تاریخ انتشار: ۱۳:۵۵ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲

فاز ۲ آزادراه تهران شمال برای تعطیلات تابستانی آماده می‌شود؟

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: قرار بود منطقه دو آزادراه تهران-شمال را تا پایان سال گذشته تحویل دهیم، با وجود این امیدواریم این بخش را تا پایان خرداد تحویل دهیم و باند رفت به تعطیلات تابستان برسد.

فاز ۲ آزادراه تهران شمال

اقتصاد۲۴- خیرالله خادمی درباره پیشرفت آزادراه تهران - شمال توضیح داد: تهران شمال بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین پروژه‌های راهسازی است، چون پل‌ها و تونل‌های زیادی دارد. از تهران تا شهرستانک منطقه یک است که بهره‌برداری شده و در این مدت حتی یک تصادف منجر به فوت به دلیل مسائل ایمنی جاده هم نداشتیم؛  منطقه دو این آزادراه از شهرستانک شروع می‌شود و از تونل البزر عبور می‌کند و تا پل زنگوله در مازندران ادامه دارد.

وی ادامه داد: قرار بود منطقه دو را هم پایان سال گذشته تحویل دهیم اما به دلیل سخت بودن مسیر این اتفاق نیفتاد؛ از آنجایی که ۸۵ درصد مسیر ۲۲ کیلومتری آزادراه، یا پل یا تونل است. با وجود این امیدواریم این بخش را در سه ماهه اول سال و تا پایان خرداد تحویل دهیم و باند رفت به تعطیلات تابستان برسد و مردم بتوانند یک باند از آن را بهره‌برداری کرده و یک باند مسیر برگشت را هم از جاده قدیم استفاده کنند. البته مسیر برگشت منطقه دو اولویت دوم ماست که نزدیک به ۴۰ درصد پیشرفت دارد و تا سال آینده انجام می‌شود.

چرا الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی کند پیش می‌رود

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور درباره آخرین وضعیت عوارض الکترونیکی آزادراه‌ها در یک برنامه تلویزیونی توضیح داد: تقریبا ۵۰ درصد کار انجام شده است؛ هشت آزادراه در مرحله اول الکترونیکی شد و در حال حاضر تعداد زیادی از آزادراه‌ها الکترونیکی شده‌اند و به سرمایه‌گذارهای بخش خصوصی هم اعلام شده که زیرساخت را فراهم کنند.  

خادمی درباره اینکه چرا پیشرفت الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی در آزادراه‌های خصوصی کند است، توضیح داد: پرداخت عوارض برای این است که برای سرمایه‌گذار بازگشت سرمایه باشد که و انگیزه‌ای برای سایر سرمایه‌گذارها که آزادراه بسازند و ایمنی بالا رود؛  اگر سرمایه برنگردد هم سرمایه‌گذار دیگر امید و اطمینان ندارد و هم برای آینده مشکل‌ساز می‌شود. در حال حاضر حدود ۶۸ تا ۷۰ درصد عبوری‌ها عوارض را پرداخت می‌کنند و یکی از مشکلات ما این است که سرمایه‌گذاری دچار چالش شده است.

وی ادامه داد: عوارض آزادراهی از طریق پیامک به افرادی که از آزادراه عبور می‌کنند، اطلاع‌رسانی می‌شود اما کسانی که این عوارض را پرداخت می‌کنند، تعدادشان کم است. ما آزادراه تهران - شمال را همان اول الکترونیکی کردیم؛ اما ۱۵ درصد عوارض را پرداخت کردند که بعد هم به ۲۰ درصد رسید و سرمایه‌گذار هم گفت دچار مشکل سرمایه‌ای شده است. بنابراین مردم باید در پرداخت عوارض همکاری بیشتری داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اینکه آیا پرداخت نکردن عوارض، جریمه ندارد، گفت: این جریمه از ۱۴۰۱ در قانون قرار گرفت و از آنجایی که تعداد جریمه‌ها زیاد باشد،  جریمه هم چالش برانگیز است.  اگر مردم عوارض را پرداخت نکنند، به سرمایه‌گذار فشار وارد می‌شود؛ چون حتی اگر فردی به‌علت پرداخت نکردن عوارض جریمه شود، جریمه را سرمایه‌گذار نمی‌گیرد بلکه به خزانه دولت وارد می‌شود. البته ما با بانک مسکن و دیگر بخش‌ها در حال مذاکره‌ایم که به‌صورت پلکانی جریمه را اعمال کنند و پول عوارض را به سرمایه‌گذار دهند تا در این زمینه موفق‌تر عمل شود.

