تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱

صنعت خودرو نیازی به قیمت‌گذاری دستوری ندارد

عرضه و فروش خودرو در بورس کالا به بحث چالش‌برانگیز این روز‌ها در محافل اقتصادی و حتی حوزه رسانه‌ای بدل گشته است.

صنعت خودرو نیازی به قیمت‌گذاری دستوری ندارد

اقتصاد۲۴- ‌این طرح خودروساز را موظف کرده که خودرو خود را از طریق بورس کالا و در یک مکانیزم شفاف و رقابتی عرضه کند تا از این طریق صف تقاضا برچیده شود و مصرف‌کننده واقعی بتواند خودروی خود را با قیمت منصفانه‌تری تهیه کند و خودروساز نیز در این راستا زیانی متحمل نشود.

چندی از عرضه خودرو در بورس کالا نگذشته که شورای رقابت نیز وارد ماجرا شده و با دستورالعمل‌هایی در راستای قیمت‌گذاری پافشاری کرد. این رفت و برگشت‌ها کماکان بین وزارت صمت و دولت و شورای رقابت ادامه یافت و به پیچیدگی‌های ماجرا همچنان افزوده شد تا به امروز که به نظر می‌رسد اجماعی بر عرضه خودرو در بورس کالا حاصل شده است هرچند این روش هنوز منتقدین و مخالفینی نیز دارد.

مرکز مطالعات توسعه و رقابت در نشستی که با حضور آقای دکتر خلخالی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و آقای سلیمانی کارشناس خودرو برگزار شد به بررسی نحوه عرضه خودرو در بورس کالا و راه‌های جایگزین و ابعاد دیگری که میتوان برای این موضوع متصور شد پرداخت.

مهندس سلیمانی با اشاره به روندی که عرضه خودرو در طی چندین سال طی کرده و تاثیر متقابل نرخ ارز بر این بازار، از اینکه رانت نرخ ارز چطور تقاضا‌های سرمایه را به سمت خودرو روانه می‌کند انتقاد کرد و افزود: راهکار‌هایی مانند بورس کالا می‌تواند علاوه بر جلوگیری از این روند و از بین بردن آن، سبب شود که بتوانیم کسری بودجه را به نوعی جبران کنیم.

دکتر خلخالی نیز با تاکید بر فاصله میان قیمت خودروساز و نرخ بازار گفت: این فاصله باعث تشکیل صف تقاضا شده و اگر بتوانیم در این میان راهکار‌های بیندیشیم که مردم تقاضای سرمایه‌گذاری خود را از این بازار خارج کرده و برای حفظ ارزش پول خود به بازار‌های جایگزینی مانند بانک و .. روی آورند، تقاضا در بازار خودرو کاهش یافته و این موضوع به کنترل قیمت خودرو و چالش‌هایی که وزارت صمت برای تعیین قیمت مناسب مصرف کننده با آن روبه رو است، کمک می‌کند.

سلیمانی در پاسخ به این سوال که عرضه خودرو در بورس کالا چقدر می‌تواند کمک‌کننده باشد افزود: بورس به تنهایی برای حذف صف تقاضا کافی نیست و موضوعی که می‌تواند در این بخش جلوی این نگاه سرمایه‌ای به خودرو را بگیرد مالیات است؛ مالیاتی که به درستی طراحی شده باشد و در حال حاضر این ساختار مالیاتی در کشور وجود ندارد. این در حالی است که در سایر کشور‌ها اگر شما به هر دلیلی ماشین خود را بفروشید تا حدود ۱۰ درصد آن را به عنوان مالیات باید پرداخت کنید و این موضوع باعث می‌شود که دلالی خودرو و نگاه سرمایه‌ای به این کالا بی‌معنا شود.

وی با اشاره به نقش انحصار خودرو در این حوزه ادامه داد: در بحث انحصاری که مطرح است باید در نظر داشت مدیرعامل دو خودروساز فعلی دولتی است و این موضوع که بخواهیم یک بخشی از دولت بر بخش دیگری از آن نظارت بکند خیلی معنا نمی‌دهد. در واقع دولت به طور کامل بر برنامه تولید و عرضه این دو خودروساز کنترل دارد. انحصارگر با کاهش تولید یا کیفیت کالا می‌تواند بازار را به هم بریزد، ولی در این موضوع برنامه تولید را وزارت صنعت به خودروساز ارائه می‌دهد و کامل تحت کنترل دولت است و کیفیت نیز شاخص شفافی دارد و کاملا قابل اندازه‌گیری است.

