تاریخ انتشار: ۰۰:۰۳ - ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
رئیس شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح کرد؛

پشت پرده رانت بزرگ در مناطق آزاد/ چه کسی انبوهی از خودروهای ژاپنی را خریده تا از مصوبه پلاک ملی سود میلیاردی ببرد؟

نمایندگان مجلس در حالی در مصوبه‌ای به وزارت صمت مجوز دادند که نسبت به ثبت پلاک ملی خودرو‌های مناطق آزاد اقدام کند که رئیس شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد معتقد است یک رانت بزرگ در این مسئله نهفته است.

خودروهای مناطق آزاد

اقتصاد۲۴- میناسادات حسینی: مصوبه «ثبت پلاک ملی خودرو‌های مناطق آزاد» در حالی اوایل هفته جاری در صحن علنی مجلس به تصویب رسید که گفته می‌شود این مصوبه در راستای تنظیم بازار خودرو وضع شده است و به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه می‌دهد نسبت به ثبت پلاک ملی خودرو‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اقدام کند.

سود میلیاردی از یک رانت اطلاعاتی

رئیس شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد در مورد این مصوبه به اقتصاد ۲۴ گفت: با کمال احترام روی سخنم با نمایندگان مجلس این است که: «آقایان! پشت این قضیه یک رانت بزرگ نهفته است.»

رحمان سادات نجفی

رحمان سادات نجفی ادامه داد: چه کسی می‌دانسته که این مصوبه قرار است تصویب شود که از سه ماه قبل در مناطق آزاد، خودرو‌های مدل بالا را خریداری و برای خود ذخیره کرده تا با تصویب ثبت پلاک ملی این خودروها، میلیارد‌ها تومان سود ببرد؟

بلاتکلیفی مناطق آزاد در واردات خودرو

رئیس شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد در گفتگو با اقتصاد ۲۴ ادامه داد: از یک طرف ما در مناطق آزاد یک چالشی داریم و آن، این است که از سال ۱۳۹۷ واردات خودرو به مناطق آزاد با شیوه نامه خودرویی که مصوب شد، ممنوع شده است.

سادات نجفی با اشاره به اینکه در حال حاضر مناطق آزاد و ساکنان آن چالشی برای تامین خودرو (چه خودروی شخصی و چه ناوگان حمل و نقل) دارند، ادامه داد: مردمی که در این جزیره خودرو ندارند، نمی‌توانند خودرو وارد کنند. از طرفی ما از سرزمین اصلی هم امکان واردات خودرو نداریم و مجبوریم از خودرو‌هایی که فرسوده شده و نیاز به تعمیر دارد و هزینه ساز شده، استفاده کنیم. 

دستگاه‌های نظارتی به موضوع خرید انبوه خودرو‌های خارجی ورود کنند

رئیس شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد با اشاره به اینکه این مناطق به شدت از مصوبه خودرویی دولت آسیب دیده اند و می‌بینند، گفت: خواهش من از دستگاه‌های نظارتی این است که به این موضوع ورود کنند.

سادات نجفی ادامه داد: باید مشخص شود چه کسانی از دو ماه و نیم، سه ماه قبل از مصوبه هیات وزیران از این موضوع اطلاع داشته اند و در این فاصله زمانی، در مناطق آزاد و نه تنها یک منطقه نسبت به خریداری خودرو‌هایی خاص (نه خودرو‌هایی آمریکایی و انگلیسی که پلاک ملی نمی‌شوند) اقدام کرده اند.

رانت اطلاعاتی خریداران خودرو در مناطق آزاد

رئیس شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد گفت: این افراد تنها خودرو‌های شاسی بلند ژاپنی را خریده اند، یعنی می‌دانسته اند که چه خودرو‌هایی بخرند و به عبارت دقیق‌تر این شخص یا اشخاص کاملا رانت اطلاعاتی داشته اند.


بیشتر بخوانید: خودروهای مناطق آزاد پلاک ملی می‌گیرند


به گفته سادات نجفی، این امر مختص به جزیره کیش نیست، بلکه این افراد در بقیه مناطق آزاد هم این کار را انجام داده اند.

ثبت پلاک ملی خودرو‌های مناطق آزاد، تیر خلاص به پیکره بی جان مناطق آزاد

رئیس شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد با بیان اینکه ثبت پلاک ملی خودرو‌های مناطق آزاد، دیگر تیر خلاص به پیکره بی جان مناطق آزاد بود، به اقتصاد ۲۴ گفت: اگر در قبال خودرویی که قرار است پلاک ملی شود و از مناطق آزاد خارج شود با این مصوبه، اجازه واردات خودرو به مناطق آزاد بدهند ورود و خروج خودرو به مناطق آزاد بالانس می‌شود و می‌تواند به ما کمک کند، در غیر این صورت، اگر این مصوبه تنها اجازه خروج خودرو‌های مناطق آزاد را بدهد جز خُسران برای مناطق آزاد نتیجه‌ای نخواهد داشت.

