اقتصاد۲۴- کراساوور KMC X ۵، از شرکت معروف جک که با نام سهول X ۶ (Sehol) در کشور سازنده شناخته میشود، محصول جدید کرمان موتور خواهد بود که قصد دارد برادر خود را از چرخه تولید کنار بزند.
بزرگترین ایرادی که میتوان به S ۵ قبلی گرفت، طراحی ظاهری و داخلی قدیمی آن است. البته طراحی قدیمی این خودرو چیز عجیبی نیست، چراکه طراحی آن به سال ۲۰۱۳ یعنی حدود ۱۰ سال پیش باز میگردد.
حال KMC X ۵ با رفع این ایرادات آمده که گوی سبقت را از برادر خود بگیرد. اما آیا این کراساوور چینی در بازار فعلی ایران که دریایی از کراساوورهای چینی را شامل میشود، میتواند موفق عمل کند؟
KMC X ۵ برخلاف سایر محصولات کمپانی جک که از پیشرانه ۱۸۱ اسببخاری بهره میبرد، از یک پیشرانه چهار سیلندر با حجم ۱.۵ لیتر استفاده میکند که قادر بهتولید حداکثر ۱۵۰ اسببخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور است.
این پیشرانه علیرغم اینکه از حجم موتور و مشخصات مشابه پیشرانه قبلی استفاده میکند، اما بهدلیل تفاوت در برخی پارامترها (همانند مصرف پایینتر) از قدرت تولیدی ضعیفتری نیز بهره میبرد. قدرت تولیدی فوق بهکمک گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه تر، استفاده شده که دقیقاً همان گیربکس جک S ۵ نیوفیس است.
این پیشرانه باقدرت و گشتاور نسبتاً پایین میتواند پاشنهآشیل KMC X ۵ باشد. البته که شرکت کرمان موتور از کراساوور جدید خود بهصورت رسمی رونمایی نکرده و احتمال دارد در زمان معرفی این خودرو، یک پیشرانه قویتر جایگزین آن گردد.
طراحی اغلب محصولات چینی که در یک زمان خاصی عرضه میشوند، معمولاً شباهت زیادی به همدیگر دارند. البته این مورد قبلاً خیلی بیشتر اتفاق میافتاد و در مورد خودروهای جدید چینی، اندکی کمرنگتر شده است.
بیشتر بخوانید: این مدل مرسدس بنز را همه می پسندند + عکس
در نمای جلویی KMC X ۵ کرمان موتور نیز، فرم چراغها و کرومکاری دور جلوپنجره، شباهت بسیاری به لاماری ایما و پیکاپ T ۹ این شرکت دارد که چندی پیش خبر ورود آن بهکشور تایید شد. البته باید اعتراف کرد که ترکیب چراغهای LED خطی با کروم کاری بزرگ جلو، ظاهری کاملاً بهروزتر و متفاوتتر در مقایسه با جک S ۵ بهاین کراساوور چینی بخشیده است.
اما نمای جانبی این خودرو، بیشاز هر بخش دیگری به برادر بزرگتر خود شبیه است. البته طراحی جدید رینگهای ۱۸ اینچی توانسته تا حدودی بر این شباهت غلبه کند.
در قالب کلی، نمای پشتی این کراساوور نیز علیرغم چراغهای یکپارچه جدید، شباهت بسیاری به S ۵ دارد. بهطوری که بهغیر از تغییر چراغها و طراحی سپر به دلیل قرار گیری پلاک، هیچ تفاوت دیگری در این بخش بهچشم نمیخورد.
KMC X ۵ در بخش ابعاد دارای ۴۵۰۵ میلیمتر طول، ۱۸۵۰ میلیمتر عرض و ۱۶۹۸ میلیمتر ارتفاع است. همچنین وزن خالص این خودرو، بهچیزی حدود ۱۴۷۰ کیلوگرم میرسد.
داخل کابین KMC X ۵ نیز دقیقاً همانند بخش خارجی، یک انقلاب کلی را تجربه کرده است. نمایشگر ۱۲.۸ اینچی وسط داشبورد بههمراه نمایشگر ۷ اینچی پشت آمپر و خطوط زرد رنگ کار شده دورتا دور کابین، طرح زیبا و بهروزی به قسمت داخلی خودرو بخشیده است.
البته تریم مشکی و زردی که در عکس مشاهده میشود، برای بازار چین بوده و احتمالاً شرکت کرمان موتور این خودرو را با تریم ساده مشکی روانه بازار کند.
در قسمت کنسول میانی، داشبورد و رودریهای این کراساوور برخلاف دیگر چینیهای بازار از رنگ مشکی پیانویی کمتری استفاده شده که باعث دوام و عمر بالای آن میشود. نکته دیگر کنسول میانی، گیربکس اتوماتیک برقی این خودرو بوده که بهصورت چرخشی، قابلیت تعویض دندهها را دارد.
ردیف دوم X ۵ نیز بهجز دریچههای تهویه و دو عدد خروجی ۱۲ ولت، آپشن دیگری بهچشم نمیخورد.
از جمله آپشنها و امکانات رفاهی KMC X ۵ میتوانبه کروز کنترل تطبیقی، کنترل کشش و پایداری، سقف پاناروما، دوربین ۳۶۰ درجه، ایربگهای پردهای و جانبی جلو، رادار حرکت بین خطوط، سنسور برخورد از جلو، ترمز کمکی، رادار نقطه کور، گرمکن صندلیهای جلو، اتوهلد، سنسور نور و باران، صندوق عقب برقی بههمراه سنسور تشخیص پا، نورپردازی داخلی و ورود و استارت بدون کلید اشاره کرد.
البته احتمال دارد که شرکت سازنده در زمان تولید نسخه نهایی، برخی از آپشنهای این خودرو را کم و یا زیاد کند.
این خودرو در کشور چین از نسخه پایه تا فول، قیمتی بین بازه ۸۹ هزار و ۹۰۰ تا ۱۱۴ هزار و ۹۰۰ یوآن دارد؛ بنابراین با نرخ فعلی تبدیل یوآن به دلار، قیمت حدودی KMC X ۵ بین ۱۲ هزار و ۴۵۲ دلار تا ۱۶ هزار دلار خواهد بود.
از سوی دیگر نسخههای وارداتی این خودرو به داخل کشور رسیده است و شرکت کرمان موتور از آغاز واردات قطعات CKD این کراساوور به داخل کشور خبر داد؛ بنابراین احتمالاً در ماههای آینده باید شاهد حضور این چینی جذاب در سبد محصولات شرکت مونتاژکار باشیم.