تاریخ انتشار: ۰۰:۰۶ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
مهدی روزبهانی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح کرد؛

ورود پول‌های مشکوک به بورس تهران/ چه کسانی پشت ریزش اخیر بورس هستند؟

مهدی روزبهانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه ارزش معاملات بورس تهران در روز‌های اوج خود به ۲۵ هزار میلیارد تومان رسید، گفت: کاهش شدید ارزش معاملات بورس به ۱۰ هزار میلیارد تومان نشان دهنده ورود پول مشکوک توسط عده‌ای خاص به بورس است.

پشت پرده ریزش بورس

اقتصاد۲۴- حمیدرضا توپال پودینه: شاخص کل بورس تهران روز سه شنبه بعد از یک هفته ریزش مداوم در حالی با ۹ هزار و ۷۵۵ واحد افزایش به ارتفاع دو میلیون و ۱۵۵ هزار و ۱۶۹ واحد رسید که برخی کارشناسان رسیدن شاخص کل به نقطه حمایتی را دلیل برگشت بازار سرمایه می‌دانند.

به گزارش اقتصاد ۲۴، دسته دوم تحلیلگران بورسی، رشد قیمت دلار را دلیل اصلی رشد شاخص می‌دانند و معتقدند نماد‌های بزرگ بازار با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد حمایت شدند.

دلیل رشد بورس چه بود؟

نگاهی به عملکرد بورسِ روز سه شنبه نمایانگر رشد قیمت ۳۹۲ نماد و کاهش قیمت ۲۷۷ نماد بورسی بود. به بیان بهتر، ۵۹ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۴۱ درصد بازار افت قیمت!

اما دلیل ریزش گسترده بورس پس از رشد مداوم ۳ ماهه بورس چه بود؟ آیا چراغ سبز بورس این روز‌ها نشان دهنده بازگشت بازار سرمایه به روز‌های اوج است؟

سهم‌ها به نقطه جذابی رسیدند

مهدی روزبهانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در این مورد به اقتصاد ۲۴ گفت: شاخص کل بورس تهران در حالی به ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار واحد رسیده که این نقطه، حمایت بسیار مستحکمی است که بعید است از دست برود.

وی با بیان اینکه معاملات روز سه شنبه بازار سرمایه نشان داد قیمت سهام به نقطه بسیار جذابی برای خرید رسیده است، افزود: سهام در این نقطه جذابیت زیادی برای حقوقی‌ها و حقیقی‌ها دارد؛ اما در این میان متاسفانه بورس از ارزش پایین معاملات رنج می‌برد؛ ارزش معاملات کمتر از یک ماه قبل به ۲۵ هزار میلیارد تومان رسیده بود که در حال حاضر به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ به عبارت دیگر شاهد کاهش ۶۰ درصدی ارزش معاملات در بورس هستیم.

چه کسانی پشت ریزش اخیر بورس هستند؟

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به ریزش ناگهانی بورس در یک ماه اخیر به اقتصاد ۲۴ گفت: پولی که ظرف ۳، ۴ ماه اخیر وارد بورس شد پول بورسی نبود، بلکه توسط گروهی حقوقی خاص و بازارگردان وارد بورس شد و در کمال تعجب از سهامدار نوسان گرفت و به سرعت خارج شد.

روزبهانی در مورد جریان این پول مشکوک گفت: این پول کاملا حساب شده و برنامه ریزی شده از بازار دیگری وارد بورس شد و سهام را بین ۵۰ تا ۷۰ درصد رشد داد، سپس این افراد خاص خالی کردند و پول خود را بیرون کشیدند.

بورس؛ حیاط خلوت عده‌ای خاص

به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، ۱۵ هزار میلیارد تومانی که این وسط غیب شد، پول سهامدار نبود، بلکه سهامداران را طعمه خود کرد.


