اقتصاد۲۴- برنامه صداوسیما برای حفظ مرجعیت چیست؟ این سوالی است که پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در پاسخ به آن چنین میگوید: «به هر حال بخشی از تلاشهایی که برای تولیدات جدید، خلاقیت و نوآوری در برنامهسازی انجام میدهیم و دنبال میکنیم، در همین راستاست، همچنین تلاشی که برای پیگیری اولویتهای جامعه و برطرف کردن مشکلات و مسائل مردم و جامعه از مسئولین و دنبال کردن اسناد قانونی آن در دستور کار داریم، در همین راستا قرار دارد.»
او ادامه میدهد: «طبیعتاً با چالشهای کمی روبهرو نیستیم؛ در طول ماههای اخیر، سه تا چهار مرتبه صداوسیما تحریم شد و همگان میدانند با این چالشها در عرصه بینالمللی روبهرو هستیم، در داخل هم این مسیری که برای بازگرداندن مرجعیت صداوسیما به دوران طلایی خودش را دنبال میکنیم کمچالش نیست، البته میپذیریم که مرجعیت صداوسیما آسیب خورده است و برخی از اتفاقاتی که این روزها شاهدش هستیم نشان میدهد که گفتمان حاکم بر مجموعهای از دستگاههای حاکمیتی همچنان در مسیر تقویت مرجعیت رسانه ملی نیست. اتفاقاتی که گاهی اوقات شاهدش هستیم این باور عمومی حتی در دستگاههای حاکمیتی به وجود نیامده است که صداوسیما، صداوسیمای یک نفر یا شخص و مجموعهای نیست، رسانه ملی کشتی واحدی است که همه جامعه و دستگاهها روی آن سوارند و از آن بهره میبرند، ضربه به این کشتی و دستگاه رسانه ملی حتماً میتواند آسیبش به همه دستگاهها و بخشها برسد.»
بیشتر بخوانید: سقوط یک انحصارگرایی؛ شکست صداوسیما در جنگ با فیلیمو
او در پاسخ به این که دوره طلایی را کدام دوره میدانید، میگوید: «در دورهای که بدون وجود رقیب داخلی و خارجی، کار در صداوسیما روانتر، سادهتر و آسانتر پیش میرفت، الآن با چالشهای جدّی روبهرو هستیم هم در عرصه فناوری ارتباطات و هم در عرصه محتوایی و هم در عرصه بینالمللی و داخلی باید بتوانیم با این چالشها بهگونهای تعامل کنیم که عبور کنیم و برسیم به آن زمانی که گویی هیچ رقیبی و هیچ چالشی وجود نداشته است.»