سلیمانی با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری دستوری ابزار مناسبی برای کنترل انحصار نیست اضافه کرد: قیمت‌گذاری دستوری باعث دوقیمتی شدن بازار شده و یقینا در این میان یک رانت بی هدفی ایجاد می‌شود. در این شکی نیست که باید انحصارگر را کنترل کرد حتی اگر دولتی باشد، ولی می‌توان این اختلاف قیمت را از آن‌ها گرفته و طی یک مکانیزم و تکالیف پسینی به او بازگردانیم؛ بنابراین این بحث که بازار خودروی ما انحصاری است دلیل نمی‌شود که در بورس عرضه نشود و قیمت‌گذاری نیز ابزار مناسبی برای کنترل انحصارگر نیست.

در ادامه این نشست دکتر خلخالی با بیان راهکار‌هایی که برای تنظیم‌گری اقتصاد خودروساز مطرح می‌شود اضافه کرد: تمام کارشناسان بر اینکه قیمت‌گذاری دستوری اشکال دارد و روش نادرستی است اتفاق نظر دارند، اما در این میان باید این نکته را توجه داشت که ما باید همه مسائل را با زیست بومی که در آن زندگی میکنیم بسنجیم و نمی‌توانیم صنعت خودرو را جدا از سایر صنایع و در یک فضای تفکیک شده ببینیم و وقتی که می‌خواهیم وارد مسئله قیمت گذاری خودرو شویم وارد فضای اقتصاد لیبرال شده و در حوزه‌های دیگر یک دیدگاه سوسیالیستی داشته باشیم.

باید در حوزه اقتصاد معلوم باشد و در این میان آنچه مشخص است این است که کشور ما کشوری نیست که بتوان اقتصادی به معنای همان لیبرالیسم اقتصاد آزاد را در آن پیاده سازی کرد و از هر زاویه به این موضوع نگاه کنیم نباید فرض کرد که قیمت‌گذاری دستوری در این میان اشتباه است باید برای آن یک راه راهکار جایگزین بگذاریم.

بورس راهکاری کاملاً درست و بدون اشکال نیست و آنچه نیاز به تامل و فکر دارد در مورد نحوه استفاده از بورس است. بورس در هر حال یک ابزار است برای عرضه محصولات مختلف و قبل از استفاده از این ابزار باید چالش‌های آن شناسایی شده و برطرف شود. به عنوان مثال قیمت پایه محصولاتی که در بورس عرضه می‌شود اشکال دارد و یک سری از قیمت‌ها بسیار پایین و باعث زیان تولید‌کننده می‌شود از سوی دیگر قیمت برخی دیگر بالا است و باعث زیان مصرف‌کننده می‌شود.

پس در این میان باید توجه داشت که پیش از استفاده از ابزاری مانند بورس باید قیمت خودرو‌ها را واقعی کنیم. همچنین مسئله‌ای که بورس کالا در حال حاضر با آن مواجه است این است که در دسترس همه نیست و افراد مختلف برای ثبت نام در بورس با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

مشکل سوم به نحوه عرضه در بوررس باز می‌گردد. بورس می‌تواند قیمت بازار را پایین آورده و می‌تواند برعکس عمل کرده و محرک افزایش قیمت باشد و در این میان باید مکانیسم‌هایی تعیین کرد و پیش از آن که کالایی را وارد بورس کنیم باید کف عرضه را مشخص کنیم. نکته اخر در این میان این است میزان فاصله قیمت و اساس آن باید سنجیده شود و در نظر داشته باشیم حمایت بی حساب و کتاب از یک مجموعه آن را به سمت تخریب پیش می‌برد و در حال حاضر بهره‌وری لازم در مجموعه خودروسازی ایجاد نشده و باید درباره مابه تفاوتی که در بورس کالا کسب می‌شود تصمیم گیری شود و می‌توان به عنوان پیشنهاد آن را در پروژه‌های مربوط به هوای پاک و نوسازی ناوگان حمل و نقل صرف کرد و اگر در حال حاضر ساز و کار بورس به این نحوه تغییر بکند و به شکلی در بیاید که بتوان مابه التفاوتی که مصرف کننده پرداخت می‌کند وارد این بخش‌ها شود این موضوع معنادار می‌شود.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ سردار قاآنی زنده است

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های شرکت کیا در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ + جدول