بیشتر بخوانید:  در شرایط فعلی سهام بخریم یا بفروشیم؟


روزبهانی با بیان اینکه بورس تبدیل به حیاط خلوت عده‌ای خاص شده که هرگاه بخواهند رقم‌های میلیاردی وارد بازار کنند، از مردم عادی و سهامدار خرد نوسان بگیرند و خارج شوند، ادامه داد: دلیل این بازی، عمق کم بورس تهران است؛ بازاری که ارزش معاملاتش ۱۰ هزار میلیارد تومان است و توسط سهامدار خرد به گردش درمی آید، مشخص است که با ورود ۱۵ هزار میلیارد تومان شوک خواهد شد. در چنین شرایطی، هر پول درشتی وارد بورس شود، بازار را تکان می‌دهد.

پشت پرده ریزش بورس

صف‌های خرید به بورس برمی گردد؟

اگر ۱۵ هزار میلیارد تومان مجددا به بازار سرمایه برگردد چه خواهد شد؟ روزبهانی در این مورد به اقتصاد ۲۴ گفت: اگر ۱۵ هزار میلیارد تومانی که از بازار خارج شده به بورس برگردد حداقل یک ماه تمام سهام صف خرید خواهند شد!

روزبهانی با اشاره به اینکه نقاط حمایتی بسیار خوبی در تمام نماد‌های بورسی به ویژه نماد‌های شاخص ساز و سهام بزرگ بازار مشاهده می‌کنیم، افزود: نحوه سفارش گذاری روی تابلوی معاملات نشان می‌دهد که سفارش‌های بزرگی از سمت خریدار در این نقاط است و این موضوع نشان می‌دهد قیمت‌های کنونی سهام برای حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها و خیلی از سهامداران خرد که پولشان به صورت نقدینگی در کارگزاری‌ها پارک شده برای خرید بسیار جذاب است.

بورس در انتظار یک جرقه

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در مورد پیش بینی بورس در روز‌های آینده با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد دوباره شاهد اصلاح قیمتی سهام باشیم، گفت: قیمت سهام در همین محدوده به علاوه یا منفی ۵ درصد احتمالا شاهد اصلاح زمانی خواهند بود تا بورس برگردد.

روزبهانی با اشاره به آزادسازی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پول بلوکه شده در سامانه جامع یکپارچه خودرو در روز ۲۴ خرداد ماه گفت: اگر تنها یک دهم این مبلغ به دلیل رکود بازار‌های موازی وارد بورس شود جرقه رشد بورس زده خواهد شد.

سازمان بورس در برابر تخلفات حقوقی‌ها سکوت کرده

به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، سهامداران حقوقی و بازارگردان‌ها در حالی آشکارا تخلف کرده و رشد یا ریزش گسترده قیمت سهام را کنترل می‌کنند که زور سهامداران خرد به آن‌ها نمی‌رسد و در این میان سهامداران خرد قربانی تخلفات گسترده بازارگردان‌ها می‌شوند.

