تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۵ تير ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
اقتصاد ۲۴ گزارش می دهد؛

سود سپرده‌ های بانکی شهروندان در تور مالیات گیری/ اداره مالیات چه نقشه‌ای برای سپرده‌های مردم دارد؟

با توجه به این تناقض، به نظر می‌رسد وزیر اقتصاد، رییس بانک مرکزی و رئیس سازمان مالیاتی کشور باید درباره وضعیت موجود و مساله «برگه تشخیص‌هایی که سازمان مالیاتی به ناحق علیه سپرده‌های مردم در بانک‌ها کشیده» است توضیح کافی ارائه کنند

سود سپرده‌

اقتصاد۲۴- میرا قربانی فر - مساله مالیات بر سپرده در بانک‌ها طی روز‌های اخیر محل بحث‌های جدی شده است و پس از افشاگری جنجالی مدیرعامل بانک پارسیان بود که این باب باز شد که آیا دولت‌ها حق گرفتن مالیات از سپرده‌های شهروندان را دارند یا خیر.

کوروش پرویزیان، مدیرعامل بانک پارسیان هفته گذشته خبر داده بود: «برگه تشخیص‌هایی که سازمان مالیاتی به ناحق علیه سپرده‌های مردم در بانک‌ها کشیده، الان بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است و این درست دست بردن در جیب سپرده گذاران و سپرده‌های مردم است که من استدعا دارم از آقای دکتر فرزین و همچنین مسئولان محترم وزارت اقتصاد، دکتر خاندوزی و دولت محترم نسبت به اصلاح و تجدید این موضوع عمل شود.»

این سخنان افشاگرانه که ویدیوی آن نیز بار‌ها در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده بود با واکنش‌های تند شهروندان در شبکه‌های اجتماعی رو به رو شده است.

بلوای مالیات بر حساب‌های بانکی شهروندان

اما ماجرا از کجا شروع شد؟ هفته گذشته و روز ۲۰ تیرماه بود که سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد که در قانون بودجه مقرر شده است که سود سپرده اشخاص حقوقی مالیات اخذ شود.

به گزارش اقتصاد ۲۴، مهدی طغیانی در پاسخ به این سوال که آیا از سود حساب‌های بانکی هم مالیات اخذ می‌شود؟ گفت: بسیاری از اشخاص حقوقی دارایی خود را به صورت بلند مدت در بانک‌ها نگهداری می‌کنند و سود‌های کلانی دریافت می‌کنند؛ لذا در قانون بودجه مصوب شده از سود سپرده اشخاص حقوقی، مالیات اخذ می‌شود. اینکه بانک‌ها گفته‌اند ما ابتدا مالیات فعالیت اقتصادی خود را پرداخت کرده‌ایم و بعد از آن سود حساب اشخاص حقوقی را واریز می‌کنیم درست نیست و باید مالیات این سود پرداخته شود.

در واقع آنچه که افشاگری مدیرعامل بانک پارسیان بود اشاره به همین نکته داشت، اینکه بانک‌ها در وضعیت فعلی یک مالیات جدید دیگر نیز برای آنان تعریف شده است و آن نیز این که باید با محاسبه سود حساب‌های سپرده شهروندان، از این سود مالیات محاسبه و به خزانه داری دولت واریز کنند.

سود سپرده‌های شهروندان در تله مالیات

دکتر کامران ندری، اقتصاددان و کارشناس بانکی نیز در این زمینه به اقتصاد ۲۴ گفت که مساله محاسبه مالیات بانکی چیز تازه‌ای نیست. این استاد دانشگاه در ادامه افزود: «ببینید بانک‌ها همواره طی دستورالعمل‌ها و مصوباتی مالیات پرداخت می‌کردند، اما اینکه از اصل پول حاصل در بانک‌ها مالیات بپردازند، وجود نداشته است بلکه مساله‌ای که مطرح شده این بوده است که یک مالیات جدید مصوب شده است که باید از سپرده‌های شهروندان مالیات پرداخت شود.»

این اقتصاددان ادامه می‌دهد: «مساله‌ای که دکتر پرویزیان درباره رقم مالیات‌ها اشاره می‌کند درست است، اما باید تاکید شود که در واقع بانک‌ها می‌گویند که این رقم از سود‌های سپرده کسر شده و اگر این مالیات برداشت نمی‌شد، سود سپرده‌ای که بانک به شهروندان پرداخت می‌کرد افزایش یافته بود و البته این هم ادعا‌های بانک هاست و مشخص نیست لزوما درباره پرداخت سود به این صورت عمل می‌کردند.»


بیشتر بخوانید: کدام سپرده‌های بانکی باید مالیات بدهند؟


در این میان باید توجه داشت که سپرده‌های بانکی معمولاً به عنوان مقصد اصلی سرمایه‌گذاران سنتی برای کسب سود بدون ریسک و تضمینی در میان مردم شناخته می‌شود. همین مساله نیز باعث شده تا حجم زیادی از نقدینگی موجود در کشور در سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری شود. از سوی دیگر سود این سپرده‌ها معاف از پرداخت مالیات بودند؛ اما اصلاح ساختار بودجه دولت و تغییرات قوانین مالیاتی و به نظر می‌رسد تکیه دولت به مالیات به جای فروش نفت، در نهایت دولت را به فکر اخذ مالیات از این حجم بزرگ نقدینگی انداخته است.

مالیات برای حقیقی‌ها یا حقوقی‌ها

هدف اصلی دولت، اخذ مالیات از تمام سپرده‌های بانکی حقیقی و حقوقی بود؛ اما این موضوع می‌توانست در عمل تبعات اقتصادی زیادی به همراه داشته باشد. به نظر می‌رسد که در گام اول و با بررسی شرایط در نهایت تصمیم بر آن شده که اخذ مالیات تنها بر سپرده‌های بانکی شرکت‌های حقوقی اعمال شود و سود سپرده‌های بانکی تمام شرکت‌های حقوقی مشمول اخذ مالیات شده و سپرده‌های بانکی افراد حقیقی در ادامه این شرایط را پیدا کند.

سود سپرده‌ها

اما اکنون یک تناقض جدی میان سخنان مهدی طغیانی به عنوان نماینده مجلس و کوروش پرویزیان به عنوان مدیرعامل بانک پارسیان وجود دارد، چرا که در حالی نماینده مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی خبر از برداشت مالیات از سود‌های سپرده حساب‌های حقوقی می‌دهد که مدیرعامل بانک پارسیان در افشاگری خود به صراحت به صدور صورتحساب برای سپرده همه حساب‌های بانکی اشاره کرده است.

با توجه به این تناقض، به نظر می‌رسد وزیر اقتصاد، رییس بانک مرکزی و رئیس سازمان مالیاتی کشور باید درباره وضعیت موجود و مساله «برگه تشخیص‌هایی که سازمان مالیاتی به ناحق علیه سپرده‌های مردم در بانک‌ها کشیده است» توضیح کافی ارائه کنند.

آیا بنا به آنچه مهدی طغیانی گفته است و در قانون مطرح شده، تنها مالیات از سود سپرده اشخاص حقوقی اخذ می‌شود و یا اینکه بنا بر ادعای مدیرعامل بانک اکنون بدون اینکه شهروندان اطلاعی داشته باشند برای همه سود‌های سپرده مالیات تعریف شده است؟ این سوالی است که باید وزیر اقتصاد کشور اکنون به آن پاسخ بدهد.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۹
ناشناس
0
0
يکشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۲
پدر مردم را در آوردن.. هیچ کس پاسخگو نیست... عجب مملکتی با دست خودمون درست کردیم
زورو
0
0
يکشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۲
همین گرانی ها مالیاتی است که شما از مردم که گاو شیر دوش شما هستند میگیرید.حال کارد به استخوان شده و سود سپرده مردم را نشانه گرفتین.میدونین با این حرکت بیش از ۴۰ درصد پول توی بانکها فقط در دو هفته اول خارج میشود و بازارهای دیگر را دچار سردرگمی میکند.بیسواد خاندوزی جلاد مردم است.
ناشناس
0
0
يکشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۲
دولت ورشکسته شده
ناشناس
0
0
يکشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۲
اصولا باتوجه به قرارداد فی ما بین بانک‌ها وسپرده گذاران درغالب عقود مبنی بر فعالیت‌های اقتصادی درهر صورت ازآنها مالیات اخذ شده وازسود خالص به سپرده گذاران سود پرداخت می‌شود وگرفتن مالیات بعدی وجاهت قانونی ندارد
ک.م
0
0
يکشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۲
پولی که تو بانک هست بخاطر تورم و سود کم بانک، پول نابود شده و ارزش از دست داده محسوب میشه،پس مرده که کشتن نداره.احتمالا حساب کردندبا این طرح ، مردم پولشان رو در میارن که یا در کسب و کار دیگر بکار می بندند که خوب مالیات بیشتری گیر دولت میاد ، یا مببرند تو بورس که یکجا نابود میشه و نصیب رانت خواران در بورس میشه.تولید هم که محکوم به شکست است.خدا بفریاد برسه.
محمد
0
0
يکشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۲
اینهمه گاز نفت منابع ودارای تو زمین هوا دارین می‌فروشند صادر میکنید هر جوری دلتان میخواد پولش خرج میکنید تو کشورهای منطقه باز سیر نشدید پول بدبخت پیرزن پیرمرد که توانایی کار نداره براش نقشه میکشید این چه کاری خدا به داد این ملت برسه یک مشتری بیسواد بیا خرف جمع شدین اون بالا
ناشناس
0
0
يکشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۲
بمیرید
فرشید
0
0
دوشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۲
انکار میخوان مستاجران را بیشتر آواره کنن چون یه سری از این سپرده ها پول ودیعه مستاجران است....قابل توجه دولت عزیز.
م
0
0
دوشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۲
واقعا چه شغل خوبی دارین مردم بیچاره کار کنن با هزار تا بدبختی پول جمع کنند بعد شما مالیاتی ها راحت با ... پول دربیارین
ناشناس
0
0
دوشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۲
خمس مال را بدیم دیگر از آنچه که خمسش را دادیم خمس نمی‌گیرند
در صورتیکه مثلا یک سوپری که وقتی میخواد مالیات بدهد ۱۰ درصد فروش را ملاک قرار میدند آن پولی که رفته جنس خریده بارها وباهاش ازش مالیات بر میدارند!!!!!!
برند جواب خدا را بدند فعلا که مثل مارکو پلو سفر میرند
حمید
0
0
دوشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۲
تا کی می خواهید خزانه مملکت را چپاول کرده و برای پر کردن آن به صورتهای تکراری مالیات دست توجیب ملت ببرید صبر مردم را آزمایش نکنید و بخواهید نتیجه آن را گردن غربیها بیندازید
ناشناس
0
0
دوشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۲
بانک مرکزی خوب راه ... رو برای خودش باب کرد پس بکنی آقای خاندوزی خجالت هم خوب برای شما اگر سپرده مردم راست باشد مالیات بگیرید
بیکار
0
0
دوشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۲
اگر واقعا دولت ورشکسته این کار را بکند من به نوبه خودم سپرده ام را خارج و دلار می خرم .چرا به جان ملت افتاده اید؟ از خودتان علت مهاجرت های افراد را سوال کرده اید ؟
م
0
0
دوشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۲
بنظر میرسه که دولت تصمیم داره تیشه برداشته وریشه نقدینگی بانک ها رو بزنه چون در وهله اول سر موعد سال که برسه مردم حسابهاشونو خالی میکنن حتی شده باشه خورد خورد ورو میارن به بازارهای دیگه وفاطمه تمام بانک‌ها خونده میشه
ناشناس
0
0
دوشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۲
خود کرده را تدبیر نیست ، فقط باید به فکر نجات و رهایی بود .
ناشناس
0
0
دوشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۲
برای افراد بی خانمان در بیابانها کانکس نصب کنید. تاعمرتان جاودان شود.
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۲۷ تير ۱۴۰۲
انشالله خیر نبینید
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۲۷ تير ۱۴۰۲
سید محرومان نتان را تحویل بگیرید،
خدمتگزار
0
0
سه‌شنبه ۲۷ تير ۱۴۰۲
متاسفانه بانکها از مردم سوء استفاده می کنند منجمله، به پول مردم در بانک سود نمی‌دهد و شرایط گذاشته، برای جابجایی پول هزینه می گیرند، تراکنش پول هزینه می گیرند، پیامک همین طور، در کارتخوان کارت می کشیم از حساب ما همان لحظه کسر ولی ۲۴ ساعت بعد پول به حساب می آید و هزاران دلیل دیگر
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۲۷ تير ۱۴۰۲
این کار رو بکنید میبینید ظرف یکماه همه مزدم پولهایشان را از بانکهای ورشکسته تان در میارن و همه سیستم بانکیتون کلا فرو میریزه ... بیسواد
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۲
بانکها ورشکسته هستند با این کار تتمه حسابهای مردم هم که بیرون برود سه چهارتا بانک بیشتر باقی نمی‌ماند تبریک میگم واقعا
ناشناس
0
0
شنبه ۳۱ تير ۱۴۰۲
میگفتن دولت قبل سرک تو حساب مردم نکشه حق نداره حساب مردمه چک کنه خخخ الان غیراز سرک کشیدن چیز دیگه ای بلد نیستن
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های شرکت کیا در بازار ایران + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

عکس/ مقایسه درصد مشارکت در انتخابات ۱۴۰۳ و ۱۴۰۰ به تفکیک استان

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ برنامه پزشکیان در روز رای گیری چه بود؟

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ محل تفریح دروازه‌بان تیم ملی لو رفت

