما چرا خبرنگار باید بیاید از حالت عصبانی دو مسئول که در حال صحبت با یکدیگر هستند فیلم ضبط کنند؟

باقری گفت: آقای نقدعلی بعد از کمیسیون وقتی می‌خواستند آقای ضرغامی را ببینند، دوستان خبرنگار قصد داشتند این مواجهه را ضبط کنند که ما گفتیم که شما حق ندارید این تصاویر را ضبط کنید؛ شما برای پوشش اخبار مربوط به کمیسیون‌ها یا به مجلس دعوت شدید یا اینکه برای این حضور کسب اجازه کرده‌اید و بنا نیست که هر مساله جزئی که در راهرو‌های مجلس رخ می‌دهد و می‌تواند برای کشور حاشیه ساز باشد را پخش کنید.

وی درباره جزئیات بحث خود با خبرنگاران حاضر در مقابل کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: آنچه که مطرح است این است که خبرنگاران صداوسیما شناخته شده هستند، اما نه این‌ها ما را شناختند و نه ما آن‌ها را شناختیم؛ یکی آن‌ها ادعا کرد که خبرنگار پارلمانی صداوسیماست و دیگری ادعا کرد که خبرنگار [خبرگزاری]مجلس است و بعداً مشخص شد که هیچ کدام از این‌ها نبودند. حرف ما این است که اگر آن‌ها خبرنگار مجلس هستند، چرا نماینده مجلس را نمی‌شناسند؟ چرا وقتی حراست مجلس به آن‌ها گفت که ویدئویی را پخش نکنید، آن‌ها این ویدئو راپخش کردند؟ اگر آن‌ها خبرنگار صدا و سیما هستند، آیا صدا و سیما به آن‌ها ماموریت داده تا به مجلس بیایید و این نوع حواشی را پخش کنند؟

نماینده زنجان و طارم در مجلس عنوان کرد: الان می‌خواهیم بدانیم که خبرنگار بر چه اساسی قصد ضبط تصویر مواجهه آقایان ضرغامی و نقدعلی را داشته است؛ آیا این دو مسئول به خبرنگاران گفته بودند که ما می‌خواهیم گفتگو کنیم و شما [این صحنه را]ضبط کنید یا اینکه خبرنگاران وارد ارتباط دو مسئول شده‌اند و بدون اجازه تصویر ضبط کرده‌اند و وقتی که در این زمینه به آن‌ها تذکر داده می‌شود، ادعا می‌کنند که خبرنگار صداوسیما و مجلس هستند. خبرنگار برای پوشش اخبار جلسات صحن و کمیسیون‌ها و انجام مصاحبه به مجلس دعوت می‌شود نه اینکه دوربین در دست بگیرند و از هرجا که دل‌شان خواست تصویر ثبت کنند.

باقری گفت: بر اساس پیگیری‌هایی که انجام دادیم، به این دوستان گفته شده که «شما حق ندارید این فیلم را پخش کنید و اصلاً شما برای این موضوعات دعوت نشده‌اید؛ اگر ما بخواهیم حواشی مجلس را پخش کنیم، خودمان دوربین داریم و این کار را می‌کنیم؛ بلکه شما را دعوت کرده‌ایم تا از کمیسیون‌ها خبر تهیه کنید».


بیشتر بخوانید: ضرغامی: باید فضا را باز کنیم و به مردم سخت‌گیری نکنیم


وی در پاسخ به این پرسش که آیا مسئولین نمی‌دانند که رفتار و گفتار آن‌ها در معرض دید است و همواره مورد سوال قرار می‌گیرند؟ تاکید کرد: در مجلس خبرنگاران اجازه دارند در ساعات علنی جلسات صحن، در این جلسات حاضر باشند و فعالیت خود را انجام دهند؛ در جلسات کمیسیون‌ها نیز اجازه دارند با هماهنگی قبلی در کمیسیون حاضر شوند و از جلسه کمیسیون خبر تهیه کنند؛ در راهرو نیز اجازه دارند تا با هماهنگی با نماینده‌ها مصاحبه کنند، اما آیا این اجازه داده شده که تمام اتفاقاتی که خارج از جلسات صحن و کمیسیون‌ها رخ می‌دهد، ضبط شود؟ طبیعتاً ممکن است دو نفر با هم مباحثه و حرفی داشته باشند که قابل ضبط نباشد.

این نماینده مجلس اظهار کرد: طبیعی است که در مجلس مناقشات بسیاری وجود دارد و ما با وزرا بحث می‌کنیم و برخی از مباحث نیز محرمانه است؛ اما آیا صرف حضور خبرنگاران در جلسات کمیسون‌ها به معنای مجوز انتشار برای پخش همه‌ی مذاکرات است؟ صحبت این است که خبرنگار چه حقی دارد که به صحبت بین دو نفر ورود کند؟ اگر خبرنگار را برای پوشش خبری جلسه کمیسیون دعوت شده است، از کمیسیون خبر تهیه کند و اگر برای انجام مصاحبه با کسی دعوت شده، باید بیرون از کمیسیون منتظر باشد و مصاحبه را انجام دهد.

