تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

رد پای جناح بندی سیاسی در انتخابات اتاق بازرگانی / ماجرای دخالت خودسرها در انتخابات لرستان چه بود؟

دهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی در حالی برگزار شد که حواشی این دوره از انتخابات صرفا به ردصلاحیت‌ها و اعمال نظر‌های دولت خلاصه نشد و در شکل برگزاری نیز شاهد اتفاقات جدیدی بودیم که مشخصا در خرم آباد بروز پیدا کرد و آن حمله گروهی با عنوان «امت حزب الله» به محل برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی و جلوگیری از ادامه رای گیری بود.

دهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی

اقتصاد ۲۴- دهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور در شرایطی برگزار شد که این دوره از انتخابات با تاخیر و اما و اگر‌های بسیار همراه بوده است. اما و اگر‌هایی که این بار از جنس رد صلاحیت‌های گسترده بود و نزدیک ۴۰ درصد را در بر می‌گرفت و همچنین عدم حضور برخی چهره‌های شاخص مانند مسعود خوانساری، پدرام سلطانی و مهدی کرباسیان که منجر به اختلافات قابل توجهی میان چهره‌های مطرح و تاثیرگذار اتاق بازرگانی با دولت و سیاست هایش نسبت به پارلمان بخش خصوصی شده بود.

اما بالاخره با تمام تضاد‌ها و حواشی گسترده بین دو جناح از خصولتی‌های نزدیک به دولت فعلی و سابق و چهره‌های سنتی و مرسوم اتاق بازرگانی که عمدتا ریشه در اقتصاد آزاد با فاصله‌ای قابل توجه از دولت سیزدهم دارند، رقابت را با هم آغاز کردند.

اصفهان و مشهد نقطه اوج تقابل سیاسی در انتخابات اتاق بازرگانی

اما در این میان نکته قابل توجه تضاد و پراکندگی برابر میان جناح‌های اصلی در این رقابت بود و به تبع همین رقابت و تضاد و تقابل بود که در اصفهان و مشهد و برخی کلانشهر‌ها نیز همین ترکیب و برخورد سیاسی در اجرا خود را به رخ کشید.

از جمله در اصفهان که تیم نزدیک به دولت با کاندیدا‌هایی مانند طیب نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه و مسعود گلشیرازی در مقابل علی صفرنورالله و محمدرضا برکتین در تیم دیگر به رقابت پرداخته اند.

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، اما حواشی این دوره از انتخابات صرفا به ردصلاحیت‌ها و اعمال نظر‌های دولت خلاصه نشد و در شکل برگزاری نیز شاهد اتفاقات جدیدی بودیم که مشخصا در خرم آباد بروز پیدا کرد و آن حمله گروهی با عنوان «امت حزب الله» به محل برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی و جلوگیری از ادامه رای گیری بود که تا این لحظه ابعاد دیگری از آن مشخص نشده است.

در خرم آباد چه خبر بود؟

کما اینکه در حوزه انتخاباتی خرم آباد با حضور افراد موسوم به خودسر، انتخابات با ۸ ساعت تاخیر و در نهایت با دخالت استانداری در عصر روز برگزاری انتخابات شروع شد.

براساس اخبار اعلام شده، براساس زمان از پیش تعیین شده قرار بود انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور ساعت ۸ و به صورت همزمان برگزار شود، اما با شروع زمان انتخابات اخباری در شبکه‌های مجازی مطرح شد که در همان ساعات ابتدایی عده‌ای به محل برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی خرم آباد حمله کردند و اجازه برگزاری انتخابات را در این حوزه ندادند.

همچنین بر اساس گزارشی که فراز منتشر کرده است، معترضان حاضر در محل به بهانه اینکه اتاق بازرگانی محل فساد و جمع شدن «سرمایه داران زالوصفت» است تهدید کرده بودند که اجازه برگزاری انتخابات را نخواهند داد و بیانیه‌ای نیز در این راستا منتشر کرده اند.

در متن این بیانیه آمده است:
«بسم الله القاصم الجبارین
ملت شهیدپرور و انقلابی خرم آباد
با توجه به زد و بند و فساد و دست‌های کثیف پشت پرده اغتشاشگران و فتنه گران در انتخابات مهندسی شده اتاق بازرگانی و تخلف محرز مدیر اتاق بازرگانی آقای سلاح‌ورزی که لیدر اغتشاشگران و از سران مافیای اقتصادی می‌باشد و با این انتخابات جعلی قصد دهن کجی به نظام و انقلاب را دارد… فردا شنبه ساعت ۸ قرار است انتخابات جعلی برگزار شود، لذا امت حزب الله و انقلابی همیشه در صحنه خرم آباد مثل همیشه مشت محکمی بر دهان این مافیای اغتشاشگر خواهد زد. تجمع حزب الله خرم اباد ساعت ۷ و نیم صبح درب اتاق بازرگانی محل برگزاری انتخابات جعلی و جلوگیری از این زد و بند در لانه فساد
آدرس: میدان دانشجو بالاتر از هلال احمر
وعده ما ۷ و نیم صبح
امت حزب الله خرم آباد»


