اقتصاد۲۴- قیمت خودرو که حدود دو ماه است در سراشیبی قرار گرفته، حالا با یک خبر جدید، یعنی تصویب واردات خودروهای کارکرده در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم مواجه شده است تا آخرین تلاشها برای اوجگیری آن فعلاً متوقف شود.
امروز نهتنها در هیچ یک از محصولات بازار افزایش قیمتی مشاهده نمیشود، بلکه اکثر محصولات با ریزش نرخ مواجه شدهاند.
این روند در بازار خودروهای داخلی بیش از بازار مونتاژیها به چشم میخورد؛ به نحوی که در محصولات مورد بررسی در این گزارش، چهار خودروی داخلی دستخوش کاهش قیمت شدند، اما در بازار مونتاژیها تنها لاماری شامل اندکی کاهش قیمت شد و سایر محصولات نسبت به روز گذشته بدون تغییر ماندند.
در بازار خودروهای داخلی امروز اتفاق عجیبی رخ داده و آن به ثبات قیمت پراید پس از هفتههای پرنوسان مربوط میشود. این محصول قدیمی و پرطرفدار سایپا که از آن در بازار خودرو به عنوان نماد پول یاد میشود تا عمق نقدشوندگی آن را به تصویر بکشد، در کانال ۳۴۰ میلیون تومان درجا زد.
این اتفاق دقیقاً در روزی رخ داد که محصولات ایران خودرو در تمامی کلاسها دچار کاهش قیمت شدند.
پژو ۲۰۷ اتوماتیک، هاچبک کوچک ایران خودرو با ۱۰ میلیون تومان کاهش قیمت یکی از پرچمداران بیشترین کاهش قیمت بین خودروهای داخلی بود و با قیمت ۷۴۷ میلون تومان امروز در بازار معامله شد. با توجه محبوبیت ۲۰۷ در بازار این میزان کاهش قیمت امری طبیعی است، مطابق با عرف بازار معمولاً خودروهایی که افزایش قیمت بیشتری را تجربه میکنند، در روند نزولی نیز کاهش قیمت بیشتری را تجربه میکنند.
بیشتر بخوانید: کدام خودروهای وارداتی کارکرده به ایران میآیند؟
تارا، سدان خانوداگی و جدیدترین محصول ایرانخودرو که در حالحاضر بر روی خط تولید است نیز سرنوشتی مشابه ۲۰۷ را تجربه کرد و با ۱۰ میلیون تومان کاهش قیمت با قیمت ۸۲۰ میلیون تومان در بازار امروز حضور پیدا کرد.
کوییک دندهای S، در بازار امروز تنها نماینده سایپا بود که دستخوش کاهش قیمت شد، قیمت این محصول با ریزش سه میلیون تومانی با قیمت نهایی ۳۵۷ میلون تومان در بازار امروز خودرو به معامله گذاشته شد.
بازار خودروهای مونتاژی پس از ریزش نسبتاً سنگین روز گذشته خود، در ثباتی عمیق فرو رفت؛ به نحوی که به جز لاماری، محصول پرطرفدار آرین پارس موتور تمام خودروها در ثبات ماندند و هیچگونه تغییر قیمتی را تجربه نکردند. اس دبلیو ام خودروی گمنام و کمطرفدار بازار مونتاژیها پس از ریزش ۱۰۰ میلیون تومانی دیروز، امروز با همان قیمت یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان در بازار حضور پیدا کرد.
لاماری ایما، با کاهش قیمت نیم درصدی خود با قیمت ۲ میلیارد و ۶۰ میلیون تومان در بازار معامله شد، تا همچنان نشان دهد که یکی از محبوبترینها و همزمان پر متقاضیترین محصولات مونتاژی بازار است که حجم درخواست متقاضیان حتی در راکدترین بازار هم میتواند قیمت این خودرو را تغییر دهد.
دیگر خودروهای مونتاژی مثل فیدلیتی پنج نفره که جز خودروهای پرطرفدار بازار هستند، نیز بعد از ریزش قیمتی دیروزشان امروز دستخوش هیچگونه تغییر قیمتی نشدند.
بازار خودرو روندی مشابه دیگر بازارها را در پیش گرفته و همانند آنها پیشبینی آینده آن برای کمتر کارشناسی مقدور است. چراکه این بازار به شکل کامل وابسته به قیمت دلار و تصمیمگیریهای سیاسی است و هرگونه اتفاقی در این دو حوزه اثر مستقیم بر بازار خودرو دارد.
در نتیجه میتوان گفت که قیمت خودرو تقریباً به تصمیمگیریهای مسئولان خود این صنعت و بازار ارتباطی ندارد، چراکه اکثر این تصمیمات تنها در حد صحبت باقی میمانند و عملیاتی نمیشوند.