تاریخ انتشار: ۱۶:۰۸ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

داستان زندگی عاشقانه جمشید و گوهر؛ این زوج هنرمند

در این مقاله درباره بازیگری می‌خوانید که خیلی کمتر از آنچه که حقش بود به او پرداخته شد. بازیگری کاربلد و مسلط که تنوع نقش‌های او در سینمای بی ژانر و بی تنوع ایران، حیرت انگیز بود. این بار به سراغ جمشید اسماعیل خانی رفته‌ایم. یکی از بهترین بازیگران نقش مکمل در سینمای ایران. نقش دومِ اول.

داستان زندگی عاشقانه جمشید و گوهر

اقتصاد۲۴- جمشید از همان دوره‌ی نوجوانی بسیار خوش ذوق بود و رگه‌هایی از لطافت و هنر در او وجود داشت. او عاشق شعر و شعرخوانی بود و به عنوان نمونه همیشه شعر‌های "بیژن سمندر"، یکی از مهم‌ترین شاعران شیرازی را می‌خواند. او اولین شنونده‌ی شعر‌های سمندر بود و این موضوع باعث شد جمشید اسماعیل خانی توسط "فریدون فرخ‌زاد" به رادیو دعوت شود و اجرا در رادیو را با شعر‌های سمندر آغاز کند.

در نهایت او بعد از ورود به دبیرستان به سمت تاتر و سینما سوق پیدا کرده و در سال ۱۳۴۳ فعالیت بازیگری خود را آغاز می‌کند. سالن تاتر "دبیرستان حیات" در شیراز زادگاه هنری جمشید اسماعیل خانی در حرفه تاتر بود.

بعد گشت مدتی از فعالیت در تاتر، جمشید اسماعیل خانی نمایشنامه‌هایی را نیز کارگردانی کرد که گوهر خیراندیش در آن‌ها بازی می‌کرد. این شروع آشنایی این زوج سینمایی بود که در نهایت به ازدواج و ۳۲ سال زندگی مشترک ختم شد.

گوهر خیراندیش داستان جذاب این آشنایی را اینطور تعریف می‌کند: من و جمشید در سال ۱۳۴۹ در دبیرستان "شه دخت" با هم آشنا شدیم. من در این دبیرستان درس می‌خواندم و در سالن دبیرستان شه دخت تاتر اجرا می‌کردم. در آن زمان اسماعیل خانی برای انتخاب بازیگر به سالن اجرا آمد و من را به عنوان بازیگر انتخاب کرد به خانه فرهنگ شیراز برای آموزش برد. بعد از ورود و آموزش دیدن در خانه فرهنگ شیراز، من و اسماعیل خانی در نمایشنامه "علی شجائیان" باهم هم‌بازی شدیم.

داستان زندگی عاشقانه جمشید و گوهر


بیشتر بخوانید: کری خوانی کامبیز دیرباز برای سام درخشانی در دربی پایتخت +عکس


در آن نمایش قرار بود من در گوش اسماعیل خانی بزنم، اما چون تازه کار بودم، خیلی آرام این کار را انجام دادم. اسماعیل خانی به من گفت که باید محکم‌تر این کار را انجام بدهم و من هم بی درنگ، محکم در گوش او زدم! بعد از آن نمایش اسماعیل خانی هر بار بعد از تمرین من را به منزل می‌رساند. بعد از گذر چند وقت جمشید به من گفت: "از روزی که تو در گوش من زدی، من دیگر خوابم نبرد. عاشق تو شدم! " بعد از گذشت مدتی و برگزاری مراسم عقد، من جمشید را به اتاقی بردم و به او گفتم من واقعا خیلی تو را دوست دارم، اگر تو را نبینم روزم شب نمی‌شود، ولی عاشق تو نیستم. در طول مدت زندگی، اگر عاشق تو شوم به تو خواهم گفت و هرگز به تو خیانت نخواهم کرد...

