تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۲۹ اسفند ۱۴۰۱

دوچرخه بیدود تعطیل شد تا زنان سوار دوچرخه نشوند

شواهد حاکی از این است از چندین ماه قبل، دوچرخه‌های نارنجی رنگ بیدود از سطح شهر تهران جمع‌آوری شده بودند، اما خبر تعطیلی این سرویس، اخیراً توسط مدیرعامل مجموعه "بیدود" تأیید شده است.

دوچرخه بیدود

اقتصاد۲۴- چندی پیش خبری مبتنی بر تعطیلی یکی از استارت‌آپ‌های تازه‌نفس و کارآمد منتشر شد که واکنش‌های مختلفی را از سوی کاربران آن به همراه داشت. شرح خبر اینگونه بود که شرکت «پاک چرخ ایرانیان» که با نام تجاری «بیدود» فعالیت می‌کرد، برای همیشه تعطیل می‌شود.

پیش‌تر نیز این اتفاق در شیراز رخ داده بود. پس از سه سال فعالیت، مسئولان شهرداری اعلام کردند که به دلیل اتمام قرارداد‌های بیدود، دوچرخه‌های این سرویس از سطح شهر‌های تهران و شیراز جمع‌آوری شده‌اند.

هدف از راه‌اندازی این سرویس، کمک به کاهش آلودگی هوا و حمل و نقل پاک یا همان بی‌دود (بدون دود) بود. این مجموعه در کنار این اهداف، سعی در هوشمندسازی حمل و نقل شهری داشت که در کشور ما یک ایده نو و تازه به شمار می‌آمد. هوشمندسازی حمل و نقل، افزون بر اینکه امکان جابه‌جایی ایمن و راحت‌تری را برای شهروندان فراهم می‌کند، می‌تواند در کاهش آلودگی‌های ناشی از وسایل نقلیه شخصی نیز مفید واقع شود.

نحوه استفاده از این سرویس به گونه‌ای بود که کاربران می‌توانستند با نصب اپلیکیشن بیدود، دوچرخه‌ها را از ایستگاه‌های خاصِ بیدود کرایه کرده و سپس در هر نقطه از محدوده مجاز، برای استفاده کاربران دیگر، پارک کنند.


بیشتر بخوانید: با تعطیلی دوچرخه های بیدود، حق اشتراک‌ها به حساب کاربران بازمی‌گردد؟


با توجه به اینکه بیدود از سال ۱۳۹۷ سابقه فعالیت داشت و در راستای بهبود حمل‌ونقل عمومی و حفاظت از محیط‌زیست فعالیت می‌کرد، طرفداران بسیاری را هم با خود همراه کرده بود؛ اقشار مختلف جامعه از ورزشکاران و دوچرخه‌سواران حرفه‌ای گرفته تا دانشجویان و کارمندان از خدمات آن استفاده می‌کردند. با این‌همه، اینطور به نظر می‌رسد که تعطیلی این مجموعه توجیه منطقی ندارد.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده که ترافیک کلانشهر تهران گاهی به اوج خود می‌رسد و ضمن ایجاد اختلال در عبور و مرور شهری، حجم انبوهی از ذرات آلاینده را هم وارد هوا می‌کند و منجر به آلودگی‌های گسترده در سطح شهر می‌شود.

شواهد حاکی از این است از چندین ماه قبل، دوچرخه‌های نارنجی رنگ بیدود از سطح شهر جمع‌آوری شده بودند، اما خبر تعطیلی این سرویس، اخیراً توسط مدیرعامل مجموعه تأیید شده است.

حسین قاسمی، مدیرعامل این شرکت، شهرداری تهران را به دلیل عدم پاسخگویی و نگاه غیرحرفه‌ای، مسبب تعطیلی و شکست بیدود می‌داند.

همچنین این تعطیلی به تعدیل ۱۵۰ نفر از کارکنان مجموعه انجامید و حالا تنها ۴ نفر از پرسنل، سیستم این مجموعه را اداره می‌کنند. طبق آخرین برآوردها، بیدود با داشتن بیش از ۵ هزار دوچرخه، حدود ۱۴۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شد، اما در نهایت این کسب‌وکار به ایستگاه آخر رسید.

گفتنی است که حمل و نقل به عنوان یک سیستم زیرساختی، نقش مؤثری را در ایجاد یک بستر هوشمند در فضای شهری، ایفا می‌کند. بهره‌گیری از سیستم‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی در زمینه حمل و نقل به نوعی زمینه‌ساز این امر است.

علی‌رغم تماس‌های بسیار، سخنگوی شورای شهر تهران و رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر هیچ‌یک حاضر به پاسخگویی و گفتگو در این زمینه نشدند.

البته حدس و گمان‌هایی درباره اعمال فشار‌ها برای تعطیلی بی‌دود به موضوع دوچرخه‌سواری زنان برمی‌گردد، همان‌طور که در سال ۹۸ نیز گفته می‌شد بحث حجاب و سخت‌گیر‌ها برای دوچرخه‌سواری زنان شایعاتی درباره احتمال تعطیلی بی‌دود را بر سر زبان‌ها انداحت که هرگز هم به طور شفاف در این باره اطلاع‌رسانی نشد.

سال ۹۸ چطور بی‌دود و بحث حجاب خبری شد؟

روزنامه شرق در تابستان ۹۸ وقتی هم استقبال از دوچرخه‌های بی‌دود زیاد شده بود و هم بحث ممنوعیت دوچرخه‌سواری زنان، در گزارشی به نقل از منابع آگاه، نوشت: «چندماهی می‌شود که شهرداری برای حذف زنان از بیدود تحت فشار است و قرار بوده در این اپلیکیشن اعلام شود دوچرخه‌سواری زنان ممنوع است که فعلا این ماجرا رفع شده است.»

علی پیرحسین‌لو، مشاور معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، در صفحه توییترش به بازنشر نظر مخالفان حذف زنان از بیدود پرداخت. او با انتشار توییت زینب نصیری، مدیرکل سلامت شهرداری تهران، به صورت تلویحی مخالفت سازمان حمل‌ونقل و ترافیک و شرکت بیدود را به این اتفاق نشان داد.

نصیری نوشته بود: نمی‌شود ۵۰ درصد جمعیت را از دوچرخه‌سواری منع کرد بعد انتظار شهری پاک داشت. لازمه تحقق شهر انسان‌محور و سلامت‌محور، امکان برنامه‌ریزی مبتنی بر نیاز همه شهروندان است. با حذف این حق زنان، نه‌تن‌ها نیمی از جمعیت بلکه امکان تحقق مسیر سلامت خانواده‌محور سلب می‌شود.

بعد از انتشار این توییت‌ها بود که سخنگوی وقت قوه قضائیه توضیحاتی را درباره دوچرخه‌سواری زنان ارائه کرد. قوه قضائیه منعی برای دوچرخه‌سواری زنان اعلام نکرد و حجاب را ملاک قرار داد. غلامحسین اسماعیلی گفته بود: دوچرخه‌سواری برای ما موضوعیت ندارد بلکه آنچه موضوعیت دارد، عفاف و حجاب است.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/استوری احساسی نانسی عجرم با پرچم لبنان

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

نظر سید احمد خمینی درباره سید محمد خاتمی

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها