تاریخ انتشار: ۰۲:۰۰ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۶۰ نظر
اقتصاد ۲۴ تهدیدات افزایش بدون کنترل مهاجرت اتباع افغانستانی را بررسی می‌کند؛

یارانه پنهان اتباع خارجی در ایران روی مرز ۲۵۰ هزار میلیارد تومان/ افزایش زادو ولد اتباع افغان و مالیاتی که پرداخت نمی‌کنند!

در شرایطی که کارگر ایرانی مالیات و انواع هزینه‌ها و عوارض برای وی محاسبه می‌شود در مقابل کارگر افغانستانی و اتباع دیگر کشور‌ها حتی در صورت ثبت و با کارت آمایش نیز از پرداخت مالیات معاف شده‌اند و از سوی دیگر بخش بزرگ‌تر این مهاجران غیرقانونی در عین حال که با دریافت ارقام پایین‌تر شرایط را برای کارگر ایرانی سخت کرده‌اند هیچ نوع مالیات و عوارضی در کشور پرداخت نمی‌کنند.

افغانستانی ها در ایران

اقتصاد۲۴- «شاید مجبور شویم دندانپزشک افغانستانی و پاکستانی بیاوریم!»؛ این سطر که اخیرا با تیتر هشدار عضو شورای عالی نظام پزشکی در رسانه‌ها دست به دست می‌شود شبیه به رویه مسأله‌دار سایر مدعیان انقلابی‌گری برای رفع بحران است. شبیه به ایده واردات انسان به دلیل کاهش نیروی کار و پیری جمعیت کشور، ایده‌ای که در راستای آن، خبرگزاری تسنیم در مطلبی با عنوان «ایران ناچار به پذیرش مهاجران خارجی برای رفع مشکل جمعیتی خود است» برنامه به اصطلاح راهبردی ارائه کرده و می‌نویسد: «نزدیکی عقاید و فرهنگ کشور‌های همسایه مخصوصاً افغانستان، فرصت کم‌نظیری را در اختیار ایران گذاشته است تا ناترازی جمعیت خود را با کمترین هزینه‌ اجتماعی و امنیتی حل کند.»

مشابه این تئوری‌ها را اما اخیرا نیز بسیار دیده و شنیده‌ایم. به طور مثال آن‌ها که در مساله پیری جمعیت ایران، راه چاره را به اندازه واردات افغان‌ها یا جلوگیری از غربالگری یا باج‌هایی چون پژو ۲۰۶ و پرشیا سطحی کرده‌اند! گویی، چون جمعیت یکی از پارامتر‌های قدرت هر حکومت محسوب می‌شود، مسئولان برای بقای خود هم که شده، چنگ به هر ریسمان پاره‌ای می‌برند، بدون آنکه به عواقب آن لحظه‌ای فکر کنند.

این هشدار را جدی بگیرید، بافت جمعیتی در حال تغییر است

البته باید متذکر شد که ما نیز حتما به پیوند‌های فرهنگی و اشتراکات بسیار میان ایران و همسایه شرقی کشور قائلیم و مقصود از این گزارش، اطلاق هیچ برتری نژادی یا خونی، میان ایران و افغانستان نیست. با تمام این‌ها نمی‌توان از هشدار نسبت به دورنمای جمعیتی ایران در آینده‌ای نه‌چندان دور و چالش‌های مرتبط با اتباع غافل ماند.

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، تغییر بافت جمعیتی شاید از مهم‌ترین تبعات این موضوع باشد. چندی پیش، مدیرمسئول ماهنامه «میدان آزادی» در گفتگو با انصاف نیوز مدعی شد که روستا‌هایی در ری، قلعه نو و کهریزک از ایرانی‌ها خالی شده است.

طبق ادعای او، مناطقی چون کویرآباد کهریزک که سه تا چهار هزار نفر جمعیت دارد همه‌شان اتباع هستند. یا روستای اشرف‌آباد یا روستای مجیدآباد هم همینطور. در روستا‌هایی در جنوب تهران در نماز جمعه و جماعات صرفا افغانستانی‌ها حضور دارند و ایرانی در آن نمی‌بینید.

او مدعی شد که حضور افغان‌ها علاوه بر مشکل امنیتی، سبب ایجاد مشکل امنیت غذایی هم شده است. شهروندان کهریزک یا باقرشهر مجبورند از شهرری نان بخرند به جهت اینکه نانی برای آن‌ها در روستایشان نمی‌ماند.

اینجا باید اضافه کرد که براساس برخی آمار‌های غیررسمی، جمعیت مهاجرین افغان به ۸ تا ۱۰ میلیون نفر رسیده که فاصله معنادار آن با آمار‌های رسمی که این تعداد را ۵ میلیون نفر ذکر می‌کنند نیز جالب توجه است. در تیر ماه سال جاری، روزنامه جمهوری اسلامی با تیتر «جنوب تهران در اشغال افغان‌ها» به موضوع افزایش زاد و ولد و جمعیت مهاجران افغانستانی در حاشیه تهران پرداخت و مصاحبه انصاف‌نیوز را بازنشر کرد که از سوی برخی خبرگزاری‌ها چون فارس، به تفرقه‌افکنی محکوم شد.


بیشتر بخوانید: کمین تغییر بزرگ بافت جمعیتی برای ایران؛ رشد ۲۴۰ درصدی زاد و ولد اتباع


سرکلیشه‌هایی چون «قاضی و دادستان و زندان داشتن افغان‌ها در جنوب تهران». «وجود ۳۰۰ بنگاه املاک در کهریزک به خاطر کلونی افغان‌ها و افزایش قیمت مسکن در جنوب تهران»، «وجود مافیای بزرگ پلاستیک کشور در یکی از روستا‌های کهریزک» و «پرداخت سالانه پنجاه تا شصت میلیارد تومان از سوی افغان‌ها به استانداری تهران» نکات جالب‌توجه گزارش انصاف‌نیوز بود که البته رسانه‌های مساله‌دار و مخالف این گزارش، پاسخی برای آن‌ها نداشتند.

مجوز پنهان به یک بی‌قانونی!

همان‌طور که در ابتدای گزارش اشاره شد، فهم این نکته دشوار نیست که اکنون مهاجران برای برخی بخش‌ها از نظام حکومتی کشور مزیت‌های اقتصادی و سیاسی قابل توجهی به همراه دارند که ممکن است در خصوص منافع حزبی، سیاسی و ایدئولوژیک بهره‌برداری شود.

