تاریخ انتشار: ۰۰:۰۶ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
مرتضی عزتی در گفتگو با اقتصاد ۲۴:

با رشد اقتصادی کشور‌های همسایه فاصله‌ای کهکشانی پیدا کرده‌ایم/ دولت اساساً به دنبال پیشرفت اقتصادی نیست

یک اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت: متاًسفانه رویکردهای اشتباه و اصرار بی دلیل به افراط و تفریط، موجب شده است، ظرفیت های داخلی توسعه به قدری ضربه و آسیب ببیند که نمی توانیم برای توسعه و جهش خوب در جهت توسعه پتانسیل های داخلی اتکا کنیم.

مقایسه رشد اقتصادی ایران با کشورهای همسایه

اقتصاد۲۴- سعید شمس:  «طی ۵۰ سال گذشته اقتصاد ایران ۱۴ برابر شده و اقتصاد قطر ۲۹۸ برابر، عمان ۲۳۷ برابر، عراق ۵۱ برابر و ترکیه ۳۵ برابر شده است.» این خبر می‌تواند نشانه‌ای برای اقتصادِ قفل شده ایران باشد. در واقع برای رکود اقتصادی دلایل زیادی می‌توان آورد اما درباره رکود فعلی باید گفت، اصرار به سیاست تقابلی با نظام بین الملل دلیل اصلی گره‌های کوری است که در فضای اقتصادی مشاهده می‌شود.

در واقع وقتی فاصله رشد اقتصادی ایران با همسایه‌های حاشیه خلیج فارس تا به این حد زیاد می‌شود، بسیاری از کارشناسان اذعان می‌کنند تجدیدنظر در سیاست‌های کلی نظام تصمیم گیری «باید»‌ی است که نباید با بی توجهی مواجه شود.

مرتضی عزتی، در گفتگو با اقتصاد ۲۴ در این باره اظهار داشت: اینکه اقتصاد در ایران قفل شده است و با رشد اقتصادی کشور‌های همسایه فاصله‌ای کهکشانی داریم، پدیده‌ای واضح و روشن و البته طبیعی است. در واقع موضوع این است که دولت اساساً دنبال پیشرفت اقتصادی نیست، یعنی سیاست‌های کلی نظام تصمیم گیری مخالف اقتصاد و پیشرفت اقتصادی است؛ بنابراین این توقع که رکود را پشت سر بگذاریم و رشد در اقتصاد را هدفی محقق ببینیم، توقعی نابه جا و غیر واقع بینانه است.

تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه گفت: مسأله این است که اولویت‌های کشور و سیاست خارجی و داخلی چیز دیگری از اقتصاد است و عامدانه تصمیم‌هایی گرفته می‌شود که به طور ملموسی با اهداف اقتصادی در تضاد هستند، نتیجه اش این می‌شود که روز به روز با گره‌های بیشتری در حوزه اقتصاد روبرو می‌شویم و روز به روز دهک‌های فقیر جامعه بیشتر و فراگیرتر می‌شود.

مرتضی عزتی

وی افزود: مردم ایران در دهه‌های گذشته گرانی را متحمل شده اند، اما اینکه اقلام مصرفی افزایش قیمت بالای ۲۰۰ درصدی داشته باشد و کار به جایی برسد که «خرید خانه» رویا شود و «تمدید اجاره خانه» دشواتر از هر دشواری، باید اذعان داشت که بحرانی عظیم داریم. با این حال تصمیم گیران هیچ نشانه‌ای از تجدیدنظر در نگاهشان به مدیریت اقتصاد ندارند تا بتوان گفت، گرفتاری‌های مردم تمام نشدنی هستند.

عزتی افزود: اگر اولویت نظام حکمرانی این بود که رونق اقتصادی به وجود بیاید، طبیعتاً باید بقیه سیاست‌ها تحت تأثیر این هدف تنظیم شود و در کشور سیاست‌های رشد زا و توسعه زا اجرایی شوند. این مهم در حالی است که متأسفانه با ساختاری روبرو هستیم که به این الزام‌ها بی توجهی می‌کند و رویکرد‌هایی را مورد توجه قرار می‌دهد که بیشترشان ضد توسعه هستند و مسیرشان مسیری مغایر برای زمینه سازی برای توسعه اقتصاد کشور است.


