تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
درهم چگونه میخکوب دلار شد؟

راز چهار دهه ثبات نرخ ارز در امارات

مسیری که شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج فارس پیموده‌اند به محلی برای نقد سیاست‌های اقتصادی در ایران تبدیل شده است. امارات متحده عربی توانسته است برای بیش از چهار دهه نرخ ارز خود را تقریبا ثابت نگه دارد؛ اما چگونه این اتفاق افتاد؟

نرخ ارز در امارات

اقتصاد۲۴- از دهکده‌ای فقیر در دل بیابان تا تبدیل شدن به یکی از بزرگترین قطب‌های اقتصادی در جهان، «امارات متحده عربی»، هیچ شباهتی با ۵۰ سال پیش ندارد.

بلندترین آسمانخراش‌ها، بزرگترین فرودگاه‌ها، مجلل‌ترین هتل‌ها و مراکز خرید. شما می‌توانید همه‌چیز را در اینجا پیدا کنید.

مسیر حیرت انگیز امارات

این کشور مسیر حیرت‌انگیزی را طی کرده تا خود را به عنوان یک کشور مدرن و مترقی و یکی از آزادترین اقتصاد‌های جهان و مناسب برای تجارت و سرمایه‌گذاری معرفی کند.

مسیری که شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج فارس پیموده‌اند، به محلی برای نقد سیاست‌های اقتصادی در ایران تبدیل شده است. این کشور توانسته برای بیش از چهار دهه نرخ ارز خود را تقریبا ثابت نگه دارد؛ اما چگونه این اتفاق افتاد؟

رژیم نرخ ارز ثابت در امارات

بنا به گزارش اکوایران، اتخاذ رویکرد رژیم نرخ ارز ثابت در قالب میخکوب‌شدگی به دلار، سال‌هاست که با وجود چند شوک نفتی به اقتصاد این کشور، ثبات و پایداری منحصر به فردی برای این منطقه به وجود آورده است؛ سیاستی که برخی از نهاد‌های بین‌المللی مانند بانک جهانی، اجرای آن را موفق ارزیابی کرده‌اند و آن را یکی از مهم‌ترین دلایل ثبات اقتصادی در این کشور برشمرده‌اند.

چند نوع نظام ارزی وجود دارد؟

در یک تقسیم‌بندی کلی، دو نوع نظام ارزی وجود دارد؛ ۱- رژیم نرخ ارز شناور ۲- رژیم نرخ ارز ثابت.

در نظام نرخ ارز شناور، نرخ ارز بر اساس تعامل نیرو‌های عرضه و تقاضای ارز و بدون مداخلات پولی و به صورت آزاد تعیین می‌شود. ارز‌های اصلی مانند ین ژاپن، یورو و دلار آمریکا، ارز‌های شناور هستند.


بیشتر بخوانید: دلار دوباره کار دست فرزین داد


در نظام نرخ ارز ثابت که کشور امارات از آن پیروی می‌کند نیز نیرو‌های بازار کاملا فعال هستند، اما بانک مرکزی با توجه به ملاحظات موجود، نرخ ارز معینی را به عنوان نرخ ارز هدف تعیین می‌کند و با مداخله در بازار ارز از آن نرخ هدف خود حمایت می‌کند.

مثلا اگر نرخ ارز از نرخ هدف بالاتر رود، بانک مرکزی با عرضه ذخایر ارزی به بازار از افزایش نرخ ارز جلوگیری می‌کند. پس در واقع منظور از رژیم نرخ ارز ثابت، دیکته کردن نرخ ارز به بازار نیست.

پس از فروپاشی نظام «برتن وودز» نظام ارزی در بسیاری از کشور‌های توسعه‌یافته به سمت نظام ارزی شناور تغییر کرد. با وجود این بسیاری از کشور‌های در حال توسعه و بازار‌های نوظهور برای ثبات بیشتر، نظام ارزی خود را به‌صورت یک نظام ارزی میخکوب‌شده حفظ کردند. امارات متحده عربی نیز از یک رژیم نرخ ارز ثابت استفاده می‌کند که در آن درهم به دلار آمریکا میخکوب می‌شود.