بیشتر بخوانید: دولتی‌سازی بخش خصوصی؛ در انتخابات اتاق بازرگانی چه خبر است؟


نکته عجیب، اما این است که ۸ فعال اقتصادی نیز به عنوان معترض به روند انتخابات اتاق در جمع حمله کنندگان حضور داشتند که اساسا از میان آن‌ها فقط دو نفر دارای کارت بازرگانی بوده و مابقی حتی صلاحیت حضور در اتاق بازرگانی را نیز ندارند.

عجیب اینکه کل روند برهم زدن انتخابات در همان روزی رخ می‌داد که دولت سیزدهم تلاش می‌کرد با توافق انجام شده بین تهران و ریاض دور افتخار بزند، اما بار دیگر شاهد حضور پررنگ خودسر‌ها در یک جغرافیای دیگر و تلاششان برای برهم زدن انتخابای دیگر بودیم. در این میان، اما پرسش اصلی شاید باید این باشد که آیا دستگاه‌های نظارتی درست فردای توافق با عربستان از تجربه حملات خودسر درس نگرفته‌اند که با تاخیر ۸ ساعته بالاخره انتخابات آن هم با وساطت استاندار برگزار شده است؟

مساله دیگر که مطرح می‌شود این است که در صورت تداوم مشکل در برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی در خرم آباد آیا مسیر انتخابات اتاق بازرگانی ایران دچار خلل خواهد شد؟ در این خصوص یکی از فعالان اتاق بازرگانی گفته است: «این مشکل خللی در انتخابات اتاق بازرگانی ایران ایجاد نخواهد کرد، چرا که با پایان دوره نهم انتخابات اتاق بازرگانی ایران که در خرداد یا مرداد سال ۱۴۰۲ خواهد بود، اتاق‌های بازرگانی باید نمایندگان خود را به اتاق ایران معرفی کنند که این روند برای اتاق بازرگانی خرم آباد در صورتی که انتخابات امروز برگزار نشود به تاخیر می‌افتد. از سوی دیگر با توجه به قوانین در صورت عدم برگزاری، شورای عالی نظارت اتاق اقدام به انتخاب هیات رییسه موقت خواهد کرد تا زمانی که انتخابات به صورت رسمی برگزار شود.»

البته در نهایت انتخابات نه تنها برگزار که اسامی نیز به سرعت اعلام شد و به این ترتیب از اتاق بازرگانی لرستان در گروه بازرگانی به ترتیب مونا جهانگیر، بیژن نجاریه، سپهدار کوشکی، سامیه مهراب نیا و امیر محمدی گراوند و در گروه معدن نیز حسین سلاح ورزی و محمد خاکی بیشترین آرا را کسب کردند.

همچنین ابراهیم اسفندیاری، مصطفی طبیب زاده، علی پیری، مسعود گیل آبادی، محسن بهرامسری در گروه صنعت و در گروه کشاورزی نیز به ترتیب احسان دارایی، احسان ناصر و محمد مهدی عرب نژاد بیشترین آرا را کسب کردند.

دهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی

تهران و صف آرایی جناحی در انتخابات اتاق بازرگانی

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، انتخابات دهمین دوره اتاق بازرگانی نیز به صورت نیمه الکترونیک در مراکز اتاق بازرگانی استان‌ها و نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد و البته در اتاق تهران طبق آخرین داده‌ها، تعداد نامزد‌های نهایی انتخابات این اتاق بعد از حذف نامزد‌های انصرافی به ۱۸۸ نامزد رسیده بود که ۸۶ نفر در گروه بازرگانی، ۷۵ نفر در گروه صنعت، ۱۷ نفر در گروه کشاورزی و ۱۰ نفر در گروه معدن به رقابت پرداختند و سخت‌ترین رقابت در این دوره در گروه بازرگانی شکل گرفت؛ جایی که ۸۶ نفر برای تصاحب ۱۶ کرسی هیات نمایندگان رقابت کردند و این یعنی که برای هر صندلی ۵.۳۸ نفر نامزد شده‌اند.

در بخش صنعت برای هر یک صندلی از ۱۴ صندلی ۵.۳۶ نامزد حضور داشت و برای دو بخش کشاورزی و معدن که تعداد صندلی‌ها به ترتیب ۶ و ۴ است، برای هر کرسی ۲.۸ و ۲.۵ نفر با هم رقابت کردند.