جمشید اسماعیل خانی پیش از ورود به سینما، کار خود را با سریال‌های تلوزیونی شروع کرد. سریال "آینه" در سال ۱۳۶۴ و سریال "روزی روزگاری" در سال ۱۳۷۰، دو سریالی بودند که جمشید اسماعیل خانی برای اولین بار در آن‌ها نقش آفرینی کرد. بعد از بازی در این سریال‌ها جمشید اسماعیل خانی در سریال آپارتمان ساخته "اصغر هاشمی" ظاهر شد. سریالی پر بازیگر که حکایت ریز و درشت ساکنین این آپارتمان را روایت می‌کرد. اسماعیل خانی در این سریال نقش پدر امین حیایی جوان را بازی می‌کرد که مورد استقبال زیادی واقع شد.

در سال ۱۳۷۳، سریال "شلیک نهایی" در ژانر پلیسی از تلوزیون پخش شد. جمشید اسماعیل خانی در این سریال نقشی فرعی و تعیین کننده‌ای داشت که شخصیت‌های دیگر را به هم متصل می‌کرد. او در این نقش چه در گفتار و چه در رفتار، طنز خاصی داشت که تبدیل به شیرینی‌های این سریال شده بود.

آخرین سریالی که جمشید اسماعیل خانی در آن بازی کرد، "رستوران خانوادگی" از "حسین سهیلی زاده" بود. نقش او در این سریال کارمندی است که بعد از بازنشستگی، احساس می‌کند زندگی‌اش رو به اتمام است. او در روز‌های بعد از بازنشستگی گوشه‌ای می‌نشسند و به فکر فرو می‌رود تا اینکه فرزندان او تصمیم می‌گیرند رستورانی برای او باز کنند و این سرآغاز داستان این سریال است. گرفتگی این نقش اندازه‌ی چهره‌ی اسماعیل خانی است و نقشی موفق در کارنامه او به شمار می‌رود.

جمشید اسماعیل خانی، اما موفق‌ترین نقش خود را در زندگی به عنوان یک همسر ایفا می‌کند. گوهر خیراندیش درباره اسماعیل خانی به عنوان یک همسر می‌گوید: من فکر نمی‌کنم هیچکس آنقدر وقت برای این بگذارد که همسرش بتواند درسش را ادامه دهد. حداقل من در کنار خودم کسی را با این ویژگی ندیده‌ام. آن زمانی که من تمرین تاتر داشتم و یا سر کار بودم، جمشید مراقب بچه‌ها بود و آشپزی می‌کرد. گاهی حتی تا دیروقت با من بیدار می‌ماند تا به من در انجام کار‌های منزل کمک کند. واقعا می‌توانم بگویم او یک همدم واقعی برای من و یک پدر خوب برای فرزندانش بود.

یکی از هم‌بازی‌های قدیمی جمشید اسماعیل خانی در تاتر‌های دهه ۴۰ شیراز، آقای حبیب دهقانی‌نسب بود. او درباره اسماعیل خانی می‌گوید: جمشید هرچه که بود، بی غل و غش بود. خیلی صاف و ساده بود. شاید ظاهر او این را نشان نمی‌داد، اما نیت بدی نداشت. همین سادگی باعث نزدیکی من به او شد. برای همین فوت او باعث ناراحتی من شد. مرگ او خیلی برای ما زودهنگام بود. همه ما رفتنی هستیم، اما رفتن‌ها وقت و بی وقت دارند، رفتن جمشید به نظر من، بی وقت بود...

گوهر خیراندیش خصوصیات اخلاقی همسرش را اینطور بیان می‌کند: اسماعیل خانی واقعا بازیگر قابلی بود. در بسیاری از تاتر‌های درخشان تهران و شیراز نقش آفرینی کرده بود. اما در بیان خصوصیات اخلاقی او باید بگویم او بسیار مرد شریفی و خییری بود. در کار‌های فیلمبرداری هرکس مشکل مالی داشت جمشید به او کمک می‎‌کرد. وقتی که ما در شمال زندگی می‌کردیم، او بار‌ها به روستاییان اطراف کمک‌های ویژه‌ای کرد و همیشه هوای آن‌ها را داشت.

