تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۲۴ تير ۱۴۰۲
نگاهی به تبارشناسی پراید؛ سفارش آمریکایی، طراحی ژاپنی و پُز میرسلیم

ماجرای پراید سفارش آمریکا چه بود؟

وقتی در سال ۱۹۸۵، شرکت ژاپنی مزدا به سفارش شرکت آمریکایی فورد طراحی و ساخت محصول جدیدی به نام «پراید» را آغاز کرد، شاید مدیرانش اصلا تصور نمی‌کردند که سال‌ها بعد یک نماینده مجلس ایران ادامه تولید این خودرو را، آن هم تقریبا به همان شکل و کیفیت اولیه معادل حیثیت صنعت کشور بداند.

پراید سفارش آمریکا
اقتصاد۲۴- مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس در اظهارنظری گفته است که «کسی که به پراید توهین می‌کند، به مردم ما، به مهندسان ما، به فناوران ما توهین می‌کند. این یک توهین ملی است.» سوال مهم، اما این است که «پراید» اساسا چه ربطی به حیثیت صنعت کشور دارد؟

بعید نیست نماینده تهران به اعتبار سال‌ها تولید مستمر این ماشین در کشور، اصل پراید را یک پدیده صنعتی ایرانی دانسته. اما ماجرا کاملا برعکس است؛ پراید اگر یک وجه نمادین در ایران داشته باشد، آن وجه نمادین چیزی جز عقب ماندگی پیاپی صنعتی کشور نیست. پراید نه توسط ایرانی‌ها طراحی شد، نه توسط ایرانی‌ها به تولید اولیه رسید و نه ارتقاء یافت. تنها کاری که صنعت ایران با این خودرو کرد، چیزی جز سال‌ها تولید مستمر و بدون توسعه و ارتقاء این خودرو نبود.

محل تولد پراید، جایی بین ژاپن و آمریکا

پراید حتی آنطور که در نظر عموم مردم به نظر می‌رسد یک محصول کره‌ای هم نیست. این خودرو حاصل سفارش آمریکایی‌ها و طراحی ژاپنی‌هاست. برای اولین بار شرکت فورد در سال ۱۹۸۵ یعنی ۳۷ سال پیش تمایل به ساخت یک خودروی هاچ بک سبک و کوچک پیدا کرد. آن زمان این کمپانی آمریکایی مالک یک سوم سهام شرکت ژاپنی مزدا بود و سفارش طراحی و تولید محصول جدید را به مزدا داد.

یک سال بعد هم شرکت مزدا سفارش آمریکایی را با تولید یک خودروی کوچک ۲ در پاسخ داد. نام این خودرو مزدا ۱۲۱ گذاشته شد، اما در آمریکا به نام «فورد فستیوا» به بازار عرضه شد. پراید امروزی ایرانی‌ها در واقع اولین نمونه از سری پر طرفدار «فورد فستیوا» بوده.


بیشتر بخوانید: قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۲ + جدول


بازار آمریکا، اما خیلی زود این ماشین جدید را پس زد و آپدیت‌های تازه آن هم نتوانست سلیقه آمریکایی‌هایی که متمایل به خودرو‌های عضلانی بودند را جلب کند. بدین ترتیب در سال ۱۹۹۱، یعنی ۳۳ سال پیش داستان پراید امروز و فورد فستیوای آن روز در آمریکا با شکست به سر رسید.

محصول ژاپنی به کره می‌رود

در ژاپن، اما تولید و عرضه مزدا ۱۲۱ یا همین پرایدی که امروز می‌شناسیم، ادامه داشت. اما داستان اینکه چطور پای مزدا ۱۲۱ به کره کشیده شد در همین سال‌ها و قبل از شکست این خودرو در بازار آمریکا رخ داده بود.

شرکت خودروسازی فورد به موازات مالکیت سی درصد سهام مزدا، سرپرستی ومالکیت سهام کیاموتورز کره جنوبی را هم در اختیار داشت. درست بود که مزدا ۱۲۱ یا همان فورد فستیوا در آمریکا عرضه موفقی نداشت، اما بازار شرق آسیا در آن سال‌ها واکنش متفاوتی به این محصول نشان داده بود. به همین دلیل هم شرکت فورد در سال ۱۹۸۷ به این نتیجه رسید که بهتر است پای مزدا ۱۲۱ را به کره جنوبی هم باز کند. محصول کوچک و جمع جور مزدا حالا با وورد به کره جنوبی سومین نام را در بازار تجاری پیدا کرد. نامی که حالا بیش از همه ملت‌ها برای ایرانی‌ها آشنا به نظر می‌رسد؛ «کیا پراید».

سلام پراید به ایران

سال ۱۹۹۲ یا همان ۱۳۷۳ شمسی شرکت سایپا با کیاموتورز کره بر سر مونتاژ این خودرو با همین نام انگلیسی در ایران به توافق رسید و پراید وارد خیابان‌های کشورمان شد. هر چند در سال ۱۳۸۰ تلاش شد تا این خودرو با دو نام نسیم برای نوع هاچ بک و صبا برای نوع سدان در بازار عرضه شود، اما این تلاش برای تغییر نام پراید در ایران بی نتیجه بود.

نکته اینجاست که پراید تا سال ۱۳۸۴ یعنی ۱۱ سال بعد از ورود به ایران با لوگوی «کیا موتورز» کره به بازار عرضه می‌شد.

در این سال‌ها بی‌اهمیت‌ترین تلاش ناکام برای ایجاد تغییر در پراید همین تلاش برای تغییر نام این محصول بوده. چرا که مهمتر از آن بار‌ها و بار‌ها تلاش‌هایی برای ارتقاء و تغییر کیفیت این خودرو صورت گرفت که تقریبا همگی آن‌ها منجر به شکست شد. از تولید پراید استیشن در سال ۱۳۷۹ گرفته تا تولید پراید وانت در سال ۱۳۹۲.

شرکت سایپا سال‌ها تلاش کرد تا تغییراتی قابل ملاحظه در این خودرو ایجاد کند که بتواند قدری بیش از وضع موجود رضایت مشتری را برآورده سازد. اما این تغییرات هیچگاه بیتر از تغییر در شکل چراغ‌ها یا اصلاح سیستم فرمان ماشین و این دست چیز‌ها نبوده.

حالا در حالی که ایرانی‌ها همچنان همان خودروی طراحی سال ۱۹۸۵ مزدای ژاپن را سوار می‌شوند، مدل‌های کاملا پیشرفته و ارتقاء یافته فورد فستیوا و مزدا ۱۲۱ که در واقع خودرو‌های صد در صد متفاوتی نسبت به پراید‌های اولیه بودند هم نزدیک دو دهه است که تولید نمی‌شوند و از رده خارج شده‌اند.

وقتی Pride را نمی‌شود غرور معنا کرد

حالا وقتی می‌خواهیم منصفانه وضعیت را ببینیم آیا یک خودرو با این سابقه و تاریخچه را باید متر و معیار حیثیت تولید ملی کشور دانست. خودرویی که نه طراحی آن و نه تولید اولیه‌اش ربطی به صنعت کشور داشته. بدتر اینکه در ۳۰ سال زمان مونتاژ و تولید آن در کشور هم هیچ ارتقاء کیفی خاصی در آن داده نشده است. حتی نام این خودرو هم ایرانی نیست؛ پراید یا همان Pride که در زبان انگلیسی معنایش می‌شود «غرور». یعنی همان چیزی که در سال‌های متمادی تولید این خودروی از رده خارج در ایران دیده نمی‌شود.

خلاصه ماجرا باید گفت اگر حیثیت صنعت ملی ایران به پراید بسته باشد، وای به حال این حیثیت و این تولید ملی.

منبع: فرازدیلی
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل امروز + جدول

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ واکنش عجیب به نوشیدنی روی میز در دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

تصویری دیده نشده از عباس کیارستمی و داریوش مهرجویی ۲۷ سال پیش

عکس/ لیست جدید قیمت محصولات سایپا اعلام شد

عکس/ تاثیر کمبود ویتامین‌ها از روی چهره

عکس/ اولین کسی که در قطعه هنرمندان دفن شد

عکس/ اولین باری که خیابان‌های تهران ۴۰ سال پیش قفل شد

عکس/ نفیسه روشن در کنسرت ناصر زینلی

عکس/ نمایی از شهر مشهد و حرم امام رضا در دوران پهلوی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

