تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱

اردوغان حوالی ایستگاه آخر؛ چالش‌های رئیس‌جمهوری ترکیه در انتخابات آتی!

سیامک کاکایی در نوشتاری تاکید دارد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، با بزرگ‌ترین آزمون سیاسی پس از دو دهه حکومت‌داری روبه‌رو است. صدای نارضایتی‌های مردمی از وضعیت بد اقتصادی نه‌تن‌ها در دیوان‌های دولتی پیچیده؛ بلکه احزاب مخالف را هم در گذرگاهی تاریخی هم‌نوا کرده است

اردوغان

اقتصاد۲۴ - رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، با بزرگ‌ترین آزمون سیاسی پس از دو دهه حکومت‌داری روبه‌رو است. صدای نارضایتی‌های مردمی از وضعیت بد اقتصادی نه‌تن‌ها در دیوان‌های دولتی پیچیده؛ بلکه احزاب مخالف را هم در گذرگاهی تاریخی هم‌نوا کرده است. اردوغان چندی پیش به هنگام اعلام نامزدی برای ریاست‌جمهوری گفت: «برای آخرین بار نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد شد و قصد دارد پرچم‌داری کشور را به جوانان بسپارد».

حزب عدالتاما این اظهار نظر اردوغان، رویکردی راهبردی برای آینده عدالت و توسعه یا موقعیت سیاسی او نیست؛ زیرا گزینه دیگری به جز آخرین شرکت رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری وجود ندارد. به این معنا که انتخابات ۲۰۲۳ آخرین ایستگاه برای زمامداری اردوغان تلقی می‌شود؛ چه او در این انتخابات پیروز شود یا قدرت را به رقیبان واگذارد. بر‌اساس قانون اساسی ترکیه دوره ریاست‌جمهوری پنج‌ساله است و یک دوره پیاپی هم امکان نامزدی دوباره برای رئیس‌جمهوری وجود دارد. حتی اگر اردوغان ۷۰‌ساله در این دوره پیروز نشود، چگونه می‌تواند پنج سال پشت در‌های کاخ ریاست‌جمهوری چشم به راه موسمی دیگر برای نامزدی در انتخابات بماند؟ پس او ناگزیر است که از میدان‌داری جوانانی سخن گوید که احتمالا نزد ایشان سیاست ورزیده باشند.

انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری ترکیه که قرار بود در ژوئن ۲۰۲۳ باشد، احتمالا و بنا به خواست اردوغان زودتر ازموعد و در ماه می‌برگزار می‌شود. این انتخابات به لحاظ درجه اهمیت، دست‌کمی از انتخابات ۲۰۰۲ که به پیروزی شگفت‌انگیز عدالت و توسعه انجامید یا انتخابات ۱۹۵۰ که در آن حزب نوپای دموکرات عدنان مندرس به پیروزی بزرگی دست یافت، نخواهد داشت. دو‌راهه‌ای که یا اردوغان را در آرزوی حفظ قدرت در صد‌سالگی جمهوری ترکیه ناکام می‌گذارد یا برعکس شمع محفل جبهه مخالفان را در وزش تند‌بادی خاموش می‌کند.


بیشتر بخوانید: گزارش ویژه اکونومیست از انتخابات آتی ترکیه


در این انتخابات، سه جریان اصلی شامل اتحاد جمهور، ائتلاف موسوم به میز شش‌نفره و حزب دموکراتیک خلق‌ها وابسته به جریان کرد‌ها حضور دارند. ائتلاف جمهور متشکل از دو حزب اصلی عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی است که به دنبال حفظ آرایش کنونی مجلس و پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری هستند. اگرچه نگاه‌ها به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری دوخته شده است؛ اما ترکیب و آرایش پارلمان بعدی ترکیه در پیشبرد برنامه احزاب نقشی کلیدی دارد. اقدام سال گذشته «اتحاد جمهور» در کاهش حد نصاب رأی برای ورود احزاب به پارلمان تا مرز «هفت درصد»، شانسی برای حزب حرکت ملی مؤتلف اردوغان قلمداد می‌شود؛ اما نظرسنجی‌ها از اقبال آرای ملی‌گرایان ترکیه به سمت «حزب خوب» هم حکایت دارد.

حتی ناظران کاهش آرای عدالت و توسعه در مقیاس دوره‌های پیشین را نیز دور از انتظار نمی‌دانند؛ زیرا بحران ارزی و مشکلات اقتصادی ترکیه بر انتخابات سایه افکنده و عدالت و توسعه را با بزرگ‌ترین چالش از ۲۰۰۳ تاکنون مواجه کرده است. نرخ تورم در ترکیه در ۲۰۲۲ تا نزدیک ۸۶ درصد بالا رفت و در پی آن مؤسسات نظرسنجی اعلام کردند که حدود ۱۰ درصد از آرای عدالت و توسعه در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد و این تعداد اگر نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی اطمینان نیابند یا تحت تأثیر یک هیجان ملی قرار نگیرند، ممکن است به صندوق رأی عدالت و توسعه بازنگردند.

