اقتصاد۲۴- از همان ابتدا خودروهای کرهای در داخل کشور طرفداران بسیاری داشتند. خودروهای شرکت کیا مخصوصا سراتو ۲۰۲۳ یکی از این محصولات است که نسلهای مختلف آن در بازار داخل کشور به چشم میخورد.
به دلیل فروش بالا و محبوبیت زیاد آن، از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ نسل دوم این خودرو توسط شرکت سایپا مونتاژ و در بازار داخل کشور عرضه شد. نسل چهارم سراتو که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد، توانسته تا به الان روی خط تولید باقی بماند و سراتو ۲۰۲۳ نسخه فیسلیفت مدل ۲۰۱۸ است.
سراتو ۲۰۲۳ با دو پیشرانه ۱.۶ لیتری و ۲ لیتری در بازار جهانی عرضه شده، اما نسخهای که کوشا خودرو برای بازار ایران در نظر گرفته، دارای پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی بههمراه گیربکس IVT اتوماتیک است.
این پیشرانه توانایی تولید حداکثر ۱۴۷ اسببخار قدرت و ۱۷۹ نیوتنمتر گشتاور را دارد. طبق اعلام کوشا خودرو، مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است. به دلیل پیشرانه تنفس طبیعی، این خودرو سازگاری بیشتری با بنزین بیکیفیت داخل کشور نسبت به سایر خودروهای وارداتی توربوشارژ دارد.
اگرچه سراتو ۲۰۲۳ در بازار جهانی از قیمت مناسبی برخوردار است، اما ظاهر بسیار زیبا و بهروزی دارد. در بخش جلو با چراغهای کشیدهای طرف هستیم که دیلایت بهصورت سه خط جدا از هم در بالا و پایین هر چراغ کار شده است. همچنین به دلیل استفاده از چراغهای پرنور، نیازی به تعبیه مه شکن نبوده و خطوط زیر سپر صرفا طرح مهشکن هستند.
در بخش جانبی کیا سراتو ۲۰۲۳ وضعیت کمی متفاوت است. خطوط بدنه در این بخش بسیار ساده طراحی شده، اما در قسمت رینگهای این خودروی محبوب وضعیت جالب میشود. رینگهای سراتو ۲۰۲۳ که در نمایشگاه کوشا خودرو جهت بازدید قرار دارد از نوع فولادی و ۱۵ اینچی بوده که برای خودرویی با این نام و نشان واقعا عجیب است.
بیشتر بخوانید: اولین محموله خودروهای وارداتی سایپا ترخیص شد
رینگ فولادی ۱۵ اینچ، چیزی است که حتی خودروسازهای ایرانی رفته رفته در حال خارج کردن آنها از خط تولیدهایشان هستند.
در قسمت عقب این سدان کرهای نیز با طرحی بسیار ساده با چراغهای بههم پیوسته روبهرو میشویم که از گرافیک مناسبی برخوردار است، اما متاسفانه چراغ راهنما در پایینترین قسمت از سپر طراحی شده که در جزئیترین تصادفات شکسته میشود.
با ورود به کابین این سدان زیبای کرهای وضعیت بدتر هم میشود. پلاستیک خشک به جز بخش دستگیرهها که از چرم کار شده، تقریبا در همه قسمتهای کابین به چشم میخورد. قسمت عجیب ماجرا اینکه به جای نمایشگر لمسی و هوشمند، یک نمایشگر دیجیتالی بسیار قدیمی در وسط داشبورد تعبیه شده که واقعا عجیب است.
تریم استفاده شده در داخل کابین سراتو ۲۰۲۳ به رنگ مشکی- کرم بوده که تلفیق جالبی نیست. البته این نسخه که در نمایشگاه مشاهده کردیم، پایینترین نسخه از کیا سراتو ۲۰۲۳ بوده و در تیپهای بالاتر شاهد آپشنهای جذاب و بسیاری اعم از نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی یا وایرلس شارژ هستیم.
همانطور که اشاره شد این نسخه از سراتو ۲۰۲۳ پایینترین تیپ از لحاظ آپشنها و امکانات رفاهی بوده و آپشنهای آن تنها در چند نکته مانند کروز کنترل، کنترل پایداری، فرمان برقی و کلیدهای کنترلی روی فرمان خلاصه میشود.
اما در نسخههای فول این خودرو شاهد رینگهای ۱۷ اینچی آلومینیومی، کروزکنترل تطبیقی، رادار تغییرلاین، رادار نقطه کور، رادار برخورد از جلو و عقب، دوربین دنده عقب و… هستیم.
فعلا بهدلیل مشخص نبودن زمان و شرایط عرضه این سدان کرهای توسط کوشا خودرو، اطلاعات دقیقی از قیمت آن در دسترس نیست. اما کیا سراتو ۲۰۲۳ در بازار عمان حدود ۱۶ هزار و ۴۰۰ دلار قیمت دارد که پیشبینی میشود در صورت عرضه در بورس کالا، با حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کشف قیمت شود.
البته باید این نکته را درنظر داشت که کیا سراتو مدل ۲۰۱۸ در بازار فعلی ایران، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ حدود سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان معامله میشود که احتمال افزایش قیمت سراتو ۲۰۲۳ را بالا میبرد.