چه کسانی مجوز واردات خودرو گرفتند + جزئیات

جزئیات قرارداد جدید بیمه تکمیلی بازنشستگان

فیلم/ تایید ورود زباله‌های شهر ساری به تهران

رقابت شانه به شانه قیمت مسکن در تهران با شهر‌های اروپایی + اینفوگرافی

ماجرای خواب حسن روحانی چه بود؟

چرا اجاره‌بها بیشتر از قیمت سایر کالا‌ها و خدمات مصرفی خانوار‌ها رشد کرد؟

بیت کوین از ۱۰۰ هزار دلار عبور می‌کند؟

تفاوت نگاه رهبر انقلاب به ظریف با نگاه تندروها

اجاره ساعتی خودرو از ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان ناقابل!

امیدواری اتحادیه اروپا به دیپلماسی هسته‌ای با ایران

باز شدن پای بهروز وثوقی، ناصر و بیک ایمانوردی به تهران + فیلم

عکس/ فردین در پشت صحنه سلطان قلب‌ها ۵۶ سال پیش

شرط بازگشت دلار به زیر مرز ۷۰ هزار تومان چیست؟

مذاکره مستقیم ایران و آمریکا «حرام» نیست

پاسخ ایران به قطعنامه با راه اندازی سانتریفوژ‌های پیشرفته

ايران‌هراسي گردشگري ايران را به زمين زد

عکس/ تیپ خیلی خاص احسان علیخانی در جشن حافظ

فیلم/ برخورد عجیب عمو رشید با تندیس جشن حافظ

ایران آماده مذاکره مستقیم با آمریکا است

آیا بازار جهانی پسته ایران از دست می‌رود؟

قیمت طلا و سکه روی دور صعود

زندگی متفاوت ایرانیان از آذربایجان غربی تا سیستان و بلوچستان

فیلم/ بهاره رهنما دیشب جشن حافظ را بهم ریخت

رویای ناتمام بورس برای فتح قله ۷ ماهه

تعیین تاریخی تازه برای آغاز حراج انواع سکه

مصرف بنزین تا سال ۱۴۰۸ به ۲۵۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید

فیلم/ طعنه سنگین مهران مدیری به عطاران!

قیمت دلار تا آغاز دولت ترامپ چه قدر می‌شود؟

حمله زیر پوستی مهران مدیری به رانت‌خواران در قهوه پدری

کشف ۷۹میلیار تومان از متکدیان در مشهد

فیلم/تجمع گروهی از مالباختگان پرونده خودرویی

عکس/ سلفی‌های عجیب بهاره رهنما با چهره‌های مشهور سینما در جشن حافظ

عکس/ بوسه دیدنی شهاب حسینی بر شانه مرتضی عقیلی

عراقچی به پرتغال سفر می‌کند

فیلم/ حرف‌های عجیب عباس جمشیدی‌فر درباره جواد عزتی

همراهی بازار طلا و سکه با دلار و طلای جهانی؛ رالی صعودی ادامه دارد؟

فیلم/ شکستن سکوت مرتضی عقیلی بعد از ۴۵ سال

عکس/ جنجال عشق قدیمی پارسا پیروزفر در فضای مجازی

هواداران افراطی سلبریتی‌ها چقدرند؟

مساله پیچیده مهریه در ایران؛ برای هر تعداد سکه چقدر باید حق ثبت واریز کنیم؟ + جدول

عکس/ مسعود پزشکیان در جمع بسیجیان

روز و ساعت بازی پرسپولیس و الریان

طنین ناقوس خطر سونامی سرطان پستان در ایران؛ ابتلا سالانه ۱۸ هزار نفر به این نوع سرطان!

فیلم/ قالیباف خبر از راه اندازی سانتریفوژ‌های پیشرفته داد

درخواست کیانوش رستمی از مردم ایران

عکس/ تصاویر جذاب از حضور هنرمندان در مراسم جشن حافظ

سؤال غیرمنتظره سیدمحمد خاتمی از حسن روحانی

ترامپ و تغییر دکترین هسته‌ای ایران؛ سه سناریو تهران برای افزایش توان بازدارندگی چیست؟

عکس/ شعبان بی‌مخ در صف اول تشییع جنازه علیرضا پهلوی ۷۰ سال پیش

این دانش‌‏آموزان بی دفاع؛ شیوع آسیب اجتماعی نتیجه کمبود مشاوران و نبود مددکار در مدارس ایران