تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۲
قیم خودرو کیست؟

چرا تصمیمات و سیاست‌های خودرویی را کسی بر عهده نمی‌گیرد؟

تعیین استراتژی و سیاستگذاری صنعت خودرو در تمام دولت‌ها روالی عادی است؛ به‌طوری‌که در هر دوره‌ای تغییر مدل فروش خودرو یا تعویض تکراری داور قیمت و همچنین آزادسازی واردات و البته واگذاری سهام خودروسازان به‌صورت سلیقه‌ای از سوی دولت‌ها اعمال می‌شود. با این حال، اما در دولت سیزدهم نهاد‌هایی همچون شورای رقابت یا مسوولان بخش صنعت مسوولیت عملکرد خود را نمی‌پذیرند.

قیمت خودرو

اقتصاد۲۴- صنعت و بازار خودروی ایران در دو سالی که از عمر دولت سیزدهم گذشته، شاهد تصمیمات و سیاستگذاری‌های مختلفی بوده است. این در حالی است که بیشتر این تصمیمات و سیاست‌ها را کسی گردن نمی‌گیرد و به دیگری حواله می‌دهد. به عبارت بهتر، چالش‌ها و مشکلات در حوزه خودرو آن‌قدر اوج گرفته که هیچ‌کس نمی‌خواهد مسوولیت آن را بر عهده بگیرد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم، ازآنجاکه به دنبال رنسانس در صنعت و بازار خودرو بود، تصمیمات و سیاست‌های مختلف و زیادی را در این حوزه اعمال کرد. از تغییر مدل فروش خودرو گرفته تا تعویض تکراری داور قیمت و همچنین آزادسازی واردات و البته واگذاری سهام خودروسازان، همه و همه تصمیمات و سیاست‌هایی هستند که سیاستگذار خودرو در دولت سیزدهم، مانند دیگر دولت‌ها سلیقه و مدل خاص خود را در آن‌ها پیاده کرد. اعمال سلیقه در سیاستگذاری خودرو و تست کردن شیوه‌های مختلف، ازآنجاکه دولت‌های قبل نیز کم‌و‌بیش همین رفتار را داشتند، مساله این گزارش نیست؛ نکته اصلی این است که سیاستگذاران به طور کلی معمولا مسوولیت تصمیمات را گردن نمی‌گیرند و اگر بحران و چالشی رخ بدهد، دیگری را مقصر جلوه می‌دهند.

تصمیمات و سیاست‌های مختلفی در حوزه خودرو طی دو سال گذشته از عمر دولت سیزدهم اتخاذ و به کار گرفته شده که یا اجرایی نشده‌اند یا ناکارآمدی‌شان به اثبات رسیده است. با‌این‌حال، تصمیم‌سازان به بهانه‌های مختلف، از جمله اینکه فلان تصمیم مربوط به گذشته و مدیران و مسوولان قبلی بوده یا شکل‌گیری فلان ماجرا ارتباطی به آن‌ها نداشته، به دنبال شانه خالی کردن از زیر بار مسوولیت هستند. از جمله این مسائل می‌توان از «سامانه یکپارچه خودرو»، «قیمت‌گذاری خودرو»، «موارد مربوط به واردات خودرو» و همچنین «تولید خودرو» نام برد. در این حوزه‌ها سیاست‌های مختلفی طی دو سال گذشته اعمال شده که گاهی و تا مقطعی نتایج مثبتی به همراه داشته‌اند و در مقاطعی دیگر نیز نتیجه حاصله منفی بوده است.


بیشتر بخوانید:  ارزش این آپشن کوئیک 120 میلیون است


به عنوان مثال، وقتی تولید بالا رفته یا محموله‌ای از خودرو‌های خارجی وارد و ترخیص شده یا بازار روندی نزولی در قیمت به خود گرفته، همه تصمیم‌سازان این اتفاقات را ناشی از درایت و کارآمدی مدل‌های به‌کار‌رفته خود در سیاستگذاری دانسته‌اند؛ از آن سو وقتی سیاست‌ها جواب نداده و چالش ایجاد شده یا شهروندان ابراز نارضایتی می‌کنند، تصمیم‌سازان سکوت کرده یا با از سر وا کردن مسائل، اتفاقات منفی رخ‌داده را برعهده نگرفته و دیگری را به عنوان مقصر و مسوول معرفی می‌کنند. این رفتار نه‌تن‌ها در بدنه خود وزارت صمت، به عنوان متولی خودرو، بلکه در دیگر نهاد‌ها - مثلا شورای رقابت - نیز به چشم می‌آید.