به‌خصوص در مواقعی که تمایل اقشار ایرانی به مشارکت کمتر است. روندی که مصداق معنادار آن را در شهری، چون قم می‌بینیم که افغان‌ها در آن، اجازه خرید و فروش ملک و ثبت سند به نام خود دارند. این مساله در کنار افزایش حضور مهاجران با ویزای قانونی و اقامت غیرقانونی تبدیل به معضل مهمی برای کشور شده است. به این صورت که بخشی از مهاجران که با ویزا‌های متفاوت مانند گردشگری، زیارت، تجارت و درمان به ایران آمده‌اند، پس از اتمام مدت ویزای خود به آسانی در کشور می‌مانند و به کار می‌پردازند. برخی دیگر در حاشیه‌ شهر‌ها مستقر می‌شوند و با فعالیت‌های پراکنده مانند تکدی‌گری، به راحتی امرار معاش می‌کنند.

موازی با این مساله، قاچاق آسان مهاجر و ورود غیرقانونی اتباع به یک صنعت پولساز برای برخی بدل شده است. سهولت ورود غیرمجاز به ایران در کنار حاشیه امن ایجاد شده از سوی مسئولان هم کار شبکه‌های قاچاق را تسهیل و خاطر آن‌ها را جمع کرده است و هم مهاجران فراغ بال دارند که به محض ورود به ایران فرصت اسکان آسان و ورود به بازار کار را دارند.

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، کارشناس مسئول حوزه اجتماعی در مرکز پژوهش‌های مجلس، ۸۰ درصد کودکان کار و خیابان را از اتباع می‌داند که افغانستانی‌ها و پاکستانی‌ها بیشترین فراوانی را دارند و مدیر دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از آماری ۸۳ درصدی صحبت می‌کند که فراوانی افغانستانی‌ها بیشتر از دیگران است که بیش از ۶۰ درصد آن‌ها نیز به‌صورت غیرمجاز به ایران آمده‌اند.


بیشتر بخوانید: دیوار مرزی چگونه ساخته شد؟/ روایتی تکان دهنده از دزدیدن دختران و اموال مردم توسط افغان‌ها


این آمار ۸۰ درصدی مورد تایید دبیر سابق مرجع ملی حقوق کودک هم هست که جام‌جم آنلاین اخیرا در گزارشی به آن اشاره و  مدعی شده که «در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ درصد تشکیل‌دهنده کل جمعیت کشور از لحاظ موالید غیرایرانی حدود ۱.۵ درصد رشد داشته که این نرخ رشد به جز در استان‌های کرمانشاه، اردبیل، خراسان شمالی و کردستان که رشد منفی داشته در سایر نقاط رشدی مثبت و از ۲ تا ۲۴۰ درصد بوده است.» این درحالی است که طبق این داده‌ها، در این بازه زمانی زایمان در منزل هم عدد قابل توجهی بوده که در آمار رسمی بررسی نمی‌شود.

در کنار این داده‌ها، بررسی سازمان جهانی مهاجرت نیز جالب توجه است که می‌گوید، از هر ۱۰ مهاجر افغانستانی که وارد ایران می‌شوند عمدتا ۹ نفر مرد هستند، مساله‌ای که با خروج سرمایه از طریق یک نیروی کار مهاجر از کشور یا اسکان و ورود به بازار کار این مهاجر و اقدام به منتقل کردن خانواده خود از افغانستان به ایران، همپوشانی دارد. نرخ بالای موالید که در بالا به آن اشاره کردیم نیز پیام واضحی دارد؛ صرف اقتصادی فرزندآوری، فرزندانی که به زودی آن‌ها هم وارد بازار کار خواهند شد.

یارانه پنهان، به نام ایران به کام مهاجران!

نکته جالب توجه دیگر یارانه پنهان است. هر ساله، حدود ۹۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار از منابع نفتی و انرژی، به همراه مواد غذایی در کشور ایران تخصیص می‌یابد.

این مبلغ به تمامی افراد جمعیت ۸۵ میلیون نفری ایران و همچنین ۵ تا ۸ میلیون نفر از مهاجرین، تعلق می‌گیرد.
در واقع هر بار با خرید هر کالایی که دارای یارانه حتی اگر به صورت محدود باشد، اتباع حاضر در کشور نیز از این یارانه سود می برند.

بنابر گزارش اقتصاد۲۴ ، به این ترتیب، به ازای هر یک میلیون نفر از جمعیت داخلی و اتباع خارجی در ایران، حدود یک میلیارد دلار یارانه‌ در سال تعلق می‌گیرد.

به طور کلی، در هر سال حداقل پنج میلیارد دلار از یارانه‌ها به اتباع خارجی پرداخت می‌شود و ارزش ریالی این یارانه‌ها با توجه به نرخ ارز، بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است.

از طرفی طبق اظهارات رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، پنج درصد آموزش و پرورش و ۲۲ هزار کلاس‌ها در ایران در اختیار دانش آموزان اتباع است.  همچنین سالانه ۳۳۵ میلیون دلار معادل حدودا ۱۰ همت (هزار میلیارد تومان) برای دانش آموزان اتباع در مدارس دولتی هزینه می‌شود.

در واقع سرانه هر دانش آموز اتباع ۵۲۷ دلار معادل ۱۵ میلیون تومان است. لازم به ذکر است که مقام معظم رهبری طی فرمانی که در اردیبهشت سال ۹۴ صادر کردند، به فرزندان کلیه اتباع خارجی، حتی کسانی که فاقد مدارک هویتی هستند و به طور غیرقانونی در ایران زندگی می‌کنند، اجازه حضور در مدارس کشور را دادند. به این ترتیب اکنون بیش از ۵۵۶ هزار دانش آموز افغانستانی در مدارس ایران تحصیل می‌کنند.

افغانستانی ها در ایران

مالیات مهاجران چگونه است؟

اما یک مساله همواره درباره این خیل بزرگ مهاجران در کشور وجود دارد، مالیات اتباع افغانستانی از آنان که غیرقانونی هستند تا آنان که کارت آمایش دارند چگونه محاسبه می شود؟

به گزارش اقتصاد۲۴، پاسخ به این سوال یک جمله است، آن‌ها مالیات نمی‌دهند. دولت ایران توسط جیب مردم، مالیات‌ها و منابع کشور، اقدام به ارائه یارانه‌های مختلف از جمله آرد، برق و آب به روستا‌ها می‌کند. این سیاست موجب ایجاد منابع مالی برای افراد و خانواده‌های کم بضاعت می‌شود، اما از سوی دیگر، منجر به برخورداری نقد‌هایی نیز شده است.

مساله مهم در این راستا این است که در برخی موارد، افراد اتباع افغانستانی به دلیل هزینه‌های زندگی در شهرها، زنان و کودکان خود را در روستا‌ها نگه‌داری می‌کنند و خود به‌عنوان کارگران شهری مشغول به فعالیت می‌شوند و درحالی که سهمی در مالیات‌ها و هزینه‌های کشور و زیرساخت‌ها داشته باشند از منابع عمومی بهره می‌برند. پیشتر نیز شهباز حسن‌پور، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه، در انتقاد از عملکرد سازمان امور مالیاتی به این موضوع اشاره کرد و گفت: «بیش از سه میلیون اتباع بیگانه با درآمد بالا در کشور هستند که یک ریال هم مالیات پرداخت نکرده و از تمامی سوبسید‌ها استفاده می‌کنند».

این مساله نشان‌دهنده این واقعیت است که برخی از اتباع غیرایرانی با درآمد‌های قابل توجه در ایران حضور دارند، اما به‌طور نادرست از تعهدات مالیاتی خود در ایران معاف می‌شوند، درحالی که از امکانات و یارانه‌های مختلف بهره‌برداری می‌کنند.

این به آن معناست که در شرایطی که کارگر ایرانی مالیات و انواع هزینه‌ها و عوارض برای وی محاسبه می‌شود در مقابل کارگر افغانستانی و اتباع دیگر کشورها حتی در صورت ثبت و با کارت آمایش نیز از این پرداخت مالیات معاف شده است و از سوی دیگر بخش بزرگتر این مهاجران غیرقانونی در عین حال که با دریافت ارقام پایین‌تر شرایط را برای کارگر ایرانی سخت کرده‌اند هیچ نوع مالیات و عوارضی در کشور پرداخت نمی‌کنند و این در حالی است که طی سال‌های اخیر دولت اصرار بسیار برای دریافت مالیات داشته است اما در همین حال جمع بزرگی از مهاجران و اتباع کشورهای دیگر بدون پرداخت کوچکترین مالیات یا عوارضی در کشور زندگی می‌کنند.

تأثیرات افزایش جمعیت مهاجران افغان در ایران

افزایش تعداد مهاجران افغان به ایران به دلیل متغیر‌های مختلف از جمله آشفتگی‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی در افغانستان، تبعات غیرقابل انکاری در کشور خواهد گذاشت.

تغییرات در تراز تولد و نرخ جمعیتی: یکی از جوانب قابل توجه در حضور مهاجران افغان در ایران، تغییرات در نرخ تولد آن‌ها است. افزایش نرخ تولد مهاجران افغان نسبت به جمعیت ایران، باعث افزایش نسبت جمعیت جوان در این گروه شده و در نتیجه تأثیرات اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی ایجاد کرده است.

همچنین تغییر بافت‌جمعیتی برخی مناطق استان‌های شرقی و غلبه افغانستانی‌ها بر مردم بومی آن منطقه و بسیاری از مناطق دیگر از جمله مشهد، کرمان، هرمزگان و جنوب تهران جدی است. این جمعیت بین ۸ تا ۱۰ میلیون تبعه افغان با سرعت دو برابر نسبت به ایرانیان فرزندآوری می‌کنند. درحالی که متوسط تعداد فرزند در اکثر خانواده‌های ایرانی دو فرزند است این مورد در بیشتر خانواده‌های افغان دست کم چهار فرزند است. مساله‌ای که گزارش مرکز آمار ایران با این مضمون که ۴۶ درصد جمعیت اتباع افغانستانی ساکن ایران احتمالا زیر ۲۰ سال هستند را توجیه می‌کند.

تبعات اقتصادی: ورود تعداد زیادی از مهاجران افغان به ایران، تأثیرات قابل توجهی بر اقتصاد کشور داشت. رشد جمعیت مهاجر بدون اشتغال‌زایی مناسب، باعث افزایش رقابت در بازار کار می‌شود و به‌ویژه در شغل‌های پایین دستی، مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند. نتایج محاسبات نشان می‌دهد که کارگران افغانستانی در استان‌های نسبتاً پر رونق ایران مثل تهران، اصفهان، خراسان و ... مشغول به کار شده‌اند که تقاضا برای نیروی کار ساده در آن‌ها بالا بوده است. همچنین، بار اضافی بر منابع مالی و اقتصادی کشور افزایش یافته و توازن در اقتصاد را به چالش کشیده شده است.

از طرفی برخی از اتباع خارجی به خصوص افغانستانی‌ها در مناطق کم‌تر برخوردار به لحاظ قیمتی واحد‌های مسکونی را اجاره می‌کنند و اتفاقا ودیعه‌های بالایی هم در اختیار موجران قرار می‌دهند.

سال گذشته، یکی از املاکی‌های فعال در تهران در گفتگو با خبرگزاری بازار با تایید اینکه تعداد افغانستانی‌هایی که به دنبال ملک برای اجاره می‌گردند زیاد شده است گفت که برای موجران شاید تفاوتی به لحاظ دریافت اجاره خانه وجود نداشته باشد و همین مساله باعث شده تا برخی از موجران به محض اینکه مستاجری با تبعه خارجی به خصوص افغانستانی برای ملک آن‌ها معرفی می‌شود با دریافت پول پیش ولو به نام فردی ایرانی آن ملک را در اختیار آن تبعه خارجی قرار می‌دهد. این تنها مشتی از خروار است!

درعین حال به نظر می رسد در بخش‌های زیادی از کشور از جمله جنوب شهر تهران، اصفهان و خراسان رضوی، حضور این مهاجران و اتباع تاثیر محسوس بر افزایش قیمت مسکن داشته است. در واقع افزایش عجیب جمعیت این مهاجران که معلوم نیست چطور از مرزها عبور می کنند و وارد کشور می شوند شرایطی را پدید آورده که در رقابت برای اجاره و تامین مسکن با شهروندان ایرانی قرار گرفته اند و به راحتی عرصه را از آنان می گیرند و حتی ترکیب جمعیتی در مناطق مختلف کشور را به هم ریخته اند.

تغییر در بافت اجتماعی: حضور مهاجران افغان در مناطق مختلف ایران باعث تغییر در بافت اجتماعی این مناطق شده است. این تغییرات می‌تواند از تضاد‌های اجتماعی تا تأثیرات فرهنگی و مذهبی را در پی داشته باشد.

چالش‌های امنیتی: یکی از نکات اساسی مورد توجه در حضور مهاجران افغان، مسائل امنیتی است. سیل مهاجرین غیرقانونی به دلیل هویت نامعلوم خود انگیزه هر نوع بزهکاری و جرم و جنایت را پیدا خواهند کرد و به دلیل تمایلات افراط‌گرایانه برخی از مهاجرین که از مناطق تکفیری افغانستان به ایران سرازیر شده‌اند، بحرانی جدی در انتظار ایران خواهد بود.

