تاریخ انتشار: ۰۷:۰۴ - ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
اقتصاد ۲۴ وضعیت صنعت گردشگری در سال ۱۴۰۱ را بررسی می‌کند؛

اعتراضات پاییز ۱۴۰۱ و تیر خلاص به پیکره نیمه جان گردشگری/ فعالان گردشگری: دولت به جای دست‌گیری، پایمان را رها کند

سال ۱۴۰۱ سالی بود که کشور از دو سال سخت کرونا خارج شده بود و صنعت گردشگری به رونق دوباره امیدوار شده بود، اما اعتراضات پاییز تیر خلاص را به این صنعت شلیک کرد و امروز کشور با بحران گردشگر ورودی مواجه است.

وضعیت صنعت گردشگری در سال 1401

اقتصاد ۲۴، صبا رضایی- سفر کردن در سالی که دلار نوسانات بسیاری داشت و تورم به بیش از ۶۰ درصد رسید، آنقدر‌ها هم مهم نبود؛ اما همین کاهش سفر‌های داخلی و ورودی‌ و خروجی گردشگران موجب شده افراد بسیاری در صنعت گردشگری بیکار شده و کسب و کار‌های بسیاری نیز به تعطیلی کشانده شوند.

صنعت گردشگری در دنیا به عنوان یکی از درآمدزاترین صنایع شناخته می‌شود اما این صنعت در ایران اکنون رو به نابودی است.

ناامیدی فعالان حوزه از آینده صنعت گردشگری در ایران

بسیاری از تورلیدر‌های آلمانی زبان از ادامه فعالیت ناامید شده‌اند و معتقدند باید به فکر شغل جایگزین باشند.
محمد نوروزی، فعال گردشگری در این زمینه به اقتصاد ۲۴ گفت: صنعت گردشگری در ایران نابود شده است. سال ۱۴۰۱ فقط دو تور داشتم و با اینکه مجوز داشتم توریست‌ها را به پاک ملی گلستان ببرم، اما به دلیل اختلاف بین حراست و مدیر پارک من و توریستم را از آن‌جا اخراج کردند.

وی افزود: بیشتر توریست‌های خارجی از سفر به ایران هراس دارند. سفرای کشور‌های اروپایی توصیه کرده‌اند شهروندانشان به ایران سفر نکنند و حتی سفر‌های خود را به ایران لغو کنند. بسیاری از تور‌های اروپایی به ایران نیز به دلیل اعتراضات پاییز ۱۴۰۱ لغو شدند.

نوروزی گفت: بیشتر مسافران من آلمانی هستند؛ دولت آلمان هم با ایران روابط خوبی ندارد. آلمانی‌ها می‌ترسند به ایران سفر کنند چرا که گمان می‌کنند دستگیر می‌شوند! تورلیدر‌هایی که در حال حاضر تور برگزار می‌کنند، اکثرا روس زبان و چینی زبان هستند. در حال حاضر فقط تور‌های چینی و روسی در ایران برگزار می‌شود. به ندرت اتفاق می‌افتد که اروپایی‌ها به ایران سفر کنند.

این فعال گردشگری افزود: بخشی از درآمدزایی توریست‌ها برای حوزه‌های مختلف است، مثل خرید سوغات و اجاره بهای هتل‌های لوکس. ایرانی‌ها توان مالی این را ندارند که شبی ۵ میلیون تومان کرایه بها بپردازند، بنابراین باید توریست خارجی بیاوریم تا هزینه کند. البته گردشگران روسی و چینی به اندازه اروپایی‌ها خرج نمی‌کنند. بسیاری از تور‌های ویژه روس‌ها و چینی‌ها با تخفیفات بسیار بالا برگزار می‌شوند.

سالی که با امید برای صنعت گردشگری آغاز شد اما ...

امیرپویان رفیعی شاد، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران نیز به اقتصاد ۲۴ گفت: سال ۱۴۰۱ را با امید آغاز کردیم چراکه پاندمی کرونا در حال گذر بود. در حال عبور از بایکوت دو ساله گردشگری بودیم و زمزمه‌هایی شروع شد که گردشگری در حال رونق گرفتن است و شرایط رونق گردشگری فراهم است. کم‌کم سفر‌ها به تدریج شروع شد و در نوروز ۱۴۰۱ هم سفر‌ها رونق گرفت. اردیبهشت و خرداد نیز پروتکل بهداشتی و قرنطینه و شرط و شروط کرونایی برداشته شد.

