تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

ارائه آمار کذب نزد رئیسی باز هم خبرساز شد/ بررسی صورت مالی شرکت ایران ترانسفو؛ از کاهش سود تا افزایش تعدیل نیرو!

مدیر شرکت ایران ترانسفو در حالی در حضور رئیس جمهور مدعی اوضاع بسامان این شرکت شد که آخرین صورت مالی شرکت نشان می‌دهد، افزایش هزینه‌های فروش در این شرکت بیشتر از درصد درآمد است به طوری که هزینه‌های فروش، ادارای و عمومی شرکت با افزایش ۷۲ درصدی نسبت به مدت سه ماهه سال قبل به ۶۷ میلیارد تومان رسیده است این در حالی است که این هزینه در سه ماهه سال قبل به میزان ۳۹ میلیارد تومان بوده است.

ایران ترانسفوریا

اقتصاد۲۴- روز پنجشنبه ۲۶ مرداد ماه بود که سید ابراهیم رئیسی در «دومین جلسه رفع مشکلات خاص تولیدکنندگان»، حاضر شد و گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی و مدیران شرکت‌های تولیدی و صنعتی نیز باید مجاهدانه و پیگیرانه مسائل، وظایف و ماموریت‌های خود در امر رونق تولید در کشور دنبال کنند.

به گزارش اقتصاد ۲۴، در این جلسه، مدیران شرکت‌های «هلدینگ پیشران الکتریک شریف (توسن خودرو)»، «کارخانجات صنایع کاغذی زاگرس»، «پروژه مسکن سبحان قرچک»، «شرکت سرجین بافت بهبهانی» و «شرکت ایران ترانسفو» در حضور وزرای صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و نیرو، معاون اجرائی رئیس جمهور، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان استاندارد و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی حضور داشتند و به بیان مسائل و مشکلات شرکت‌های تولیدی و صنعتی خود پرداختند.

هر چند بخش زیادی از جلسه با همان تعارفات مرسوم و وعده‌های همیشگی همراه بود، اما بخش‌هایی داشت که تا حدودی تعجب ناظران را برانگیخت و بخشی از آن مربوط به سخنان مدیر شرکت «ایران ترانسفو» بود.

مدیر شرکت ایران ترانسفو ضمن گلایه از انباشت مطالبات این شرکت از شرکت توانیر، در زمینه مساعدت برای امکان ترخیص کالا‌های غیر گمرکی خریداری شده و تجدیدنظر درخصوص تهاتر بدهی ارزی شرکت توانیر با این شرکت درخواست‌هایی را داشت.

اما مساله این بود که رئیس شرکت ایران ترانسفو آمار‌هایی درباره وضعیت این کارخانه ارائه می‌داد که نشان از صادرات عالی و تراز مالی درخشان این کارخانه داشت، اظهاراتی که شاید با تجمعات کارگران این مجموعه و همچنین مطالبه مالی بالای این کارخانه تولیدی از توانیر چندان همخوانی نداشت. کما اینکه رئیس شرکت در میان سخنانش به حضور دفعه قبل سید ابراهیم رئیسی در این کارخانه و حل مشکلات کارخانه از آن زمان تاکنون اشاره می‌کند.

در جستجوها، اما مشخص شد که منظور از بازدید قبلی ابراهیم رئیسی مربوط به زمانی است که وی ریاست قوه قضاییه را بر عهده داشته است.

شهریور ماه سال ۹۸ در جریان سفر رییس قوه قضاییه به استان زنجان گروهی از کارگران کارخانه ایران ترانسفو که به علت واگذاری نادرست کارخانه شان به بخش خصوصی، با مشکلات مالی و معوقات طولانی‌مدت روبرو شده بودند، با رییس قوه قضاییه دیدار و مشکلات خود را مطرح کردند.

ایران ترانسفو

پس از صحبت‌های کارگران، سید ابراهیم رییسی با تاکید بر پیگیری حل مشکلات این کارخانه به رییس کل دادگستری و استاندار زنجان دستوری ویژه برای حل مشکلات کارگران صادر کرد؛ همچنین یکی از مصوبات سفر رئیس قوه قضاییه وقت به استان زنجان که در جلسه شورای ادرای مطرح شد، حل مشکلات و گره شرکت ترانسفو زنجان بود.

در آن زمان نیز این شرکت در پی واگذاری ۲۳.۷ درصد سهام با مخاطره جدی توقف فعالیت‌های بانکی و تولیدی مواجه شده و در مسیر ورشکستگی و تعدیل نیروی انسانی قرار داشت که با دستور رییس قوه قضاییه دادگستری استان زنجان به این موضوع ورود کرد و البته در همان زمان نیز سوال این بود که اساسا ریاست قوه قضاییه آن زمان که حالا ریاست دولت را برعهده دارد چرا باید در اموری همچون تولید داخلی دخالت کند، سوالی است که هیچگاه به آن پاسخی داده نشد.