آزادراه شیراز - اصفهان امسال تحویل می‌شود

خادمی با بیان اینکه برنامه‌ریزی کردیم امسال ۲۹۳ آزادراه را بهره‌برداری کنیم که بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، افزود: بلندترین آزادراه کشور بین شیراز و اصفهان ساخته می‌شود که ۲۱۲ کیلومتر از این آزادراه آماده شده و امیدواریم بتوانیم این آزادراه را در شش ماهه اول سال تحویل دهیم و این آزادراه می‌تواند تحول بزرگی در جنوب کشور ایجاد کند.

وی درباره برنامه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناها برای رشد ظرفیت حمل و نقل گفت: زیرساخت‌های حمل و نقل از عوامل پیشرفت کشورها است و متناسب با رشد اقتصادی باید زیرساخت‌های حمل‌ونقلی توسعه پیدا کند. ظرفیت حمل و نقل بالا در کنار توسعه اقتصادی هزینه تولید را پایین می‌آورد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی ایران ویژه بوده و در پل ارتباطی شرق و غرب دنیا قرار گرفته است، افزود: وجود جاده‌های تاریخی مثل جاده ابریشم یا جاده مروارید دلیل این است که همه مسیرهای ارتباطی دنیا از کشور ما عبور کرده است. در شرایط حال حاضر هم بهترین مسیر حمل‌ونقل بار و مسافر بین شرق و غرب دنیا، عبور از کشور ما است اگر مسیرهای اصلی را توسعه دهیم، ارزان‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر ایران است و باید در این زمینه برنامه داشته باشیم.

به ساخت ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه و ۱۳ هزار کیلومتر بزرگراه نیاز داریم

خادمی درباره طرح‌های نیمه‌تمام حوزه راه در کشور توضیح داد: در حال حاضر ۸۲ هزار کیلومتر مسیر جاده اصلی، فرعی بزرگراهی و آزادراهی و ۱۳۰ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور وجود دارد و در کل ۲۱۰ هزار کیلومتر راه در کشور موجود است که عمده‌ترین مسیرها از نظر تاثیرگذاری، آزادراهی، بزرگراهی، راه اصلی و فرعی است. در حوزه آزادراه ۲۸۰۰ کیلومتر آزادراه وجود دارد که نیاز کشور حداقل به ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه است؛ در بخش بزرگراهی ۳۶ هزار کیلومتر راه شریانی وجود دارد که تمام این‌ها باید آزادراه یا بزرگراه شوند و باید ۱۳ هزار کیلومتر دیگر بسازیم تا به تعادل برسیم.

وی درباره نیاز بخش ریلی نیز اظهار کرد: در بخش ریلی ۱۵ هزار کیلومتر مسیر ریلی موجود است که ۱۲ هزار کیلومتر اصلی و بقیه فرعی است. در بخش ریلی تکمیل مسیرهای کریدوری در دستور کار قرار دارد و با توجه به اینکه یکی از درآمدهای کشورها حمل‌ونقل است، دولت سیزدهم بر تکمیل مسیرهای ریلی و آزادراهی تمرکز کرده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور خاطر نشان کرد: شرکت توسعه زیرساخت، ۲۱۰ طرح مصوب در قانون بودجه دارد که تعدادی  از آنها هنوز شروع نشده است. بیش از ۱۰ هزار کیلومتر مسیر آزادراهی، بزرگراهی و ریلی در کشور در حال اجرا است که ارزش روز این‌ پروژه‌ها ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بوده و پیشرفت فیزیکی ۳۵ تا ۴۰ درصدی دارد. این ۱۰ هزار کیلومتر پروژه راه شامل ۶۰۰۰ کیلومتر بزرگراه، ۳۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی و نزدیک به ۱۰۵۰ کیلومتر آزادراه می‌شود و حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری روی زمین‌مانده این پروژه‌ها است.

خادمی ادامه داد: در حال حاضر ۲۹ هزار میلیارد تومان ابلاغ اعتبار سالانه داریم که ۲۷ هزار میلیارد تومان دریافتی بوده است. اگر هرکیلومتر زمین آزادراهی به حداقل ۳۰ میلیارد اعتبار نیاز داشته باشد، بدون احتساب تورم، با این میزان تامین اعتبار ۱۰ سال طول می‌کشد که این پروژه‌ها را تمام کنیم.

وی درباره استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای تامین مالی پروژه‌ها گفت: در دو بخش ریلی و بزرگراهی و راه اصلی همه سرمایه‌گذاری‌ها باید دولتی باشد؛ اما در بخش آزادراهی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هم وجود دارد. یکی از روش‌های داخلی تامین مالی نیز استفاده از تسهیلات بانکی بوده که در این زمینه اقدامات خوبی در وزارت راه  و شهرسازی انجام شده و سال گذشته نزدیک به ۱۱۱ پروژه را بر اساس ماده ۵۶ به بانک‌ها ارائه دادیم. بر اساس تفاهمات انجام‌شده بانک‌ها موافقت کردند که ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کنند و این امر تسریع در تامین مالی پروژه‌ها را به همراه دارد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پردرآمدترمدترین مشاغلی که می توان با لپ‌تاپ داشت

راهکار یک نماینده مجلس برای جبران کسری بودجه

مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد افزایش می‌یابد؟

اجرای قصاص همسر معاون شهردار و همدستش

قیمت طلا به پرواز در آمد

چشم‌انداز بودجه ۱۴۰۴؛ هدفگذاری رشد اقتصادی حدود ۴درصد و تورم۳۰درصد

طرح کلینیک ترک بی‌حجابی با هدف جنگ روانی

ترخیص برنج‌های دپوشده از گمرکات کشور

این سه عامل بازار دلار را گرم کردند

حریف پرسپولیس همچنان در بحران

فیلم/ همتى؛ مناطق آزاد را به دوران اوج خود می‌رسانیم

خرید خانه در تهران سخت‌تر از خرید خانه در نیویورک!

وراث منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

مهاجرت یک چهارم استادان دانشگاه؛ خروج ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه انسانی از کشور

یک نماینده مجلس: بورس کالا، بهترین بازار برای عرضه خودرو است

طرح ۲ فوریتی مجلس برای حذف حق ماموریت دلاری

بی‌بی و گالانت و نکاتی درباره حکم دادگاه لاهه

عادل فردوسی پور: به صدا و سیما برنمی‌گردم

درخشش مجدد طلای جهانی

محرک ایران برای تغییر دکترین هسته‌ای؛ چرا تهران در مسیر افزایش توان بازدارندگی است؟

حضور پزشکیان در وزارت ورزش و جوانان

پیدا و پنهان تحرکات اروپا در خلیج فارس؛ رقص موزون عربستان و امارات با غرب روی میادین نفت و گاز

فاصله قیمت دلار نیمایی و آزاد کم شد

شتابزدگی پزشکیان در طرح انتقال پایتخت/ تهران مرکزیت خود را در سه نظام سیاسی حفظ کرده است

تداوم جنجال‌ها بر سر مصوبه کنکور

قیمت طلا در ۲۰ روز آینده به کدام مسیر می‌رود؟

قیمت طلا در مسیر صعود؛ سکه در انتظار سیگنال دلار

رونمایی از ئی وی ۹ جی تی+عکس

سقوط آزاد یور به کف ۲۰۲۲

پیش‌بینی بازار طلا و سکه؛ طلا بخریم یا نخریم؟

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ امروز

قیمت All-in-One اپل

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

خسارات ناشی از آلودگی هوا به ۸ میلیارد دلار در سال می‌رسد!/ سرنوشت ۲۵۰ همت بودجه توسعه زیرساخت‌های کاهش آلودگی چه می‌شود؟

وضعیت هواشناسی امروز

وضعیت آلودگی هوای تهران در۳ آذر۱۴۰۳

همه چیز درباره بانک مرکزی اروپا (ECB)/ نهادی با نقش کلیدی در مدیریت و ثبات اقتصاد اروپا

بیم و امید سهامداران بورس

پیش بینی بورس امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

عکس/استوری احساسی نانسی عجرم با پرچم لبنان

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز