تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲

تلاش برای تصویب لایحه حجاب؛ تاکتیک تندروها در برابر بی‌دستاوردی های مجلس یازدهم

در این شرایط به نظر می‌رسد که تاکتیک مجلس برای بردن لایحه حجاب ذیل اصل ۸۵ بیشتر ناظر به سرعت بخشیدن به روند بررسی و تصویب این طرح باشد تا دور نگاه داشتنش از چشم افکار عمومی. چه اینکه تا همینجا هم نه فقط همه چیز درباره لزوم تشدید برخوردها در حوزه پوشش عمومی، بی‌پرده و صریح بوده بلکه شاهد دفاعی تمام قد و بدون لفافه از این روند هستیم.

تلاش برای تصویب  لایحه حجاب؛ تاکتیک تندروها در برابر بی‌دستاوردی های مجلس یازدهم

اقتصاد۲۴-مجلس یازدهم برای بررسی یک پیشنهاد قانونی دیگر خارج از صحن علنی دورخیز کرده. این بار بحث لایحه حجاب در میان است. بیش از یک سال پیش همین اتفاق برای طرح صیانت هم افتاده بود.

اصل ۸۵ قانون اساسی این اجاره را به مجلس می‌دهد که اختیارات قانونگذاری خود را با رای اکثریت نمایندگان به کمیسیون‌ها واگذار کند. چنین فرایندی چند ویژگی دارد؛ اول از همه اینکه بررسی و تغییرات طرح یا لایحه اولیه به دور از چشم افکار عمومی و در جلساتی غیرعلنی انجام خواهد شد. چیزی که می‌تواند با ایجاد فضای بی‌اطلاعی در مورد جزئیات مصوبه، فشار افکار عمومی را بر روی تصویب کنندگان کم کند.

نکته دوم این است که قوانین تصویب شده در این فرایند، قوانینی دائمی نخواهند بود. به عبارتی این قوانین بعد از تصویب به صورت آزمایشی اجرا خواهند شد و دائمی شدن آن‌ها نیازمند تصویب نهایی در صحن علنی مجلس است.

مساله سوم، اما سرعت بررسی و تصویب طرح‌ها و لوایح در این فرایند است. در چنین فرآیندی طرح و لوایح خیلی زودتر از نوبت صحن علنی به نتیجه نهایی می‌رسند؛ بنابراین وقتی طرح یا لایحه‌ای وارد قالب بررسی در چارچوب اصل ۸۵ قانون اساسی می‌شود، سوال این است که مجلس به دنبال تحقق کدامیک از اهداف سه‌گانه فوق است که چنین تصمیمی گرفته است؟

مجلس شجاعت بررسی لایحه حجاب را ندارد | اجرای لایحه حجاب ممکن نیست | مجازات یا منبع درآمد؟

چه در ماجرای طرح صیانت و چه اکنون در موضوع لایحه حجاب، ویژگی اول یعنی بررسی غیرعلنی طرح یا لایحه می‌تواند به کمک نمایندگان بیاید. خصوصا از این جهت که موارد یاد شده به شکل بسیار جدی مورد نقد و اعتراض بخش قابل توجهی از جامعه بوده و هستند. اما در مورد لایحه حجاب شاید موضوع دیگری حتی اهمیت بیشتری هم داشته باشد و آن سرعت بررسی و تصویب این لایحه است.

مجلس به دنبال سرعت عمل در لایحه حجاب

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس روز گذشته و ساعاتی پس از آنکه فراکسیون اکثریت مجلس رای استمزاجی خود به بررسی لایحه حجاب در چارچوب اصل ۸۵ قانون اساسی را اعلام کرده بود، گفت: امروز به نتیجه رساندن این لایحه وظیفه شرعی و ملی ماست و باید به این وظیفه عمل کنیم و تردید نکنیم که مورد توجه خدا قرار خواهد گرفت.

