تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
محمدباقر قالیباف با ۲۱۰ رای رییس مجلس شد کمتر از سال اول و دوم و بیشتر از سال سوم

بازی قالیباف در هیات رئیسه مجلس و عبور سالم از گردنه پایداری

تعاملات قالیباف و پایداری‌ها نشان می‌دهد که او یکی داده و یکی گرفته یا دو تا داده و یکی گرفته؟

بازی قالیباف در هیات رئیسه مجلس و عبور سالم از گردنه پایداری

اقتصاد۲۴ - ۱۲ بالانشین مجلس دیروز مشخص شدند؛ هرچند رییس، همچنان همان محمدباقر قالیباف باقی ماند، اما ترکیب نشستن این بالانشین‌ها هم تغییر کرد و برخی به صحن برگشتند و برخی هم چند ماه پایانی را بالا رفتند. در این بین، تعداد آرای قالیباف، اگر غیرمنتظره فرض نشود، حتما مورد انتظار هم نبوده است؛ به ویژه پس از اتفاقاتی که او در این دو ماه گذشته از سر گذرانده است. روز گذشته دو صندلی نایب‌رییسی پارلمان هم تغییراتی کرد؛ عبدالرضا مصری که تا پیش از این نایب‌رییس دوم بود، با یک پله صعود به گروه نواب رییس اول پیوست. اما چشمگیرترین تغییر این دوره، ورود چهره‌ای مشهور به نزدیک بودن با تفکرات پایداری‌ها وارد هیات‌رییسه شد؛ «مجتبی ذوالنوری» نماینده قم. او تا پیش از ورود به مجلس جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه بود و از شاگردان محمدتقی مصباح‌یزدی. در صندلی‌های دیگر هیات‌رییسه تفاوت خاصی صورت نگرفته است؛ یکی دو نماینده جابه‌جا شده‌اند؛ روح‌الله متفکر آزاد نماینده تبریز و محسن پیرهادی نماینده تهران که هر دو از طیف قالیباف محسوب می‌شوند، به هیات‌رییسه بازگشتند؛ مجتبی یوسفی نماینده اهواز و نزدیک به پایداری وارد هیات‌رییسه شد و حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر و احمد امیرآبادی نماینده قم از طیف پایداری از هیات‌رییسه رفت. علی نیکزاد هم، هم به طیف منسوب به احمدی‌نژاد و هم به پایداری‌ها نزدیک بود، در رقابت با مجتبی ذوالنور کرسی نیابت رییس را از دست داد. البته به لحاظ فکری، ذوالنور قرابت بیشتری با پایداری‌ها دارد تا نیکزاد.

ریاست با آرای نسبتا آبرومندانه

گرچه به نظر نمی‌رسد در این چهار سال مجلس یازدهم، کسی فردی جز قالیباف را برای ریاست در معادلات و محاسبات جای داده باشد، اما این باعث نمی‌شود که این جایگاه در لابی‌ها و بده و بستان‌های میان گروه‌های سیاسی داخل مجلس، نادیده گرفته شود. صندلی ریاست هرچند در مجلس یازدهم بدون رقیبی جدی، به نام قالیباف بود، اما تعداد آرای رییس حامل پیام سیاسی برای گروه‌های سیاسی داخل مجلس و سیاست‌کاران بیرون مجلس است.
روند آرای قالیباف از سال اول مجلس تا دیروز که آرای چهارمین سال ریاست او مشخص شد، روندی سینوسی و به نوعی بالا و پایین‌دار است. سال اول و دوم روند آرای او با ۲۳۰ رای ثابت بود. اما برای سال سوم، رای‌دهندگان به قالیباف کاهشی چشمگیر داشتند؛ به عبارت دیگر آرای قالیباف وارد یک شیب سقوط شد و از ۲۳۰ به ۱۸۶ رای رسید. درحالی که پایداری‌چی‌های مجلس و طیف قالیبافی‌ها در دو ماه گذشته از بابت واگذاری خودرو‌ها معروف به «شاسی‌بلندها» و همچنین طرح عفاف و حجاب، شمشیر را از رو بر روی همدیگر کشیده بودند، احتمال می‌رفت که این شمشیربازی دو طیف در رسانه‌ها، به ریزش رای یا حداقل ماندن تعداد آرا زیر ۲۰۰ رای منجر شود؛ اما اینگونه نشد. قالیباف توانست این انتخابات را مدیریت کند و در ظاهر امر، با پایداری‌ها به توافق برسد تا در آخرین وزن‌کشی مجلس، ۲۱۰ رای به دست بیاورد و آرایی آبرومند داشته باشد. با این وجود ۵۴ رای به سبد دو رقیب قالیباف رفته است؛ الیاس نادران که محافظه‌کاران او را مسبب شکاف در فراکسیون انقلاب اسلامی یا همان اکثریت می‌دانند، ۴۷ رای به دست آورد و فریدون عباسی ۷ رای. اما باز هم قالیباف نسبتا آبرومندانه رییس شد.