از فاصله شهریور سال ۱۳۹۸ تا امروز حدود ۴ سال گذشته و حالا این شرکت مدعی است که کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشته و ما در این گزارش قصد داریم ابعاد مختلف وضعیت مالی و اقتصادی این مجموعه بزرگ را واکاوی کنیم.

در شرکت ایران ترانسفو چه می‌گذرد؟

به گزارش اقتصاد ۲۴، شرکت ایران ترانسفو توسط شرکت برق منطقه‌ای تهران، شرکت زیمنس آلمان و بانک توسعه صنعت و معدن ایران در سال ۱۳۴۵ تشکیل شد. در سال ۱۳۴۷ اولین کارخانه ایران ترانسفو در شهر ری در زمینی به مساحت ۵۸ هزار متر مربع با هدف تولید ترانسفورماتور‌های توزیع به بهره‌برداری رسید، اما بررسی صورت مالی این شرکت نشان می‌دهد، مدیران این شرکت نتوانستند از جایگاه رفیع این شرکت حراست کرده و این شرکت با وضعیت خوبی مواجه نیست.

آخرین صورت مالی این شرکت نشان می‌دهد، این شرکت با افزایش ۶۲ درصدی درآمد‌های عملیاتی روبرو است، درآمد‌های عملیاتی این شرکت به عدد ۶۷۶ میلیارد تومان رسیده است، اما هزینه‌های عملیاتی این درآمد‌ها با درصد بیشتری افزایش یافته و سود ناخالص این شرکت را کاهش داده است.

ماجرای حاشیه سود ناخالص شرکت ایران ترانسفو

حاشیه سودناخالص این شرکت ۲۳ درصد است، حال اینکه حاشیه سود ناخالص این شرکت در سال گذشته ۲۷ درصد بوده و ۴ درصد کاهش یافته است، این کاهش در تورم ۴۵ درصدی کشور اتفاق افتاده یعنی نسبت به تورم این شرکت وضعیت خوبی را نتوانسته اجرایی کند.

اما با سایر درآمد‌های شرکت، حاشیه سود خالص این شرکت تنها ۲۱ درصد است و یک درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش یافته و نشان می‌دهد مدیران این شرکت نتوانسته اند بر موج تورم ۴۵ درصد نشسته و بازدهی کسب کنند.

یکی دیگر از نکات منفی مدیریتی این شرکت، افزایش هزینه‌های فروش بیشتر از درصد درآمد است، هزینه‌های فروش، ادارای و عمومی این شرکت با افزایش ۷۲ درصدی نسبت به مدت سه ماهه سال قبل به ۶۷ میلیارد تومان رسیده است این در حالی است که این هزینه در سه ماهه سال قبل به میزان ۳۹ میلیارد تومان بوده است.


بیشتر بخوانید: ایران در تله موج گرما و ناترازی برق / وعده تولید برق از انرژی هسته‌ای چه شد؟/ با انبوهی از انرژی‌های فسیلی، طبیعی و تجدیدپذیر چرا همچنان قطعی برق داریم؟


هزینه‌های مالی این شرکت نیز نسبت به درصد درآمد‌های عملیاتی با درصد افزایش بیشتری همراه شده است، این هزینه‌ها با افزایش ۶۳ درصدی به ۱۱۹ میلیارد تومان رسیده است.

در برآورد شرکت از وضعیت از خرداد ماه ۱۴۰۲ تا انتهای سال جاری، آورده شده است: «در صورت تثبیت شرایط فعلی افزایش هزینه‌های عمومی ۱۰ درصدی پیش بینی می‌شود و در خصوص مواد اولیه به دلیل وابسته به نرخ ارز و سایر شاخص‌های اقتصادی متاثر از نوسانات آن‌ها خواهد بود.»

برخی از کارشناسان پیش بینی کرده اند تا انتهای سال نرخ ارز به ۶۰ هزار تومان برسد و اگر این اتفاق بیفتد احتمالا شاهد کاهش مجدد حاشیه سود این شرکت خواهیم بود، حال اینکه این شرکت خود ۱۰ درصد افزایش هزینه‌ها را پیش بینی کرده است.

