تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۲
قیم خودرو کیست؟

چرا تصمیمات و سیاست‌های خودرویی را کسی بر عهده نمی‌گیرد؟

تعیین استراتژی و سیاستگذاری صنعت خودرو در تمام دولت‌ها روالی عادی است؛ به‌طوری‌که در هر دوره‌ای تغییر مدل فروش خودرو یا تعویض تکراری داور قیمت و همچنین آزادسازی واردات و البته واگذاری سهام خودروسازان به‌صورت سلیقه‌ای از سوی دولت‌ها اعمال می‌شود. با این حال، اما در دولت سیزدهم نهاد‌هایی همچون شورای رقابت یا مسوولان بخش صنعت مسوولیت عملکرد خود را نمی‌پذیرند.

قیمت خودرو

اقتصاد۲۴- صنعت و بازار خودروی ایران در دو سالی که از عمر دولت سیزدهم گذشته، شاهد تصمیمات و سیاستگذاری‌های مختلفی بوده است. این در حالی است که بیشتر این تصمیمات و سیاست‌ها را کسی گردن نمی‌گیرد و به دیگری حواله می‌دهد. به عبارت بهتر، چالش‌ها و مشکلات در حوزه خودرو آن‌قدر اوج گرفته که هیچ‌کس نمی‌خواهد مسوولیت آن را بر عهده بگیرد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم، ازآنجاکه به دنبال رنسانس در صنعت و بازار خودرو بود، تصمیمات و سیاست‌های مختلف و زیادی را در این حوزه اعمال کرد. از تغییر مدل فروش خودرو گرفته تا تعویض تکراری داور قیمت و همچنین آزادسازی واردات و البته واگذاری سهام خودروسازان، همه و همه تصمیمات و سیاست‌هایی هستند که سیاستگذار خودرو در دولت سیزدهم، مانند دیگر دولت‌ها سلیقه و مدل خاص خود را در آن‌ها پیاده کرد. اعمال سلیقه در سیاستگذاری خودرو و تست کردن شیوه‌های مختلف، ازآنجاکه دولت‌های قبل نیز کم‌و‌بیش همین رفتار را داشتند، مساله این گزارش نیست؛ نکته اصلی این است که سیاستگذاران به طور کلی معمولا مسوولیت تصمیمات را گردن نمی‌گیرند و اگر بحران و چالشی رخ بدهد، دیگری را مقصر جلوه می‌دهند.

تصمیمات و سیاست‌های مختلفی در حوزه خودرو طی دو سال گذشته از عمر دولت سیزدهم اتخاذ و به کار گرفته شده که یا اجرایی نشده‌اند یا ناکارآمدی‌شان به اثبات رسیده است. با‌این‌حال، تصمیم‌سازان به بهانه‌های مختلف، از جمله اینکه فلان تصمیم مربوط به گذشته و مدیران و مسوولان قبلی بوده یا شکل‌گیری فلان ماجرا ارتباطی به آن‌ها نداشته، به دنبال شانه خالی کردن از زیر بار مسوولیت هستند. از جمله این مسائل می‌توان از «سامانه یکپارچه خودرو»، «قیمت‌گذاری خودرو»، «موارد مربوط به واردات خودرو» و همچنین «تولید خودرو» نام برد. در این حوزه‌ها سیاست‌های مختلفی طی دو سال گذشته اعمال شده که گاهی و تا مقطعی نتایج مثبتی به همراه داشته‌اند و در مقاطعی دیگر نیز نتیجه حاصله منفی بوده است.


بیشتر بخوانید:  ارزش این آپشن کوئیک 120 میلیون است


به عنوان مثال، وقتی تولید بالا رفته یا محموله‌ای از خودرو‌های خارجی وارد و ترخیص شده یا بازار روندی نزولی در قیمت به خود گرفته، همه تصمیم‌سازان این اتفاقات را ناشی از درایت و کارآمدی مدل‌های به‌کار‌رفته خود در سیاستگذاری دانسته‌اند؛ از آن سو وقتی سیاست‌ها جواب نداده و چالش ایجاد شده یا شهروندان ابراز نارضایتی می‌کنند، تصمیم‌سازان سکوت کرده یا با از سر وا کردن مسائل، اتفاقات منفی رخ‌داده را برعهده نگرفته و دیگری را به عنوان مقصر و مسوول معرفی می‌کنند. این رفتار نه‌تن‌ها در بدنه خود وزارت صمت، به عنوان متولی خودرو، بلکه در دیگر نهاد‌ها - مثلا شورای رقابت - نیز به چشم می‌آید.

به عبارت بهتر، در‌حالی که اتفاقات رخ‌داده در صنعت و بازار خودرو طی دو سال گذشته دستپخت مشترک همه تصمیم سازان - از وزارت صمت گرفته تا شورای رقابت - بوده، هیچ‌کدام از این نهاد‌ها نمی‌خواهند چالش‌های موجود را برعهده بگیرند. این در حالی است که اگر تصمیمات و سیاست‌ها منجر به اتفاقات مثبت و پایدار در صنعت و بازار خودرو بود، حالا همه مدعی بودند و حاضر نمی‌شدند ذره‌ای سهم را به دیگری بدهند.

تصمیم‌سازان مجهول‌الهویه

درباره برعهده نگرفتن مسوولیت تصمیمات و سیاست‌های خودرویی در دو سال گذشته می‌توان نمونه‌های مختلفی را عنوان کرد. مثال نخست که اتفاقا طی چند روز گذشته نیز حاشیه‌هایی را به دنبال داشته، به ماجرای سامانه یکپارچه خودرو مربوط می‌شود. این سامانه از سال گذشته راه‌اندازی شد تا به عنوان پلتفرمی یکپارچه میزبان تمام خودرو‌های تولید داخل و حتی وارداتی‌ها برای فروش باشد. اهمیت این سامانه برای سیاستگذاران و تصمیم‌سازان تا حدی بود که اولا خودروسازان خصوصی نیز ملزم به ارائه محصولاتشان در این پلتفرم شدند و ثانیا شورای رقابت فروش خودرو خارج از این سامانه را ممنوع اعلام کرد.

حتی دور نخست پیش‌فروش خودرو‌های وارداتی نیز از مسیر سامانه یکپارچه خودرو به اجرا درآمد تا مشخص شود پلتفرم موردنظر تا چه اندازه برای سیاستگذاران خودرو اهمیت دارد. حالا، اما سامانه یکپارچه خودرو را کسی گردن نمی‌گیرد و وزارت صمت و شورای رقابت مسوولیت آن را به یکدیگر حواله می‌دهند. همین هفته پیش بود که عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد: «سامانه یکپارچه خودرو متعلق به وزارت صمت نیست و به شورای رقابت تعلق دارد.» این گفته وزیر صمت در واکنش به پرسشی مبنی بر زمان دور سوم فروش خودرو از مسیر سامانه یکپارچه بود که وی تاکید کرد: «در مورد ثبت نام جدید در سامانه یکپارچه اطلاعی ندارم و [آن را]شورای رقابت می‌داند.»

در واکنش به این اظهارات، سپهر دادجوی توکلی، مدیر مرکز ملی رقابت، تاکید کرد: «براساس مصوبه کارگروه خودروی شورای رقابت، مسوولیت سامانه یکپارچه عرضه خودرو بر عهده وزارت صمت است.» این اظهارات نشان می‌دهد حالا که شهروندان منتظر دور سوم فروش یکپارچه خودرو هستند، نه وزارت صمت و نه شورای رقابت هیچ‌کدام نمی‌خواهند مسوولیت سامانه مربوطه را گردن بگیرند. به نظر می‌رسد تولید خودروسازان در شرایطی نیست که سامانه یکپارچه خودرو برای بار سوم باز شود و چند صد هزار دستگاه خودرو در آن به فروش برود. از همین رو حالا که شهروندان خواهان برگزاری دور سوم فروش یکپارچه هستند و ظاهرا امکان آن فعلا نیست، وزارت صمت و شورای رقابت حاضر نیستند مسوولیت این سامانه را به عهده بگیرند.