دو چالش پایداری‌ها با قالیباف

در دو ماه گذشته طیف منسوب به او و جبهه پایداری، به‌شدت با یکدیگر درگیر بودند. یک بار بر سر اینکه مرتضی آقاتهرانی و برخی دیگر از نمایندگان نزدیک به پایداری در مجلس به قالیباف می‌تاختند که او جلوی مطرح شدن طرح عفاف و حجاب تهیه‌شده در کمیسیون فرهنگی مجلس را گرفته است. در خلال این موضوع، وقتی مرتضی آقاتهرانی رییس کمیسیون فرهنگی در یادداشتی، قالیباف را عامل مطرح نشدن طرح عفاف و حجاب در مجلس معرفی کرد و همچنین کاظم صدیقی رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور هم ادعایی مشابه را مطرح کرد، مجتبی توانگر نماینده نزدیک به قالیباف نیز در نامه‌ای سرگشاده به‌شدت به این دو تاخت و گفت که «دین خدا بازیچه و مطاع دنیوی چند ظاهرالصلاح فاسدالعقیده نیست» او در این نامه به روشنی طرح شدن موضوع عفاف و حجاب از سوی برخی گروه‌ها را انتخاباتی توصیف کرد. اما رسانه نزدیک به پایداری‌ها یعنی رجانیوز نیز به تندی به توانگر تاخت و گفت که این‌ها با «سکوت منفعلانه خود یا موضع‌گیری‌های «وسط لحافی» به دنبال کسب رای حرام بخشی از طبقه متوسط هستند». این درگیری لفظی پس از اینکه آقاتهرانی گفت قالیباف به او قول داده در صورت ارسال لایحه از سوی قوه قضاییه یا دولت پیرامون عفاف و حجاب، این لایحه را در ۷۰ ساعت به سرانجام می‌رساند، رو به خاموشی رفت و فشار پایداری‌ها از این ناحیه کم شد.


بیشتر بخوانید: واکنش منفی مجلسی‌ها به معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش


اما مورد دیگر، واگذاری خودرو‌های شاسی‌بلند به برخی از مجلسی‌ها بود که دوباره قالیباف را زیر ضرب برد. از یک سو افشای این موضوع که هنوز هم به نتیجه خاصی نرسیده، هیات‌رییسه و مشخصا قالیباف را زیر سوال برد. پس از آن پایداری‌های مجلس باز هم قالیباف را سیبل کردند و از بابت اینکه او از این موضوع خبر داشته و چرا جلوی آن را نگرفته است، قالیباف را به چالش کشیدند. این موضوع هم باعث شد توانگر باز هم به پایداری‌ها حمله کند؛ این‌بار در قالب نامه به صادق محصولی دبیر کل جبهه پایداری. در روز‌های منتهی به انتخابات هیات‌رییسه نیز خبرگزاری مجلس گفتگو‌های متعددی پیرامون لزوم پایبندی به نظرات فراکسیون از سوی اعضا منتشر می‌کرد که نشانگر نگرانی‌های هیات‌رییسه از ریزش آرای قالیباف بود.

ورق برگشت؟

در دو روز پایانی انتخابات هیات‌رییسه، اما احتمالا ورق برگشته باشد؛ ناگهان نام مجتبی ذوالنور نماینده قم به گوش خورد که نامزد نایب‌رییسی مجلس می‌شود. نام او در شرایطی مطرح می‌شد که بسیاری او را گزینه جبهه پایداری می‌دانستند برای حضور این جریان صندلی‌های موثر و قدرتمند هیات رییسه. همزمان دولت اعلام کرد که لایحه عفاف و حجاب را به مجلس ارسال کرده است. حالا دیگر قالیباف بود و آقاتهرانی و قولی که داده بود. هرچند این لایحه هنوز اعلام وصول نشده، اما به محض این اقدام احتمالا به فوریت در دستور کار قرار خواهد گرفت. از جایی که کمیسیون فرهنگی مجلس در سیطره پایداری‌چی‌های مجلس است، لایحه عفاف و حجاب می‌تواند بنا به قرائت دلخواه این جریان در کمیسیون اصلی که همان فرهنگی است، چکش‌کاری شود و به صحن بیاید. این لایحه می‌توانست وجه‌المصالحه طیف پایداری و قالیباف باشد؛ یعنی پایداری‌ها از قالیباف حمایت کنند و در عوض یک فرد نزدیک به خود را در جایگاه نواب رییس ببینند و قرائت آن‌ها در صحن رای بیاورد. البته شاید هم توافق آن‌ها در حد همین صندلی‌های نواب رییس باشد و برای عفاف و حجاب توافقی نشده باشد، چرا که نگاه طیف قالیباف و نگاه پایداری‌ها در موضوع حجاب تفاوت آنچنانی ندارد.

