تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲

با اصلاح پیوست بخشنامه تنقیح و تلخیص بسیاری از مشکلات شرکت‌ها حل می‌شود

عضو هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران ضمن اشاره به جامع و ارزشمند بودن بخشنامه‌ی تنقیح و تلخیص ضوابط بیمه‌ای مقاطعه‌کاران، اصلاح و به روزرسانی پیوست آن را مهم‌ترین موضوع در جهت رفع مشکلات فعلی شرکت‌ها می‌داند.

با اصلاح پیوست بخشنامه تنقیح و تلخیص بسیاری از مشکلات شرکت‌ها حل می‌شود

اقتصاد۲۴- به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، مازیار نوربخش، عضو هیأت مدیره این سازمان در مورد آخرین پیگیری‌های سازمان در مورد بخشنامه‌ی تنقیح و تلخیص ضوابط بیمه‌ای مقاطعه‌کاران می‌گوید: «پیگیری‌های ما از سال ۱۴۰۱ شروع شد و در سال جدید هم ادامه دارد. از سازمان تامین اجتماعی درخواست نشستی برای بررسی مشکلات فعلی داشته‌ایم. هم از مسیر شورای گفتگو و هم از طریق مکاتبه مستقیم از سوی نصر کشور با سازمان تامین اجتماعی اقدام کرده‌ایم. اما با وجود پیگیری‌های بسیار متاسفانه تاکنون سازمان تامین اجتماعی پاسخی به ما نداده است».

نوربخش به عنوان یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران می‌گوید در تلاش است این موضوع را از طریق اتاق نیز پیگیری کند. او معتقد است: «موضوعاتی در این بخشنامه مطرح شده که ابهام داشته و قابل اصلاح است، اما تاکنون همراهی سازمان تامین اجتماعی را نداشته‌ایم».

او در مورد مشکلات فعلی شرکت‌ها با بخشنامه‌ی تنقیح و تلخیص ضوابط بیمه‌ای مقاطعه‌کاران می‌گوید: «بیشترین مسئله و مشکلات شرکت‌ها در زمینه مفاصاحساب قراردادهاست. چند سالی می‌شود که برای تمامی قراردادها، حتی قرارداد‌های خرید و فروش هم نیاز است مفاصا حساب تهیه شود. شرکت‌ها در این زمینه مشکلاتی دارند و مفاصا حساب‌ها با ضریب و صرف هزینه انجام می‌شود. علی‌رغم اینکه شرکت‌ها حساب‌رسی بیمه می‌شوند و مبالغ بیمه پرسنل خود را پرداخت می‌کنند با این حال مفاصای خیلی از قرارداد‌ها در برخی رسته‌ها و رشته‌ها با ضریب محاسبه می‌شوند».

او برخورد سلیقه‌ای شعب مختلف تامین اجتماعی را مشکل دیگر شرکت‌ها می‌داند: «یک قرارداد در یک شعبه به شیوه‌ای بررسی می‌شود و ضریب می‌خورد و در شعبه‌ی دیگری به شکلی متفاوت. در واقع بعضی از شعب سخت‌گیرتر هستند و قانون را به شیوه دیگری تفسیر می‌کنند. اقدامی که در مکاتبه با سازمان تامین اجتماعی انجام داده‌ایم این است که پیوست بخشنامه را به روز‌تر و شفاف‌تر نماییم. از این طریق تفسیر بخشنامه هم برای شرکت‌ها و هم برای سازمان به یک شیوه انجام می‌شود و ابهامات و تفسیر‌ها از بین می‌رود. اگر این مسیر به نتیجه برسد اقدام موثری خواهد بود».

نوربخش درباره جنبه دیگر مشکلات شرکت‌ها می‌گوید: «متاسفانه ناآشنا بودن شرکت‌های عضو سازمان با جزئیات بخشنامه‌ی تنقیح و تلخیص مشکل دیگری است. بسیار از موضوعاتی که برخی از همکاران ما در شرکت‌ها مطرح می‌کنند، به صراحت در این بخشنامه مطرح شده است و فقط کافی است به این بخشنامه تسلط داشته باشند. در بسیاری از موارد شرکت‌ها به دلیل دفاع نامناسب و نامربوط در هیات‌ها متحمل هزینه زیاد می‌شوند».