مسائل زیرساختی و خدمات عمومی: حضور جمعیت افغان در مناطق مختلف باعث افزایش فشار بر خدمات عمومی و زیرساخت‌های موجود می‌شود. این امر می‌تواند منجر به کاهش کیفیت این خدمات برای جامعه میزبان شود.

واردات انسان، سقوط از چاله به چاه!

به سرکلیشه ابتدای گزارش بازگردیم. مساله پیری جمعیت ایران، کمبود نیروی کار و فرمول‌های مساله‌دار مدعیان انقلابی‌گری مانند واردات انسان از افغانستان و پاکستان! راه‌کاری فاقد درنظر گرفتن عناصر ملی، هویتی و حتی مذهبی که دورنمای آینده ایران را ترسناک ترسیم خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: معضل جدید مهاجران افغان در کشور؛ ورود قانونی، اقامت غیرقانونی!


با این سیستم نادرست مدیریتی که حکمرانان در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اجرا می‌کنند، با همین دست فرمان که در نابودی و بی‌توجهی به محیط‌زیست پیش می‌روند، با همین سیاست که کمر به فروپاشی تاریخ و تمدن چندهزارساله این مرز و بوم بسته‌اند و با این ناامنی اجتماعی، اقتصادی و فقر فرهنگی که مجسمه آن را خود، برای این مردم تراشیده‌اند، میل به فرزندآوری را در آن‌ها علنا به سقوط رسانده و امکان وجود جامعه‌ای جوان و پویا در آینده را تبخیر کرده اند. حال ایران سی سال آینده را در ذهن خود تصویر کنید. چه می‌بینید؟ این تراژدی فردای ایران است.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۹
ناشناس
0
2
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
ما که پنجاه سال با این قوم زندگی کرده‌ایم می‌دانیم چه معضلاتی ببار آورده‌اند و نفرت بی حد و اندازه افغانی از ایرانی را فهمیده‌ایم حالا مسئولان خودشان را به خواب بزنند تا بعد.
ﻣﺠﺘﺒﻲ
0
1
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
ﻫﺮ ﭼﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻛﺸﻮﺭﻣﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﺴﻌﻮﻻﻥ ﻛﺸﻮﺭ ﻣﻴﮕﻮﻳﻨﺪ ﺩﻳﮕﻪ ﻣﻬﻤﺎﻥ ﻧﻮاﺯﻱ ﺗﺎ ﻛﻲ ﻣﻬﺎﺟﺮاﻥ ﺭا ﺑﻪ ﻛﺸﻮﺭ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﺮﮔﺮﺩاﻧﻴﺪ اﺻﻼ اﻧﮕﺎﺭ ﻧﻪ اﻧﮕﺎﺭ ﺟﻤﻌﻴﺖ اﻓﻐﺎﻧﻬﺎ ﺳﺎﻋﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﻋﺖ ﺩاﺭﻩ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻴﺎﺑﺪ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺷﻬﺮ ﺷﻴﺮاﺯ ﺷﺪﻩ ﻳﻪ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮﻱ اﺻﻼ ﻣﺴﻌﻮﻻﻥ ﺑﻪ ﻓﻜﺮ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ ﻣﺮﺩﻡ اﻳﺮاﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﺎﻭاﻥ ﻣﻴﻠﻴﻮﻧﻬﺎ ﻣﻬﺎﺟﺮ اﻓﻐﺎﻧﻲ ﺭا ﺑﺪﻫﺪ
اﻳﺮاﻥ
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
اﻛﺜﺮ ﻣﺮﺩﻡ اﻳﺮاﻥ ﻣﻴﺨﻮاﻫﻨﺪ ﻣﺴﻌﻮﻻﻥ ﻛﺸﻮﺭ ﻣﻴﻠﻴﻮﻧﻬﺎ ﻣﻬﺎﺟﺮ اﻓﻐﺎﻧﻲ ﺭا ﺑﻪ ﻛﺸﻮﺭ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﺮﮔﺮﺩاﻧﻨﺪ ﻭﻟﻲ ﺑﺮﻋﻜﺲ ﻣﺴﻌﻮﻻﻥ ﺑﺎ اﻳﻦ ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﺑﻪ ﺣﻖ ﻣﺮﺩﻡ ﻛﺸﻮﺭ ﺗﻮﺟﻪ ﻧﻤﻴﻜﻨﻨﺪ ﺑﺎ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻣﻬﺎﺟﺮاﻥ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﺑﺮ ﺗﻌﺪاﺩ ﻣﻬﺎﺟﺮاﻥ اﻓﺰﻭﺩﻩ ﻣﻴﺸﻮﺩ ﻣﻴﻠﻴﻮﻧﻬﺎ ﻣﻬﺎﺟﺮ ﺭاﺣﺖ ﺩاﺭﻥ اﺯ ﻳﺎﺭاﻧﻪ ﻣﺮﺩﻡ اﻳﺮاﻥ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ ﻫﻴﭻ ﻣﺴﻌﻮﻟﻲ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻓﻜﺮ ﻧﻴﺴﺖ
علی
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
باعرض سلام نمیدونیم والله این افغان ها چی کار دارن توایران مسولین نظام هم خودشون روبه خواب زدن تواین وضعیت بغرنج اقتصادی وتحریم های سنگین بر علیه کشور واقعا برای خیلی ازمردم سوال پیش میاد چرا حکومت این افغان ها رو بیرون نمیکنه یکی جواب بده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
محمد میرسعیدی
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
وای بر ما فردا فرداها...
Marii
0
1
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
لعنت به مسئولین
جاوید
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
یک مهاجر گ زیر نظر سازمان ملل هس کلی پرداختی ب اون کشور ک پناهندگی داده واریز میشه. در ضمن هر سال هزینه تمدید و خدمات شهرداری و بقیه هزینه ها از اتباع گرفته میشه. خدا لعنت کنه کسی رو ک این مطالب رو بدون آگاهی یا یا آگاهی نوشته. سخت ترین شغل ها رو دارن . اگه مجبورم نبودن هیچوقت برای معیشت وارد اینجا نمیشدن
ماهان
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
باید مدیریت شه!
ناشناس
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
این همه حرفاتون درست مساله رو فقط با یک دید نگاه کردی بعد من فقط یه جاشو خیلی چرت دیدم کارگر ایرانی مالیات میده کجا مالیات چی فقط کارگرایی که برا شرکتی و دولتی هستن اونم در عوضش بیمه تامین اجتمایی میشن بازنشستگی دارن بیمه دارن کارگر افغانی کدومشو داره ببین چرت گفتی
ناشناس
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
من تعجبم چرا ایران افغانیا رو بیرون نمیکند اگه براش سودی ندارند معلومه چیقد سود داره مگه نه بخدا راضیم مارو بیرون کند تا منت هر معتاد نکشیم
ناشناس
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
من تعجبم چرا ایران افغانیا رو بیرون نمیکند اگه براش سودی ندارند معلومه چیقد سود داره مگه نه بخدا راضیم مارو بیرون کند تا منت هر معتاد نکشیم
حسن
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
چون مسئولین درون مردم زندگی نمیکنن این چیزا رو درک نمیکنن
علیمحمد
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
از اوضاع افغانستانی های محترم آگاهم

از اونایی که اقامت ایران گرفتن اونقدر پول گرفته میشود که حد و حصر ندارد در ازای هیچ خدماتی!!!
تنها و تنها سکونت
همون سر تیتر و متن پایین کافی بود که بفهمم تا به حال حتی با یک افغانستانی هم صحبت نشده و از دردهایش حسی ندارد
خیر سرتون مسلمونین...
بجای این حرفا فکری به حال حل معضلات هر دو قشر کنید و کاری کنین تا بتونن در کنار زندگی مسالمت آمیز
برای جامعه و دولت سودآور و مفید باشند
ناشناس
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
واقعاً اگر دولت فکری به حال اینها نکنه کم‌کم داره به فاجعه تبدیل میشه به منطقه بازار تهران نگاه کنید دیگه ایرانی نیست چهارراه مولوی که دقیقاً شده کابل در حضور نیروی انتظامی به راحتی افغانی ها خرید و فروش انواع مواد مخدر لوازم سرقتی انجام میدن
ناشناس
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
مالیات می گیرن عزیز تو خبر نداری
علی
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
سلام، پیش ازین فکر می کردیم سهل انگاری و بی مدیریتی است. اما با گزارش جامع انصاف نیوز معلوم شد، دقیقا با برنامه و نگاه ایدئولوژیک و حفظ مصالح نظام در حال انجامه.
ناشناس
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
دولت داره با دودستی کشور رو خیلی راحت میده دست افغان و نسل ایرانی رو منقرض میکنه
ناشناس
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
از نظر امنیتی هیچ کشوری در دنیا اینقدر مهاجر قبول نمیکنه از بین ده میلیون مهاجر یک درصد اگر تروریست داعشی باشه چقد کنترلش سخته
داود
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
تا وقتی این مسئله مورد نظر قرار میگیره که مسئولان مملکت ایرانی باشن خشت اول کجه دنبال حاشیه ها نباشید ما خودمون مهمونیم
ناشناس
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
ایران دیگه ایران نیست شده متعلق به افغانی ها. خوش بحالشون ۲کشوردارن ماکه به هم رحم نمیکنیم. خومون می‌دانیم چه معضلات ی برامون به بارآوردن
ناصر
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
جالب هرات ونیمروز سیصد سال از ایران جدا شدند وجالب ترش ایین که هرجا منافع باشد افقانستان وایران از یک نژاد هستند.حال ان کسی که میگوید ما یارانه ارد میدهیم به افقان ها دلیل ارزان بودن گندم در ایران وجود همین افقانها در مزارع کاشت گندم است ومثل برده اون حقوق ناچیز ی که فقط خرج شکمشون وخانواده شان میشود .جالب است یعنی از برده ها هم شما مالیات میخواهید بگیرید این که از امریکا بد تر شد
ناشناس
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
منم یک افغانی هستم همه اینها درسته بیشتر از اون چیزی ک ثبت شده تو سیستم افغانی تو ایران هست شاید بیشتر از ۱۰ میلیون چون فقط اونایی ک قبلاً ایران بودن سر شماری شدن تو این دوسال بیشتر از چهار پنج میلیون نفر از افغانستان وارد ایران شده بیشترشون هم بدون خانواده وهمین طور اهل تسنن. شیعه ها هیچ اختیاری اونجا ندارن همینطور مال و اموال، بیشترشون با بد بختی سر میکنن این اواخر هم بخاطر طالبان و جنگ کشور رو ترک کردن ولی اونایی ک از سمت طالبان خطری تهدیدشون نمیکنه مال و ثروت زمین خونه دارن چرا اومدن و همینطور خطری برای دولت و ملت ایران هستن چطور میشه تشخیص داد
ناصر
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
واقعا نظر منو میزارید .مهاجرین مثل برده کار میکنید وحقوقی هم که میگیرند خرج شکم خودش وخانواده شون بیشتر نمیشود یعنی مجانی کار میکنند دلیل ارزانی میوه وگندم همین کارگران خارجی هست که فقط برای خرج شکمشون کار میکنند یعنی در حد برده بدون بیمه. بازنشستگی . امنیت کاری .بعد منت چی رو میزارید .بعد میگید ما مسلمان هستیم واینجا کشور امام زمان .بعد حکومتمون حکومت امام علی است جانم به فدایش. یعنی امام علی هم از سلمان فارسی مالیات واین رفتارها رو داشتند
ناصر
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
من ناصر متولد ایران شیعه اصالت سیستانی که در زمان قاجار به خاطر ظلم بی کفایتی شاهان قاجار ومساله خان ورعیتی .مجبور به مهاجرت به افقانستان شدند ودر سال ۱۳۶۲به خاطر جنگ شوروی وجنگ داخلی دوباره به ایران امده اند.وپدر به خاطر تک فرزندی مادرش اجازه رفتن به جنگ افقانستان را نداده و تشویق به رفتن به جنگ ایران وعراق را داده است برای این که سرافرازی ایران در دنیا مهمتر است وپدرم به جبهه ایران وعراق میرود سال ۱۳۶۸ من به دنیا امدم یادم می اید گرفتن مهاجرین وریختن لوازمشون رو داخل کامیون به طور فجیح ورعب اور در ده ۷۰.مانع شدن از تحصیل .نداشتن گواهینامه .خرید سیمکارت .خرید موتور وماشین قطع کردن سیم کارت وحساب بانکی الان .۳۴ سال سن دارم از همه اینها محروم هستم وهر روز هم منت .کارگر هم هستم کارگری فقط خرج شکم من وخانواده ام میشود
ناشناس
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
در آینده ای نزدیک ازفلسطین بدترمیشیم کدام کشوردرجهان وجوددارد که اینهمه مهاجر فقط اریک کشور داشته باشن کمی از ترکیه بیاموزید ایران داره به فنا می‌ره ازدست این قوم محمود افغانها
ناشناس
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
روزی بشه افغانیا مدعی ایران بشن،بعضی از مردم خیلی طرفداری میکنن از افغانیا،حالا روزی بشه پشیمونی همتون میبینم
ناشناس
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
اینم یک تحلیل خوب ، ورامین و شهریار همش شده افغانی برای خرید نام روزمره باید تا چند ساعت بریم توی صف .واقعا متاسفم برای تفکر.
محمد
1
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
ایران تا چند سال دیگه به دست افغانها میوفته
ناشناس
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
خاک بر سرتون با کشور داریتون که اینقدر بی کفایت هستید که برای حل یک مشکل متوسل به کارهای نخ نما میشید
م
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
این چرتو پرتا چیه میگی دوست عزیز یکم اطلاعات جم کن بعد بیا شعر بگو فقط از حرفات ی نتیجه گرفته که فوقالعاده آدمه اقدعی هستی همین
م
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
ما هر سال به اداره کار و شهرداری عوارض و حق اشتغال پرداخت میکنیم.
اشنا
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
بارهاگفته شده هیچ کشوری این تعدادمهاجرقاچاق وغیرقاچاق نداردمرزهای شرقی بدون کنترل است بخشی ازافرادورودی با... وارد می شوند دولت اماردرستی ازافغانهادرایران نداردمهجرین قدیمی وفرزندانشان مثل گذشته به کارگری نمی پردازندو‌واردفعلیت اقتصادی خصوصی شده اندودراپدشان ازدرحدجامعه متوسط ایرانی بلکه بالاتراست دولت ومجلس تاکی می خواهدفقط شعاربدهد وکوتاهی کندبایدبتدریج همگی اخراج باهماهنگی سازمان ملل وطالبان
رضایی
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
نمی دونیم این دیگه چه جنگی هست که بی صدا داره تو خورد مردم داده میشه این اطلاعات غلط و حق به جانب با چه اثباتی داره رسانه ای میشه حالا همین مونده که ایرانی و افغانها تو جون هم بندازین این‌مملکت قانون نداره که این مزخرفات داره دست به دست نشر پیدا میکنه ... پشت این آدم به کجا گرمه
ناشناس
0
0
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
همش حرف مفته سرخترین کارهابه دوش افغانهاست شمافقط لزکارگراش حرف میزنی از سرمایه داراش بی خبری که چقدر سرمایه وارد ایران کردند
ناشناس
0
0
شنبه ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
من کارگر افغانی میشناسم تو شرکت 20میلیون حقوق میگیره الان خودم برم پیش اونا کارکنم از 12میلیون بیشتر بهم نمیدن یعنی به سرعت دارن جای مارو میگیرن.حالا این بماند یه نماینده هم افغانی تو مجلس داریم .مسعولین یه خورده هم خواب باشند اونا هم جاشون رو با افغانیا عوض میکنن.
ناشناس
0
0
شنبه ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
خیلی خوب چرا وایستادن اخراجشون کنین اینهمه افغانی تو ایران ازآب برق گاز نان یارانیه استفاده میکنن بابا اینارواخراج کنین هرجا پامیزاری تادلت بخادافغانی هست اگه اینابرن اجاره خونه ومسکن و موادغذایی واجاره خونه تاحدودی حل میشود بخدا قسم ۵۰نفراتباع میشناسم روزی ۱۵۰قرص بربری میخورن صاحب کارشون کارت بانکی داده انگار نه انگار
ناشناس
0
0
شنبه ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
سلام پس این پول که از سازمان ملل دریافت میکنید چی.ایا اطلاع دارید یا نه.
ناشناس
0
0
شنبه ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
همه اینهایی که می گویند برای درگیر انداختن ما با کشور افغانستان است و میخواهند مرگ ژینا را کنار بگذارند و به این دلیل با کشور افغانستان خودشان و ما را درگیر میکنند.
Amirmohammad
0
0
شنبه ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
الآن دو سال است که دیگه در افغانستان جنگی وجود ندارد.علت اینکه بجای بازگشت به وطنشان .بیشتر از قبل به ایران هجوم می آورند .چیست ؟؟؟ با توجه به اینکه یک هزار افغانی چیزی نزدیک به پانصد هزار تومان ماست که ارزش پول افغانی را نشان میدهد.دولت ما فقط میتواند سفارتخانه در اختیار این تروریست‌های دمپائی پوش بگذارد؟؟؟ چرا این معضلات مهم را برطرف نمی‌کنند و در منطقه .مردم ایران و کار و معیشت و وجهه آنان را خوار و حقیر میکنند؟؟؟ در اکثر پروژه‌های مهم عمرانی کشور خصوصا خراسان رضوی .چرا باید کارفرما و پیمانکار افغانستانی داشته باشیم؟؟؟ این مافیای قاچاق افغان به ایران را تمام کنید و عزت و شرف از دست رفته عمدی ایرانیها را به آنها برگردانید.اگر نمیتوانید .تا خود مردم دست بکار شوند...
رضایی
0
0
شنبه ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
مسئولین خود را به خواب زده اند
ایران وطنم
0
0
شنبه ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
آقا تفرقه‌افکنی چیه؟ چرا باید این همه بیگانه بریزه تو کشور مردم باید یک صدا بیایم و بیرون کنیم این متجاوزان خاموش رو مثل مورچه دارن غارت میکنن حق فرزندان آینده ایران رو هر افغان ۵ بچه داره دوسال دیگه همین ده میلیون که بیشتر از این آمارهاست تعداد افغان. میرسه به ۵۰ میلیون ساکت نمونید
مبین
0
0
شنبه ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
هشت سال جنگیدیم با تمام دنیا که بیگانه وارد این آب و خاک نشه، ولی افسوس که بیست درصد از جمعیت ایران رو دشمنان قسم خورده ایرانی اشغال کرده اند،پس این همه موشک وسلاح سازی واسه چیه که می‌سازیم وانبار میکنیدوقتی که دشمن خاک ایران رو اشغال کرده این همه افغانی ایران رو بدون جنگ در تصرف خودشون درآوردن وتا اقتصاد مارو به نابودی نکشونن و فقر وبیچارگی مارو نبینن دست بردار نیستند ،
شوکا
0
0
شنبه ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
دولت ..نقشه داره.....ایرانی ها رو .....دارن بیرون میکنن......کشور ..رو تقدیم مهاجران افغانی کردن...مملکت .بی قانون و بی صاحب ...از این بیشتر نمیشه....از ترکیه یاد بگیرید داره مهاجر ها رو بیرون میکنه....
طاها
0
0
شنبه ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
حضور این همه اتباع در کشور .خبر از وطن فروشی مسئولان جمهوری اسلامی رامیدهد
علی
0
0
شنبه ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
مرحبا ب توکه واقعأ حقیقت داره اماکسی نیست جلو اتباع را بگیرن اینحاایران نیست افغانستانه خدای گیلاوندتهران رفتم ایرانی یکی ندیدم همون شب برگشتم تهران. دیگه اساس امنیت نمیکنم توی ایران
علی
0
0
شنبه ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
سلام من ایرانی خونه ندارم ولی می بینم پیمانکار افغانستانی دارای ده باب خانه هست و خرید و فروش می کند همینا باعث افزایش کرایه خانه شده اند مسوولین بی فکر کشور برای بقای خود مردم را بیچاره کردند نان گیر نمی آید باید از سوپری نان با قیمت بالا بخری اذیت بچه های کار افغانی در کوچه و خیابان با سر و صدا. زاد و ولد زیاد بخدا چند سال دیگه میشیم فلسطینی که کار از کار گذشته
ناشناس
0
0
شنبه ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
نویسنده این گزارش فکر می کند که افغانی ها مفت خورند.این گزارشگر بیچاره نادان،هرازچندگاهی داد و فریاد میزند که گوش فلک و ملک را کر کرده است.دست اندرکاران کشور به اندازه تو نیندیشیده اند که اینقدر خود را به آب و آتش میزنی،کشور هرسال از سازمان ملل به ازای هر مهاجر دلارمیگیرد.کشور رو به پیری میرودچرا از از دواج فرار می کنی خواهر یا دخترت را به شوهر نمی دهی؟ مگر قانون ازدواج یک سنت الهی نیست؟
اول عیب و نقص خود تون رو برطرف کن آنگاه جیغ بزن!
شریعتی
1
0
شنبه ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
جالب نمیدونم این امار رو از کجا اوردین عمق مسئله نژاد پرستی در این پاراگراف ب راحتی حس میش من افغانستانی متولد ایرانم ک تا حالا کشورمو ندیدم ۲۹سالم تو ی خانواده ۴نفره زندگی میکنم هر ۶ماه ۳میلیون پرداخت میکنم اگ این مالیات نیس پس چیه کارت امایش از طرف سازمان ملل بما تعلق گرفت و هزینه ای بیشتر از اونچ ک شما گفتین سازمان ملل ب ایران پرداخت میکن از طرفی هر خانواده چهار نفر ۳میلیون طی شیش ماه میپردازن ک تعداد بیشتر هم دارسم خانواده های ده نفره میگید بیمه مالیات ما دکتر بیمارستان همجا بدونه بیمه هزینه ازاد شما ی قرص با بیمه میخرید ۵هزار ما ۲۰ هزار اگ مالیات نیس چیه فقط فرقش اینک این پول ها تو کسب کار های مختلف پخش میش مستقیم ب شرکت بیمه یا دولت نمیره جز اون پول ک هر شیش ماه میدیم مستقیم جیب دولت میره مجوز کار دارم ک بابت اونم هرسال مبلغ ۷۰۰تا یتومن میدیم قبول دارم مهاجر غیر قانونی زیاد شد ک خودمم خوشحال نیستم از این مسئله همه بچهای ک اینجا متولد شدن خودشونو از این اب خاک میدونن تعصب دارن تیم ایرانی تو هر جایی بازی مسابقه داشت باشن ببرن اینهای ک ایران متولد شدن از خوشحالی تو پوست خودشون نمیگنجن از باخت ب انداز شما ناراحت میشن و در ادامه هرجای دنیا مهاجری ۴تا ۱۰سال بمونه جز همون کشور میش اما منی ک اینجا دنیا اومدم هیچی راجب افغانستان نمیدونم همچنان کارت اقامت موقت و اسم افغانی افغانی یدک میکشم ک خیلی جاها تحقیر میکنن بخاطر این اسم شما بگید من خودم حق انتخاب داشتم ک اینجا متولد بشم ک افغانی بقول شما باشم ک جمله درستش افغانستانی هست ن افغانی ک واحد پول مثل شما ک ریال واحد پولتون ما بگیم ریالی با خراج مهاجرین غیر قانونی موافقیم همه ما ولی در مورد ماهیی ک قانونی هستیم دار بی انصافی میش ترو خشک باهم نسوزینید در اخر تشکر میکنم از مردم مهمان نواز ایران و مسولین محترم بلخصوص مقام معظم رهبری ک پشتوانه تمام اتباع بودن چ در ایران در سوریه ماهم تعصب این خاک رو داشتیم بخاطر امنیت ایران ک خواهران برادران ما هم زبان های ما امنیت داشت باشن ب فرمان مقام معظم رهبری ب سوریه رفتیم جلو ظلم ایستادیم همانطور ک در جنگ ۸سال دفاع مقدس حضور داشتیم پس بی انصافیه بگید تهدید امنیتی هستیم بدو خوب همجای دنیا داره لطف همرو باهم نسوزونید سپاس یاعی
محمد
0
0
شنبه ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
یه چیزی نوشتی مالیات اوکارخانه داریاارتاجریاهرچی که مالیات میده اول باید اوجنس مالشوبفروشه که مالیات بده او کالای که اتباع میخرن مشمول مالیات میشه اوقبض آب برق وگازمشمول مالیاته اون کالای که به کشور افغانستان و کشورهای دیگه میره مشمول عوارض مالیات که به کارخونه دارمیرسه تابدن به شما مهاجرمالیات میدن چه کارخونه دارثروتمندش چه کارگری ساده
یاس
0
0
شنبه ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
مردمی که مدام دارین میگین دولت اینارو چرا بیرون نمیکنه دولت کی به فکر مردم خودش بوده که حالا باشه
ناشناس
0
0
شنبه ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
جواب همه اینها یک کلمه هست
مسئولانی که فقط وفقط به فکر تاج‌وتخت خودشان ورفاه وآسایش خودشان واطرافیان و دوستانشان باشند معلومه که کشورشان به اشغال بیگانگان در می‌آید پدران ما یکی از دلایلی که انقلاب کرده بودند بیرون بیگانگان آمریکایی واروپایی بودند بیگانگانی که عمدتا متخصص هم بودند نه اینکه کشور را کسانی اشغال کنند که باعث بدبختی وفلاکت افتادن ملت خودمون شوند سریعا بیرونشان کنین والسلام وگرنه بدبخت وبدبخت‌تر خواهیم شد
ناشناس
0
0
شنبه ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
مردم شیراز؛تهران؛اصفهان؛مشهد؛سلام؛همه ی کلامهایتان عالی وحق ومنطقی بود؛دولت ومجلس کاری برای مردم نخواهندکرد؛چون خوش رقصی کرده اندجلومجامع بین المللی؛پولش رامیگیرند؛ادعای پرچمدارطرفداری ازمستضعفان رادادمیزنند؛باطالبان خویشاوندی دارند!!امافقط یک طرفه؟!
ناشناس
0
0
يکشنبه ۰۵ شهريور ۱۴۰۲
چرا‌خرج‌ملت‌خودمون‌نمیکنن‌‌چه‌گناهی‌کردیم‌‌چرا‌نمیفرستید‌برن‌مملکت‌خودشون‌مشگل‌از‌کجاست
ایرانی
0
0
يکشنبه ۰۵ شهريور ۱۴۰۲
اول تشکر میکنم از اقتصاد ۲۴ دوم از مردم با غیرت ایران خواهشمندم با ایجاد یک تشکل یا پویش خودمان این معضل را باید حل کنیم دولت به هیچ وجه‌ به فکر مردم نیست آینده بچه هایمان در خطر است اینجوری پیش بره بعد از ۲۰ سال ما در اقلیت خواهیم بود افغانی ها را هم که می‌شناسید به خون ما تشنه اند اگر الان کاری نمی‌کنند چون نمی‌توانند دندانشان گیر کند تا استخوان فشار می‌دهند مردم ایران الان هم دیر است
ناشناس
0
0
يکشنبه ۰۵ شهريور ۱۴۰۲
چرا این هم نژاد پرستی میکنین
ناشناس
1
0
يکشنبه ۰۵ شهريور ۱۴۰۲
چرا این هم از افغانی ها بد میکین افغان ها هم خدا افریده
واحد
0
0
يکشنبه ۰۵ شهريور ۱۴۰۲
متاسفانه مسئولان هیچ تعصبی به وطن ندارن
فرزاد
0
0
يکشنبه ۰۵ شهريور ۱۴۰۲
چراباید۱۵میلیون نفرافغانی توایران باشه به جرات میتونم قسم بخوره تنهاکسی که ضرربه اقتصادمیزنه همین افغانهاهستندبعدبه ایرانی کارنمیدندجوان بایدبره مفدکارکنه ۸میلیون حقوقش هست بخداقسم افغانهارابیرون کنندحقوق میشه ۱۲۰میلیون تومن چرابایدافغانهاازمالیات معاف بشن
شروین
0
0
دوشنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۲
چه پولی سازمان ملل میده؟ افغانی‌ها چندین میلیونن سازمان ملل فقط دوزار ده شاهی بابت نهایت یکصدو پنجاه هزار نفر داده که آخرین بار مربوط به سال ۱۳۹۱ میشه،ضمن اینکه باید پناهنده در کمپ مرزی باشه نه لابلای جمعیت اون شهرو کشور بعدش اونایی داخل شهر میشن که قانونی شناسایی شده ورود کردن اونم یا برای تخصص مهارت یا گردشگری مگرنه که ما الان چی از افغانیا لازم داریم؟دکتر مهندس میاد اینجا؟؟؟ ....
ناشناس
0
0
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲
ایران را با این هجوم افغانی به ویرانی کشیدند
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

بهترین فیلترشکن برای اندروید

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین پهپادهای رزمی جهان

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

بهترین تفرجگاه‌های طالقان در فصل بهار

بهترین موتورسیکلت جهان

خاطره عجیب پرستو صالحی از برخوردش با تتلو در ترکیه

عکس/ عاشقانه‌ای دیگر از آناهیتا همتی و همسرش

بحران فروش نفت در ایران، ضرورت گذار از روش‌های غیرقانونی/ بابک زنجانی آزاد می‌شود، بابک‌های جدیدالورود را چه باید کرد؟

آکورا TLX مدل ۲۰۲۴؛ خودرویی زیبا و مدرن + مشخصات فنی، قیمت و تصاویر

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/شبکه خبر صدا و سیما هک شد؟

فیلم/پاسخی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مورد ثروت افسانه‌ایش داد

عکس/ حضور سیدمحمد خاتمی در یک مراسم

فیلم دیده‌نشده از لحظه پیدا شدن یسنا؛ خوشحالی شدید مردم محلی

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ + جدول

قیمت انواع خودرو‌های رنو + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

حضور چینی‌ها در بازار مسکن منتفی است؟

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

عکس/رقص رنگین‌کمان در آسمان تهران

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

هدف رسانه‌های دولتی از حمله به مرکز پژوهش‌های مجلس چیست؟

جبهه پایداری به دنبال طرح کلید زدن «صیانت جدید» در مجلس دوازدهم؟

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

بررسی ادعای وزیر صمت؛ آیا اروپا طالب خودروی ایران است؟!/ در شراکت با خودروسازان چین، نباید مصرف کننده صرف باشیم

یادگیری کدام نرم افزار‌ها به کسب و کار شما کمک می‌کند؟

این گروه سنی با اضافه وزن عمر طولانی‌تری دارند

این گروه قند فیبردار مصرف کنند

تقویت استخوان و دندان‌ها با این سبزی

با این خوراکی‌ها خواب‌آلودگی و بی‌حالی بهاری را دور کنید

بهترین تفرجگاه های گیلان در فصل بهار

رفاه مردم، اولویت مجلس یازدهم نبود/ اصولگرایان اساسا تفکر ضد توسعه ای دارند

گزارش ناامیدکننده نشریه آلمانی درباره سردار آزمون

پیام احساسی نکونام برای استقلالی‌ها + عکس

راه اندازی سامانه سوت‌زنی برای مشاوران املاک

فیلم/ روایت خبرگزاری فارس از اسناد BBC درباره نیکا شاکرمی

برنز تور جهانی امارات در دست دختر دونده ایران

وضعیت بارندگی در تهران طی روزهای آینده

علی دایی بر پیشانی این زن بوسه زد + عکس

عکس/ متفاوت‌ترین عکس از تمرین امروز استقلال

عدم وجود نهاد مستقل تصمیم‌گیر و مجری، حلقه مفقوده هوشمندسازی انرژی

فیلم/ گزارش لحظه‌به‌لحظه حمید معصومی‌نژاد از بازگشت به ایران

اعطای نشان خورشید تابان امپراطور ژاپن به معصومه ابتکار

آتیلا حجازی: تیم استقلال اکنون نیاز به آرامش و تمرکز دارد

فوت دردناک نخبه کنکوری

پاسخ تند همتی به انتقاد خبرگزاری دولت

این مناطق تهران خانه‌های ارزان‌قیمت دارند + جدول

فیلم/ جلوگیری از دف‌ نوزای نوازنده زن در مراسم یادبود شهید مطهری

تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد

رضا عطاران صدام می‌شود

خبر ویژه برای متقاضیان خودروهای وارداتی

عکسی قدیمی از همنشینی روحانی تندرو با سیدمحمد خاتمی

فیلم/ تصاویر دهشتناک از سیل در شبستر آذربایجان شرقی

فیلم/ علیرضا بیرانوند وارد صنعت مدلینگ شد