داستان زندگی عاشقانه جمشید و گوهر

واقعا جمشید مردی نبود که که کسی نتواند عاشق او نشود. یک دوست، یک همدم، یک همسر، یک همکار و یک پدر مهربان دوست داشتنی بود. بعد از ۳۸ سال زندگی مشترک، بدون او بودن خیلی برای من سخت بود و بعد فوت او نیز هنوز هم برایم سخت و دشوار است.

واقعیت این است که جمشید اسماعیل خانی هنوز برای شکوفایی فرصت داشت. او هنرپیشه متبحری بود که می‌دانست سینما فقط نقش اول بودن و ستاره بودن نیست. او می‌دانست که این نقش‌های مکمل هستند که باعث می‌شوند فیلم بهتر باشد. او چند بار کاندید دریافت جایزه شده، اما هیچوقت برنده نشد که البته مهم نیست. چرا که جمشید اسماعیل خانی کار خود را چه در سینما و چه در زندگی به درستی انجام داد. او ستاره‌ی نقش‌های مکمل بود و به همان اندازه ستاره‌ی زندگی خانواده‌اش.

پدری که همیشه به فکر فرزندانش بود و مرد مهربان و خوش اخلاقی که یکی از عادت‌هایش خریدن گل بود. او عاشق گل نرگس بود و همیشه برای همسرش گل می‌خرید. او جمله‌ای داشت که همیشه به همسرش می‌گفت:به اندازه تمام روز‌هایی که باهم زندگی‌کرده‌ایم، به تو گل می‌دهم. حالا، هربار که خانواده اسماعیل خانی گل می‌بینند، یاد او را زنده می‌کنند.

داستان زندگی عاشقانه جمشید و گوهر
۱۸ فروردین سالروز مرگ جمشید اسماعیل خانی بر اثر سکته قلبی در ۵۱ سالگی است. سال ۱۳۸۱ بود که او خیلی زود از بین ما رفت و سینمای ایران را در حسرت بازی‌های درجه یک خود باقی گذاشت. او برای همیشه دوم اول باقی خواهد ماند.

این متن از پادکست «صدای خیال» متعلق به ماهنامه «فیلم امروز» برداشته شده است.

منبع: برترین ها
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
آن
0
0
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
خدا بیامرزتش جمشید اسماعیل خانی هنرمند خعلی عالی بود بازی ایشان در اپارتمان شماره سیزده مرد بزرگ شریفی بود همسر مهربان رمانتیک با احساس که برای زنش گل می خرید حیف شد رفت روحشون شاد یادش گرامی
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس / پورمحمدی گفت که سر قرار می رود

عکس/ قالیباف همه جا با سیسمونی شناخته شد

عکس/ خانواده شهید تندگویان حمایت از قالیباف را تکذیب کرد

عکس/ پاسخ تند مشاور وزیر روحانی به سخنان قاضی زاده هاشمی

عکس / واکنش خبرنگاران به وعده‌های خیالی و توهمی زاکانی و قاضی زا‌ده هاشمی

عکس/ یادآوری به قاضی زاده هاشمی؛ شلیک گاز اشک آور به تجمع جانبازان

عکس/ دروغ دوباره سعید جلیلی درباره صادرات نفت ایران

عکس/ چت جی بی تی هم وعده های زاکانی را خیالی دانست

عکس/ آیا ‌ظریف وزیر خارجه پورمحمدی هم هست؟

عکس/ معاون رئیسی در زمان حمله به سفارت انگلستان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

معرفی یک رژیم غذایی موثر برای مبتلایان به دیابت نوع ۲

عکس/استایل زیبای نعیمه نظام‌دوست در کنسرت بهنام بانی

عکس/تیپ شیک مائده سریال زخم‌کاری در یک مراسم رسمی

عکس/سلفی جواد عزتی و خانم بازیگر در پشت‌صحنه زخم کاری

حساسیت دلار به انتخاب رئیس جمهور آینده بالا رفت/ دولت بعدی نباید با حراج سکه به بازار جهت دهد/ مردم وعده طلایی زاکانی را شوخی می‌دانند

تصویری از زوج بی‌حاشیه سینمای ایران که وایرال شد

فیلم/حضور پزشکیان بر مزار شهید وطن سردار سلیمانی

اینفوگرافی/در آخرین مناظره انتخاباتی چه کسی مورد توجه بود؟

عکس/حمایت نماینده سیلی زن از قالیباف

عکس/این خوش سلیقگی کار کیست؟!

عکس /مهدوی‌کیا مهمان ویژه مراسم فیفا

عکس/توئیت انتخاباتی دختر سردار سلیمانی

محدودیت تازه و خبرساز برای مسافران حج

رئیس موسسه مصباح یزدی: جلیلی گزینه ماست

عکس/کنایه مهاجرانی به اشتباه دوباره قاضی‌زاده

تحریم‌های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

فیلم/ظریف: اجازه نخواهیم داد اقلیت بر اکثریت حکومت کند

عکس/کنایه سنگین محمد فاضلی به نامزد‌های پوششی

عکس / لباس متفاوت قالیباف برای حضور در تبریز!

اکانت منتسب به جلیلی: مصمم ایستاده‌ام / طعنه آذری جهرمی: مگر اکانت فیک هم می‌تواند محکم بایستد؟

مشاور جلیلی: «دکتر» انصراف نخواهد داد

لورکوزن قیمت سردار آزمون را مشخص کرد

عکس /حاشیه مناظره؛ قاضی‌زاده هاشمی یک برنامه اقتصادی خود را خط زد!

جدیدترین خبر درباره افزایش ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳

عکس/توهین وحید یامین‌پور به پزشکیان

پیش بینی قیمت دلار فردا چهارشنبه ۶ تیر۱۴۰۳

عکس/ یک حامی پزشکیان در جشن غدیر آزادی

عکس/چهره جلیلی در لحظه دریافت عیدی، سوژه شده است

عکس/ قاب معنادار و پُربازتابی که امروز از زاکانی شکار شد

فیلم/پیام سیدمحمدخاتمی درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

عباس عبدی: پزشکیان قویترین تیم سیاست خارجی از جمله ظریف را در اختیار دارد

عکس/بازیگرانی که در فصل جدید پایتخت حذف شدند

عکس/فرزندان مصباح یزدی از سعید جلیلی حمایت کردند؟

پزشکیان: تا اختلافات را حل نکنیم معضلات را نمی‌توانیم برداریم

عکس/ کاندیدای زینب سلیمانی با این توییت لو رفت

فیلم/پورمحمدی: برخی وعده‌هایی که داده شد روی زمین قابل تحقق نیست

مجموعه صحت‌سنجی «خبر فکتیار» سخنان «قاضی‌زاده‌هاشمی» را نادرست و صحبت‌های «آذری‌جهرمی» را تایید کرد

دلار از خط قرمز سیاست‌گذار عبور کرد

روحانی: دولت سیزدهم هنوز به رشد اقتصادی اواخر دولت دوازدهم نرسیده

ممنوعیت فروش طلای دست دوم شامل مردم هم خواهد شد؟

حسن روحانی: در طول ۸ سال شاخص بورس بیش از ۲۰ برابر شد

بیانیه حمایت اقتصاددانان از دکتر مسعود پزشکیان

رضا گلزار هم در شهرت به گرد پای این آقا نمی‌رسد

پزشکیان: آمده‌ام مردم را از تنگنای تحریم برهانم

فیلم / نامزد‌ها جلوی دوربین ژست گرفتند

زاکانی: پزشکیان از افراد گردن‌کلفت دفاع می‌کند

اعتراض داریوش خواننده قبل از انقلاب به یک سریال نمایش خانگی

قالیباف در مناظره آخر درباره فساد چای دبش چه گفت؟

فیلم/ پزشکیان بالاخره جواب قاضی‌زاده را داد