این سخنان قالیباف در کنار بسیاری از ظهارنظر‌های مشابه نشانی واضح است بر اینکه اصراری جدی برای به نتیجه رساندن این لایحه وجود دارد.


بیشتر بخوانید:مقاومت جریان رادیکال اصولگرایی در برابر لایحه حجاب


پیشتر در ماجرای طرح صیانت علی رغم اصراری که وجود داشت، این طرح حتی در قالب اصل ۸۵ قانون اساسی هم به نتیجه نرسید. با این حال به نظر می‌رسد که لایحه حجاب از یک نظر با طرح صیانت تفاوت دارد. بخش‌های زیادی از طرح صیانت علی رغم عدم تبدیل آن به قانون در نهایت از طرق دیگری در عمل به اجرا در آمد. از جمله در این خصوص اختیارات شورای عالی فضای مجازی و دست باز آن‌ها برای تصمیم‌گیری و همراهی و همدلی دولت با این تصمیمات باعث شد تا اهداف این طرح، بدون آنکه تبدیل به قانون نهایی شود یکی کی به اجرا در بیاید.

در مورد حجاب، اما مساله قدری فرق دارد. هر چند در همین موضوع نیز هم اکنون برخورد‌های جدی و بدون مانع در حال انجام هستند، اما عدم پشتوانه قانونی این برخورد‌ها و همینطور نبود برخی ضوابط اجرایی و قضایی برای پیگیری جریمه‌ها و مجازات‌ها برای موافقان این برخوردها، قدری مانع آفرین شده.

در عین حال تاکید‌های مستمری که از سوی مراجع مختلف رسمی برای پیگیری برخورد‌ها در این خصوص می‌شود، بسیار جدی‌تر از مساله صیانت است.

در این شرایط به نظر می‌رسد که تاکتیک مجلس برای بردن لایحه حجاب ذیل اصل ۸۵ بیشتر ناظر به سرعت بخشیدن به روند بررسی و تصویب این طرح باشد تا دور نگاه داشتنش از چشم افکار عمومی. چه اینکه تا همینجا هم نه فقط همه چیز درباره لزوم تشدید برخورد‌ها در حوزه پوشش عمومی، بی‌پرده و صریح بوده بلکه شاهد دفاعی تمام قد و بدون لفافه از این روند هستیم.

وقت هست، اما کم است

مجلس اگر بخواهد این لایحه را به شکل عادی در صحن علنی بررسی و تصویب کند عملا با مشکل زمان مواجه خواهد بود.

در ماه‌های پیش رو مجلس باید لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی و تصویب کند که عملا بین ۲ تا ۳ ماه وقت نمایندگان را می‌گیرد. آن هم در شرایطی که به موازات آن بحث لایحه هفتم توسعه هم هست. این لایحه هم درست به اندازه لایحه بودجه، وقت و زمان و تمرکز مجلس را می‌طلبد.

همه این‌ها در شرایطی رخ می‌دهد که اسفندماه سال جاری انتخابات مجلس دوازدهم هم پیش روست. به طور مرسوم در ماه‌های قبل از این انتخابات بخش زیادی از تمرکز نمایندگان بر روی فعالیت‌ها و رقابت‌های انتخاباتی آنهاست و در یک ماه منتهی به برگزاری انتخابات نیز عموما مجلس فعالیت چندانی ندارد یا اینکه تقریبا تعطیل است.

بعد از تعطیلات سال نو نیز مجلس یازدهم تنها حدود یک ماه و نیم تا هشتم خردادماه و روز آغاز به کار دور بعدی مجلس، زمان برای فعالیت دارد. زمانی که اگر با چند دوازدهم شدن بودجه یا بی‌پایان ماندن لایحه برنامه هفتم، به این لوایح اختصاص پیدا نکند باید به طرح‌ها و لوایحی ختصاص یابد که مدت هاست در صف بررسی بودند.

به همه این موارد باید این نکته را نیز افزود که لایحه حجاب دارای ۷۰ ماده و چند ده تبصره است که کار بررسی آن را به شدت زمان بر می‌کند. چنین لایحه‌ای اگر بخواهد مراحل عادی بررسی اولیه در کمیسیون و بررسی نهایی در صحن مجلس را طی کند عملا نیازمند حدود یک سال زمان است. در حالیکه مجلس یازدهم در مجموع تنها ۱۰ ماه زمان تا پایان عمر خود در اختیار دارد.

با این توصیف به نظر می‌رسد که بردن لایحه حجاب به چارچوب اصل ۸۵ قانون اساسی اتفاقا یک تاکتیک برای قطعی کردن تصویب نهایی آن است. یعنی همان اتفاقی که برای طرح صیانت رخ نداد.

لایحه حجاب و مجلس بدون کارنامه

از منظر سیاسی نیز برای مجلس یازدهم و خصوصا نمایندگان منسوب به طیف تندروی آن بی‌نتیجه ماندن همزمان طرح صیانت و لایحه حجاب یک شکست تمام عیار محسوب می‌شود.

درست است که مجلس یازدهم با شعار‌های اقتصادی روی کار آمد، اما پایگاه اجتماعی این طیف و حامیان سیاسی آن‌ها مدت‌هاست که مساله فضای مجازی و حجاب را به عنوان دو خطر و موضوع اصلی کشور مطرح می‌کنند. آن‌ها ماه‌هاست که از مجلس برای تعیین و تکلیف این دو موضوع مطالبات جدی دارند.

این در شرایطی است که مجلس عملکرد قابل بیانی هم در حوزه اقتصادی نداشته و نتوانسته هیچکدام از شعار‌های خود را عملیاتی کند. در چنین شرایطی نمایندگان در دفاع از کارنامه خود چه چیزی را باید عرضه کنند؟

این طیف از نمایندگان که در مجلس یازدهم تعداد آن‌ها چشمگیر است اگر نتوانند قانون مصوبی در این دو حوزه داشته باشند، در انتخابات پیش رو برای دادن پاسخ خیلی از سوالات حامیان خود ناتوان خواهند بود. در چنین شرایطی وقتی طرح صیانت حداقل در فرایند قانونگذاری به جایی نرسیده، طبیعی است که مجلس یازدهم تمکام تلاش خود را برای نهایی کردن لایحه حجاب به کار ببندد. آن هم لایحه‌ای که حمایت دو قوه دیگر کشور را هم دارد.

همین مساله یعنی مهر تائید دولت و قوه قضائیه پای این لایحه هم می‌تواند عامل مضاعفی باشد برای تسریع در تصویب آن. همه این‌ها یعنی آنکه احتمالا در چند ماه آینده کشور چیزی به نام قانون حجاب با سختگیری‌های بسیار جدی خواهد داشت و مهم نیست این قانون دائمی باشد یا آزمایشی.

منبع: فرازدیلی
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

تکثیر اسکناس داغ بر نوار مرزی فقر/ در ۲.۵ سال فعالیت دولت رئیسی، پایه پولی بیش از دو برابر رشد کرد/ چاپ پول بدون پشتوانه با اقتصاد کشور چه خواهد کرد؟

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

آیا احمدی نژاد رئیس جمهور بعدی ایران است؟

عکس/ احمدی‌نژاد رسما با این حرکت وارد رقابت انتخابات شد

ورود پر قدرت آمریکا به صنعت غذای ایران/ رواج پدیده «لقمه خوری» در خیابان‌های تهران/ وعده‌های غذایی نصف شدند

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

حضور اولین کاندید زن انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور

فیلم/ ورود اولین روحانی به ستاد انتخابات وزارت کشور برای انتخابات ریاست جمهوری

نیاز مالی نداشتم و فقط برای انتقام از زن سابقم اموالش را دزدیدم

فیلم/ زاکانی هم قرار است راه رئیسی را ادامه دهد!