وی وضعیت گردشگری در بهار ۱۴۰۱  را «بسیار مناسب» توصیف کرد و گفت: در تابستان نیز شرایط امیدوارکننده‌ای داشتیم البته گردشگری هیچگاه به رونق سال ۹۸ نرسید. درخواست‌های بسیاری نیز برای تور‌های ورودی در پاییز داشتیم. تور‌های داخلی، ورودی و خروجی بسیاری در حال برگزاری بود و برنامه ریزی‌ها برای برگزاری آن در پاییز نیز به نسبت بالا بود.

رفیعی شاد گفت: با وجود تمامی امیدواری‌ها و برنامه ریزی‌ها از شهریور با بحران مواجه شدیم. گپ کاری داشتیم و مانع بزرگی بر سر راه گردشگری ایجاد شد. سال ۱۴۰۱ تیری به پیکره نیمه جان گردشگری اصابت کرد. گردشگری دو سال بحرانی را پشت سر گذاشته بود و در این مدت نیز بسیاری از دفاتر مسافرتی تعطیل و فعالان این صنعت بیکار شدند. بعد از کرونا چالش بزرگی پیش روی گردشگری ایجاد شد که این صنعت را مجددا دچار رکود کرد.

وضعیت صنعت گردشگری در سال 1401

از دولت نمی‌خواهیم دست ما را بگیرد، توقع داریم پایمان را رها کند

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، در دوران پاندمی کرونا بسیاری از کشور‌ها نه تنها مالیات را بخشیدند بلکه بسته‌های حمایتی برای کسب و کار‌ها تدوین کرده و به آن‌ها مبلغی برای جبران خسارت پرداخت کردند. در ایران، اما سازمان امور مالیاتی برای دوران شیوع کووید نیز مالیات‌های سنگینی وضع کرد که این مسئله برای صنعت گردشگری دردسرهای بسیاری را ایجاد کرد.

رفیعی شاد در این زمینه گفت: بخشی از بحران گردشگری به دلیل رویکرد حاکمیت به این صنعت است. همواره گفته ایم از متولیان و مسئولان دولتی انتظار کمکی نداریم. در واقع از آن‌ها نمی‌خواهیم دست ما را بگیرند، توقع داریم پایمان را رها کنند. اداره شهرداری، مالیات و بیمه مشکلات بزرگی بر سر راه کسب و کار‌های گردشگری ایجاد کرده‌اند. اداره مالیاتی برای دوران کووید ۱۹، مالیات‌های سنگینی برای تاسیسات و کسب و کار‌های گردشگری تعیین کرده که منصفانه نیست.


بیشتر بخوانید: آقای وزیر! توریست امنیت می خواهد نه سیم‌ کارت خاص/ کاپیتولاسیون مرد، زنده باد کاپیتولاسیون!


وی افزود: دولت و حاکمیت باید به صنعت گردشگری به عنوان نخستین صنعت درآمدزای دنیا بها بدهند، اما فقط به شعار‌های تبلیغاتی در دوران انتخابات بسنده می‌کنند و در عمل هیچ حمایتی از این صنعت صورت نمی‌گیرد.

این فعال گردشگری تاکید کرد: اگر دولت به این درک رسیده که تنها راه برون رفت اقتصادی کشور توجه به صنعت گردشگری است که صنعتی زود بازده بشمار می‌آید، بنابراین باید راهکاری برای عبور از بحران پیدا کند.

گردشگری خروجی رونق بیشتری دارد

اگرچه گفته می‌شود گردشگری خروجی نسبت به دیگر حوزه‌ها رونق بیشتری داشته، اما به گفته فعالان گردشگری تعداد تور‌های خروجی نیز نسبت به سال‌های قبل ۷۰ درصد کاهش داشته است.