چرا امارات به سراغ تثبیت نرخ ارز رفت؟

نرخ ارز بخش بسیار مهمی از اقتصاد یک کشور را تشکیل می‌دهد. هرچه نوسانات ارز‌ها بیشتر باشد، می‌تواند برای تجارت بین‌المللی مضرتر باشد. از آنجایی که تجارت بین‌المللی و صادرات نفت محرک‌های اصلی اقتصاد امارات هستند. بنابراین، نرخ ارز باثبات در رشد اقتصاد امارات متحده عربی نقش اساسی دارد.

درهم امارات برای نخستین‌بار در سال ۱۹۷۳ جریان پیدا کرد و در آن زمان ارزش آن در برابر دلار آمریکا معادل ۹۴۷۳۷/۳ واحد بود. از نوامبر ۱۹۸۰ درهم امارات در عمل با نرخ ثابت ۳.۶۷۲۵ به دلار آمریکا میخکوب شد و از فوریه سال ۲۰۰۲ به طور رسمی اعلام شد که پول این کشور به دلار متصل شده است. از سال ۱۹۹۰ تاکنون میانگین نرخ ارز معادل ۳.۶۷۲۷۵۲ بوده است.

دلیل اصلی این پیوند آن است که امارات متحده عربی را قادر می‌سازد تا نوسانات درآمد‌های خود را از صادرات تولیدات هیدروکربنی کاهش دهد؛ زیرا نفت به دلار معامله می‌شود. علاوه بر این، نرخ ثابت ارز به کشور این امکان را داده که با حذف ریسک‌های نرخ ارز، اعتماد سرمایه‌گذاران را افزایش دهد و در نتیجه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را جذب کند.

چگونه چهار دهه ثبات نرخ ارز اتفاق افتاد؟

حفظ نرخ ارز ثابت می‌تواند پرهزینه باشد. یک کشور برای اجرای این سیاست باید ذخایر ارزی کافی برای مدیریت ارزش پول خود را داشته باشد.

بررسی ذخایر ارزی امارات عربی از سال ۱۹۷۳ تا ۲۰۲۳ بیانگر این موضوع است که ذخیر ارزی این کشور از ۵۴ میلیون دلار در ژوئن ۱۹۷۳ به ۱۳۱.۷ میلیارد دلار در ژانویه ۲۰۲۳ یعنی بالاترین حد خود در ۵۰ سال اخیر رسیده است. با این اوصاف، ایجاد اطمینان عمومی از توان بانک مرکزی و پشتوانه سرشار این بانک در مواقع تنگای ارزی برای حفاظت از نرخ رسمی ارز، مهم‌ترین عامل موفقیت این کشور در حفاظت از نرخ ارز به شمار می‌آید.

به طور کلی در مواقع استرس بازار و برخی شوک‌ها، تقاضای دلار افزایش می‌یابد و از سوی دیگر میزان عرضه دلار را کاهش پیدا می‌کند. در چنین مواقعی لازمه حفاظت بانک مرکزی از نرخ هدف، اطمینان از وجود ذخایر نقدشونده ارزی در این کشور و به بیان ساده‌تر ارائه مقدار تقریبا نامحدود دلار برای حمایت از درهم است.

به همین دلیل تمرکز اصلی بانک مرکزی در طی این سال‌ها، مدیریت ذخایر ارزی بوده است. از آنجایی که امارت یک کشور تولیدکننده نفت است و صادرات نفت به دلار آمریکاست پس دولت امارات تامین‌کننده اصلی دلار است، بنابراین لازمه چنین موفقیتی وجود حجم مطلوبی از سپرده‌های دولت نزد بانک مرکزی است.

دلیل دیگر موفقیت سیاستگذاران این کشور عربی، تطبیق شاخص‌های کلان اقتصادی با سیاست تثبیت ارز است.

تعهد به رژیم نرخ ارز ثابت

بررسی تجربه امارات نشان می‌دهد که تعهدی که مقامات پولی این کشور به رژیم نرخ ارز ثابت نشان داده است، تداوم و ثبات تجارت را در امارات افزایش داده است.