نکته جالب اینکه بر اساس گزارش‌ها همزمان با برگزاری این انتخابات در تهران، اعضای دو طیف اصلی یعنی «ائتلاف برای فردا» و «ائتلاف تحول و شفافیت» بیرون از محل رای‌گیری در حال رایزنی و مذاکره برای افزایش اقبال به سمت خود و جذب آرا بودند.

نکته قابل توجه دیگر در انتخابات اتاق تهران، قطع چند دقیقه‌ای سیستم رای‌گیری آنلاین بود که به مدت حدود ۱۰ دقیقه آفلاین شد و به برخی شایعات دامن زد. هرچند برخی می‌گویند این یک اتفاق معمول و به دلیل نقص سیستمی است، اما برخی هم عطف به این اتفاق، شائبه دستکاری در انتخابات را مطرح می‌کنند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

استوری عاشقانه مهناز افشار و دخترش + عکس

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

امیدواری مادر امیر تتلو به آزادی پسرش!

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ چهره واقعی صهبا شرافتی بازیگر نون خ

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ارتباط بین سلامت تیروئید و خستگی مزمن در زنان

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

فیلم/ بدترین ضربه پنالتی تاریخ فوتبال

فیلم/مرگ غم انگیز یک زن پس از سقوط در جوی آب

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

رضوانی موتورز، پورشه ۹۱۱ را متحول می‌کند

انتقاد تند ربیعی از بازگشت گشت ارشاد + عکس

فیلم/ گل کوچیک سردار آزمون با دخترش در خانه

واکنش آذری جهرمی به بازگشت گشت ارشاد

فصل لاله‌ها در باغ ایرانی

عده‌ای اجیر می‌شوند در جلسه کنکور غایب باشند

فیلم/ حجت الاسلام جعفری بروجنی: اگر اسراییل به ایران حمله کند با پاسخ شکننده‌تری مواجه می‌شود

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه

معاون اول جدید قوه قضاییه کیست؟

فیلم/ گلف بازی عجیب طارمی و بیرانوند

نوسان افزایشی دلار با علامت تشدید تحریم‌ها

عکس‌های دل نواز از حال خوب دریاچه ارومیه

سهمیه بنزین چه تغییری کرد؟

دست انداز جدید اتحادیه اروپا برای صادرات نفت ایران

کاسبی جدید با جنجالی‌ترین خودروی سال

معاون اول احمدی نژاد درگذشت

فیلم/ لحظه ورود امیرعبداللهیان به نیویورک

تضمین ارزآوری به همت صنعت گاز

افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستور کار

اینفوگرافی/ضرر و زیان‌ تعطیلی پنجشنبه‌ها

سوگل خلیق عروس شد؟

بازدهی بورس در هفته محدودیت نوسان قیمت چگونه بود؟

قتل دلخراش دو جوان با شلیک گلوله در یک جشن تولد

مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه + عکس

دستگیری زنی که دایی مُرده اش را برای ضامن شدن به بانک آورده بود

فیلم/ با حمله دوباره اسرائیل تاکتیک پاسخ ما متفاوت خواهد بود

تلویزیون دستمزد نجومی می‌دهد؟

فیلم/بلایی که بازیگر معروف زن بر سر گربه‌ها آورد

پراستفاده‌ترین ارز‌های فیات برای معاملات رمزارزی

ضرب سکه‌های طلا خیانت به سرمایه‌های کشور است

فیلم/ اقدام نمایندگان مجلس آمریکا علیه معافیت ۱۰ میلیارد دلاری ایران

فیلم/ اوضاع وخیم خیابان‌های دبی بعد از وقوع سیل

دلایل سیل نابهنگام در ایران؛ چرا سیل بهاره دبی را برد؟

ترمز‌های رشد بورس در سایه همه نااطمینانی‌ها کدامند؟

چرا پهپادهای سپاه چند ساعت طول کشید به اسرائیل برسد؟

نفت در کشاکش تنش‌های ژئوپلیتیک

با ۵ میلیارد کجای تهران می توان خانه خرید

زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص شد

ماجرای جنجالی اعلام خبر فوت رضا رشیدپور چه بود؟

ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل نفت آبادان

اولین حقوق ۱۴۰۳ کارگران چقدر است؟

فیلم/ گل مهدی طارمی به ویتوریا گیمارش در شب صعود پورتو

فیلم/ صحبت‌های امیرعبداللهیان در بدو ورود به نیویورک

بهار خودرو امسال خزان شد/ رشد ۴۷ میلیونی قیمت خودرو‌های داخلی!