حسین عبادتی، تورلیدر انگلیسی زبان به اقتصاد ۲۴ گفت: به صنعت گردشگری امیدی نیست. گردشگری خروجی نسبت به حوزه‌های دیگر در شرایط بهتری است. قشر مرفه همچنان به سفر‌های نوروزی در خارج از کشور ادامه می‌دهد، اما سفر به کشور‌های همسایه که عموما توسط قشر متوسط انجام می‌شد، نیز از رونق افتاده است. بسیاری از تور‌ها برگزار نشده و تعداد تور‌هایی که به مقصد ترکیه و کشور‌های همسایه صورت گرفته نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر شده است.

وی افزود: بعد از آنکه دولت‌های اروپایی به اتباع خود گفتند به ایران سفر نکنند، بسیاری از تور‌های ورودی امسال لغو شدند، اما همچنان تور‌های چینی و روسی برگزار می‌شوند. البته آمار این تور‌ها نسبت به دیگر کشور‌ها ناچیز است.

وضعیت صنعت گردشگری در سال 1401

این فعال گردشگری تصریح کرد: قشر مرفه همچنان تور‌های کره، آرژانتین و برزیل را خریداری می‌کند. هر سال از ۱۳ و ۱۴ اسفند تور‌ها را آغاز می‌کردیم، اما امسال خبری نبود. سال بسیار بدی برای گردشگری بود. هر ساله ۳۰۰ روز از سال را در سفر بودم، اما امسال تنها سه ماه تور داشتم و بعد تور‌های ورودی تعطیل شدند. گردشگری ورودی از شهریور متوقف شد.

عبادتی معتقد است سال آینده گردشگری در بهار نیز در رکود خواهد بود. باید منتظر پاییز بود تا اگر شرایط مساعد باشد شاید توریست‌های ورودی به کشور سفر کنند.

وی در رابطه با تاثیر توافقات احتمالی سیاسی بر رونق صنعت گردشگری گفت: گردشگری ورودی به این صورت نیست که به توریست‌ها بگوییم اکنون شرایط مساعد است و به ایران بیایید، آن‌ها هم بپذیرند. حداقل یک سال طول می‌کشد تا گردشگری ورودی مجددا رونق بگیرد. اگر شرایط برای گردشگری مساعد شود، باز هم فصل بهار را از دست داده ایم.

نگرش مسئولان به گردشگری مثبت نیست

این تور لیدر انگلیسی زبان با اشاره به افزایش نرخ ارز و ارزان شدن سفر به ایران برای توریست‌های ورودی گفت: ایران جزو مقاصد بسیار ارزان برای توریست‌های ورودی است. هزینه غذا در ایران یک دلار می‌شود. مشکل اینجاست که نگرش مسئولان به گردشگری مثبت نیست و اراده‌ای برای بهبود وضعیت این صنعت وجود ندارد. این در حالی است که گردشگری صنعتی زودبازده بوده و بر اساس توسعه پایدار است.

عبادتی افزود: در حال حاضر حتی تبلیغات هم به گردشگری کمکی نمی‌کند. شرایط نامساعد است و کلیپ‌هایی که از ایران منتشر می‌شود مانع از سفر توریست‌ها به کشور می‌شود. از سویی دیگر تبلیغات منفی و حرکت‌های نامناسب در کشور فراوان است، مثلا بالا رفتن از سفارت خانه ها. در کنار سفارت آلمان (دیوارنویسی) نیز اتفاقات ناخوشایندی رخ داد. در صورتی که توریست آلمانی مهم‌ترین توریست در تمام دنیاست. آلمانی‌ها فرهنگ سفر کردن دارند، از حقوق خود اول سهم سفر را کنار می‌گذارند. توریست‌های اروپایی بعید است که به ایران سفر کنند، اما آمریکایی‌ها هرچند بسیار محدود، اما همچنان به کشورمان سفر می‌کنند.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
جواد
0
0
شنبه ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
دوست عزیز به نظر شما این کلیپهایی که منتشر میشه توسط چه کسانی منتشر میشه؟؟؟!!!
آیا به جز اینه که همون غربگراهای وطن فروش این کلیپها رو پخش میکنن؟؟؟
در ضمن مالیات گرفتن از قشرهای پردرآمد در همه جای دنیا امری طبیعی به شمار میره
حمله به سفارت و دیوار نویسی هم که فرمودین تا اروپا و کشورهای غربی و اروپایی قدقد اضافی بر علیه ایران و ایرانی نکنن این اتفاق واسه سفارتشون نمیوفته
پس شما از دست همون رفقای آزادی طلبت شاکی باش نه شخص خاص دیگه ای
ناشناس
0
0
يکشنبه ۰۶ فروردين ۱۴۰۲
برای مغزها که پوسیدند...
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