او ادامه می‌دهد: «این بخشنامه جایگزین تمامی بخشنامه‌های سری ۱۴ شده و در پاراگراف ابتدای بخشنامه این موضوع به صراحت قید شده است. اما برخی همکاران همچنان از بند‌های بخشنامه‌های ۱۴ استفاده می‌کنند و یا به عنوان مثال بخش خدمات را از بخش فروش جدا می‌کنند و گمانشان بر این است که ضریب مفاصا فقط به بخش خدمات تعلق می‌گیرد و این شیوه در گرفتن مفاصا حساب بیمه به آن‌ها کمک می‎‌کند. در حالیکه ساختار بخشنامه تغییر کرده و براساس این بخشنامه نتیجه عکس حاصل می‌شود. در حالت جاری هر گونه که ثابت شود موضوع قرارداد به اصطلاح انفورماتیکی بوده و موضوع قرارداد منطبق با یکی از بند‌های پیوست بخشنامه است، شانس گرفتن مفاصا حساب با ضریب صفر بالاتر خواهد بود».

عضو هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران به موضوع حسابرسی هم اشاره می‌کند: «حسابرسی تامین اجتماعی هم قواعد خاص خودش را دارد و نیاز است شرکت‌ها مدارک و مستندات لازم را داشته باشند و حتما در هنگام حسابرسی وجوه درآمدی خود را ارایه کنند».

پیشنهاداتی برای رفع ایرادات

نوربخش پیشنهاداتی برای رفع ایرادات بخشنامه‌ی تنقیح و تلخیص ضوابط بیمه‌ای مقاطعه‌کاران مطرح می‌کند که مهم‌ترین آن اصلاح موضوعات طرح شده در پیوست بخشنامه است: «در این زمینه صحبت‌هایی با مدیر کل پیشین درآمد حق بیمه سازمان تامین اجتماعی داشتیم و ایشان هم معتقد بودند که با رفع این موارد، بسیاری از مشکلات طرفین حل خواهد شد. اما متاسفانه ایشان از این سمت رفتند و امکان پیگیری قول ایشان در خصوص اصلاح پیوست بخشنامه فراهم نیست. پیوستی که برای شرکت‌های انفورماتیک در نظر گرفته شده ۳۰ مورد است که موضوعات آن بسیار قدیمی است. صنعت آی تی روز به روز در حال تغییر و پیشرفت است و این پیوستی بوده که در بخشنامه‌های ۱۴ و چندین سال پیش با مقتضیات آن زمان تدوین شده است و در زمان خودش کارآمد بوده است. اما امروز موضوعات مختلف و جدیدی نظیر اینترنت اشیاء، رایانش ابری، کلان داده‌ها و ... در قرارداد‌ها آمده که در این پیوست لحاظ نشده است. همین مسئله امروز مشکلاتی ایجاد کرده است و نیاز است این موارد حتما تعیین و تکلیف شوند».

عضو هیأت مدیره نصر تهران با اشاره به چند ماه مطالعه، تحقیق و نظرسنجی از کمیسیون‌های مختلف سازمان نظام صنفی رایانه‌ای توسط کمیسیون موضوعی بیمه بیان می‌کند: «براین اساس پیشنهادی آماده و تدوین کردیم و به سازمان تامین اجتماعی ارائه داده‌ایم. این پیشنهادات پیوست ۳۰ موردی این بخشنامه را کاملا شفاف و بروز می‌کند».

او معتقد است اگر مشکلات پیوست ۳۰ موردی برطرف و به روز شود، هم مسائل شرکت‌ها و هم مسائل سازمان تامین اجتماعی به شدت کاهش پیدا می‌کند. نوربخش بیان می‎کند: «در این شرایط تامین اجتماعی سریع‌تر به درآمد خود می‌رسد، اختلافات موجود به راحتی برطرف می‌شود و دیگر نیازی به برگزاری هیأت‌های بدوی و تجدید نظر نخواهد بود و این پروسه کوتاه می‌شود».

او تاکید می‌کند که همچنان مهم‌ترین موضوع مربوط به شرکت‎‌های حوزه آی‌تی اصلاح و به روزرسانی پیوست بخشنامه‌ی تنقیح و تلخیص ضوابط بیمه‌ای مقاطعه‌کاران است.

پیگیری‌ها را ادامه می‌دهیم

عضو هیأت مدیره نصر تهران در مورد اینکه پیگیری‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای چه زمانی به نتیجه خواهد رسید توضیح می‌دهد: «تامین اجتماعی در وضعیت مالی خوبی قرار ندارد و به عقیده من به همین دلیل از مذاکره طفره می‌رود. ما چندین بار مکاتبه کرده‌ایم، هم به صورت مستقیم و هم از طریق شورای گفتگو. اما همچنان این موضوع بلاتکلیف است و هنوز نتوانسته‌ایم نشست مشترکی در این زمینه داشته باشیم؛ بنابراین فقط زمانیکه اراده‌ای برای اصلاح و تغییر در سازمان تامین اجتماعی به وجود بیاید، پیگیری‌های ما نیز به نتیجه خواهد رسید».

او با تاکید براینکه در هر شرایطی سازمان نصر به پیگیری‌های خود برای حل مشکلات شرکت‌ها ادامه خواهد داد، بیان می‌کند: «اگر اصلاحات مد نظر ما انجام شود، طبیعتا بخش عمده‌ای از مسائل شرکت‌ها در کار‌های پروژه‌ای، خرید و فروش و یا ارائه خدمات حل می‌شود. ضمن اینکه وجود شفافیت و مقررات دقیق و مدون در این زمنیه بسیار کمک کننده است».

او ادامه می‌دهد: «گرچه بند‌هایی از بخشنامه‌ی تنقیح و تلخیص حتی برای خود کارشناسان تامین اجتماعی ابهامات و ایراداتی دارد، ولیکن در مجموع بسیار جامع تدوین شده و ارزشمند است. اما هر بخشنامه و سیستمی نیاز به بروزرسانی دارد تا اشکالات جزئی آن برطرف شود و به این وسیله برای طرفین مربوط به آن مفید فایده باشد».

نوربخش معتقد است در صورت اصلاح ایرادات فعلی مشکلات زیادی در صنف حل خواهد شد: «امیدواریم سازمان تامین اجتماعی فضایی برای تعامل و گفت‎وگو ایجاد کند. به هر حال به اعتقاد مدیران و کارآفرینان کشور، یکی از موانع اصلی در سر راه کسب و کار‌ها در حوزه‌های مختلف تولید، بازرگانی و ارائه خدمت، مشکلات آن‌ها با تامین اجتماعی است و ما خواستار تغییر رویکرد فعلی و مذاکره برای جلب رضایت طرفین هستیم. طبیعتا این موضوع همت چندجانبه سازمان تامین اجتماعی، بخش خصوصی و سایر مجموعه‎‌های مرتبط را می‌طلبد».

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین فیلم‌های ژانر جنایی سینمای جهان

عکسی از دیدار صمیمی همایون شجریان با آقای خواننده

عکس/تیپ شیک و رسمی بازیگر خانم سریال فاصله‌ها

عکس/استایل جذاب و نوجوان‌پسند بازیگر گناه فرشته

استواری اقتصاد ایران همچنان بر پایه‌های کهنه نفت!/ نفع پول نفت به خودش نرسید!

عکس/استوری متفاوت زهرا داوودنژاد در روز تولدش

خبر خوب هواشناسی برای نیمه اول اردیبهشت

شیرینی فروشی قدیمی تهران پلمب شد

عکسی از یک بنر در تهران که پُر سر و صدا شد

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران

استایل شیک هانیه توسلی در عکس جدیدش

اولین عکس از پایگاه هوایی اصفهان بعد از حمله دیشب

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!

جدول لیگ برتر بعد از برد استقلال

دقیقی: بین دو نیمه خیلی تند با بازیکنان حرف زدم

مشت‌های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال: داور خیلی مشکوک قضاوت می‌کند

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم

فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

عکس/آرام جوینده خواننده شد

واکنش مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به علنی شدن تذکر رهبری درباره گشت ارشاد

حضور علی دایی و خاتمی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»

گفت‌وگوی روزنامه اطلاعات، با استاد محمدرضا شجریان پیش از انقلاب

حمایت علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل، ایران را ناگزیر به دفاع کرد

تهدید به انفجار مقابل کنسولگری ایران در پاریس

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

فیلم/ گریه‌های بی امان دختر ایرانی در سیل دبی

بهترین ویتامین برای کاهش وزن

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه و باحال مرجانه گلچین

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم