تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۵۱ نظر
اقتصاد ۲۴ بررسی می‌کند؛

وقتی تورم، نوع و سبک غذاهای نذری محرم را تغییر داده است/ تغییر منو هیات‌ها با افزایش قیمت ها

در سال‌های اخیر رواج نذری هایی چون عدسی، خوراک لوبیا، ساندویچ تخم مرغ و سیب زمینی، سالاد الویه، ساندویچ کوکو سبزی و بندری و کوکو سیب زمینی با نان و برنج و غذا‌هایی از این دست نشان از تاثیرات مستقیم تورم و بحران اقتصادی بر مدل و نوع نذری‌ها دارد.

نوع و سبک غذاهای نذری محرم

اقتصاد۲۴- میرا قربانی فر - هر سال ماه محرم که می‌رسد بسیاری در کنار مراسم‌های عزاداری شاید منتظر نذری‌هایی هستند که ویژه این ماه است، نذری‌هایی که فارغ از آنکه بسیاری در طول سال در خانه پخته می‌شود، اما انگار در این ماه و وقتی هیات‌ها آن را پخته باشند رنگ و طعم متفاوتی دارد، رنگ و طعمی که آنقدر در ذهن برخی باقی می‌ماند که مثلا وقتی می‌خواهند غذایی مثل خورشت قیمه را توصیف یا از آن تعریف کنند می‌گویند مزه قیمه‌های محرم و نذری را می‌دهد.

قیمت قیمه نذری هم میلیونی شد

به گزارش اقتصاد ۲۴، در سال‌های اخیر، اما بحران‌های اقتصادی و مشکلات معیشت با افزایش قیمت مواد غذایی تغییرات جدی در خوراک‌ها و نذری‌های ماه محرم را رقم زده است. کما اینکه اقتصاد ۲۴ سال گذشته در گزارشی از روند تهیه قیمه نذری برای یک شب و یک هیات هزار نفره به رقمی بین ۵ میلیون تا ۵۰ میلیون تومان رسیده بود.

دلیل این تنوع قیمت نیز به تفاوت قیمت برنج مربوط می‌شده است. اینکه هیات امکان استفاده از برنج و گوشت دولتی را داشته باشد یا خیر و اینکه آیا از برنج ایرانی یا هندی و پاکستانی استفاده شود در این گزارش مورد توجه قرار گرفته بود و در یک وضعیت متوسط برای یک شب و ۱۰۰۰ پرس قیمه در سال ۱۴۰۱ رقمی حدود ۲۰ میلیون تومان باید هزینه می‌شده است. با احتساب تورم حدود ۴۰ درصد به گزارش خود دولت این رقم برای یک شب در سال ۱۴۰۲ تا ۴۰ میلیون تومان رشد خواهد کرد. این به آن معناست که اگر هیاتی بخواهد ۱۰ شب فقط قیمه توزیع کند به طور متوسط باید به هزینه‌ای حدود ۴۰۰ میلیون تومان فکر کند البته که این رقم نیز برای هزار پرس غذای نذری در هر شب است.

تفاوت قیمت برخی مواد غذایی نشان از تورم جدی دارد

اما مساله این است که هم تورم حقیقی به نظر می‌رسد بیش از ۴۰ درصد رشد کرده و هم از سوی دیگر بسیاری از خوراک‌هایی که هرگز در لیست نذری‌های هیات‌ها نبوده اند حالا راه به هیات‌ها باز کرده اند.

برای درک بهتر تورم لجام گسیخته مواد غذایی کافی است به رقم قیمت گوشت گوساله که اصلی‌ترین گوشت استفاده شده در خورشت‌های غذا‌های نذری محسوب می‌شود دقت کنیم.

در حالی که محرم سال گذشته قیمت یک کیلو گوشت گوساله رقمی حدود ۱۲۰ هزار تومان در هر کیلو بوده است، امسال این رقم به حدود هر کیلو گوشت قرمز تا ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است و این خود نشان از افزایش قیمت شدید برای این نذری‌ها دارد.

در همین حال قیمت برنج ایرانی در روز‌های اخیر با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت و افزایش عرضه بین ۴۰ تا ۴۵ درصد کاهش یافته و اکنون قیمت عمده فروشی هر کیلو برنج هاشمی به ۷۵ هزار تومان رسیده است. برنج هندی و پاکستانی نیز با توجه به برند، بین ۳۹ تا ۴۵ هزار تومان است که این رقم سال گذشته بین ۱۸ تا ۲۵ هزار تومان بوده است.

نوع و سبک غذاهای نذری محرم

تلاش دولت برای کمک به هیات‌ها با توزیع برنج و گوشت و شکر

این شرایط البته در حالی است که هرساله با شروع دهه اول محرم و برپایی هیئت‌های مذهبی، دولت برای حمایت از این هیئت‌ها اقدام به عرضه برنج وارداتی، شکر و سایر اقلام مورد نیاز آن‌ها با قیمت تنظیم بازار می‌کند.

آن طور که رئیس جهاد کشاورزی استان تهران اخیرا خبر داده است برای مثال در این استان برنج، گوشت قرمز و شکر با معرفی نامه سازمان تبلیغات اسلامی و امور مساجد به هیات‌های مذهبی اختصاص یافته که شامل ۸۷۰ تن گوشت قرمز، ۶ هزار تن برنج و ۲ هزار تن شکر است. توزیع این اقلام نیز تا آخر ماه صفر ادامه دارد و گفته شده که هیات‌های مذهبی در استان تهران می‌توانند با در دست داشتن معرفی نامه به سردخانه‌های تهرانپارس و هشت شهریور برای دریافت گوشت قرمز منجمد و مباشرین سازمان تبلیغات برای دریافت برنج و شکر مراجعه کنند.


بیشتر بخوانید: چرا قیمت مرغ افزایش یافت؟


اما آنچه در این بین قابل توجه است و بنا به ارقامی که بالاتر ارائه شده است، تغییر قیمت این کالا‌ها از سال گذشته تاکنون و به تبع آن افزایش هزینه برپایی هیات‌های مذهبی و پذیرایی از عزاداران است.

آن طور که رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی نیز اعلام کرده برای جلوگیری از این که هیات‌ها در ایام محرم و صفر ناچار به خرید اقلامی همچون برنج و شکر با قیمت بیشتر نشوند، با نامه نگاری‌های انجام شده با سازمان تبلیغات و جهاد کشاورزی قرار شد که این کالا‌ها به صورت حواله‌ای و با قیمت مصوب تنظیم بازار در اختیار آنان قرار داده شود. البته تاکید شده است که این سهمیه فقط برای مصرف هیات‌ها در نظر گرفته شده و آن‌ها حق فروش آن را ندارند.

شکر و چای هیات‌ها هم نجومی شد

به گزارش اقتصاد ۲۴، در این بین، توزیع شکر گویا با چالش‌هایی همراه است. آن طور که رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی می‌گوید با وجود آن که شکر یکی از کالا‌های پرمصرف ماه محرم است به دلیل اختلالاتی که در نظام توزیع این کالا وجود دارد تهیه آن با مشکل مواجه است. در واقع در توزیع شکر، روند توزیع برعکس شده و حجم بزرگی از سهمیه شکر به جای بنکداران در اختیار خرده فروش‌ها قرار گرفته که از مبادی مختلف بار آن را از طریق دلالان تهیه کرده و به قیمت آزاد نیز به فروش می‌رسانند.

نوع و سبک غذاهای نذری محرم

هر کیلوگرم شکر اکنون در بازار حدود ۲۵،۵۰۰ تومان در اختیار بنکداران گذاشته شده و با قیمت ۲۶،۸۰۰ تومان در اختیار اتحادیه سوپرمارکت‌ها و سایرین قرار داده می‌شود. قیمت مصرف کننده شکر نیز باید ۲۸ هزار تومان باشد، اما اکنون قیمت شکر در بازار حتی به ۳۳ تا ۳۵ هزار تومان نیز رسیده است.

از سوی دیگر یکی از نذر‌هایی که همواره در تکیه‌ها، چادر‌های پذیرایی و هیات‌ها ارائه می‌شود، چای است و هرچند قیمت چای از ابتدای سال قیمت چای تغییری نداشته، اما نسبت به سال گذشته هر کیلوگرم چای حداقل ۱۰۰ هزار تومان گران‌تر شده است.

اکنون قیمت عمده فروشی هر کیلو چای خارجی با توجه به کیفیت بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان متغیر است. در بین انواع چای، چای خارجی سیلان مصرف بیشتری داشته که اکنون قیمت آن بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است. قیمت عمده فروشی هر کیلو چای هندی نیز ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان و قیمت هر کیلو چای ایرانی ۸۰ تا ۱۴۰ هزار تومان است.
این به آن معناست که هزینه هر چایی که توسط هیات‌ها نیز ارائه می‌شود، تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

تنوع نذری‌ها با افزایش قیمت مواد غذایی

حال، اما اگر از این ارقام نجومی که بگذریم، یک تاثیر مستقیم و آشکار دیگر مشکلات اقتصادی و افزایش تورم و به تبع آن افزایش قیمت‌های مواد غذایی در ایران را می‌توان در تنوع جالب و تغییر غذا‌های نذری در ماه محرم و صفر مشاهده کرد.

از اصلی‌ترین نذری‌های این دوران به طور معمول قیمه و قرمه سبزی، عدس پلو، آش و حلیم، کباب کوبیده، زرشک پلو با مرغ، جوجه کباب و ... بوده اند، اما در سال‌های اخیر بسیاری از این غذا‌ها یا به ندرت ارائه شده یا در کل از برخی هیات‌ها جمع شده اند و اتفاقا بسیاری از اشخاصی که به صورت فردی قصد برآوردن نذر دارند نیز خوراک‌های دیگری را فراهم می‌کنند.

برای نمونه یکی از این غذا‌ها، ماکارونی است که در یک دهه اخیر به وفور راهش را به هیات‌های عزاداری باز کرده است و حتی بسیاری که در پی دادن نذری به صورت شخصی هستند به سراغ این غذای خاص می‌روند.

البته که شاید یک دلیل آن نیز این باشد که به جای گوشت در تهیه این غذا از سویا استفاده می‌شود و البته غذای مقوی است.

اما همین غذای ارزان نیز در دو سال اخیر حداقل با ۴۰۰ درصد افزایش قیمت مواجه شده و دلیل آن نیز واضح است. قیمت یک بسته ماکارونی ۷۰۰ گرمی در دو سال گذشته از ۲۰۰۰ تومان تا ۲۴۰۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و قیمت سویا نیز در هر بسته از ۵۰۰۰ تومان تا ۲۵۰۰۰ تومان دچار افزایش شده است، اما با همه این افزایش قیمت ماکارونی را هنوز می‌توان خوراکی محبوبی در میان نذری دهندگان دانست.

از سوی دیگر در دو سال اخیر بسیاری با نذری‌های متفاوتی نیز رو به رو شده اند. هیاتی در حوالی شرق تهران، سال گذشته یک روز برای شام هیات تنها به دادن سیب زمینی سرخ کرده با نان و شبی دیگر به دادن خوراک لوبیا اکتفا کرد.

یا صاحب یک هیات شخصی که کمک دولتی نیزدریافت نمی کند به اقتصاد ۲۴ گفت که سال گذشته دو شب نذری گوشت و دو شب نذری با مرغ داده است و ۶ شب باقی مانده را با غذا‌هایی بدون مواد مرغ و گوشت گذرانده و می‌گوید اتفاقا بسیار هم شب‌های خوب و شلوغی بود و اصلا عزادار امام حسین (ع) درگیر این مناسبات نیست.

یکی از سفره داران غرب تهران نیز می‌گوید سال گذشته سهم برنج داده شده برای ۵ شب مناسب بود و الباقی را با کمک بزرگان و خیران تامین کرده اند و اتفاقا او نیز می‌گوید که سعی کرده همه ده شب را بسیار ساده‌تر از سال‌های گذشته برگزار کند و اتفاقا این سادگی نیز چقدر مراسم و شب‌ها را دل نشین‌تر کرده بوده است.

نوع و سبک غذاهای نذری محرم

یکی از کسانی که حدود دو دهه است شب ۷ محرم نذری می‌دهد، به اقتصاد ۲۴ می گوید، بیش از ۲۰ سال است برای نذر مربوط به سلامت همسرش باید شام بدهد و خب در سال‌های اخیر سالاد الویه در نان آماده کرده و به جای غذای برنجی به عنوان نذری تحویل هیات محل می‌دهد.

به نظر می‌رسد البته در سال‌های اخیر رواج نذری هایی چون عدسی، خوراک لوبیا، ساندویچ تخم مرغ و سیب زمینی، سالاد الویه، ساندویچ کوکو سبزی و بندری و کوکو سیب زمینی با نان و برنج و غذا‌هایی از این دست نشان از تاثیرات مستقیم تورم و بحران اقتصادی بر مدل و نوع نذری‌ها دارد.

کما اینکه با افزایش قیمت انواع لبنیات و به خصوص شیر، در میان نذری‌های نوشیدنی نیز از میزان تهیه و توزیع شیربرنج و شیر کاکائو کاسته شده و تهیه شربت‌های خانگی بیشتر از همیشه جایگزین آن گشته است.
حال باید دید با ادامه این روند نهایتا مدل‌های نذری تا چه میزان برای صرفه جویی تغییر خواهد کرد؟

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۱
ناشناس
0
0
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
شما کوجا کباب گرفتید ماکه هرجا میریم استانبولی
حمید
0
0
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
کشوری داریم آرام و گل و بلبل و مرفع و بی غم و غصه،با مسئولینی متخصص و کار بلد و با تدبیر و عارف و زاهد و با تدبیر و پاک دل و پاکدست و مردم دوست و......علی برکت الله....
ناشناس
0
0
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
خدایا به دادمان برس . مسولین محترم وقتی از اقتصاد و سیاست دانشی ندارید لطفا برای دنیا خورت خودتان و خانواده اتان و ملت دستتان را از میز ها بردارید این رخت ولباس برای شما گشاد است . خدا می داند که با شما در قیامت چه رفتاری خواهد شد حداقل برای خودتان دلسوز باشید . کم فروشان مجازات بی شماری دارند و بر این باور باشید گرسنه خوابیدن های مردم و بی گناهی قشر آسیب پذیر و تن فروشی زنان ناچار. ، مجازات سختی دارد اگر به خداوند و وعده هایش ایمان دارید .
ناشناس
0
0
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
دولتی‌ها با این تورم فاتحه محرم و صفر را خواندند.بدرود قیمه
ناشناس
0
0
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
ماشاالله به سید محرمان
محمودزاده
0
0
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
تاثیر هدفمند کردن یارانه ها بر سفره احسان اهل بیت عنوان مقاله ای بود که حقیر در زمان محدود احمدی نژاد که با ۴۵ تومان ناقابل سر ملت ایران گذاشت کلاهی گشاد و سیاست آزاد سازی قیمت‌ها را کلید زد به نگارش در اوردم و این روزها را در آن نوشتار هشدار داد اما گفتن معجزه امام حسین است اینشاالله که چیزی رخ نمی دهد و اینک رخ داد و ستاد هدفمند کردن یارانه ها توانست کاری که حکومت های طاغوتی با سفره احسان اهل نکردن به نحوه احسن انجام داد آن هم با ۴۵ تومان ناقابل بدرود
ناشناس
0
0
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
دیگه زطرف نداره خودش بخوره نذری که جای خود داره
ندارالملک ‌
0
0
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
خدا بداد مردم آمریکا برسد که طبق خبر نیم روزی شبکه خبر در یک سال گذشته ۴۰ درصد به افراد بی خانمان در آمریکا اضافه شده وهمچنین این مردم بیچاره برای سیر کردن شکم خود به خیریه ها وابسته هستند
ناشناس
0
0
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
کجاست اونیکه درانتخابات ۲ سال قبل حرف از نون غرضی اونیهکی دیگه حرف از سفره ومعیشت مردم میزد نون ابگوشتی هییت ها تو محرم امسال نسبت به قبل کوچکتر شده برنج قیمه کمتر شده بعضی مساجد هم در مسجدرو میبندند که کسه دیگه نیاد چون غذا کمه
ناشناس
0
0
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
خدا ازتون نگذار‌ با این‌ گرانیها
کوروش
0
0
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
عزاداری پرهزینه هیچ ربطی به اسلام ندارد.
خسته قادر
0
0
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