روزبهانی در پایان خاطرنشان کرد: خواستار ورود قوه قضائیه به روند معاملات بورسی هستیم. اگر شعبه‌ای از قوه قضائیه که به بورس آشنا هستند، روند معاملات را چک کنند، حقوقی‌ها و بازارگردان ها، سهامداران حقیقی را بازیچه سودجویی خود نخواهند کرد. این در حالی است که سازمان بورس نسبت به تخلفات گسترده این گروه سکوت کرده است.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
جیرجیرک
0
0
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
...های رانت خوار متصل به .....‌
محمد
0
0
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
بیش از ۳ سال پیش ۲۰ میلیارد تومان وارد بورس کردیم پول بسیار ارزشمند ان روزها را حالا ۳ سال گذشته سرمایه مان در بورس بجای رشد شده ۸ میلیارد تومان منفی و بی ارزش ۳ سال پیش با این‌ پول می توانستم ۲۰۰ واحد اپارتمان در پرند و پردیس بخرم امروز با توجه به رشد کالا ها و منفی کردن بازار سرمایه و عدم رشد طی ۳ سال امروز فقط می توانم با این پول بی ارزش فقط ۳ واحد اپارتمان در پردیس فاز ۱۱ بخرم سرمایه ام را از بین بردن و....
علی افضل زاده
0
0
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
با نظر ایشان کاملا موافقم و باید قوه قضائیه دخالت کند و با حقوقی مال مردم خور برخورد کند
ایرانی
0
0
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
سازمان بورس رفیق قافله وشریک دزده چرابا گزارش عالی وبسیار صحیح آخرش را صادقانه بیان نکردی ،خروج اون عده خاص در اوج با هماهنگی مسولین ومخصوصا رئیس بورس بود، که سهام داران خرد را به خاک سیاه نشوندند...؟؟؟؟؟
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
چه اصراری به داشتن همچین بورسی هست که فقط جیب برخی افراد را که دست درجیب مردم دارند را پر کند؟؟سهامدار خرد بیچاره فقط از زندگیش میزنه و پول میذاره تو بورس و هربار تا به خودش بجنبه!خالیش کردند و اون مونده با هزار افسوس و آه
SD
0
0
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
بورس شده جولانگاه یه عده که از آب کره میگیرن آب از آب هم تکون نمیخوره سهام دار خرد هم تاوان بی لیاقتی مدیر بورس میکشه پولش می‌خوابه تورم تو جامعه جولون میده پول سهام دار خرد پوچ میشه و بی ارزش تازه اگه به پولت هم برسی از تورم عقب میمونی
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
واقعیت امر این هست که حقوقی های ... و بی وجدان با کُد به کُد کردن ، از یک طرف خودشان را بجای فروشنده ی حقیقی جا زده و با عرضه های آبشاری خودشان قیمت و ارزش سهم ها را پایین می آورند و همچنین از طرف دیگر خودشان را به جای خریدار حقیقی جا زده و سهم های ارزان شده و مفت را جارو می کنند و حقیقی های واقعی هم از ترس اینکه مبادا بیشتر ضرر و زیان ببینند در صف فروش قرار گرفته و اقدام به فروش می کنند که این نیز قرمز پوشی بورس را دوچندان خواهد کرد و بخاطر همین هست که بعد از گذشت حدود ۳ سال هنوز شاخص کل حول شاخص کل سال ۹۹ داره می چرخد و عشقی بی کفایت، نالایق و بیسواد یا با حقوقی ها همدست بوده یا اینقدر گاگول هست که از این قضایا سر در نمی آورد . به هر حال رئیس سازمان بورس و همچنین دستگاه قضا باید از افراد خبره ، کار بلد و وارد به امور بورس کمک گرفته و با عوامل سقوط بورس برخورد جدی نمایند.
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
درود بر جناب روزبهانی که حرف دل سهامداران را زدند . این قضیه از دو حالت بیرون نیست یا اینکه عشقی رئیس سازمان بورس با این افراد که پول های مشکوک را وارد بورس کرده و سر فرصت هم خارج می کنند تبانی کرده و با آنها هم پیاله هست و یا اینکه اینقدر بی کفایت، نالایق، بیسواد و بی تجریه و ناتوان هست که از این قضیه هیچ سر رشته و اطلاعاتی ندارد که در هر دو صورت یک سر آن به عشقی بر می گردد . ما سهامداران از دستگاه قضا استدعا داریم که با کمک گرفتن از افراد خبره کار بلد و آگاه به امور مربوط به بورس و افراد زبده، به تخلفات افرادی که در سقوط بورس دخیل بوده اند ، بطور جدی و قاطع و در اسرع وقت رسیدگی کنند. کاهش حدود ۵۰۰ هزار واحدی شاخص کل در اردیبهشت ماه که عشقی بی کفایت از آن به عنوان اصلاح نام می برند را باید بطور قاطع پیگیری کنند . اون زمان که کاهش قیمت دلاری در کار نبوده که بعضی ها قرمز پوشی بورس را به گردن کاهشی شدن نرخ دلار می اندازند !!!!!!!!
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
سال ۹۹ دلار بوده حدود ۲۳ هزار تومان ، سکه‌ بوده حدود ۱۰ میلیون تومان، پراید بوده حدود ۷۰ میلیون تومان و شاخص کل بورس بوده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد . بعد از گذشت حدود ۳ سال دلار رسیده به ۵۰ هزار تومان ، هرچند که در سال ۱۴۰۱ به ۶۰ هزار تومان هم رسید .سکه‌ حدود ۳۲ میلیون ،پراید حدود ۳۵۰ میلیون ، زمین و ملک که دیگه نگو و نپرس. در حالی که شاخص کل بورس در حال حاضر حول و حوش شاخص سال ۹۹ یعنی حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد می چرخد !!!!!!!!!!!
عشقی بی کفایت، نالایق، بیسواد و ناتوان در مدیریت و همچنین دستگاه قضا محاسبه کنند که چطور میشه قیمت ارز ، سکه‌، خودرو ، ملک و .... در این مدت ۳ سال، حدودا" ۳ الی ۷ برابر شده باشه ولی بورس نه تنها رشد نداشته باشه بلکه پسرفت هم داشته باشه . شاخص کل بورس به یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد هم سقوط کرده بود!!!!!!!!!!!
محسن رضایی که قول داده بودند بورس را یک هفته ای درست کنند ، جناب اژه ای هم که قول داده بودند به عوامل سقوط بورس در سال ۹۹ رسیدگی خواهند کرد . نه جناب محسن رضایی به قول شان عمل کردند و نه جناب اژه ای . ما سهامداران که پرتفوی مان ضرر و زیان ۸۰ درصدی را نشان میده به کی و کجا شکایت ببریم؟؟!!!!!!!!!!!!!!
محمد
0
0
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
... است نه بورس
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
شاخص کل بورس تو اردیبهشت ماه از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد تنزل پیدا کرد . عشقی بی کفایت ،نالایق و بیسواد ، اومده گفته که این اصلاحه!!!!!!!!!!
وقتی رئیس سازمان بورس فرق بین اصلاح را با سقوط نفهمد ، آیا انتظار دارید که وضعیت بورس بهتر از این بشه؟!!!!!!!
عشقی بی کفایت و بیسواد را باید عزل ، محاکمه و مجازات کنند . و ضرر و زیان سهامداران را از حلقومش بیرون بکشند و دو دستی تقدیم سهامداران نمایند.
علی
0
0
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
هر کسی وارد بورس بشه اونم میخوره قوه قضاییه چرا به بورس دخالت کنه آقای کارشناس اونی پولی که وارد بازار می‌کنه و در عرض سه ماه پولش سه برابر میشه باید خود سازمان بورس اونهارو شناسایی کنه و پولی که خرید می‌کنه همان ساعت اون سهم رو ببندم تا دوسال دیگه اون نفوذهای که بورس هستن علت کنند دیگه همچین کاری نکنند علتش فقط روسا و مسیولین بورس هستند که با عمونها باهم پول ملت رو میخورن
حسین عباسی
0
0
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
اگر اعتماد مردم به بورس بازگردد ۱۵ هزار میلیارد تومان را خودشان به بازار تزریق می کنند و منتظر واریز پول توسط حقوقی ها نخواهند شد . برای مردم واریز این مبلغ کار سختی نیست .
امیر
0
0
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
واقعا ما سهامداران خرد خواهان ورود قوه قضائیه به بورس و کنترل حقوقی ها و بازارگردان ها برای جلوگیری از تخلفاتشون هستیم اگر آبروی نظام برایتان مهم است با این تخلفات و فساد در بورس برخورد کنید
حمید
0
0
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
خداوند ظالمان و مستبدان را نابود کندتنها چاره ما سهامداران خرد توکل و توسل به خداست ،سرطان بخورن حقوقیها ،این پول ما داوای دردشون بشن ب
زینب
0
0
جمعه ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
مظلوم تر از سهامداران در بورس ایران نداریم. دو سال تمام پولشان در این شرایط اقتصادی نیست شد ولی هیچ کس به دادشان نرسید
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۱۵ تير ۱۴۰۲
چه نظری هرچه بود گفتن خداوند باعث بانیش لعنت کند به حق فاطمه زهرا اینهم از دولت مردمی طرفدار عدالت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/کارت جشن عروسی بنی‌صدر در سال ۵۳

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

مبلغ عیدی روز معلم ۱۴۰۳ مشخص شد

عکس/ استایل جذاب مه لقا باقری سوژه کاربران شد

فیلم/ دختر آیت‌الله طالقانی: بی‌حجابی مجازاتی ندارد

ترکیب احتمالی استقلال مقابل تراکتور

عکس/استایل مجلسی المیرا شریفی‌مقدم در یک کنسرت

ادا و اطوار نعیمه نظام دوست در پشت صحنه یک سریال + عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

استایل ساحلی شبنم مقدمی داور صداتو!

بهترین تفرجگاه‌های فیروزکوه در فصل بهار

رونمایی از شغل دوم ابوالفضل پورعرب

دعوای زرگری مجلس و بانک مرکزی در بازار ارز/ مجلس بلوف می‌زند، خودش عامل مشکلات ارزی است/ کف قیمت دلار ۵۸ هزار تومان است

فیلم/سکانس عاشقانه سریال پایتخت که سانسور شده بود!

اولین واکنش به حواشی امروز، پیرامون نیکا شاکرمی

با روش فعلی فقط فقر تولید می‌شود

فیلم/ هنرنمایی قائدی مورد توجه شبکه تلویزیونی امارات

وزیر کشور: دیگر قادر به پذیرش بیشتر اتباع نیستیم

عکس/ استایل گران قیمت بهاره رهنما

عکس/ نفس بازغی در یک مکان زیبا

رئیس اتحادیه طلای تهران: اعتصاب طلافروش‌ها در واکنش به مقررات مالیاتی دولت

آزار شیطانی به بهانه گشایش بخت

اینفوگرافی/ بدهی بابک زنجانی چقدر بود؟

روحانی: از موارد ردصلاحیتم اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان بود

کنکور در این شهر دوباره برگزار می‌شود

سرمربی استقلال: واگذاری باشگاه اتفاق بزرگی بود

هشدار نارنجی هواشناسی برای این استان‌ها

عکس/استایل مجلسی المیرا شریفی‌مقدم در یک کنسرت

وزیر کشور: تقسیم استان تهران توسط دولت در دست بررسی است

رضا شیخی درگذشت

عکس/تیپ خاص و کژوال رضا عطاران

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

آئین تکریم مدیرعامل سابق و معارفه سرپرست جدید بانک سینا برگزار شد

حذف معافیت مشمولان ۳۵ ساله و دارای ۲ فرزند از قانون بودجه

افشاگری ترامپ درباره کناره گیری نتانیاهو از حمله مشترک به کاروان سردار سلیمانی

عکس/غلط املایی تابلو زیباکلام

عکس/کارت جشن عروسی بنی‌صدر در سال ۵۳

درگیری دو همکلاسی در شوش منجر به قتل شد

برق این شهر‌ها فردا قطع می‌شود!

پیش بینی قیمت دلار فردا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/رقص جذاب داوود رشیدی

زالو درمانی جه تاثیری دارد؟

تاثیر مصرف نمک در درد‌های زنانه

حقوق کارگران چقدر از تورم عقب‌مانده است؟

واکنش آذری جهرمی به ممنوعیت پخش سریال حشاشین

عکس/ خانه لاکچری هانده ارچل بازیگر ترک فیلم مست عشق

انگیزه متهم برای قتل زن مورد علاقه‌اش: فقط می‌خواستم گوشی‌اش را چک کنم

چگونه دو اسپیکر بلوتوثی را به هم وصل کنیم؟

عکس/ استایل جذاب مه لقا باقری سوژه کاربران شد

چطور بفهمیم کیلومتر شمار خودرو دستکاری شده؟

فیلم/ اعتراف سارقان موتورسوار اتوبان های تهران

داور بازی استقلال و تراکتور استعفا داد!

سازنده واکسن آسترازنکا اعتراف کرد

فیلم/ چهره‌های فضای مجازی زیر ذره بین قوه قضاییه

فیلم/ دختر آیت‌الله طالقانی: بی‌حجابی مجازاتی ندارد

اعلام شرایط وام فوری ۲۰۰ میلیونی بانک ملی+ جزییات

خوشگذرانی نانسی عجرم به همراه فرزندانش در شهربازی + عکس

سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد

فیلم/ شادی یک جفت لک لک بعد از اولین تخم گذاری