عکس/ چراغ سبز قالیباف به مسعود پزشکیان

اولین چراغ سبز دولت به رجیستر آیفون/ بهانه گرانی به دست بازار موبایل افتاد/ آیفون گران تر می‌شود؟

عکس/ رئیس اسبق صدا و سیما: ای کاش عبرت بگیریند‌

عکس/ زاکانی نیروی کمکی جلیلی در دور دوم انتخابات

عکس / تحلیل مشاور روحانی از مشارکت پایین شهروندان در انتخابات

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

متال‌باز‌های محجبه

حامیان جلیلی با حامیان قالیباف چه کردند؟

عکس/واکنش آذری جهرمی به اظهارات طرفدار جلیلی: دختران ایران را فاحشه نخوانید

عکس/"مجموعه‌های نظرسنجی" در تخمینِ میزانِ مشارکت چه قدر خطا داشتند؟!

فیلم/ آمار عجیب از سن رای دهندگان در انتخابات تهران

خرید ۳۰ میلیاردی استقلال کیست؟

عکس‌های جوانی پزشکیان در کنار هاشمی و خاتمی

پشت صحنه سیاسی واردات گاز عراق از ایران

زمان تعویض آب رادیاتور چه وقت است؟

ثبت بیشترین تورم بهاری در ۱۴۰۳ + نمودار

شکایت رسمی بیژن زنگنه از سعید جلیلی+ عکس

عکس / تضمین پزشکیان برای ایستادگی در برابر گشت ارشاد و فیلترینگ

عکس/واکنش بورسی‌ها به رئیس جمهور شدن سعید جلیلی

ورود دلار به کانال ۶۲ هزار تومانی

فیلم/جنگ چگونه همه چیز را در غزه تغییر داد؟

۵ دلیل که شما باید گوشی جدید سامسونگ را بگیرید

مقایسه بروکر آمارکتس و ویندزور

عکس / درخواست زنگنه از دادستانی تهران برای تعقیب جلیلی و زاکانی

گزارش بورس امروز یکشنبه ۱۰ تیرماه ۱۴۰۳

نظر سعید جلیلی و مسعود پزشکیان درباره گشت ارشاد

فیلم/ مجری تلویزیون: حرف‌های آن ۶۰ درصد را بشنوید

پذیره‌نویسی سهام واسپاری عصر اعتماد در فرابورس

خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+ عکس

عکس / سعید جلیلی فقط رای دهندگان به خود را ایرانی می‌داند

هر آنچه باید از عمان و پول آن دانست/ قیمت هر ریال عمانی، حدود ۱,۵۳۲,۰۰۰ ریال ایران

آشنایی با فاطمه سجادی، همسر سعید جلیلی + عکس

آژیر خطر در وضعیت ذخایر ارزی

هر آنچه باید از باغ موزه نگارستان بدانید

نتیجه حاکمیت و تندروی‌های افراطی جلیلی؛ تعصب و تصلب و حاکمیت مطلق فقر در ایران!

اینفوگرافی/پزشکیان و جلیلی چند رأی تا رئیس جمهور شدن فاصله داشتند؟

چرا یانگوم از زندگی ما ایرانی‌ها بیرون نمی‌رود؟

فیلم/قرارداد ۲.۵ میلیارد یورویی شهرداری تهران با چین غیر قانونی است!

افزایش عجیب قیمت‌ها در بازار خودرو + جدول

افزایش شگفت انگیز حقوق معلمان با رتبه‌بندی

ستاره پرسپولیس راهی استقلال می‌شود؟

پشت پرده فسخ جنجالی علیرضا بیرانوند با پرسپولیس

تغییر چهره بازیگر معروف عشق ممنوع بعد از ۱۶ سال + عکس

احتمال کناره‌گیری بایدن از انتخابات؟

فیلم/تبلیغ برای کاندیدای خاص در شورای شهر آزاد شد؟

عملکرد بد بایدن، صدای اوباما را در آورد

پیش بینی قیمت مسکن تا پایان تابستان ۱۴۰۳

تصمیم غلطی که قالیباف را زمین زد

افزایش ۱۷۵درصدی قیمت مسکن در ۳ سال دولت رئیسی

پاداش یک میلیون تومانی در ازای معرفی ماینر‌های غیرمجاز

فیلم/ ایران با جلیلی به دوران قاجار پرت شد

خبر مهم صندوق بازنشستگی کشوری برای بازنشستگان

طلای جهانی از حرکت ایستاد

قیمت دام زنده در بازار چند؟

ایران خودرو با تولید هر دستگاه اتومبیل چقدر ضرر می‌کند؟

اعلام قیمت جدید گوشت قرمز در بازار