تلویزیون دولتی سوریه: اسراییل ممکن است سردار قاآنی را ترور کرده باشد

فیلم/ خبر ترور سردار قاآنی توسط صدا و سیما تکذیب شد

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ سلفی جذاب یاسمنِ سریال لحظه گرگ‌ و‌ میش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ واکنش‌ مخاطبان شبکه الجزیره به خطبه‌های رهبرانقلاب

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پرواز‌ها از ساعت ۲۱ امشب لغو می‌شود

دستور ویژه پزشکیان به همتی درباره FATF

اعلام جرم علیه سه عضو شورای شهر در تالش

پیش بینی قیمت دلار فردا دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳

سن جدید بازنشستگی اعلام شد

فرو کردن چاقو در چشم جوان خرمشهری در دعوای خیابانی!

عکس/تصویر معناداری از سردار قاآنی

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳

فیلم/ عشقِ رضا پروانه به مژگان، قلب‌ها را تسخیر کرد

فیلم/شیرین‌زبانی نوه گلاب آدینه و مهدی هاشمی

عکس/ استایل شیک بازیگر خانم در اینستاگرام

سیستم تبعیض‌آمیز باعث مهاجرت پرستاران شد

انتشار جزئیاتی از پاسخ ایران به اقدام احتمالی اسرائیل

کاهش ۱۳ درصدی ورودی سد‌ها

مربیان پیش دبستانی یک سوم کارگران حقوق می‌گیرند!

فیلم/ لحظه انفجار مسجد در جنوب لبنان

عکس/ استایل شیک و خاص شهرزاد کمال‌زاده

عکس/ توئیت جدید رضا رشیدپور درباره محمدرضا پهلوی

معرفی جدیدترین خودرو رنو + عکس

یک پیش‌بینی مهم درباره رشد اقتصادی ۱۴۰۳

فیلم/وزیر کشور: طرد اتباع غیرمجاز بیگانه اولویت اصلی ماست

صعود نرخ بیکاری در ۱۵ استان کشور

فیلم/بهاره رهنما با انتشار این ویدئو، حسابی سوژه شد

عکس/شیراز گردی با حدیثه تهرانی

تحلیل عجیب بلومبرگ درباره اجرای سناریوی سامسون علیه نتانیاهو/ بی بی چگونه بایدن را از اقداماتش علیه ایران و لبنان بی خبر گذاشت؟

اعمال محدودیت تردد در محور منجیل-رودبار

عکس/تصادف مرگبار خودروی ۲۰۶ با تیرچراغ برق

عکس/ استوری تلخ هوتن شکیبا برای آقای بازیگر

عکس/خودسوزی یک خبرنگار کاخ سفید در راهپیمایی حمایت از فلسطین

عکس/ خواننده محبوب کشورمان در استانبول

عکس/حضور سردار قاآنی در برنامه امشب تلویزیون تکذیب شد!

عکس/ نشان فتح در جمهوری اسلامی چگونه است؟

اعطای نشان فتح به سردار حاجی‌زاده + عکس

فیلم/بی اطلاعی نماینده پایداری مجلس از آداب دیدار‌های خارجی

خانه ابراهیم رئیسی در تهران موزه می‌شود!

گرد و خاکی که خودرو‌های وارداتی در گمرک غرب تهران می‌خورند!

فیلم/ توضیحات سردار نقدی درباره اعزام نیرو به جبهه مقاومت

مدیر دوشغله در زیر مجموعه شستا چه می‌کند؟/ میرطاهر مدیرعامل هلدینگی که کار از دستش در رفته است

فیلم/وضعیت سلامتی سردار قاآنی به روایت نماینده مجلس

جولیا پطروس خواننده زن مسیحی حامی حزب الله کیست؟

عکس/ پوستر کنایه‌آمیز تراکتور با استفاده از بیرانوند

اعلام زمان واریز یارانه نقدی مهر ماه ۱۴۰۳

گزارش بورس امروز یکشنبه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳

کدام صرافی ایرانی بیشترین ارز دیجیتال را دارد؟

اینفوگرافی/ رکورد قیمت سکه در طول چهار دهه

درگیری لفظی شدید دو ستاره استقلال +عکس

عکس/ تصمیم جدید درباره مطهره گونه‌ای

فیلم/تغییر چهره عمو پورنگ با گریم زنانه که تابحال ندیده اید!

لابی‌های پشت پرده برای متوقف کردن ساماندهی مهاجران افغان

رشیدی کوچی استاندار ‎فارس شد