باقری در پایان گفت: به فرض که من در بیرون از جلسه کمیسیون در حال مکالمه با تلفن هستم و با مسئولی که اختلاف نظر نیز داریم، صحبت می‌کنیم، اما آیا صرف حضور خبرنگار در راهرو‌های مجلس مجوزی برای ضبط مکالمه من است؟ من در حال انجام کار نمایندگی خودم هستم، اما چون مسئول هستم و طرف مقابلم نیز مسئول است آیا دلیلی است بر اجازه داشتن جهت ضبط مکالمه؟

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

فیلم/ رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت قند و شکر امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

فیلم/ لحظه شروع سیل در شهر شیراز نوروز ۱۳۹۸

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

فیلم/ طعنه ابطحی خطاب به آقای ‎صدیقی: رابین هود دوران بوده جاعل!

ماجرای کاظم صدیقی؛ از ابهر تا اُزگل / دو روایت از زمینی که به نام صدیقی سند زده شد

عکس/جلب‌توجه هانده ارچل

آیا آیت الله کاظم صدیقی استعفا داده است؟

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

از انتخابات آمریکا تا تورم داخلی در ایران؛ کاهش ارزش ریال ادامه دارد/ به رشد چشمگیر قیمت طلا امیدوار نباشید

آخرین اخبار از نشست تعیین دستمزد کارگران

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین زمان خرید ارز‌های دیجیتال

محور کرج-چالوس و آزادراه تهران-شمال مسدود شد

۸ دلیل برای سردرد‌های صبحگاهی

آخرین قیمت دلار در سال ۱۴۰۲

صعود قیمت طلا و سکه در راند آخر سال ۱۴۰۲

۳ سریال کره‌ای از کارگردان «دونگ‌یی» و «یانگوم» برای تعطیلات نوروز

زنان به کدام ویتامین‌ها نیاز دارند؟

۳ عارضه حذف وعده‌های غذایی

مصرف این ۱۰ ماده غذایی به خواب بهتر کمک می‌کند

بهترین انتخاب برای سرمایه گذاری روی طلا/ چرا نباید در بازار سکه سرمایه گذاری کرد؟/ پیش‌بینی حباب سکه در سال ۱۴۰۳

آخرین اخبار از نشست تعیین دستمزد کارگران

شعب بیمه ملت در ایام تعطیل فعالند

کاندیدای برنده ورامین، ردصلاحیت شد

مشتری جدید پرسپولیس از راه رسید

هم پوشانی ارز و مالیات در سال ۱۴۰۳

صعود ادامه‌دار قیمت طلای سیاه

عکس/ باغ متعلق به کاظم صدیقی در گوگل مپ

فیلم/ اعتراف یک بازیگر به تقلب در کنکور

عادل فردوسی‌پور از صدا و سیما بازنشسته شد

ماجرای برد پوتین در یک رقابت بسیار سالم انتخاباتی

آخرین اخبار از واریز معوقات معلمان

رقم مزد پیشنهادی جامعه کارگری مبلغ چقدر است؟

دکوراسیون خاص آقازاده سریال هفت سر اژد‌ها/ رونمایی مجید واشقانی از استایل تازه

فیلم/ مسافران شمال در ترافیک گیر افتادند

استایل جوان‌پسند لعیا زنگنه در کنسرت علیرضا قربانی

فیلم/ لحظه شروع سیل در شهر شیراز نوروز ۱۳۹۸

این استان منتظر بارش فوق سنگین باشد

آیین‌های نمایشی نوروز؛ از پایکوبی و هلهله تا بازگشت مردگان/سیاهِ آیین‌های نمایش ایران بی‌ربط به برده‌داری

فیلم/ درگیری نظامی در امتداد مرز پاکستان و افغانستان

فیلم / تخلیه غیرنظامیان از بیمارستان شفا در شهر غزه

هشدار هواشناسی: تا پنجشنبه به نیمه غربی کشور سفر نکنید

جریمه یک میلیاردی برای سرخابی‌ها

اینفوگرافی/ نتیجه انتخابات روسیه روشن شد

مدیریت بحران قزوین هشدار داد

فیلم/ وقتی آقای همساده یادآور ماجرای آقای صدیقی شد

رمزگشایی از انکار قاتلان داریوش مهرجویی و همسرش

شوک شبانه قلعه‌نویی به تیم‌ملی

اعلام زمان مرحله دوم انتخابات مجلس

جریان عجیب جعل امضای آقای صدیقی

فیلم/ نیروی کار در ایران استثمار شده است

افزایش سرمایه ۲۵ همتی بانک ملی ایران

تشدید بارش‌ها در آذربایجان‌غربی

فیلم/ انتقاد بهروز محبی به وضعیت مدیریت در کالابرگ الکترونیکی

۸۰۰ میلیون بده خودروی ژاپنی بگیر

اتفاق دلگرم‌کننده برای پرسپولیسی‌ها

تبدیل افغانستان به تولیدکننده عمده «شیشه»

گواهینامه ۴۵۱ راننده تهرانی پرخطر ابطال شد

طالبان حقابه هیرمند را رها کرده یا سیلاب؟

فیلم/ رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد

صدور هشدار نارنجی هواشناسی در کرمانشاه