حداقل به محرم وصفر رحم کنید به ما که رحم نمی کنید
سارا
0
0
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
هزار جور غذای ارزون میشه درست کرد حالا چرا گیر دادید به قیمه آش بپزید
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
عجب کشور گل بلبلی داریم ما
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
حالا دیدید لمس تورم بالاتر از آنچه می‌گویند است حالا ببین توخونه چه خبر است
محمد
0
0
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
امام حسین بزنه به کمرتون که کاری کردید مردم نتونن نذری بدن
علیرضا
0
0
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
به نظرمن فرهنگ دادن نذری سنتی قدیمی و پسندیده است ولی باید ترتیبی هیئتهای عزاداری غذای پخته شده را درمحلات و شهرهای نیازمند توزیع کنند یه بار یه خاور دیدم ۸ تا ۹ دیگ قیمه را آورد درب یک بیمارستان تا بیماران که درآنجا بستری هستند از برکت سفره امام حسین ع نوش جان کنند
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
اصلاباتمام وجودگرانی وضعیت آشفته اقتصادی رودرک میکنیم لازم به اینهمه توضیح نیست.کاش ماهم کمی شجاعت «حسین»ی داشتیم
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
من ازبچگی شنیدم مجازات کم فروشی خیلی سخت و....مجازات قبول پست ومقام در عین کارنابلدی وبی تخصصی چیه.البته جوابشو دارم میبینم،رفاه اطرافیان اون فرد.پس تا به کی باید تاوان نادانی مسیولین رو ماها بدیم؟؟
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
دم از آزادگی حسین میزنیم اما بوی از آزادگی نبردیم یه مشت پاچه خوار منفعت طلب
مستاجر
0
0
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
من خودم هرساله نذری میدادم الان دوساله که میگردم داخل کوچه پس کوچه ها ببینم کجا نذری میدن بگیرم اخه برنج هندی کیلویی ۶۰ هزار مرغ کیلویی ۱۰۰هزار گوشت کیلویی ۵۰۰هزار کی میتونه نذری بده الان نون وپنیر هم بخوای بدی راحت پرسی ۵۰هزار دستت رو میگیره تمام
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
تو رو خدا ایران رو ول کنید.مردم نون شب ندارن.بیان نذری بدن.گشنگان هر وعده حسرت میخورند در بابها.در میان سفره رنگینتان وجدان کجاست
زهرا
0
0
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
،حتاقندقیمتش بالاست تاکه بخوایی یه چایی نذری بدی،اقای رئیسی خیلی دم ازمردم ورفاه مردم میزدیدکجاشداونهمه این کنم وآن کنم ،والادولتای قبلی که بهترتدبیرداشتن برای اداره کشور.شماکه ازشهرامام رضاهستین،نمیترسیدازآه دل مردم.من وبچهام مستاجریم.حتابچه کوچیکم بخاطرکرایه بالاخونه،ازخواسته هاش چشم پوشی میکنه،وحسرت نداشته هاشوتودلش می ریزه.
یوسف
0
0
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
اندکی صبر، سحر نزدیک است.
میلاد
0
0
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
من اشپز هستم حدود ۱۳سال کارمیکنم هرسال هیت دعوت داشتم وارد خانه میشد حدود۲هزارنفر حالا یا آبگوشت یا عدس پلو یا استانبولی میدام الان حدود۲سال هسته به خود امام حسین (ع) نمیتونم بچه های خودم سیر کنم به کی درد دلم بگم خدا
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
به فکر تهیه دارو برای مریض ها باشین
عسل
0
0
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
مردم هیچی ندارند خودشون بخورند چطور نذری بدند اونایی هم که میتونستند الان توانایی نذری دادن ندارند
مهگل
0
0
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
عزاداران حسینی برای غذا در مساجد وتکایا حاضر نمیشن اما خیری که نذری میده با رضایت میده ،نه با زور و اجبار،یکی از مسئولین مسجد با برنج ارزان قیمت حدود ۲۰ کیلو برنج میپزه ،یک تومن ،۲۵ کیلو هم مرغ حدود ۲ میلیون برای ۲۵۰ نفر غذا میده