راهبرد انتخاباتی اردوغان برای تهییج افکار عمومی و مواجهه با جبهه مخالفان سامان نسبی به وضعیت اقتصادی در فرصت باقی‌مانده و همچنین تحرکی جدید به سیاست خارجی است. روند بهبود روابط ترکیه با کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس می‌تواند با طرح آنکارا برای جذب سرمایه و کسب منابع مالی ارتباط داشته باشد. اردوغان همچنین دست دوستی به سوی اسرائیل دراز کرده و با این تعبیر که «دشمنی همیشگی در سیاست وجود ندارد» از امکان عادی‌سازی روابط با سوریه نیز سخن گفته است؛ اما هم‌زمان تهدید‌هایی مبنی بر احتمال لشکرکشی ترکیه به شمال سوریه و ایجاد «منطقه امن» در داخل خاک این کشور با هدف تأثیرگذاری بر انتخابات از طریق هیجان‌های ملی‌گرایی مطرح است؛ چرا‌که اردوغان پیش‌تر سیاست امنیتی‌سازی فضای انتخاباتی را درجریان انتخابات پارلمانی ۲۰۱۵ و درگیری شدید ارتش ترکیه با عناصر «پ‌ک‌ک» و همین‌طور شدت‌بخشیدن به حملات در شمال سوریه در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۸، تجربه کرده است.

در صحنه سیاسی داخلی نیز مخالفان اردوغان می‌گویند اقدام قضائی علیه اکرم امام اوغلو شهردار استانبول که ممکن بود گزینه ائتلاف شش‌گانه برای نامزدی ریاست‌جمهوری باشد، احتمال بهره‌گیری از ابزار‌های قدرت به منظور در تنگنا گذاشتن رقبا را افزایش داده است. مؤسسه نظرسنجی متروپل ژوئن ۲۰۲۲ دقیقا یک سال مانده به انتخابات در یک نظرسنجی از شرکت‌کنندگان پرسید اگر اردوغان و اکرم امام اوغلو شهردار استانبول به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری برسند، به کدام نامزد رأی می‌دهید؟ بر‌اساس نتایج این نظرسنجی، اردوغان ۳۷.۷ درصد و امام اوغلو ۵۱.۷ درصد آرا را کسب کردند. اما در پرده دیگر و در جمع نامتجانس احزاب مخالف اردوغان چه می‌گذرد و آنان در کجای این بازی شطرنجی قرار دارند؟

اپوزیسیون را می‌توان به دو گروه اصلی تقسیم کرد. ائتلاف شش‌گانه شامل حزب جمهوری خلق، حزب خوب، حزب سعادت، حزب دموکراسی و پیشرفت، حزب آینده و حزب دموکرات که مهم‌ترین جبهه را تشکیل می‌دهند و حزب کردگرای دموکراتیک خلق‌ها موسوم به «ه‌د‌پ» که بیش از ۱۰ درصد رأی‌دهندگان را در بر می‌گیرد. جبهه مخالفان هم‌رأی هستند که به سیاست یکدست‌سازی قدرت اردوغان پایان دهند. آنان بر لغو سیستم ریاست‌جمهوری و بازگشت به سیستم پارلمانی تأکید دارند. چالش جدی ائتلاف شش‌گانه معرفی نامزد پرقدرتی است که وجهه هماوردی با اردوغان را داشته باشد. همچنین چگونگی جلب حمایت کرد‌ها از نامزد این ائتلاف هم بسیار حائز اهمیت است. شاید گره اصلی در ناسازگاری مرآل آکشنر رهبر حزب خوب با هرگونه مذاکره با کرد‌ها است. آکشنر گفته است «ما سر میزی که «ه‌د‌پ» باشد، نخواهیم نشست. کرد‌ها نیز دل خوشی از ملی‌گرایان ترکیه ندارند و سخنگوی «ه‌د‌پ» در واکنش به اظهارات آکشنر اعلام کرد: هیچ عضوی از دموکراتیک خلق‌ها حتی در کافی‌شاپی که در آن نشسته باشید، هرگز چای نمی‌نوشد.

اما مخالفان می‌دانند که گرایش کرد‌ها به سوی هر‌یک از نامزد‌های ریاست‌جمهوری می‌تواند تغیین‌کننده باشد. در‌این‌بین قلیچدار اوغلو، رهبر جمهوری خلق که تجربه همکاری با کرد‌ها در انتخابات محلی ۲۰۱۹ و پیروزی نامزد‌های این حزب در شهرداری‌های آنکارا و استانبول را دارد، می‌کوشد به شکلی غیررسمی حمایت آن‌ها را بار دیگر به دست آورد. کسانی دیگر مانند علی باباجان رهبر حزب دموکراسی و پیشرفت، هم مایل به کسب چنین حمایتی از سوی کرد‌ها هستند. نگاهی به نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که آرای هر دو ائتلاف جمهور و ائتلاف شش‌گانه نزدیک به هم است و به‌همین‌دلیل رأی کرد‌ها می‌تواند این موازنه را تغییر دهد. به جدول زیر نگاه کنید.

تطبیق نتایج انتخابات ۲۰۱۸ با نتایج نظرسنجی دسامبر ۲۰۲۲ برای انتخابات پیش‌رو به شرح زیر است.

چالش‌های رئیس‌جمهوری ترکیه در انتخابات آتی!


روند سیاسی و اقتصادی جاری ترکیه به نفع اردوغان نیست و مخالفان آماده اتفاق نظری تعیین‌کننده برای معرفی نامزد ریاست‌جمهوری هستند تا با جدیت بیشتری وارد کارزار انتخابات شوند؛ اما مهم‌ترین چالش پیش‌روی جبهه مخالفان موقعیت سیاسی اردوغان و تجربه ۳۰‌ساله او از شهرداری استانبول تا چند دوره تجربه ریاست‌جمهوری و دیگر پست‌های سیاسی و حکومتی است. بی‌گمان نامزد مخالفان باید از سطحی از کاریزما و تجربه لازم سیاسی برای ماراتنی سخت با اردوغان برخوردار باشد. اردوغان هم لبه تیز نارضایتی‌های عمومی و فشار بی‌محابای مخالفان را حس کرده و به‌خوبی آگاه است که اگر جایگاه عدالت و توسعه تنزل کند، آینده‌ای دشوار با ناسازگاری سیاسی در انتظار او و حزبش خواهد بود.

پس آن لحظه حساسی که ورود ترکیه به دومین «قرن جمهوری» نام گرفته است، فرا‌می‌رسد و رجب طیب اردوغان نمی‌خواهد نظاره‌گر سوارشدن رقیبان به واگنی باشد که در آخرین ایستگاه قدرت می‌ایستد. این همان آوردگاهی است که جای هیچ خطایی را نه برای اردوغان و نه رقبای پراشتیاق او در کسب قدرت باقی نمی‌گذارد.

منبع: شرق

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

خطر بند جنجالی بودجه ۱۴۰۳ در کمین بازار سرمایه/ رشد شارپ بازار در هفته آینده به این شرط

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن / اهداف مانور روسیه و تاجیکستان در مرز افغانستان

نرخ دلار و ظرفیت افزایش تا ۱۰۰ هزارتومان

فیلم/ آخرین وضعیت مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان

تانکر‌های عراقی متهم تخلیهٔ ضایعات نفتی/ مسولیت تخلیهٔ ضایعات نفتی در محدودهٔ دیلم و گناوه چه کسی است؟

علت انفجار در تبریز چه بود؟

ماجرای انفجار شدید در اصفهان چه بود؟+ فیلم

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز / آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشد؛ ارتش: پدافند هوایی به شی مشکوک شلیک کرد

فیلم/ وضعیت وحشتناک خیابان‌های دبی بعد از سیل

تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار در اصفهان

کـارنامه خوراکی‌ها؛ بررسی خروجی سیاست‌های دوساله گذشته دولت در کنترل تورم سبد غذایی مردم

فیلم/فرودگاه اصفهان هم‌اکنون

قیمت انواع لپ تاپ دل + جدول

بودجه ۱۴۰۳ چه زمانی نهایی می‌شود؟

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت + جدول

قیمت ماشین های لکسوس در بازار + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

تکذیب چاپ تراول ۵۰۰ هزار تومانی

قیمت سکه پارسیان + جدول

بازگشت پرواز‌های فرودگاه‌های کشور به حالت عادی

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

چرا ارزش دلاری بورس به سطح سال ۱۳۹۹ نزول کرده است؟/ وقتی اعتماد نباشد پول از بازار سرمایه خارج می‌شود

بهترین فیلم های مستند‌ سینمای جهان

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

افراد نفوذی در حاکمیت، عامل ضربه به اکوسیستم استارتاپی/ دولت از اینکه تشکل‌های صنفی مطالبه‌گری کنند خشنود نیست

تیپ شیک گلاره عباسی در یک مراسم جلب‌توجه کرد

درآمد عجیب و باورنکردنی زباله‌گرد‌ها در تهران

اگر اسرائیل به مراکز هسته‌ای حمله کند تغییر در سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی قابل تصور است

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

فیلم/سوتی مجدد رییسی: جمهوری اسلامی اونها!

قابی از بازی صنعت‌نفت و پرسپولیس که جلب‌توجه کرد

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد

جنجال عروسی یک آقازاده در گران‌ترین هتل ایران!

جدول لیگ برتر بعد از برد پرسپولیس

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها

راهداری: خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌های کشور

بایدن ایران را تهدید به تحریم سخت کرد!

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است

فرماندار: دسترسی ۱۰۰ روستای نیکشهر مسدود است/ سیلاب جان ۲ نفر را گرفت