به گزارش اقتصاد ۲۴، برآورد شرکت ایران ترانسفو از تغییرات نرخ خرید مواد اولیه نیز نشان می‌دهد این شرکت نگران افزایش نرخ ارز است؛ «عمده عامل تغییرات نرخ خرید مواد اولیه متاثر از نوسانات نرخ ارز است لذا در صورت تثبیت نرخ ارز تغییرات بسیار کم اهمیت و در صورت افزایش نرخ ارز نرخ خرید مواد اولیه به تبع آن افزایش خواهد یافت.»

افزایش بیکاری در ایران ترانسفو

این شرکت در سه ماهه اول سال جاری نسبت به سال قبل با تعداد کمتر نیروی انسانی فعالیت می‌کند و نشان از تعدیل نیرو در این شرکت دارد، تعداد پرسنل تولیدی این شرکت در سال قبل ۱۰۵۴ نفر بوده که به ۱۰۰۳ نفر کاهش یافته است. تعداد پرسنل غیرتولیدی شرکت نیز ۶۱۸ نفر بوده که در سه ماه سال جاری ۶۰۸ نفر بوده است. شرکت برآورد افزایش تعداد پرسنل را برای ۹ ماهه پایان سال جاری داده است که باید دید می‌تواند به این عدد برسد یا خیر؟، اما چیزی که مسلم است این بوده که این شرکت نسبت به سال قبل، تعدیل نیرو داشته است.


بیشتر بخوانید: قطعی برق پاشنه آشیل صنایع ایران؛ چرا شاخص تولید و فروش تولیدی‌ها کاهشی شد؟


همچنین در حالی شرکت ایران ترانسفو افزایش ۱۰ درصدی تغییرات هزینه‌های عمومی، اداری، تشکیلاتی و خالص سایر درآمد‌ها (هزینه ها)‌ی عملیاتی را پیش بینی  کرده که برآورد‌ها نشان می‌دهد اقدامات این شرکت با کاهش سود همراه با تعدیل نیرو همراه بوده و باید دید سال جاری را با چه وضعیتی به اتمام می‌رساند؟

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
معلم بازنشسته
0
0
سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
متاسفانه دروغ و آمار ساختگی و نادرست کار همیشگی دولت و مجلس شده است. چون درکاخ و تجملات زندگی می کنند و خبر ازوضع مردم و جامعه ندارتد یا برایشان اهمیتی ندارد.
ساسان
0
0
چهارشنبه ۰۱ شهريور ۱۴۰۲
اگر سری به بورس بزنید متوجه میشید که وضعیت شرکت در چه حال است سهام شرکت از ۶۵۰۰ تومان سال ۹۹ رسیده به ۲۲۰ تومن!! خجالت بکشید صنعت مملکت با دروغ و آمار دروغ پیش نمیره صنعت را با این مدیران نا لایق و بی سواد و فرصت طلب به نابودی کشاندید و کارگر را بیکار
جمیل اسماعیلی
0
0
پنجشنبه ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
متاسفانه آنچنان خالصانه و با صداقت وبا تعهد انسانی و‌تخصص کار میکنن که آدم‌حیران میماند اگر اینها خادمند پس کو آبادانی فعالیتهای اینها هرچی و هر جا به چشم میاد آبادانیهای کشور خراب میشه و نابود و رئیسی و دار و دسته دانشگاه امام صادق گپی وعده های دروغ را از هر جنبنده ی تو دنیا ربوده و همچنان یکه تازند
سرهنگ حمید نوری
0
0
پنجشنبه ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
اینها همیشه با ... رسیدند بر منصب قدرت ومثل ۳۰۰شاسی بلندی که نمایندگان محترم مجلس گرفتند ومیخواستند اون نماینده افشاگر رو اعدام کنند چی شد حالا چرا ۳۰۰نماینده را اعدام نمی‌کنید
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
کلا حف مفت زدن را آموزش می‌بینند.
روح الله
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
دولت خود دروغ گویی قهار است آدم دروغگو از دروغگویی بدش نمیاد
ناشناس
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
اصلا روحانیون همراه ریاست جمهور از واقعیتهای کشور بدور هستن ومثل همیشه همه چیز را بطنز میگیرند ومثل اقای ریاست جمهور فقط درفکر نهار خوردن میشوند که ان نیز دیگر برای ملت قابل دسترس نیست ولی برای اقایان که همیشه در بالای سفره دردسترس بوده وهست
کوروش
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
آبو بریز اونجا که میسوزه
ناشناس
0
0
شنبه ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
تعدیل نیرو نداشته بازنشسته شدن نیروها حقوق ها نسبت به کار انجام شده اصلا تناسب نداره بدهی های شرکت رو از مپنا بگیرن دوباره رشد میکنه تحریم ها هم کلی ضربه زده به شرکت
جاسم
0
0
شنبه ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
این مسئولین همش دروغ میگن هیچ تقیری درمعیشت مردم نیست فقدگرانی وفقرهمه مردم دارن گدامیشن یعنی تاکجا
دست خدا
0
0
دوشنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۲
چه معلوم که گزارش شما واقعی باشد نه سیاسی مطالب شما همه اش سیاسی وغیره واقعی است
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

عکس/کارت جشن عروسی بنی‌صدر در سال ۵۳

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ استایل جذاب مه لقا باقری سوژه کاربران شد

فیلم/سکانس عاشقانه سریال پایتخت که سانسور شده بود!

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

مبلغ عیدی روز معلم ۱۴۰۳ مشخص شد

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/استایل مجلسی المیرا شریفی‌مقدم در یک کنسرت

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/وزیر کشور: مردم از طرح نور استقبال کردند

فیگور تماشایی هادی چوپان بعد از قهرمانی+ عکس

فیلم/گزارش عجیب صدا و سیما: در قرآن آمده مردم نباید طلا و دلار در خانه نگه‌دارند باید انفاق کنند!

ترکیب احتمالی تراکتور مقابل استقلال

قیمت مسکن در ۱۳ سال ۴۰ برابر شد

ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل سپاهان

فیلم/رهبر انقلاب: تشکر از معلم برای توجه دادن افکار عمومی به اهمیت معلم است

مشروبات الکلی تقلبی کجا و چطور پر می‌شوند؟

۶۰ درصد ساکنان جوادیه تهران، افغان هستند

معرفی سامانه درخواست اینترنتی کارت سوخت در روز‌های آینده

قیمت مسکن در سنگلج و سیروس و منطقه ۱۲ تهران + جدول

بازداشت رپر معروف ایرانی در لندن؛ ۰۲۱ kid کیست؟ + عکس

کرایه اسنپ و تپسی گران می‌شود؟

تازه‌ترین هزینه خرید خانه در اصفهان

عربستان نفت خود را گران می‌کند

بسته ویژه اینترنت رایگان برای معلمان

نشاء برنج در گیلان

تاثیرات حضور گشت ارشاد در خیابان‌ها؛ کسادی بازار زنانه فروشی‌ها و کارت کشیدن ۳ میلیونی برای عقب رفتن روسری!

فیلم/ برای زهره حمیدی بازیگر پیشکسوت دعا کنید

جدیدترین قیمت اجاره خانه در پرند + جدول

خبر مهم برای کارگران قراردادی

وزیر صنعت تکلیف واردات خودرو‌های دست دوم را روشن کرد

لیست کشور‌های بدهکار به چین+ عکس

ماجرای جنجالی قرارداد زاکانی با چینی‌ها در شورای شهر

جواب رد پارسا پیروزفر به خواستگاری هانده!

معضلات و مشکلات دستمزد‌های دستوری کارگران

تبعات قرارداد‌های موقت کارگران چیست؟

عیدی رئیسی به معلمان چقدر بود؟

فیلم/ سگ‌های ولگرد، بلای جان ده‌ها هزار ایرانی

استاندار تهران: اتباع غیرمجاز بازگردانده می‌شوند

۱۰ کاندیدای مشترک در سه لیست انتخاباتی تهران / کدام نامزد‌ها خط خوردند؟ + جدول

دست بالای طالبان در حق آبه ایران؛ ورود مناقشه آبی ایران و افغانستان در فاز جدید

زمان دقیق عرضه خودرو‌های برقی اعلام شد

مسعود اسکویی درگذشت

فیلم/جنجال جدید سحر قریشی؛ اهل لخت شدن نبودم

موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس؛ عُمان ۶ برابر ایران به پرستاران حقوق می‌دهد!

علائم و نشانه‌های مالاریا + اینفوگرافی

لاکچری بازی قالیباف در هتل بزرگ تهران؛ پشت پرده مهمانی مجلل برای منتخبان مجلس دوازدهم

دیدار جمعی از معلمان با رهبر انقلاب

پیام تبریک مدیرعامل بیمه معلم به مناسبت روز معلم

نشانه‌ای مثبت برای بازار رمز ارز‌ها

شرایط دریافت دسته چک تغییر کرد

مانور عجیب روی کاهش رشد نقدینگی

عکس/ مراسم ازدواج خواهرزاده محمود احمدی‌نژاد در استانبول

عکس/ خودرویی که با پول ال نود در امارات می تونی بخری!

انس جهانی طلا همچنان در مسیر نزول قیمت

فیلم/ ابراهیم رئیسی باب شوخی را با محافظانش باز کرد!

چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟

زمان دقیق واریز سود سهام عدالت اعلام شد

قیمت جهانی نفت کاهش یافت