تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱

زنگ خطر زلزله ترکیه برای صنعت ساختمان سازی ایران

زلزله در ترکیه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات حال حاضر کلان‌شهرهای ایران می‌باشد که این تغییرات در ترکیه می‌تواند زنگ خطری برای مسئولین کشور ما باشد. در مقاله زنگ خطر زلزله ترکیه برای شرایط ساخت‌وساز در ایران همراه ما باشید.

زنگ خطر زلزله ترکیه برای ساختمان سازی ایران

اقتصاد۲۴-ساختمان‌های شهرستان‌های تهران و اصفهان به‌سبب افزایش جمعیت در سال‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته و درحال رشد است.

شاید زلزله جدید در ترکیه و کشورهایی از جمله سوریه و لبنان، زنگ خطری جدی در راستای بهبود نظام مهندسی ساخت‌وساز در کشور باشد تا از این وضعیت حال حاضر و فرصتی که در دست داریم، به‌درستی استفاده کنیم و زیرساخت‌های شهرسازی و ساختمان‌سازی کشور را، بهبود بخشیم.

بسیاری از ساختمان‌های موجود در سطح شهرهای کلان کشور، همچون تهران اصفهان و مشهد، دارای قسمت‌هایی هستند که بافت‌ها فرسوده‌ بوده و احتمال خسارات جانی و مالی در زمان بروز هرگونه حوادث طبیعی را شامل می‌شوند.

یکی از کارهای مهمی که می‌توان در این‌ راستا انجام داد، استفاده از متریال و مواد اولیه درجه یک و با کیفیت است. مثلاً استفاده از تیرآهن هاش با استاندارد ST52 می‌توانند یک ارتقاء سطح کیفی نسبت ‌به استفاده از تیرآهن هاش ST37 باشد.

البته در زمان بروز این زلزله در کشور ترکیه، زیرساخت‌های ارائه‌شده در ترکیه که براساس استانداردهای اروپا است تا حدودی لحاظ شده بود اما این حادثه طبیعی است و هرگز از پیش تعیین نمی‌شود که چه میزان قدرت تخریب و استقامت دارند.

بر این اساس ما موظف هستیم تا اقدامات لازم را در جهت مقابله با هرگونه حوادث طبیعی از جمله زلزله، سیل، طوفان و موارد دیگر را لحاظ کنیم تا در مواقع بروز هر یک از آن‌ها، سازه‌های مقاوم و قابل اطمینان داشته باشیم. خرداد ماه همین امسال بود که ساختمان متروپل با ۱۲ طبقه در آبادان فروریخت و این فاجعه بزرگ همچنان ادامه داشت و کسی نمی‌دانست که علت اصلی آن‌چه بود صف زیرساخت‌های مهندسی و یا کیفیت پایین مصالح ساختمانی حادثه متروپل فاجعه آتش‌سوزی پلاسکو در تهران یادآوری کرد و این سوال مطرح شد که چرا اقدامی برای ساختمان‌های ناایمن پایتخت انجام نمی‌شود؟

پس‌از چندین‌بار گفته شدن، قرار است لیست ساختمان‌های ناایمن به‌صورت عمومی منتشر شود اما مسئولان آتش‌نشانی اعلام کردند فهرست کامل این ساختمان‌ها را در سامانه‌های خود ذخیره کرده و در اختیار همه کسانی که در حوزه ساخت‌وساز هستند قرار داده اند.

زنگ خطر زلزله ترکیه برای ساختمان سازی ایران

براساس گفته‌های مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران : تعداد ساختمان‌های ناایمن سیاحت است و نباید فقط به اخطار کفایت کرد و باید فراتر رفت؛ شهرداری اما فقط می‌تواند برای ساختمان‌های ناایمن اخطار صادر کند.

ساختمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی موظف است ساختمان‌های ناایمن را شناسایی و پس‌از بازدید از آن‌ها مواردی را که ناایمن تشخیص می‌دهد، احصاء و طبق دستورالعمل سازمان به مالک ابلاغ کنند تا نواقص برطرف شود.

زلزله در تهران فاجعه می‌شود

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در جلسه شورای شهر به زلزله ترکیه و سوریه اشاره کرد و گفت: باید به خودمان، مهندسان ناظر، مجریان و طراحان هشدار دهیم که اگر ساختمان مقاومی نسازیم مشخص نخواهد شد که چه فاجعه‌ای در صورت بروز زلزله رخ می‌دهد.

به گفته او در صورت وقوع زلزله فاجعه در تهران می‌تواند فاجعه قرن باشد. بله مسلماً چنین فاجعه‌ای در تهران می‌تواند فاجعه قرن باشد چرا که بیش‌از ۱۰ میلیون نفر سکنه در این کلان‌شهر وجود دارند که در صورت بروز این زلزله غافل‌گیرکننده احتمالاً بزرگ‌ترین فاجعه قرن رخ خواهد داد.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تخصصی بخش ساخت‌وساز کشور، تورمی است که ناشی از افزایش قیمت دلار و قیمت روز طلا بر روی قیمت روز مصالح ساختمانی تأثیر می‌گذارد و روزبه‌روز این قیمت را افزایش داده و قدرت خرید را از مالک و سازنده می‌گیرد. بر این اساس کیفیت مصالح ساختمانی پایین می‌آید، یا از مصالحی استفاده می‌شود که استاندارد لازم را ندارند.

این مصالح ساختمانی شامل میلگرد آجدار تیرآهن هاش، سرامیک، گچ و سیمان را شامل می‌شپند که، اجزاء اصلیه ۱ سازه را تشکیل می‌دهند. حتی فولاد ابزار و شمش‌های فولاد صنعتی از جمله فولاد Mo40 و ck45 نیز تحت تاثیر این رخداد‌ها در ابعادی دیگر باید جایگزین مواد اولیه بی‌کیفیت‌تر شوند و این ضعف در مصالح ساختمانی، تنها مشکل مشکلات مهندسی زیرساخت‌های کشور نیست.

از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر کیفیت سازه‌ها در دهه‌های اخیر ۲ عامل اصلیه، کیفیت مصالح ساختمانی و مهندس ناظر بر سازه را می‌توان نام برد.

زنگ خطر زلزله ترکیه برای ساختمان سازی ایران

با توجه به افزایش قیمت‌ها در پایان سال  و۱۴۰۱ همچنین تورم ناشی از کمبود فولاد در بازارهای جهانی که عامل اصلی جنگ ۲ کشور تولیدکننده بزرگ فولاد در جهان یعنی روسیه و اوکراین بوده است همچنان امتداد دارد.

این جنگ باعث شد بسیاری از کالاها در سراسر دنیا و با افزایش قیمت و تورم جهانی مواجه شوند و از طرفی کمبود تولیدات و عرضه مقاطع فولادی پر مصرف از جمله تیرآهن هاش میلگرد آجدار، ناودانی و نبشی در سطح بازارهای جهانی کاهش پیدا کند و از طرفی قیمت آن به‌سبب عرضه کم‌تر افزایش یابد.

این افزایش قیمت‌ها و تورم جهانی ناشی از کمبود مصالح و مقاطع فولادی، تأثیر بسزایی بر قیمت مصالح ساختمانی فولادی در ایران داشت.

این احتمال می‌رود که با افزایش قیمت مسکن در ایران و از طرفی، احتمال بروز حوادث طبیعی از جمله زلزله و طوفان، سیل و سونامی در دهه‌های اخیر افزایش یابد و در صورت رسیدگی به زیرساخت‌های مهندسی سازه‌های کشور و استفاده از مواد و متریال اولیه با کیفیت و مناسب، این احتمال دور از ذهن نیست که با بروز زلزله و یا سیل احتمالی، کلان‌شهرهایی از جمله تهران و اصفهان با جمعیت زیاد شهروندانشان، توانایی مقابله با زلزله و سیل را ندارند و احتمالاً، ریسک بزرگی خواهد بود.

 

بزرگ‌ترین مشکل ترکیه در بروز زلزله اخیر، عدم به‌روزرسانی زیرساخت‌های مهندسی سازه مناطق بافت فرسوده شهری می‌باشند. اگر ترکیه به این ملاحظات توجه داشت و براساس استانداردهای روز دنیا و اروپا ساختمان‌های شهری خودرو نظارت و بروزرسانی می‌کرد، احتمالاً این فاجعه تلفات بسیار ناچیزی داشت.

بیشترین میزان زلزله در طول سال را کشور ژاپن متحمل می‌شود و همچنین کمترین میزان خسارات را در طول کل سال نسبت‌به کل کشورهای جهان متحمل می‌شود. علت اصلی این اتفاقات، مدیریت ریسک به‌موقع دارایی‌های مردم در مقابله با احتمالات آینده است. در واقع مردم در ژاپن سرمایه‌گذاری می‌کنند که از زندگی و سرمایه خود در آینده محافظت کنند.

این فرهنگ و منطق عامل پیشرفت کشور صنعتی همچون ژاپن است، که امروز در تمامی عرصه‌های بین‌المللی حرف‌هایی برای گفتن دارد.

اگر شما هم دنبال ساخت مسکن در سال آینده هستید و یا قصد ترمیم ملک و مسکن و خودرو دارید، به‌سبب افزایش قیمت و تورم داخلی و در پی آن بی‌ارزش شدن پول ملی که قدرت خرید را از ما می‌گیرند، به آینده فکر کنید و برای حفظ سرمایه‌های خود سرمایه‌گذاری کنید.