فیلم/جواب سلام خبرنگاران به حبیب الله دهمرده

گزارشگر بازی پرسپولیس و مس مشخص شد

این خودرو از برج های الهیه گران تر است! + عکس

آیا احمدی‌نژاد برای ریاست جمهوری ثبت‌نام می‌کند؟

افزایش مصرف برق با آغاز گرما در اولین روز هفته

فیلم/سوال جنجالی از زاکانی؛ آیا تا انتهای انتخابات هستید؟

فیلم/ حضور حبیب‌الله دهمرده نماینده ادوار سیستان و بلوچستان در ستاد انتخابات

محسن هاشمی: برای اعلام کاندیداتوری منتظر نظر جبهه اصلاحات هستم

فیلم/ علیرضا زاکانی هم وارد گود انتخابات شد

نرخ ۳۷ هزار تومانی دلار موزون است و صرفا مبنای محاسباتی دارد

فیلم/ دستگیری سارق خودرو توسط مردم تبریز

زاکانی برای ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور رفت

چهره حبیب لیسانسه‌ها در ۴۰ سالگی +عکس

سعید جلیلی کیست؟/ کاندیدای تندرو در آرزوی ریاست جمهوری

حذف آزمون مرحله اول کارآموزی وکالت با موافقت قوه قضائیه

قیمت جدید تخم مرغ امروز ۱۲ خرداد ۱۴۰۳+جدول

جشن تولد خاص و لاکچری خانم بازیگر در دبی + عکس

فیلم پربازدید از خانه‌ای روی آب در دبی

اولین بازیکن مازاد پرسپولیس مشخص شد

قیمت جدید دام زنده امروز ۱۲ خرداد ۱۴۰۳

ویلای هارون الرشید

خداحافظی رسمی بانک مرکزی با دلار ۴۲۰۰تومانی + عکس

علی لاریجانی کیست؟ / کاندیدایی به امید تایید صلاحیت

اینفوگرافی/ آدرس و اطلاعات نمایندگان منتخب بیمه ملت برای ارائه اسناد درمانی بیمه‌شدگان صندوق بازنشستگی کشوری

درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری چه می‌دانیم؟

افشای پرونده تازه برای قالیباف؛ این بار مؤسسه «نوآوران آموزشی مهر هشتم کیش»

حمایت حزب کارگزاران از این دو کاندیدا

اینفوگرافی/تاثیر فشار‌های تعرفه‌ای آمریکا بر چین

شوک انس جهانی به بازار داخلی طلا

حراج شمش طلا لغو شد

اعلام زمان قطعی اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

گزارش بورس امروز شنبه ۱۲ خرداد ماه ۱۴۰۳

فیلم/اعتراض حقانیان به سه بار قطعی برق: امیدوارم عمدی نباشه

فیلم/ وحید حقانیان: با تصمیم شخصی نامزد انتخابات شدم

فیلم/سخنرانی پزشکیان بعد از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری

قیمت سیمان در بازار+ جدول

قیمت جدید میلگرد امروز ۱۲ خرداد ۱۴۰۳+ جدول

فیلم/برق ستاد انتخابات کشور قطع شد!

فیلم/ بادکنک ابرازی برای باز کردن درب خودرو

عکس عاشقانه نرگس محمدی و همسرش در یک مراسم

علت افزایش قیمت تن ماهی چیست؟

ممنوعیت فروش بلیت‌های چارتری در ایام اربعین

عکس زیرخاکی از یکتا ناصر در دوران نوجوانی

آنچه باید در مورد ریال عربستان سعودی بدانیم/ ریال سعودی ها چند برابر ریال ایران است؟

عبدالناصر همتی کیست؟/ از رئیس کلی بانک مرکزی تا دو بار حضور انتخاباتی

عکس/زاکانی بسم‌الله را گفت