فیلم/ رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت قند و شکر امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

فیلم/ لحظه شروع سیل در شهر شیراز نوروز ۱۳۹۸

فیلم/ طعنه ابطحی خطاب به آقای ‎صدیقی: رابین هود دوران بوده جاعل!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

ماجرای کاظم صدیقی؛ از ابهر تا اُزگل / دو روایت از زمینی که به نام صدیقی سند زده شد

عکس/جلب‌توجه هانده ارچل

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تاریخ عرضه سهام استقلال اعلام شد

خاص‌ترین لحظه سال ۱۴۰۲ برای همسر علیرضا بیرانوند + عکس

روش باتری به باتری خودرو چگونه است؟

کاهش ۱۰ درصدی تورم نقطه به نقطه مسکن در پایتخت

فیلم/ چالش فارسی حرف زدن ستاره فوتبال جهان در آنتن زنده

فیلم/ ازدحام مسافران نوروزی عتبات در مرز مهران

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

میوه‌های ارزان و با کیفیت را از این مراکز بخرید /آخرین قیمت انواع میوه در بازار

چرا گاهی برخلاف تحلیل‌های تکنیکی و بنیادی، قیمت سهام ریزش می‌کند؟

افزایش نرخ کرایه‌های حمل‌و‌نقل عمومی تایید شد

هشدار به خریداران طلا / شب عید مراقب کلاهبرداران باشید

بازار مسکن به کما رفت/ خانه خریدن را فراموش کنید

متاسفانه کاظم صدیقی به وقایعی که با آبرویش گره خورده، اشراف ندارد

زمان دقیق اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد

فیلم/نتایج جلسات تعیین مزد ۱۴۰۳ کارگران از زبان وزیر کار

فیلم/قیمت سیم کارت علی پروین ۷ میلیارد است!

جهان بدون نفت چگونه است؟

با حقوق کارگری ۱۴۰۳ چند ماهه می‌توانیم خودرو بخریم؟

اینفوگرافی/میزان افزایش حقوق کارگران در ۷ سال گذشته

گردش عاشقانه نرگس محمدی و علی اوجی در کانادا + عکس

عکس/جدول کامل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳

شاخص بورس توانایی رسیدن به ۴ میلیون واحد را دارد؟

کیفیت هوای تهران در آخرین روز سال ۱۴۰۲

جاده چالوس بازگشایی شد

قیمت واقعی دلار چقدر باید باشد؟

آیا اسرائیل بعد از ۷ اکتبر در غزه موفقیتی داشته است؟

فیلم/ علاقه علی پروین و حسن روشن به هایده و معین جنجالی شد!

عواملی که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تغییر می‌دهند

وضعیت هواشناسی امروز

خط لوله صلح فرصتی برای تبدیل شدن به هاب گازی/ پاکستان چگونه ایران را متقاعد می‌کند؟

دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان + تفسیر و معنی

رقم دقیق حداقل دستمزد کارگران مشخص شد

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

۷۳سال پس از ملی شدن صنعت نفت؛ واپسین روز از سال ۱۳۲۹ برای مردم ایران بیش باد + فیلم

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است/ کارگران و بازنشستگان از آرامش اقتصادی مایوس شده‌اند

بهترین زمان خرید ارز‌های دیجیتال

محور کرج-چالوس و آزادراه تهران-شمال مسدود شد

۸ دلیل برای سردرد‌های صبحگاهی

آخرین قیمت دلار در سال ۱۴۰۲

صعود قیمت طلا و سکه در راند آخر سال ۱۴۰۲

۳ سریال کره‌ای از کارگردان «دونگ‌یی» و «یانگوم» برای تعطیلات نوروز

زنان به کدام ویتامین‌ها نیاز دارند؟

۳ عارضه حذف وعده‌های غذایی