قالیباف یکی داده و یکی گرفته یا دو تا داده و یکی گرفته؟

از یک‌سو شاید بتوان گفت که قالیباف به توافق زیر فشار تن داده و یکی گرفته و دو تا داده است؛ اما شاید هم یکی برابر یکی داده و گرفته باشد. پایداری‌ها تا الان، هم از قالیباف حمایت کردند و هم ذوالنور به نایب‌رییسی رسیده است؛ اما لایحه عفاف و حجاب هنوز اعلام وصول نشده است. نوع رفتار قالیباف با لایحه عفاف و حجاب و تعامل او با پایداری‌ها و برعکس، می‌تواند نشان دهد که برای انتخابات هیات‌رییسه چه تصمیماتی گرفته شده بود.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

اما استون کیست؟

فیلم/ پارکینگ خودرو‌های، خودروساز کرمانی را آب برد

خرید و فروش سهمیه ارزی و رجیستری در فرودگاه امام خمینی!/ جولان سرخوشانه دلال‌ها در فرودگاه

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب

مقایسه مجید واشقانی با بازیگر سریال بلک لیست

دلار پاشنه آشیل بازار خودرو است/ هیچ راه گریزی جز آزاد‌سازی قیمت نداریم/ حاکمیت هیچ اراده‌ای برای واردات انبوه خودرو ندارد

فیلم/ گلایه‌ دانش آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

عکس/پاریس‌گردی خانم بازیگر مشهور با استایل جذاب

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/آموزش کنسرو کردن خورشت قرمه سبزی

سید هادی شیخ الاسلامی، مدیرعاملی در نقش تخریب‌گر!/ ری برندیگ ناکام بیمه میهن

فیلم/طعنه سنگین جواد هاشمی به مهران رجبی!

فیلم/ خلق چهره با کفش و کفی

انتقاد تند و تیز نماینده زنجان از دولت رئیسی

آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید!

فیلم/لحظه معجزه آسای نجات کودک از سیلاب رودخانه‌ای در بم

فیلم/پوزخند عباس جدیدی هنگام سخنرانی علیرضا دبیر

فیلم عجیبی که از یک دانشگاه در تهران لو رفت!

فیلم/شانه‌زدن مو‌های آقای رئیس‌جمهور سوژه شد!

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف

فیلم/ فنی‌ترین نوع درست کردن چایی

آلومینیوم ۴ (۶) - پرسپولیس (۵) ۴، حذف مدعی بزرگ!

تاریخ‌سازی یک دختر ایرانی در دبی

عکس/ شکار یک پلنگ ایرانی

آقای شمسایی، شما امشب مردم را جان به لب کردید!

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش بینی بورس فردا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی» موافقت کرد

خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران

تصویر همسر ناوالنی بر روی جلد مجله تایم

جمیله علم الهدی: به ایران بیایید و وضعیت زنان را ببینید

ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

ورزشکار زن ایرانی روی جلد مجله معروف؛ ورود به عرصه مد پس از مهاجرت! + عکس

محافظ سابق خاتمی: در سال ۷۵ می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

فیلم/ کاخ سفید مسجد شد!

فیلم/ اشکان خطیبی در اروپا: دیگر توانایی کار کردن ندارم

فرونشست زمین در بهارستان پراید را بلعید

کنایه سنگین عبدالناصر همتی به ابراهیم رئیسی

ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل

رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران

عکس/ حضور تک‌تیرانداز‌ها در اطراف دانشگاه‌های بزرگ آمریکا

پاسخ منفی کمیته استیناف به فرجام‌خواهی کاپیتان استقلال

نجات باغ گیاه‌شناسی؛ مال‌باختگان ارتش دوباره سر خط / جنجال ساختمان‌سازی ارتش در حوالی چیتگر

برای تسکین دردهای عضلانی ناشی از ورزش این روش‌ها را امتحان کنید

عکس/ تصویر صمیمانه فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

یک سفر تفریحی به ازمیر چقدر آب می‌خورد؟ + جدول

عکس/ استایل جذاب بازیگر نقش افسر مین جانگو در ۵۲ سالگی

ماجرای پرت شدن سعید آقاخانی از کوه

تیم فوتسال افغانستان در یک قدمی صعود به جام جهانی ۲۰۲۴

کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود

خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در زمین میانکاله

فیلم/ لحظه‌ هولناک نجات یک کودک از سیلاب در بم

فیلم/ تنها تصاویر به جا مانده از پدر رهبر انقلاب

فیلم/ گلایه‌ دانش آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

فیلم/ بغض وزیر اسبق بهداشت برای مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران

حضور غافل‌گیر کننده در خانه سیدحسین خمینی

مجازات شدید داوطلبان متخلف در کنکور

مالک متمول استقلال کدام سوپراستار را می‌خرد؟