نمونه دیگر به ماجرای قیمت‌گذاری خودرو بر‌می‌گردد. اوایل امسال که شورای رقابت طبق آنالیز ارسالی از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت جدید خودرو‌های داخلی را تعیین کرد، تا مدتی هیچ‌کدام از این دو نهاد حاضر به اعلام نرخ‌های جدید نشدند. شورای رقابت می‌گفت وظیفه اعلام قیمت جدید خودرو‌ها بر عهده سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است و این سازمان تاکید داشت شورای رقابت باید قیمت‌ها را اعلام کند. در نهایت نه شورای رقابت و نه سازمان حمایت هیچ‌کدام زیر بار اعلام قیمت‌های جدید نرفتند و این رسانه‌ها بودند که وظیفه آن‌ها را انجام دادند. به نظر می‌رسد دلیل اینکه شورای رقابت و سازمان حمایت زیر بار اعلام قیمت‌ها نمی‌رفتند، نام‌گذاری امسال به نام «مهار تورم» بود و آن‌ها نمی‌خواستند در سالی با این شعار، اعلام‌کننده قیمت‌های جدید خودرو (آن هم با ۴۹ درصد افزایش) باشند. حتی همین چندی پیش که قیمت پنج خودروی جدید توسط شورای رقابت تعیین شد، باز هم رسانه‌ها قیمت‌ها را اعلام کردند نه شورای رقابت و دیگر نهادها.

اما علاوه بر پاسکاری تصمیمات و سیاست‌های خودرویی بین وزارت صمت و دیگر نهادها، به نظر می‌رسد داخل مجموعه این وزارتخانه نیز پدیده گردن نگرفتن رواج دارد. نمونه بارز این موضوع را می‌توان در ماجرای واردات خودرو به‌وضوح مشاهده کرد. طبق تصمیم وزارت صمت در دوران مسوولیت رضا فاطمی‌امین، قرار شد متقاضیان خودرو‌های خارجی با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در سامانه یکپارچه، نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. پس از ثبت‌نام اولیه، قرعه‌کشی انجام و درنهایت حدود ۳۵ هزار نفر به عنوان متقاضی نهایی خودرو‌های خارجی - در دور نخست پیش‌فروش - تعیین شدند. با‌این‌حال تا به امروز به‌جز چند دستگاه خودرو که به صورت نمادین تحویل داده شدند، متقاضیان موفق به دریافت خودروی ثبت‌نامی خود نشده‌اند.

در این مورد، چندی پیش از وزیر صمت - عباس علی‌آبادی که جایگزین فاطمی‌امین در وزارت صمت شد - پرسیدند تکلیف متقاضیانی که پول خود را به حساب شرکت‌ها واریز کرده‌اند، چیست؟ وی در پاسخ گفت: آن‌هایی که پول بلوکه کردند، پول خود را به خودروساز‌ها داده‌اند نه به ما. در حقیقت پول به حساب خودروساز‌ها (واردکنندگان) یا سازمان حمایت واریز شده است. علی‌آبادی با این جمله عملا مسوولیت تحویل خودرو‌های وارداتی را که وزارت صمت مسوولیت آن را بر عهده داشته، از خود سلب کرد و آن را به عهده شرکت‌های واردکننده انداخت. این در حالی است که متقاضیان طبق سیاست و تصمیم وزارت صمت به ثبت‌نام در سامانه یکپارچه و بلوکه کردن پول خود به مدت شش ماه اقدام کردند.

به‌هر‌حال به نظر می‌رسد ادامه چنین رفتار‌هایی از سوی سیاستگذاران و تصمیم‌سازان - شانه خالی کردن از زیر بار مسوولیت - افکار عمومی را نسبت به تصمیمات آتی دچار شائبه خواهد کرد. از همین رو بهتر است اگر ناکارآمدی تصمیم و سیاستی به اثبات رسیده، تصمیم‌سازان به جای پاسکاری آن به یکدیگر، ضمن پذیرش سهم خود، به سراغ حل مسائل بروند نه پاک کردن صورت‌مساله.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت All-in-One اپل امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ ترکیب احتمالی النصر مقابل پرسپولیس

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۳ + جدول

آغاز واریز حقوق بازنشستگان کشوری به همراه شگفتانه ۳ میلیون تومانی

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پرهیز از طمع به اموال دیگران، ثروتی حاضر و نقد!

فیلم/سرمای شدید هوا در راه ایران؛ مسئولین هشیار باشند

تعطیلی کامل برنامه هسته‌ای، شرط آمریکا برای مذاکره با ایران!

این داروی گیاهی مانع از ابتلا به آلزایمر می‌شود

بیانیه ارتش لبنان درباره تحصن در جاده فرودگاه بین‌المللی بیروت

ترامپ همچنین مایل به مذاکره با تهران است

مشاور امنیت ملی آمریکا: درمورد ایران، همه گزینه ها روی میز است

زلنسکی: آماده‌ایم که مذاکره کنیم

مذاکرات درباره مرحله دوم توافق با حماس

شیخ نعیم قاسم: جلوگیری از فرود هواپیمای ایران در لبنان، اجرای تصمیم اسرائیل است

توئیت جدید حساب کاربری رهبر انقلاب به زبان عبری

پزشکیان: آیا ما به دنبال جنگ هستیم؟

فیلمی حیرت انگیز از استقرار ماهواره‌های استارلینک در مدار زمین

فیلم/۱۱ میلیون مسکن ساختیم ولی فقط ۲ میلیون نفر به مالکان مسکن اضافه شد!

فیلم/هدیه ۱۰ هزار دلاری شیخ کویتی به بازیکن زن ایرانی!

تصاویر کانکس پلیس نصب شده در نزدیکی درب کوی دانشگاه تهران

آلینا کابایوا معشوقه پوتین کیست؟

ازدحام مردم مقابل محل اقامت النصر در تهران

اطراف دانشگاه شریف هم امنیت لازم را ندارد

رئیس اتحادیه کانون‌های وکلا، وکالت اولیای دم مرحوم خالقی را عهده‌دار شد

دومینوی گرانی به بازار لوازم خانگی رسید

عذرخواهی و پیگیری‌های ویژه اعضای دولت برای دلجویی از خانواده خالقی

پدر امیرمحمد خالقی: راضی نیستیم خون فرزندمان پایمال شود

تحویل محموله بمب‌های سنگین آمریکا به تل‌آویو

معاون وزیر راه: تهدید اسرائیل به زدن هواپیمای ایرانی در صورت پرواز به سمت بیروت؟

پیش بینی قیمت دلار فردا ۲۹ بهمن ۱۴۰۳/ احتمال کاهش قیمت دلار با تداوم پیش‌فروش سکه

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۳

مشکلات حقوقی مادر علی انصاریان همچنان پابرجاست

سرانجامی شوم با بازی جرات و حقیقت

تهدید زن جوان توسط سارق موبایلش

پیش بینی قیمت طلا و سکه فردا ۲۹ بهمن ۱۴۰۳/ قیمت طلا با پیش‌فروش سکه ریزشی می‌شود؟

فیلم/ شفق قطبی از ایستگاه فضایی بین‌المللی

کشف جسد سوخته زن جوان در بیابان‌های گرمدره

همه چیز در مورد سریال آبان + اسامی بازیگران

هشدار جدی به تهرانی‌ها؛ باد شدید در راه است

یک علامت شایع کمبود یُد

اختلال خواب چیست و چگونه درمان می شود؟

گیخاتو خان کیست؟| مبتکر اولین اسکناس

فیلم/ ارتباط نادر عضوی از قبیله بدوی با مردم

علائم اولیه سرطان زبان چیست؟

عکس/ چهره خاص و دیدنی دلکش دهه ۵۰ با تاج کاغذی

کمبود کدام ویتامین باعث سفیدی مو می‌شود؟

وعده سیب‌زمینی ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومانی وزارت جهاد؛ روند صعودی قیمت سیب‌زمینی ادامه دارد

درآمد‌های لرزان بودجه، خرج مُسکن یارانه‌ها / رنگین کردن سفره فقر محرومان با کالابرگ الکترونیکی

مذاکرات استقلال با ماتزاری ادامه دارد

عکس/ استایل شیک بهنوش طباطبایی با دستبند و انگشتر لاکچری

عکس/ آخرین تمرین تیم استقلال قبل از بازی با الریان

عکس/ گریم متفاوت بهزاد فراهانی و وثوقی ۵۱ سال پیش در یک فیلم سینمایی

گزارش ترک فعل بانک مرکزی روی میز دادسرای دیوان محاسبات

ماجرای هولناک کشف جسد سوخته زن جوان در بیابان‌های گرمدره