پریسا
0
0
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
شکربا اجازتون داخل سوپرمارکت هاکیلو۴۵هزارتومانه مقالتون را تصحیح کنید گوشت کیلو۵۰۰هزارتومان به بالاست وغیره یه قیمت بگیریدبعدمقاله بنویسید
فاطمه
0
0
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
کسی که برای امام حسین کاری میکنه ،امام حسین هزار برابر براش جبران میکنه..و اینکه حساب کردن خرج و مخارج چیه دیگه
امام حسین ارزشش خیلییی بالاتر از این‌است، که ما بخواهیم این فکر هارو بکنیم
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
من که امسال دولت واسم ۱۸ میلیون مالیات به زور می خواد ازم بگیره در صورتی که پارسال ۳میلیون هفتصد دادم معلومه در توانم کمک به هیات امام حسین نیست خدا کنه حداقل بتونم نذر شفاعت بیماری خودم رو بدم
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
خاکبر سر دولت مگه فقط محرم باید به فکر مردم و کمک به هیئت ها باشن. آخه خاک بر سر توکه اینو تو خبر میگی. مینویسی. پخش میکنی بقیه سال گرانی کاری به مردم نداره که دولت در فکر کمک به هيئت ها در محرم افتاده.. خدایا آدم دیگه داره از دست یک مشت احمق نابود میشه
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
خدارحمت کنه مؤمنین قدیمی را
مهدی
0
0
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
یک درصد جمعیت دنیا هستیم ده درصد ثروت دنیا را داریم ، گنج در آستین و کیسه تهی
همین منوال پیش بریم به کجا می رسیم همه کشورها در زمینه اقتصاد پیشرفت می کنن ما پسرفت
درامد واقعا صرف هزینه نمیشه کم هم می یاد
فراموش نشه که بزرگان دین فرمودن فقر به کفر و بی ایمانی منجر میشه
وحید
0
0
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
فقط نذری دادن تو محرم و دولت گوشت و برنج کمک میکنه ماهیت ملت تو ۱۱ماه دیگه سال و ...رو چطور میخواید بگید مسلمان هستید و به فکر خدا ازتون نگذره فقط
بی نام
0
0
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
خدایا به چه دردی دچار شدیم ملت نون شب ندارن بخورن قدرت نذری دادن دارن مردم خوار شدن
سالار
0
0
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
با سلام
خود کرده را تدبیر نیست
وقتی به اسم ازادی یه روز یه رعیس جهمور ... رو انتخاب میکنید به اسم اقای روحانی و روز دیگه میریزید تو خیابون و شعار زن ازادی میدین باید تبعاتشم بپذیرید نه غر بزنید
رحیمیان
0
0
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
هیآت امام حسین علیه السلام ذاتا برای انسان خوش طینت جذاب و دلنشین است
وآنچه در این فضای پر هیاهو هرکسی از عرب وعجم ، مسلمان ومسیحی وغیره را به خود جذب میکند
آزاد اندیشی وآرامان طلبی و جانفشانی برای رسیدن به هدف که قطعا رضای خداست بوده است
وحال دادن یا ندان نذری و یا قیمه وعدس پلو بودن در جلب مخاطب تاثیری ندارد
آنچنان که میبینید هیاتهای بزرگ با تمرکز مخاطبان بسیار اصلا نذری و اطعام ندارند
جاسم ربیحاوی
0
0
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
درسته همه چیز گرونه ولی امام حسین ۱۰۰برابرشو واسه خدمتگزاران میده
ابراهیمی
0
0
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
گرونی هست ولی ارادت قلبی به اهل بیت بیشتر از تورم رشد داشته
تنوع در غذاها دلیل دیگری غیر از تورم هم دارد
وان همه گیر شدن نذری دادن و بازه زمانی بیشتر نذری دادن است قبلا فقط شب تاسوعا و عاشورا بود ولی امسال
هر کسی به اندازه وسعش نذری می‌دهد
ما ملت امام حسینم از جان و فرزند ایثار میکنیم مال که جای خود دارد
مجید بیات
0
0
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
سلام
همه مردم چون هر روز در خرید هستند از این افزایش خبر دارند ای کاش این گزارش به تک تک مسولین از بالا تا پایین میرسید
مجید بیات
0
0
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
سلام
امیدوارم سال دیگه این تورم ۴۰۰ درصدی را نداشته باشیم چون اگر ادامه داشته باشه کسی دیگه فرصت عزاداری ندارن ، همش باید در راه پیدا کردن روزی برای گذراندن زندگی خانواده اش باشه .
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
بخدا وقسم به عزیز فاطمه علیهماالسلام هرسال ماه محرم دلی عزا ازگوشت وخوراک قیمه ومرغ وبرنج نوش جون می کردیم وباغذای محرم ونذری امام حسین علیه‌السلام رزق وروزی وبرکت رابه خانه می آوردیم وبه غیر از غذای نذری که به در خانه همسایگان می آوردن بخدا هر10دقیقه زیاد زیاد نیم ساعت درخانه زده می شد نذری می آوردن ولی پارسال بخداروزی یادوروزی یک یادوعدد بیشتر درخانه زده نمی شد بخدا به علی قسم به علت همین موضوع اهل خانه گریه می کردن ومی گفتن نکنه امام حسین برکتش رابرما قطع کرده است حتی جایی هم برای نذری نمی رفتیم چونکه قبلاً شبها توی کوچه های محل زندگیمون دیگهای نذری وشعله گاز به راه بود خیابان شلوغ همه مردم بیدار ولی پارسال خلوت
علی
0
0
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
بابا طبقاتی مگه مردن
با این پول های وحشتناکی که به روس ها می دهیم خوب از درون داغون می شویم همه چیز کشور ما شده مسکن سازی
تقی.
0
0
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
اگر نذری ندهی چه اتفاقی می‌افتد مشکلات مردم بیشتر می‌شود
امین
0
0
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
به قول استاد رائفی پور ما تو کشور گرانی نداریم، مشکل اصلی اینه که ارزش پول ما پایینه. باید مسئولین راهکارهایی برای افزایش ارزش ریال داشته باشند چون وقتی پول ما مثل بقیه پولای دنیا با ارزش باشه اونوقت میبینیم که چیزی گرون نیست. پس باید ارزش پول بره بالا. ما هم باید مثل روسیه، دلار رو حذف کنیم. باید اونقدر ارزش ریال بالا بره که مساوی با دلار و یورو و درهم و دینار بشه. نه اینکه هر دلار بشه مساوی با ۵۰۰۰۰تومن
ایرانی
0
0
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
الابرکت الله، وضعیت اقتصادی مردم ایران از سال ۹۷ به بعد بحرانی شد وهرسال بدتر پارسال و دولت شیخ حسن روحانی نقش زیادی در این چالش به وجود آمده داشت، خوبه اون زمان که قیمت دلار از ۴ تومان تا نزدیک ۲۰ تومان گران شد یعنی ۵ برابر نگران معیشت مردم نبودید، حالا چیشده یاد ما افتادید.
امیر
0
0
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
درسته که مشکلات اقتصادی زیاد هست و همه به نوعی گرفتار
ولی شکر خدا هنوز عزاداری ها پابرجاست و نذری هم همین طور
خدا رو هزاران مرتبه شکر که اگر سفره مردم کوچک شده ولی هنوز ارادت مردم نسبت به اهل بیت کم رنگ نشده‌.
علی
0
0
پنجشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۲
اگردراین خانه کس است یک حرف بس است!
علی
0
0
جمعه ۰۶ مرداد ۱۴۰۲
زمان بچگی ما که زمان جنگ بود درهرمحله سه چهار نفر نذری میدادند الان بیش ازسی سال ازجنگ میگذره دریک خیابان سه چهار نفر نذری میدن اشکال ازکجاست آیا اعتقادات کم شده یا نذری دهندگان خودشون محتاج نذری شدن
ناشناس
0
0
شنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۲
سلام مردم کمی از عقل بهره ببرید. از گرانی ونداری و عدم درست اداره نمودن مملکت بجایی رسیده که مرد در سطل زباله کمر خم میکند وزن تن فروشی. واکثر ملت داره شعر میگویند. کمی چشم باز کنید
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

عکس/ نخستین تصویر از مراسم ازدواج شیدا خلیق و کیوان ساکت‌اف

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ افشاگری رائفی‌پور درباره حرف بد کروبی به احمدی‌نژاد

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

چهره جذاب بانو سوسانو در سن ۴۳ سالگی + عکس

شنبه‌ها تعطیل شد؛ با تحریم‌ها و FATF و نرخ پایین بهره‌وری و ... چه می‌کنید؟!/ کارفرمایی که کمترین دغدغه‌اش کاهش ۴ ساعت از کار کارگر است

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ باغ‌نشینی بهاره رهنما در اصفهان

فیلم/ افشای فساد در فوتبال ایران روی آنتن زنده

راز فروش ساعت‌های ارزشمند میشائیل شوماخر

۲۰ نکته درباره حواشی سریال هفت سر اژد‌ها

پاسخ صریح حسن روحانی به یک ادعای شورای نگهبان

فیلم/ بغض رامین رضاییان ترکید

افعی تهران و تلخی کودکی ما در دهه ۶۰ ؛ همه اصناف می‌خواهند مقدس باشند و جامعه هم اصلاح شود

عکس/یانگوم در کنار پدر و مادر واقعی‌اش

اتفاق عجیب پس از به‌روزرسانی آیفون

خشک ترین استان کشور رکورددار رشد بارش شد+ جدول

عکس/ استوری مرجانه گلچین برای علیرضا طلیسچی

ابلاغیه تازه ستاد مبارزه با قاچاق برای حل مشکل طلافروشان

عکس/ قابی کمتر دیده شده از عروسی پدر و مادر لیلا حاتمی

فهرستی از آپارتمان‌های ارزان پایتخت + جدول

فیلم/ جراحی دقیق ربات سونی روی دانه ذرت

اینفوگرافی/ میوه‌ها در یک سال اخیر چقدر گران‌تر شدند؟

عکس/ ابراز علاقه سیما خضرآبادی به همسرش در فضای مجازی

اعلام نحوه خرید لاستیک دولتی

شرایط جدید اخراج کارگران اعلام شد

اطلاعیه زندان اصفهان درباره توماج صالحی

فیلم/ تراول‌پاشی شمخانی با پیراهن صورتی در تخت جمشید

استقلالی سابق به دنبال حضور در پارالمپیک+ عکس

بانک خسیس، بانک دست‌ودلباز؛ جدیدترین آمار پرداخت وام

خسارت سیل در مناطق مختلف مشهد

بازیگر پیش از انقلاب و مادر لیلا حاتمی درگذشت

هزینه سرسام آور تخت ICU در کشور

استوری تلخ جواد نکونام برای مردم مشهد+ عکس

پیش‌بینی قیمت خودرو در هفته آخر اردیبهشت ۱۴۰۳

عکس/ استایل متفاوت مازیار لرستانی با عینک دودی

عکس/ شایعه فوت بازیگر زن مشهور قبل از انقلاب

رشد ۸۶ درصدی خروج سرمایه از بورس

اقدام جدید پلیس درباره ثبت جرائم رانندگی

علت مرگ بروسلی چه بود؟

۳ تفنگدار نیمه‌ژاپنی در راه بازار خودرو ایران

فیلم/ پخش مستند فردوسی از تلویزیون ترکیه

قیمت املاک کلنگی مناطق جنوبی تهران در اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

مولوی عبدالحمید از ایران خارج شد

اعلام شرایط معافیت از مالیات بر اجاره

تردد روان در جاده های شمالی کشور

کارت اهدای عضو به‌مثابه یک وصیت‌نامه

سهامداران بورس ۲ برابر بیشتر شد

بررسی تحولات داخلی ارمنستان بر امنیت ایران

ریزش قیمت طلا رقم خورد

فیلم/ ستایش فردوسی پاکزاد توسط یکی از عالمان دینی جمهوری باکو

سقوط ادامه دار نرخ دلار در بازار

برای اجاره خانه در گیلان چقدر پول لازم است؟ + جدول

هر بشکه برنت چند شد؟

دیپلماسی آمریکا، کلید پایداری در منطقه؛ چه شد اسرائیل و ایران از آستانه جنگ، پا پس کشیدند؟

آیا افزایش حق مسکن کارگران منتفی است؟

سیل حواله های خودروی مادران در بازار + عکس