از سال ۱۹۸۰ سه وظیفه مهم بانک مرکزی امارات، حمایت از پول ملی، حفظ ارزش آن و تضمین قابلیت تبدیل‌شوندگی آن به ارز‌های خارجی بوده است.

مکانیزم سیاست‌گذاری در این کشور بر محور ارز قرار دارد و حفظ نرخ تورم و نرخ رشد نقدینگی نسبی در محدوده مشخص مهم‌ترین سیاست در مسیر تثبیت نرخ ارز در این کشور است. این کشور نرخ تورم خود را در تناسب با تغییرات قدرت خرید هر واحد پول تعیین کرده است؛ سیاستی که نتیجه آن عدم ایجاد تفاوت بین نرخ تعادلی و نرخ اسمی دلار است.

از طرف دیگر به دلیل سیاستگذاری بر محور نرخ ارز، سیاست‌هایی مثل نرخ بهره با توجه به تغییرات متغیر‌های کلان اقتصادی در آمریکا اتفاق می‌افتد، تغییر پیدا می‌کند و بانک مرکزی این کشور، سیاست پولی در قبال نرخ بهره ندارد و باید نرخ را به‌گونه‌ای تنظیم کند که قیمت ارز ثابت بماند.


مساله سیاست پولی، نرخ ارز ثابت و ورود و خروج آزاد سرمایه، سه‌گانه‌ای است که امکان ندارد یک بانک مرکزی بتواند همزمان پیش ببرد. بسیاری از کشورها، نرخ ارز ثابت را فدا می‌کنند، اما امارات و کشور‌های مشابه تصمیم گرفته‌اند نرخ بهره را فدا کنند.

از دیگر اقدامات مهم سیاستگذاران اماراتی می‌توان به ایجاد سوآپ دلار / درهم و گواهی سپرده (CD) اشاره کرد.

دلار مبادله‌ای کاهشی شد

گواهی سپرده بخصوص در سال‌های اخیر به ابزاری مفید برای کنترل بازار تبدیل شده است. از آنجا که بانک‌ها می‌توانند هم دلار و هم درهم را با نرخ‌های سود بسیار معقولی از مردم بگیرند، گواهی سپرده باعث شده که در مواقع کمبود، نقدینگی به بازار تزریق شود.

با وجود ثبات ناشی از نرخ ارز میخکوب شده، در سال‌های اخیر منتقدان بی‌شماری بر این باورند که باید نسبت به سیاست تثبیت نرخ ارز و میخکوب شدن آن به دلار بازنگری شود. بسیاری از کارشناسان معتقدند که در زمان بسیاری از بحران‌ها مانند کاهش قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ اگر نرخ ارز انعطاف‌پذیری بیشتری داشت، سیاستگذاران می‌توانستند بهتر عمل کنند.

از نظر آن‌ها پیوند ارز با دلار آمریکا، توانایی بانک مرکزی امارات را برای استفاده از ابزار‌های پولی برای ثبات اقتصاد محدود کرده و حتی برخی اعتقاد دارند که به‌هم‌پیوستگی و تثبیت درهم به دلار آمریکا، زمینه‌ای را فراهم کرده که کاهش ارزش دلار آمریکا، اثر منفی خود را متوجه برابری قدرت خرید در امارات در برابر پول سایر کشور‌ها کند.

به همین منظور به گفته مقامات رسمی این کشور، جایگزینی رژیم ارزی میخکوب شده به سبدی از ارز‌ها به‌جای میخکوب شدن به یک ارز در دست بررسی است و ممکن است که این کشور به آرامی به سمت انعطاف‌پذیری بیشتر حرکت کند.