به عبارت بهتر، در‌حالی که اتفاقات رخ‌داده در صنعت و بازار خودرو طی دو سال گذشته دستپخت مشترک همه تصمیم سازان - از وزارت صمت گرفته تا شورای رقابت - بوده، هیچ‌کدام از این نهاد‌ها نمی‌خواهند چالش‌های موجود را برعهده بگیرند. این در حالی است که اگر تصمیمات و سیاست‌ها منجر به اتفاقات مثبت و پایدار در صنعت و بازار خودرو بود، حالا همه مدعی بودند و حاضر نمی‌شدند ذره‌ای سهم را به دیگری بدهند.

تصمیم‌سازان مجهول‌الهویه

درباره برعهده نگرفتن مسوولیت تصمیمات و سیاست‌های خودرویی در دو سال گذشته می‌توان نمونه‌های مختلفی را عنوان کرد. مثال نخست که اتفاقا طی چند روز گذشته نیز حاشیه‌هایی را به دنبال داشته، به ماجرای سامانه یکپارچه خودرو مربوط می‌شود. این سامانه از سال گذشته راه‌اندازی شد تا به عنوان پلتفرمی یکپارچه میزبان تمام خودرو‌های تولید داخل و حتی وارداتی‌ها برای فروش باشد. اهمیت این سامانه برای سیاستگذاران و تصمیم‌سازان تا حدی بود که اولا خودروسازان خصوصی نیز ملزم به ارائه محصولاتشان در این پلتفرم شدند و ثانیا شورای رقابت فروش خودرو خارج از این سامانه را ممنوع اعلام کرد.

حتی دور نخست پیش‌فروش خودرو‌های وارداتی نیز از مسیر سامانه یکپارچه خودرو به اجرا درآمد تا مشخص شود پلتفرم موردنظر تا چه اندازه برای سیاستگذاران خودرو اهمیت دارد. حالا، اما سامانه یکپارچه خودرو را کسی گردن نمی‌گیرد و وزارت صمت و شورای رقابت مسوولیت آن را به یکدیگر حواله می‌دهند. همین هفته پیش بود که عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد: «سامانه یکپارچه خودرو متعلق به وزارت صمت نیست و به شورای رقابت تعلق دارد.» این گفته وزیر صمت در واکنش به پرسشی مبنی بر زمان دور سوم فروش خودرو از مسیر سامانه یکپارچه بود که وی تاکید کرد: «در مورد ثبت نام جدید در سامانه یکپارچه اطلاعی ندارم و [آن را]شورای رقابت می‌داند.»

در واکنش به این اظهارات، سپهر دادجوی توکلی، مدیر مرکز ملی رقابت، تاکید کرد: «براساس مصوبه کارگروه خودروی شورای رقابت، مسوولیت سامانه یکپارچه عرضه خودرو بر عهده وزارت صمت است.» این اظهارات نشان می‌دهد حالا که شهروندان منتظر دور سوم فروش یکپارچه خودرو هستند، نه وزارت صمت و نه شورای رقابت هیچ‌کدام نمی‌خواهند مسوولیت سامانه مربوطه را گردن بگیرند. به نظر می‌رسد تولید خودروسازان در شرایطی نیست که سامانه یکپارچه خودرو برای بار سوم باز شود و چند صد هزار دستگاه خودرو در آن به فروش برود. از همین رو حالا که شهروندان خواهان برگزاری دور سوم فروش یکپارچه هستند و ظاهرا امکان آن فعلا نیست، وزارت صمت و شورای رقابت حاضر نیستند مسوولیت این سامانه را به عهده بگیرند.

نمونه دیگر به ماجرای قیمت‌گذاری خودرو بر‌می‌گردد. اوایل امسال که شورای رقابت طبق آنالیز ارسالی از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت جدید خودرو‌های داخلی را تعیین کرد، تا مدتی هیچ‌کدام از این دو نهاد حاضر به اعلام نرخ‌های جدید نشدند. شورای رقابت می‌گفت وظیفه اعلام قیمت جدید خودرو‌ها بر عهده سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است و این سازمان تاکید داشت شورای رقابت باید قیمت‌ها را اعلام کند. در نهایت نه شورای رقابت و نه سازمان حمایت هیچ‌کدام زیر بار اعلام قیمت‌های جدید نرفتند و این رسانه‌ها بودند که وظیفه آن‌ها را انجام دادند. به نظر می‌رسد دلیل اینکه شورای رقابت و سازمان حمایت زیر بار اعلام قیمت‌ها نمی‌رفتند، نام‌گذاری امسال به نام «مهار تورم» بود و آن‌ها نمی‌خواستند در سالی با این شعار، اعلام‌کننده قیمت‌های جدید خودرو (آن هم با ۴۹ درصد افزایش) باشند. حتی همین چندی پیش که قیمت پنج خودروی جدید توسط شورای رقابت تعیین شد، باز هم رسانه‌ها قیمت‌ها را اعلام کردند نه شورای رقابت و دیگر نهادها.

اما علاوه بر پاسکاری تصمیمات و سیاست‌های خودرویی بین وزارت صمت و دیگر نهادها، به نظر می‌رسد داخل مجموعه این وزارتخانه نیز پدیده گردن نگرفتن رواج دارد. نمونه بارز این موضوع را می‌توان در ماجرای واردات خودرو به‌وضوح مشاهده کرد. طبق تصمیم وزارت صمت در دوران مسوولیت رضا فاطمی‌امین، قرار شد متقاضیان خودرو‌های خارجی با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در سامانه یکپارچه، نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. پس از ثبت‌نام اولیه، قرعه‌کشی انجام و درنهایت حدود ۳۵ هزار نفر به عنوان متقاضی نهایی خودرو‌های خارجی - در دور نخست پیش‌فروش - تعیین شدند. با‌این‌حال تا به امروز به‌جز چند دستگاه خودرو که به صورت نمادین تحویل داده شدند، متقاضیان موفق به دریافت خودروی ثبت‌نامی خود نشده‌اند.

در این مورد، چندی پیش از وزیر صمت - عباس علی‌آبادی که جایگزین فاطمی‌امین در وزارت صمت شد - پرسیدند تکلیف متقاضیانی که پول خود را به حساب شرکت‌ها واریز کرده‌اند، چیست؟ وی در پاسخ گفت: آن‌هایی که پول بلوکه کردند، پول خود را به خودروساز‌ها داده‌اند نه به ما. در حقیقت پول به حساب خودروساز‌ها (واردکنندگان) یا سازمان حمایت واریز شده است. علی‌آبادی با این جمله عملا مسوولیت تحویل خودرو‌های وارداتی را که وزارت صمت مسوولیت آن را بر عهده داشته، از خود سلب کرد و آن را به عهده شرکت‌های واردکننده انداخت. این در حالی است که متقاضیان طبق سیاست و تصمیم وزارت صمت به ثبت‌نام در سامانه یکپارچه و بلوکه کردن پول خود به مدت شش ماه اقدام کردند.

به‌هر‌حال به نظر می‌رسد ادامه چنین رفتار‌هایی از سوی سیاستگذاران و تصمیم‌سازان - شانه خالی کردن از زیر بار مسوولیت - افکار عمومی را نسبت به تصمیمات آتی دچار شائبه خواهد کرد. از همین رو بهتر است اگر ناکارآمدی تصمیم و سیاستی به اثبات رسیده، تصمیم‌سازان به جای پاسکاری آن به یکدیگر، ضمن پذیرش سهم خود، به سراغ حل مسائل بروند نه پاک کردن صورت‌مساله.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

ضرورت گریز ایران از تله زنگزور و بازی همسایگان برای بر هم زدن مرز‌های تاریخی/ چرا ایران و ارمنستان نباید تن به دالان جعلی بدهند؟/ ماموریت سخت عباس عراقچی در شمال کشور

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

مروری بر کارنامه پر ابهام سید عباس حسینی مدیرعامل بانک مسکن/ از ارتباط با اشخاص سیاسی و اقتصادی تا عزل و نصب‌های پر مسئله

عکسی از قدیمی‌ترین نسخه دست‌نویس شاهنامه

عکس/ تقاضای شهرداری از مردم برای استفاده از کیسه زباله

عکس زیرخاکی از علی دایی وقتی شاگرد اول کلاس بود

حضور هنرمندان در مراسم ختم زهره حمیدی

عکس/شان پن؛ بازیگر آمریکایی در نماز جمعه تهران

عکس/ نخستین عکس از ابوالفضل پورعرب در بیمارستان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/پست احساسی پریناز ایزدیار به مناسبت تولدش

عکس کنایه‌آمیزی که ایلان ماسک منتشر کرد

عراقچی: ایران از هرگونه توافق مورد پذیرش حماس برای آتش‌بس پشتیبانی می‌کند

شوک بزرگ صلاح به لیورپولی‌ها پس از برد بزرگ

ابطحی: پزشکیان در مورد رفع فیلترینگ دردسر زیادی نخواهد داشت

لیندسی گراهام: پالایشگاه‌های نفت ایران را در فهرست اهداف خود قرار دهید

اظهارات جدید امام جمعه رشت درباره حجاب

سازمان نظام وظیفه اطلاعیه داد

انتصاب یک زن در وزارت آموزش و پرورش

تکذیب بازگشت مجیدی به استقلال؛ نکونام ماندنی است

پزشکیان: همه کمک کنند تا هر چه زودتر مجموعه تکالیف دستگاه‌های اجرایی تدوین شود

احتمال برنده شدن در قرعه کشی ایران خودرو چقدر است؟

تصمیم نهایی دولت درباره قیمت جدید نان

فیلم/میثم مطیعی در تایلند

انتصاب جدید پزشکیان / رییس بنیاد ملی نخبگان کیست؟

افزایش قابل‌توجه رشد فروش گروه صنعتی ایران ترانسفو در بهار و تابستان

رکوردشکنی جدید بیمه ملت در مرداد ۱۴۰۳/ رشد خیره‌کننده ۹۰۶ درصدی فروش حق بیمه در یک ماه!

حمله امام جمعه بابل به پزشکیان بابت دستور درباره محمد میرموسوی

صحبت‌های قایدی پس از تمرین امروز تیم ملی

نماینده کارگران: دستمزد کارگران ۱۲ میلیون تومان از حداقل سبد معیشت عقب است

دستور عارف به دستگاه‌ها/ برای مدیران‌کل به بالا دوره‌های آموزشی قانون اساسی برگزار شود

برنامه تعطیلی سینما‌ها در هفته پایانی صفر اعلام شد

احمد مسعود: افغان‌ها حامی طالبان نیستند؛ سقوط آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است

رد صلاحیت ۸۰۰۰ دانشجومعلم در گزینش آموزش و پرورش بخاطر عکس پروفایل؟

بیشترین و کمترین میزان فوت در کدام استان‌ها به ثبت رسیده است؟

خبر مهم رییس سازمان برنامه درباره رقم حقوق ۱۴۰۴ کارمندان

گلزاری دبیر شورای اطلاع رسانی دولت شد

طائب: اگر میرحسین موسوی و کروبی به دادگاه بروند، اعدام می‌شوند

علت اصلی سقوط بالگرد حامل شهید رئیسی

سیل در پاکستان بیش از ۱۲۰ کشته بر جای گذاشت

اعتراض نسبت به مبلغ اضافه کاری اجباری پرستاران/ چقدر پرداخت می‌شود؟

استقلال به دنبال سرمربی پرافتخار!

عکس/ کودکی مهران مدیری در دوران مدرسه

عکس/ چهره زخمی ملیکا شریفی نیا

عکس/ چهره غیرقابل شناسایی شیلا خداداد

تعداد افراد سیگاری در جهان چقدر است؟

عکس/تیپ و استایل عجیب اندیشه فولادوند

عکس/ تصویری از همسر فوق زیبای هدایت هاشمی

اینفوگرافی/ در این زمان آب بنوشید

واریز ۲ یارانه جدید در شهریور ۱۴۰۳

استارت پیوستن ایران به FATF زده شد

آخرین بمب پرسپولیس منفجر شد

عکس/ الناز شاکردوست در کنار علی نصیریان

عکس/ پیمان معادی در کنار دخترش باران

هشدار آخر ایران به پاکستان؛ شکایت می‌کنیم و غرامت می‌خواهیم

عکس/ سلفی جدید نازنین بیاتی

عکس/ استایل جدید و زیبای لیلا بلوکات

آماری عجیب از تعداد داروخانه‌های کشور

سقوط پرچم دارها در بازار مسکن

عکس/ استوری پربازدید پریناز ایزدیار