بیشتر بخوانید: شلختگی اقتصاد ایران دلیلی جز اصرار به غرب ستیزی ندارد/ گروهی در دولت و مجلس رویکردی تهاجمی در قبال نظام بین الملل دارند


این اقتصاددان توضیح داد: این بی توجهی به شاخص‌های پیشرفت اقتصادی در حالی است که اگر حاکمیت به این تصمیم و تشخیص برسد که باید اقتصاد را اولویت اصلی بداند، ظرفیت‌ها برای رشد اقتصادی بسیار زیاد است. مهم این است که اولویت‌های اصلی را پیشرفت اقتصادی بدانیم که در این راستا قطعاً باید برای زمینه سازی بهتر جهت دستیابی به توسعه هرچه بیشتر، تعامل بسیار مثبت و مناسبی را با کشور‌های دیگر داشته باشیم. در واقع اگر تعامل با نظام بین الملل را جدی و مهم بدانیم، آن وقت است که ظرفیت‌های توسعه از طرف کشور‌های دیگر به ایران سرازیر می‌شود و می‌توانیم به توسعه لازم برسیم.

دانشیار دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: متأسفانه رویکرد‌های اشتباه و اصرار بی دلیل به افراط و تفریط، موجب شده است، ظرفیت‌های داخلی توسعه به قدری ضربه و آسیب ببیند که نمی‌توانیم برای توسعه و جهش خوب در جهت توسعه پتانسیل‌های داخلی اتکا کنیم. این در حالی است که حتی کشور‌هایی که می‌توانند به ظرفیت داخلی اتکا کنند هم باز به برقراری تعامل اقتصادی - تجاری با کشور‌های دیگر نیازمندند، یعنی هیچ کشوری در دنیا بدون استفاده از ظرفیت‌های مناسب و مفید توسعه نمی‌تواند رشد اقتصادی را تجربه کند؛ بنابراین ما اگر بخواهیم رکود اقتصادی را پشت سر بگذاریم، باید در سیاست‌های اصلی خود تغییر جهت بدهیم و به تبع آن برای دستیابی به توسعه از راهکار‌های علمی‌ای که علم اقتصاد و تجربه بشری داده است، بهره ببریم.

مقایسه رشد اقتصادی ایران با کشورهای همسایه

وی با اشاره به اینکه ما چند ظرفیت اساسی داخلی داریم که یکی از آن‌ها نیروی انسانی است که به شدت آسیب دیده است، گفت: بخشی از نیروی کار از کشور رفته اند و بخش دیگر هم سرخورده شده و در شرایطی نمی‌توانند کار کنند. دومین ظرفیت داخلی که بسیار مهم است، چیزی جز سرمایه نیست که متأسفانه سرمایه‌ها از کشور فراری شده اند و به همین دلیل انباشت سرمایه نداریم و به همین دلیل خالص سرمایه گذاری در کشور منفی شده است.

عزتی در پایان خاطرنشان کرد: شرح این شرایط موید این امر است که کج اندیشی و سیاست‌های غلط ضربه‌ای اساسی به ظرفیت‌های داخلی زده است. به اضافه اینکه فضای کسب و کار به شدت آسیب دیده و ناامن و نامطمئن است و دشواری‌های کسب و کار به شدت زیاد شده است. منابع سرمایه‌ای در کشور نداریم که سرمایه گذاران بتوانند استفاده کنند. متأسفانه تکنولوژی کشور ما به شدت از تکنولوژی‌های جهانی عقب مانده است. در نتیجه باید گفت، ناشایسته سالاری سیستم مدیریتی کشور را ناکارآمد کرده است.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۰
رضا
0
0
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۲
ما بجای اونها میجنگیم اونها بجای ما پیشرفت میکنند وبما میخندن
ناشناس
0
0
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۲
این بینوا این همه از هرطرفی روضه خوند
با این سوز وگداز دیه واسه چیزی نموند
کهعرض برسانیم
ناشناس
0
0
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۲
متاسفانه دروغ های مسئولان و خوب و عالی جلوه دادن پیشرفت نکرده ایران باعث شده ما در توهم بسر ببریم. همش از دستاوردهای ایران صحبت می کنند درصورتی که اصلا دستاوردی که نداشتیم هیچ بداورد هم داشته این . افسوس افسوس افسوس
ناشناس
0
0
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۲
دولت با کسری خواب، بودجه توسعه مواجهه پیش رفت معنایی ندارد
ناشناس
0
0
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۲
دیگه اگر ما به این خیال باشیم که روزی به اقتصاد امارات برسیم عین این میمونه که خیال داشته باشیم بشیم ژاپن
ناشناس
0
0
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۲
با افزایش قیمت‌ها و دست بردن توی سفره ملت رشد اقتصادی نمیشه
تا کی باید ملت تاوان تصمیمات اشتباه شما را بدهند مگه ی انسان چند مرتبه زندگی میکنه ؟
ناشناس
0
1
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۲
پیشرفت اقتصادی همسایه ها فلاکت اقتصادی ما
منصور
0
0
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۲
دولت توان اداره کشور را ندارد. نه مجلس بدرد خور و نه دولت کارآمد. فقط یاد گرفتن از هم حمایت کنند. مردم را نادیده گرفتن
محمداحمدی
0
0
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۲
روزبه روز درمسیرفلاکت وعقب افتادگی،کاش می‌تونستم بفهمم درگیری با دنیا تاکی وادامه این عقاید قهقرایی تاکی،
حداقل اگر خودمان خواستار رونق اقتصاد ورفاه ملت نیستیم وزنه بپای دیگر کشورها نیز نباشیم،این ارمنستان چه منفعتی دارد که با ترکیه وآذربایجان هم پیمان جهت ایجاد کریدور اقتصادی نمیشوید،شرط کنید این کریدوراز تبریز نیز بگذرد وکریدورشمالی هم از آستارای آذربایجان،درآنصورت از منافعش ملت بهره میبرند ورفاه عامه ایجاد میشود
داریچش
1
0
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۲
اول اینکه کشورهای همسایه همه پیشرفت نکردند. آنهایی هم که میگویید پیشرفت کردند فقط پول دارند . تکنولوژی و مهندسی آن ها صفر است. اگر از لحاظ پولی هم پیشرفت کردند که یک دفعه نبوده از زمانی بوده که اصلاح طلبان مفت خور غارتگر در حال خوردن و چپاولگری بودند. خداوکیلی غیر از اینه؟
ناشناس
0
0
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۲
مردم خودشون باید یه فکری بکنند
محمدعلی
1
0
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۲
کشورهای حاشیه خلیج فارس دارای درآمد نفتی بیش از دویست میلیارد دلاری هستند با جمعیت امارات یک میلیون تا سه میلیون نفر و کویت سه میلیون نفر وعربستان هیجده میلیون نفر ودرآمد بالای پانصد میلیارد دلار .در ایران زمان شاه تحت حاکمیت امریکا واروپا روزانه شش میلیون بشکه نفت صادر میشد که سهم ما از هر صد دلار دوازده ونیم دلار بود،(کتاب توسعه در ایران از انشارات تاریخ شفاهی هاروارد)و هفتاد درصد جمعیت زیر خط فقر بود لذا صرف رابطه با قدرتهای بزرگ مشکلات کشور را حل نمی کند .در چهل وسه سال بعد از انقلاب و وجودجنگ و محاصره همه جانبه ،کشور در همه زمینه‌ها به اندازه پانصد سال حکومت پهلوی رشد داشته ،نمونه نیروهای مسلح که صفر تا صد آن خودکفا است.کتاب معمای شاه نوشته سیروس افراسیابی را بخوانید.کشورهای حوزه خلیج فاس فقط پول دارند ووضع قطر رادر زمانی که عربستان وی را محاصره کرد دیدیم که نه آب داشتند ونه غذا.تحلیل سیاسی نیازمند در نظر گرفتن تمام پارامتر هاست.
ناشناس
0
0
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۲
دولت نه از اقتصاد سر در می اورد نه اقتصاد دان دارد د تمایلی به ورود به این عرصه دارد فقط و فقط حجاب
مجتهدین
0
0
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۲
....اگر خلاف این میشد تعجب برانگیز بود.
....‌تغییر ساختار ذهنی امکان پذیر نبود.
الهام
1
0
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۲
حرف بی ربط نزنید...شما که سواد ندارید...کارشناس نشید...فقط،بلدید توی دل مردم را خالی،کنید
منصور
0
0
سه‌شنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
واقعا متاسفم از ۲۸ تا کامنت ۱۴ تا کامنت غیر قابل انتشار حقیقت از اینجا مشخص است
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۲
مشکل اصلی ایران تورم هست که ترکیه و کره جنوبی که روابط حسنه با دنیا دارن هم تورمی مشابه ایران دارن اما کره شمالی که ذیل منشور هفتم ملل هست تورم صفر درصد داره و افغانستان که بعد از آمدن طالبان تحریم شده تورم منفی داره اساتید دانشگاه که توان درک ساده ترین مسائل را نداشته باشن وای به حال دانشجویانی که از کلاسهای این ... فارغ التخصیل میشن
رضایی
0
0
شنبه ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
قطر نان حاکمیت دلسوز و عقلانی شیخ تمیم رو میخوره. در همه معماملات تعادل و توازن رو رعایت کرده و کشور 3 میلیونی تبدیل به یک برند جهانی شده.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت کیا اپتیما، اسپورتیج و سراتو در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین تفرجگاه های گیلان در فصل بهار

فیلم/پاسخی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مورد ثروت افسانه‌ایش داد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/خانم قهرمان تکواندو جهان به کمک رسول خادم رفت

پست بازیگر مشهور ترک، سوژه کاربران ایرانی شد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

رونمایی «نیکا» از میوه مورد علاقه‌اش در سوئد

عکس یک آگهی ترحیم که آبروی صداوسیما را بُرد

بهترین صبحانه برای لاغری کدامند؟

واکنش همتی از نرخ تورم بانک مرکزی

هشدار سنگین یک اقتصاددان نسبت به تشدید تورم

سعید آقاخانی در سریال«نون خ» دستمزد نجومی گرفت؟

دیوید تیلور و همسرش در راه ایران!

حکم حبس برای دخترشیشه‌ای که باعث مرگ مادر معتادش شد

افزایش واریزی مددجویان تحت پوشش نهاد‌های حمایتی

نکونام حذف شد!

دیابتی‌ها هندوانه بخورند؟

نسخه ایرانی ال نود به بازار می‌آید + عکس

کافی شاپ لاکچری افغانستانی‌ها در ایران +عکس

عکس/ پوشش باورنکردنی زنان در قلب اروپا

جدیدترین تصاویر از امپراتور یوری در یک سریال معمایی

حج‌گزاران بخوانند/ چگونه مصرف اینترنت و مکالمه در عربستان را 27 برابر ارزان‌تر کنیم؟

فیلم/مراقب پایتان در متروی میدان ولیعصر باشید!

قرارداد ۲.۷ میلیارد دلاری با پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین

عکس/ نمونه استخدام فامیلی در صدا و سیما

عکسی جالب از هدیه روز معلم دانش‌آموزان عشایر پربازدید شد

عکس/واکنش جالب رضا رشیدپور به گزارش کیهان!

پیام تسلیت مدیرعامل بانک رفاه کارگران به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)

آخرین آمار چک‌های برگشتی در سال ۱۴۰۲

جاذبه‌های گردشگری و طبیعی آستارا

عکس/ مهران مدیری در کنار دخترش شهرزاد

دیدار صمیمی مدیرعامل هلدینگ PIIC با کارکنان لاستیک سهند به مناسبت روز کارگر

اینفوگرافی/نشانه‌های اوتیسم در کودکان که هر پدر و مادری باید بداند

فیلم/ پاسخ جواد نکونام در خصوص انتقادات به شکل بازی استقلال

پرشدگی سد‌ها به ۶۵درصد رسید+ جدول

فیلم/ واکنش سخنگوی شورای نگهبان در خصوص ادعای حسن روحانی درباره رد صلاحیتش

فیلم/ آمار دقیق شرکای جنسی در ترکیه از زبان نماینده مجلس ایران!

میدان ونک ۳ طبقه می‌شود؟

فیلم/ مصطفی صندل خواننده معروف ترک ایرانی از آب در آمد!

کار طلای جهانی برای ادامه صعود سخت شد

سقف روزانه تراکنش‌های بانکی چقدر است؟

پیام عاشقانه جورجینا برای رونالدو پس از شب رویایی+ عکس

احتمال توفق برجام دلار را در مسیر نزولی قرار داد

فیلم/ عشوه های عاشقانه اکرم بیرانوند برای همسرش

چه کنیم که یارانه نقدی ما قطع نشود؟

گزارش بورس امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مخترع دینامیت؛ نام ماندگار در تاریخ

مالیات جدید برای تاکسی اینترنتی؟

زمان افزایش حقوق بازنشستگان مشخص شد

قیمت پرادو در امارات ۵۰۰ میلیون، در ایران ۵ میلیارد تومان! + عکس

۱۰ لیتربنزین ۶۹ هزار تومان!

فیلم/ بغل کردن جواد عزتی توسط یک هوادار دختر جنجالی شد

افشای مدرک تحصیلی علی اکبر رائفی پور جنجالی شد+ عکس

جزییات جدید درباره معاینه فنی خودرو ۱۴۰۳

فیلم/ سانتافه ۲۰۲۴ با این امکانات مورد پسند واقع نشد؟

هزینه درست کردن آبگوشت برای یک خانواده ۴ نفره چقدر است؟