 

منبع: اکو ایران

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

به زودی با انفجار جمعیتی افغان‌ها روبرو می‌شویم

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت طلا و سکه امروز پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

عکس/ طعنه حسام‌الدین آشنا به پرویز فتاح

عکس/ حمایت مجری مشهور صدا و سیما از پزشکیان

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت طلا و سکه امروز جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ + جدول

معرفی ضد تانک کورسار

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ + جدول

انتشار معتبرترین نظرسنجی درباره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری

عکس/ فرزند شهید جهان آرا از پزشکیان حمایت کرد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس / فخرالسادات محتشمی‌پور، همسر تاج‌زاده در انتخابات شرکت کرد

شرکت بهزاد نبوی در رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری

ظریف: تمام تلاش قفس سازان نگاه داشتن ما مردم در خانه است

افت کلافه‌کننده سرعت اینترنت در ساعات اخیر

زمان رای‌گیری تا ساعت ۲۰ تمدید شد

عکس/ مهدی کروبی رأی خود را به صندوق انداخت

بانک مرکزی: امسال هم ارز اربعین بصورت دینار به زائران پرداخت می‌شود

وحید حقانیان به پزشکیان رای داد

علی‌اکبر صالحی رای خود را به صندوق انداخت

سخنگوی دولت: استعفا ندادم

زاکانی به جلیلی رأی داد

توضیح شهرداری تهران درباره جمع‌آوری بنر تبلیغاتی یکی از نامزد‌ها

عکس/ احمدی نژاد روز انتخابات با مردم ترکیه عکس یادگاری گرفت

عکس/ واکنش رضا رشیدپور به توییت توهین آمیز یک نماینده مجلس

پشت پرده سه شوک اساسی به بازار گوشت ایران+ نمودار

عکس/ تغییر چهره باورنکردنی بازیگر لیسانسه ها بعد ۸ سال

فیلم/ بیانیه جدید ستاد انتخابات کشور

عکس/حاشیه‌های حضور پزشکیان پای صندوق رأی

عکس/ چهره جدید مونا کرمی همسر سپند امیرسلیمانی

عکس/استایل بهاره رهنما پای صندوق رای

حمایت پسر مهدی کروبی از مسعود پزشکیان+ عکس

واکنش علم الهدی به آمار مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری

عکس/صادق زیبا کلام در حسینیه ارشاد برای رای دادن

حمایت مجدد روحانی از مسعود پزشکیان موقع رای دادن+ عکس

حاشیه‌های دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳+ عکس

فیلم/پیام ظریف به کسانی که در خانه نشسته اند:به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل

فیلم/محمد مهاجری: دیگر وقت تردید نیست

پیشتازی مسعود پزشکیان در گوگل+ عکس

عکس/ آشا محرابی در کنار پدرش اسماعیل محرابی

عکس/بنرهای تبلیغاتی پزشکیان جمع شد

ادعای عباس عبدی درخصوص مشارکت در انتخابات

عکس/زهرا، مسعود را بدرقه کرد

تصاویری جالب از قبل و بعد مرجانه گلچین + عکس

فیلم/پیام مهم علی‌اکبر صالحی در روز انتخابات

فیلم/فاطمه هاشمی رفسنجانی: مردمِ ناراحت از حاکمیت، رأی شما می‌تواند تاریخ را عوض کند

بیرانوند: می‌خواهم برگردم پرسپولیس!

پاسخ قطعی پرسپولیس به علیرضا بیرانوند

عفت مرعشی و فاطمه هاشمی در پای صندوق رأی+ عکس

فیلم/ لحظه رای دادن سعید جلیلی در انتخابات

علت کاهش نرخ بیکاری در ۳ سال دولت سیزدهم چیست؟

اینفوگرافی/ میزان رشد انرژی‌های تجدیدپذیر در قاره‌های مختلف

مصرف برق هفته آینده رکورد می‌زند!

رشد ۴ برابری حجم آب دریاچه ارومیه

فیلم/نظر کرباسچی درباره مشارکت مردم در انتخابات

عکس/ آیت الله جنتی رای خود را به صندوق انداخت

عکس متفاوت پزشکیان و ظریف در قلعه‌حسن‌خان

قیمت جهانی نفت کاهش یافت

فیلم/هواداران پزشکیان با این شعار او را بدرقه کردند

ژست خاص پزشکیان و ظریف بعد از رأی دادن + عکس

وزیر ارتباطات: سناریوی خرابکاری در شبکه اخذ رای ناکام ماند