به گفته سادات نجفی، این مساله همانند بقیه مسائلی است که به مناطق آزاد تسری داده شده و باعث ضرر و زیان مناطق آزاد و بی انگیزگی سرمایه گذاران شده است.

مناطق آزاد در تنگنای بی ثباتی مدیریتی

رئیس شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد با تاکید بر اینکه به هر صورت تکلیف مناطق آزاد درخصوص بحث واردات خودرو باید روشن شود، به اقتصاد ۲۴ گفت: هرچند در یک مقطع زمانی اعلام شد که خودرو‌های هیبریدی یا الکتریکی می‌توانند به مناطق آزاد وارد شوند، اما این مساله در بلاتکلیفی مانده است و اتخاذ تصمیم نمی‌شود.

سادات نجفی افزود: در دولت سیزدهم هم در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و هم در مناطق آزاد دچار یک بی ثباتی مدیریتی هستیم. در واقع گفته می‌شود وزیر اقتصاد متولی اداره مناطق آزاد است، اما تاکنون تصمیمی که نشان دهد این اقتدار وجود دارد و موضوعات مناطق آزاد اعم از مباحث مقررات، آیین نامه‌ها و قوانین مدیریت می‌شود، ندیده ایم و مناطق آزاد در بلاتکلیفی محض به سر می‌برند.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
خدا نابودشون کنه که هیچ زمان سیر نمیشن
ایرانی
0
0
چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
قبل از انقلاب هر کس می توانست خودرو وارد کند و هیچ نگران تولید داخل نبودند و تفاوت زیادی بین خودروی داخلی وخارجی از نظر قیمت نبود. دولت محترم کار واردات خودرو خارجی را نه به مافیا بلکه به خودمردم خودمردم خود مردم واگذار کند. باور کنید دولت سود بیشتری خواهد برد. تلفات انسانی کاهش می یابد. رقابت بین خودرو سازان رونق می گیرد. ساخت قطعات باکیفیت رونق می گیرد. مافیای خودرو ضعیف میشود.البته خطر بزرگ هم وجود دارد اگر مافیا دستش کوتاه شود ممکن به سیم آخر بزند.
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
به غیر مسئولین حکومتی چه کسانی رانت اطلاعاتی دارند ؟ همان کسانی که در دهه های گذشته واردات قند و شکر را ۸ صبح آزاد و ۱۲ ظهر همان روز ممنوع می گردند ! همان هایی که قبل از تصویب و ابلاغ هر طرحی کالاهایشان پشت خط گمرک منتظر سوت هستند تا با اولین سوت از خط گمرک عبور کند ! همان هایی که قبل از مسدود شدن سایت ثبت سفارش خودرو ، شبانه خودرو وارداتی ثبت کردند ! مردم ایران کم بلا سرشان نیامده است !!!! این هم یک مدل دیگر برای تاراج و غارت کشور و ملت....
ریزبین
0
0
چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
مادربزرگ من همه ماشین های خارجی خریده
جعفرقلی
0
0
چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
تا آقا حجت تو ی مناطق آزاد تشریف داره خیال ملت از هر بابا تخته
علی
0
0
چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
جناب سادات نجفی بهتر نیست خیلی شفاف بفرمایید ، جنابعالی که الحمدالله ز ندگی شفاف و وجه اجتماعی آبرومندی داری چرا واضح صحبت نمی کنید که افراد دلال مسلک و مسئولین مربوطه حداقل در منطقه رسوا بشن چراکه افراد متعددی هستند چه در بخش خصوصی و غیر خصوصی کیش که فقط محصول زندگی شون رانت و دلالی است ولی در شبکه های مجازی فریاد وامصیبتا سر میدهند که این چه وضعی ست ولی در عمل هر روز حریص از روز قبل و دنبال راهکارهای جدید دلالی د سودجویی هستند
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
با سلام و ارزوي سلامتي همگي شما عزيزان مگر غير از رانت و فساد چيز ديگري براي اين ملت سرافراز باقيمانده
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
حتما پای نمایندگان در کار است چون از مصونیت سیاسی برخوردار هستند
کوروش
0
0
چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
دیگه یقین پیدا کردم پشت هر مصوبه و پیشنهاد مجلسیان مخصوصا در امور اقتصادی خودرو و مسکن مافیای پشت صحنه هستش که سودش بجیب سرمایدارها و نمایندگان مردم مستضعف سرازیر میشه فقط خدا ازتون نگذره که خون ملت رو تو شیشه کرده اید ما خرید یه پراید دست دوم برامون شده رویا اونوقت نمایندگان قانونی مصوب میکنن که طرف صدها یا هزاران خودروی لوکس یکجا می‌خره و از سوده ترلیاردی که بدست میاره خودش و نمایندگان مظلوم که الهی براشون بمیرم که به نون شب هم محتاجند بهره می‌برند اینا با رای همین ملت پا برهنه به مجلس راه پیدا می‌کنند ولی حالشو به پول دارهای بی درد ی که تو عمرشون صندوق رای رو هم نمی‌بینند میدن اما مطمئن باشید خدایی بالا سره و اجرتون رو عالی خواهد داد البته من میدونم که شما ... انتشار این چنین نظراتی رو ندارید اما میگم حداقل سبک بشم
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
سلام خدا عقلی بده چه کسی میدونسته نمایندگان مردم به این طرح رای مثبت میدادن خواهشن چرت نگو از موقعی که توسط وزیر صمت اعلام کرد عده ای رفتن خریدن
علی
0
0
پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
توی این مملکت هیچی سرجاش نیست کار به کاردون نمیسپارن
هر که پایچه خواری کنه پول داشته باشد همه کار است به قول مهران مدیری دیدم که میگم شخصی با آژانس کار می‌کرد یگ هوشد بانکدار
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

یک سفر تفریحی به ازمیر چقدر آب می‌خورد؟ + جدول

عکس/ استایل جذاب بازیگر نقش افسر مین جانگو در ۵۲ سالگی

ماجرای پرت شدن سعید آقاخانی از کوه

تیم فوتسال افغانستان در یک قدمی صعود به جام جهانی ۲۰۲۴

کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود

خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در زمین میانکاله

فیلم/ لحظه‌ هولناک نجات یک کودک از سیلاب در بم

فیلم/ تنها تصاویر به جا مانده از پدر رهبر انقلاب

فیلم/ گلایه‌ دانش آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

فیلم/ بغض وزیر اسبق بهداشت برای مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران

حضور غافل‌گیر کننده در خانه سیدحسین خمینی

مجازات شدید داوطلبان متخلف در کنکور

مالک متمول استقلال کدام سوپراستار را می‌خرد؟

عکس / صفحه اینستاگرام همسر سابق مهدی قایدی چه شد؟

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب

تفاوت جالب میان داوطلبان زن و مرد در کنکور

فیلم/ پارکینگ خودرو‌های، خودروساز کرمانی را آب برد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

جشن تولدی خاص برای بهار نوروزپور همسر امیرعلی نبویان + عکس

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی + متن

قیمت مرغ زنده چقدر شد؟

اولین برد سال تراکتور با کنترل از راه دور یحیی؟

مقایسه مجید واشقانی با بازیگر سریال بلک لیست

فیلم/ خاطره جالب فریدون زندی از دلار هزار تومانی!

عکس/ تازه‌ترین تصاویر از حضور محمدرضا گلزار در آمریکا

عکس/ شروط جنجالی یک عروس برای داماد

ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل آلومینیوم در جام حذفی

عکس/ لباس جنگی روحانیون در تجمع اعتراضی قم علیه بی‌حجابی!

محروم‌ترین و برخوردارترین استان‌های کشور کدامند؟

دلیل بازداشت چند داوطلب کنکور سراسری

نگاه قیمت دلار تهران به بازار ارز هرات

خودکشی یک پزشک خانم در تهران

مصوبه‌ای که خریداران را از بازار طلا فراری می‌دهد!

بیشترین و کمترین بازدهی در بازار سهام هفته اول اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ اشک‌های رادان با شعار تشکر تشکر تجمع کنندگان قمی‌

«مست عشق» رکورد فروش روز اول اکران را شکست

بازیگر جنجالی و بازداشتی تلویزیون از ایران رفت

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»

پرچمداران سامسونگ در آستانه ۱۰۰میلیونی شدن + جدول

بازی پرسپولیس در جام حذفی با یک کاپیتان جدید

پیش‌بینی مهم بورس تا پایان تیر ماه ۱۴۰۳

عکس/ تمرین پدر دختری کاپیتان استقلال در باشگاه بدنسازی

رکوردداران ورود و خروج پول حقیقی از بورس

طراحی جدید این خودروی محبوب، کاربران را شوکه کرد!

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

ترمز ریزش قیمت خودرو کشیده شد

خیز وزارت کار برای حذف نمایندگان کارگری در تعیین دستمزد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده

یک اتفاق جدید در بازار مسکن