 

جهت خرید انواع مصالح ساختمانی از جمله تیرآهن میلگرد آجدار ناودانی و نبشی و همچنین انواع و اقسام مقاطع فولادی در ابعاد صنعتی از جمله ورق صنعتی انواع لوله در استانداردهای مختلف و موارد بیشتر،به نشانی وب‌سایت رسمی شرکت آرسینکو مراجعه نمایید.

ایمیل شرکت: info@rsin.co.ir

آدرس وب‌سایت: https://rsin.co.ir

نشانی شرکت: تهران ، بازار آهن شادآباد ، نبش بلوک یک ، مجتمع تجاری 110 طبقه اول پلاک 57

تلفن تماس با کارشناسان:

۰۲۱-۶۶۶۷۴۴۲۰

۰۲۱-۶۶۶۷۱۹۹۰

۰۲۱-۶۶۶۷۴۵۱۹

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

عکس/ مقایسه درصد مشارکت در انتخابات ۱۴۰۳ و ۱۴۰۰ به تفکیک استان

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ محل تفریح دروازه‌بان تیم ملی لو رفت

عکس/ چراغ سبز قالیباف به مسعود پزشکیان

عکس/ رئیس اسبق صدا و سیما: ای کاش عبرت بگیریند‌

عکس/ زاکانی نیروی کمکی جلیلی در دور دوم انتخابات

عکس / تحلیل مشاور روحانی از مشارکت پایین شهروندان در انتخابات

عکس/ رابطه مردم با اصلاح طلب و اصولگرا

عکس / انتخابات و ۶۰ درصد نورچشمانی که رای ندادند

اولین چراغ سبز دولت به رجیستر آیفون/ بهانه گرانی به دست بازار موبایل افتاد/ آیفون گران تر می‌شود؟

عکس / جمع شدن نامزد‌های پوششی‌ها در ستاد جلیلی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/سخنان ظریف درباره تاوانی که اقتصاد برای جلیلی می دهد

قیمت میوه در میادین تره بار + حدول

نحوه محاسبه همسان‌سازی حقوق وراث بازنشستگان

تداوم وضعیت دوگانه در بازار ارز

فیلم/صحبت های جنجالی ظریف درباره تحریم و طرح صیانت

قیمت خودرو‌های شرکت کیا + جدول

مسیر پیروزی پزشکیان راحت‌تر است یا جلیلی؟

چرا ورود پول به بورس تداوم نیافت؟

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

آغاز ارائه خدمات بیمه معلم به معلمان/ فرهنگیان به پورتفوی بیمه‌گذاران «ومعلم» افزوده شدند

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۱۰ تیر ۱۴۰۳

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

بیم بازار ارز از ترکیب جلیلی و ترامپ!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

بازار طلا در سقف قیمت فریز شد

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۱۰ تیر ۱۴۰۳

سعید جلیلی نماد افراطی گری در سیاست خارجی ایران است/ ستاد جلیلی برای خارج کردن قالیباف از رقابت فعالیت می‌کرد

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

پیش بینی بورس امروز ۱۰ تیر ۱۴۰۳

آیا غذا می تواند عامل اضطراب باشد؟

ابتلا به یک بیماری درصورت دیر خوابیدن

این غلات لاغرتان می‌کند

جلوگیری از ریزش مو با این ویتامین‌ها

امید بورس به آمدن پزشکیان قوت گرفت/ توصیه‌ای به سهامداران در هفته پر ابهام جاری/ حلقه مفقوده‌ای که بورس را احیا می‌کند چیست؟

عکس/ مهمانان جشن تولد کاپیتان استقلال

نکات مهم قوچانی درباره انتخابات

عکس/ واکنش جنجالی شروین حاجی‌پور به نتیجه انتخابات

اطلاعیه باشگاه پرسپولیس درباره تشکیل تیم بانوان

عکس/ خوشحالی سعید جلیلی بعد از اعلام نتایج انتخابات

بیانیه پزشکیان خطاب به مردم ایران

فیلم/ انتقاد تند رئیس ستاد پزشکیان از جلیلی

بیانیه جلیلی پس از راهیابی به دور دوم انتخابات

مناظره پزشکیان و جلیلی قطعی شد

عکس/ توییت معنادار پزشکیان

شورای نگهبان یک اطلاعیه صادر کرد

وکیل دادگستری: نامزد‌های پوششی از تصدی مناصب حکومتی محروم شوند

فیلم/ انتقال مجروحان حمله به خودروی اخذ رأی از راسک

فیلم/ وزنه‌زدن مصطفی جواد در حضور وزیر ورزش

برگزاری مناظره دو نفره در صداوسیما

دلیل مسمومیت اهالی رضوان‌شهر چه بود؟

فیلم/ چرا فرانسه انتخابات زودهنگام برگزار می‌کند؟