تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۲

آیا بورس توانایی بازگشت به عمق نقدینگی سال‏‏‏‏‏‌۹۹ را دارد؟

بررسی وضعیت شاخص کل بازار سهام نشان می‌دهد با وجود اینکه نماگر اصلی بورس از روز‌های پایانی سال۱۴۰۱ روند صعودی پیش گرفته و قله تاریخی خود را در سال جاری شکسته اما، ارزش دلاری شاخص، نمایان‌گر عقب‌ماندگی ۵۴درصدی از قله ۹۹ بوده است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد در مقایسه با سال۹۹ نقدینگی لازم برای تسریع حرکت شارپی شاخص وجود ندارد.

بورس

اقتصاد۲۴- بررسی شاخص کل بورس تهران از سال ۸۹ تا اردیبهشت ۱۴۰۲ نشان می‌دهد با وجود گذر کردن نماگراصلی بورس تهران از سقف تاریخی ۲ میلیونی مرداد ۹۹؛ ارزش دلاری بورس تهران ۵۴ درصد کمتر از ارزش دلاری بازار سهام در اواسط تابستان ۹۹ است، بنابراین به نظر می‌رسد اگرچه ظاهرا شاخص کل رشد جذابی را در ابتدای سال تجربه کرد، اما بازدهی حقیقی بازار سهام چندان چنگی به دل نمی‌زند.

در سال‌های اخیر تغییرات ارزش دلاری بورس اوراق بهادار تهران از روند نرمالی پیروی کرده‌است. در سال ۸۹ ارزش دلاری بورس ۱۱۸ میلیارد دلار بوده است و در پایان بهمن ماه سال ۹۸ ارزش دلاری بورس تهران به بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار رسیده است. در سال ۹۹ با افزایش ورود سرمایه به بورس اوراق بهادار، رکورد ارزش دلاری بورس شکسته شد و در ۱۹ مرداد ۹۹ به ۴۲۷ میلیارد دلار رسید. پس از این رشد، ارزش دلاری به دلیل کاهش ارزش ۵۰ تا ۷۰ درصدی قیمت سهام نماد‌های مختلف پس از دو روز کانال ۴۰۰ میلیارد دلاری را از دست داد و در ادامه نیز با تقویت فضای نزولی و رکودی معاملات ارزش دلاری بورس پس از دو هفته معاملاتی به کانال ۲۰۰ میلیارد دلار بازگشت.

در سال ۱۴۰۰ این روند به صورت منطقی پیش رفته است و در نیمه کانال ۲۰۰ میلیارد دلار متغیر بود. در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ و پس از تغییر دولت، ارزش دلاری بورس تهران با افت نزدیک به ۲۰ درصدی همراه شد، اما در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ ارزش بازار مجددا بر مدار صعود قرار گرفت و جایگاه خود را در نیمه کانال ۲۰۰ میلیارد دلار بازپس گرفت، اما با گذشت زمان و پایان فصل مجامع شرکت‌ها و گذشت فعالیت دولت جدید، مجددا ارزش بازار افول کرد، تاجایی که ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ ارزش بازار از رونق افتاد و به زیر کانال ۲۰۰ میلیارد دلار (۶ هزار همت) عقب نشینی کرد و رکود در بازار سهام تقویت شد. این موضوع تا روز‌های ابتدایی اسفند ۱۴۰۱ ادامه‌دار بود، تاجایی که ارزش دلاری بازار به ۱۳۸ میلیارد دلار نیز کاهش یافت، اما این روند نزولی و رکودی از هفته دوم اسفند سال گذشته تضعیف شد و مسیر رشد را پیش‌گرفت، به‌طوری‌که در این روز‌ها ارزش بازار با وجود اینکه در سطح ۱۰ هزار همت قرار دارد، اما ارزش دلاری آن در محدوده ۲۰۰ میلیارد دلار است.

مثلث خطر بورس تهران

تثبیت ارزش دلاری بازار در محدوده ۲۰۰ میلیارد دلار نشان می‌دهد که بازار با وجود سپری کردن روز‌های مثبت و صعودی در سال ۱۴۰۲ نتوانسته تاکنون توان رونق معاملاتی یا به عبارتی جذب نقدینگی بالایی را داشته باشد، از این رو می‌توان چنین نتیجه گرفت که بورس تهران هنوز اعتماد اکثریت سرمایه‌گذاران را به دلایل تاریخی تجربه‌شده، دستکاری‌های دولتی و عمق بسیار کم نسبت به مقایسه بورس‌های منطقه‌ای نتوانسته جلب کند و از نقدینگی و عمق معاملات بسیار پایین برخوردار است.


بیشتر بخوانید: حکم انحصار وراثت سهام عدالت چه کسانی صادر شد؟


علاوه بر این گفتنی است که در سال ۹۹ دامنه نوسان نامتقارن و محدود بوده و نرخ دلار نیز نسبت به قیمت‌ها کنونی در سطوح پایین‌تری قرار داشته و تحریم‌های جهانی علیه ایران به این سطح نرسیده بود؛ با این وجود ارزش دلاری بازار به ۴۲۷ میلیارد دلار رسید، بنابراین می‌توان گفت که علت اصلی ریزش شاخص بورس در سال ۱۳۹۹ ناشی از افزایش بی رویه و نادرست نرخ بهره در میانه سال توسط بانک مرکزی بود. سه موضوع نرخ بهره، نرخ ارز و قیمت‌گذاری دستوری مانند یک سه‌ضلعی خطرناک، همواره تهدید جدی برای بازار سرمایه بوده و هست و خواهد بود، اما در حال حاضر با وجود رشد شدید نرخ دلار و تثبیت آن در سطوح بالای ۵۰ هزار تومان و افزایش دامنه نوسان معاملات در کنار متقارن شدن آن، هنوز بازار نتوانسته نیمی از تاب و توان پرش تاریخی خود را تجربه کند و در آن سطح از ثبات قابل توجهی برخوردار شود.

بازار سهام در حالی در سال جدید آغاز به کار کرد که شاخص کل با عبور از سقف تاریخی مرداد ماه سال ۱۳۹۹ وارد کانال دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد شد. این صعود می‌تواند یادآور وضعیت بازار سهام در سال ۱۳۹۹ و سقوط تاریخی شاخص باشد. مساله‌ای که برخلاف اعتقاد کارشناسان حوزه سرمایه نه تن‌ها با سال ۱۳۹۹ تفاوت دارد، حتی ارزش دلاری بازار با آن سال فاصله زیادی دارد و اگر دولت در بازار دستکاری نکند جای رشد بسیار بیشتری نیز به صورت منطقی و توسط سرمایه‌گذاری‌ها می‌توان برای این بازار متصور شد.

باوجود اینکه در هفته‌های اول فروردین ۱۴۰۲ به سقف تاریخی شاخص کل دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد در ۱۹ مرداد ماه ۱۳۹۹ رسیدیم و حتی در این مدت شرکت‌های بسیاری وارد بازار شدند، اما هنوز ارزش دلاری بازار حتی به نیمی از ارزش دلاری بازار در مرداد ماه سال ۱۳۹۹ نرسیده است. ارزش دلاری مرداد ماه سال ۱۳۹۹ حدود ۴۲۷ میلیارد دلار بود و در حال حاضر در پایین سطح ۲۰۰ میلیارد دلار قرار دارد، به این معنی که بازار نسبت به تورم و ارزش دلاری جاماندگی بسیار زیادی دارد و آنچه در این روز‌ها شاهد آن هستیم می‌تواند یک تکانه‌ای برای جبران این عقب ماندگی به حساب آید.

رشد اساسی بازار سهام از طریق تورم و رشد اقتصادی صورت می‌گیرد. در حال حاضر بازار سهام از تورم بسیار عقب مانده است. از سوی دیگر درخصوص رشد اقتصادی باید منتظر برنامه‌های دولت و اجرایی کردن آن‌ها ماند و اینکه آیا این برنامه‌ها می‌تواند در سال‌جاری به رشد تولید که شعار سال است، ختم شود یا خیر. اگر برنامه‌های دولت به رشد تولید ختم شود، تاثیر رشد تولید را نیز باید در رشد بازار سهام لحاظ کرد.

سیاست صندوقی دولت

در سال‌های گذشته با توجه به افزایش شدت تحریم‌ها و کاهش ورود فناوری‌های جدید به کشور علاوه بر اینکه بخش تولید با چالش رقابت پذیری در بازار خارجی مواجه شد، با استهلاک ماشین آلات و تجهیزات عملا با افت تیراژ تولید هم مواجه شد و همین موضوع سرمایه گذاری در بخش‌های مولد اقتصادی را به شدت کاهش داد، به همین دلیل سرمایه‌های ارزی و ریالی صندوق توسعه ملی هم به نوعی در رکود باقی ماند و دولت برای اینکه این سرمایه‌ها با کاهش ارزش مواجه نشوند بخشی از آن را وارد بازار سهام کرد تا از این طریق مانع از سقوط بیشتر بورس شود و از طرف دیگر عایدی صندوق توسعه ملی هم افزایش یابد.

در دو سال اخیر ارزش پولی که بسیاری از مردم از سال ۹۹ در بورس دارند به شدت افت کرده که با احتساب تورم بیش از ۵۰ درصد، به معنای ناکارآمدی بورس برای عموم سرمایه‌گذاران است، از این رو دولت برای جلب اعتماد سرمایه گذاران همچنان باید روند صعودی بورس را به هر روشی همچون حمایت صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت بازار سرمایه حفظ کند؛ زیرا اساسا منابع این صندوق‌ها باید برای سرمایه گذاری در بخش‌های مولد به کار گرفته شود.

نگاهی به گذشته ارزشی بورس

ارزش دلاری بورس تهران در انتهای دی ماه سال ۹۸ که شاخص کل در تراز ۴۱۰ هزار واحدی قرار داشت و اولین موج صعودی بازار سهام در حال آغاز شدن بود؛ بالغ بر ۱۱۵ میلیارد دلار بود.

ارزش دلاری بورس تهران در فروردین ماه سال ۹۹ تا ۱۷۰ میلیارد دلار افزایش یافت و شاخص کل نیز در همین زمان به تراز ۶۹۰ هزار واحدی رسیده بود. روند صعودی ارزش دلاری بازار با ورود جریان پول حقیقی در کنار عدم رشد شدید نرخ دلار در بازار آزاد باعث شد در روز ۱۹ مردادماه سال ۹۹ که بیش از دو سال و نیم از آن می‌گذرد، ارزش دلاری بورس تهران به بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار برسد. پس از ریزش بازار در پاییز ۹۹، ارزش دلاری بورس به زور به کمتر از ۲۸۰ میلیارد دلار می‌رسید. با تمام این تفاصیل و با وجود شروع روند صعودی شاخص کل در اسفندماه ۱۴۰۰، ارزش دلاری بورس نتوانست با رشد شاخص کل و رشد ارزش ریالی بازار افزایش قابل توجهی داشته باشد.

با شروع رکود معاملاتی در خرداد ۱۴۰۱ ارزش دلاری بورس تهران درحالی که نرخ دلار در بازار آزاد برای چندین ماه در سطوح بالاتر از سال ۹۹ ثابت بود، به زیر ۲۰۰ میلیارد دلار نزول کرد و تا ۷ ماه پس از آن نیز در این محدوده در نوسان بود. حتی با رشد تراز شاخص کل بورس تهران از ابتدای اسفند ۱۴۰۱ تا به امروز که سطح ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی را پشت سرگذاشته ایم، ارزش دلاری بورس تهران برای ۵ ماه پیاپی از ۲۰۰ میلیارد دلار عبور نکرده است.

در‌حال حاضر با وجود گذر کردن نماگراصلی بورس تهران از سقف تاریخی ۲ میلیونی مرداد ۹۹، ارزش دلاری بورس تهران ۵۴ درصد کمتر از ارزش دلاری بازار سهام در اواسط تابستان ۹۹ است؛ بنابراین به نظر می‌رسد اگرچه ظاهرا شاخص کل رشد جذابی را در ابتدای سال تجربه کرد، اما بازدهی حقیقی بازار سهام چندان چنگی به دل نمی‌زند. حتی از نگاه بنیادی قیمت سهام شرکت‌های بزرگ بازار، با مفروضات کنونی در اقتصاد کلان، مانند قیمت دلار ۳۸ هزار تومانی، تورم ۴۵ درصدی، نرخ خوراک ۵ هزارتومانی و... منطقی به نظر رسیده و از ارزندگی بالایی برخوردار نیست، بنابراین به اجماع تحلیلگران و فعالان بازار رشد پایدار بازار سهام نیازمند محرک‌های اصلی مانند کاهش تورم و رشد تولید خواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول