تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۰۸ مهر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲۲ نظر

خیال‌های شوم باکو و ترکیه؛ نقشه مخوف این دو همسایه علیه ایران

بهرام امیراحمدیان در یادداشتی می‌نویسد: تا پیش از این، از آغاز انسداد ارتباط جمهوری خودمختار با خاک اصلی جمهوری آذربایجان از سال‌های ۱۹۸۸ به بعد تا کنون، با گذر از قلمرو جمهوری اسلامی ایران بر قرار می‌شد و می‌شود که آذری‌ها با استفاده از این فرصت، بین دو سو ارتباط برقرار می‌کردند (و اکنون نیز برقرار می‌کنند) و هیچگاه قدردان ایران هم نبوده اند.

خیال‌های شوم باکو و ترکیه

اقتصاد۲۴- قفقاز منطقه‌ای استراتژیک، واقع بین غرب دریای خزر و شرق دریای سیاه، هم مرز با ایران در شمال غربی، و فدراسیون روسیه در شمال، منطقه‌ای نا آرام و حساس است که پس از آغاز جنگ دوم آذربایجان با ارمنستان از نوامبر ۲۰۲۰ همچنان ناآرام و بی ثبات است.

در آستانه فروپاشی اتحاد شوروی، منطقه قره باغ کوهستانی (منطقه‌ای عمدتا ارمنی نشین در دورن خاک جمهوری آذربایجان و مجاور مرز‌های شرقی ارمنستان)، با اعتراض دامنه داری که به دوره شوروی باز می‌گردد، مخالف تقسیمات دوره شوروی و خواهان استقلال یا پیوستن به جمهوری ارمنستان شد، موردی که جمهوری آذربایجان قویا با آن مخالفت کرده و این موضوع را بهانه محاصره اقتصادی این منطقه و برخورد قهری با جنبش استقلال طلبانه آن کرد.

در نهایت با کمک‌های تسلیحاتی ارتش ارمنستان به نیرو‌های جدایی طلب قره باغ، منطقه درگیر جنگی خانمان سوز شد که تا ماه می ۱۹۹۴ طول کشید و موجب آوارگی صد‌ها هزار نفر در هر دو سوی مرز و تلفات انسانی و کشت و کشتار بیگناهان و تخریب زیرساخت‌های اقتصادی و بحران انسانی شد. در این تاریخ قره باغ به نام «جمهوری مستقل آرتساخ» اعلام استقلال کرد.

شورای امنیت سازمان ملل با اعلام آتش بس، مسئولیت امور را به سازمان امنیت و همکاری در اروپا سپرد. این سازمان «گروه مینسک» را با شرکت دوازده کشور به ریاست مشترک سه عضو دائم شورای امنیت یعنی روسیه (همجوار منطقه)، ایالات متحده (ابر قدرت جهان) و فرانسه (به عنوان نماینده اتحادیه اروپا) برای اداره امور مرتبط با آتش بس و مذاکرات دیپلماتیک برگزید. ارامنه ساکن در قره باغ دارای سابقه تاریخی و طولانی در این منطقه هستند و مسیحیت در قرن چهارم، سه قرن پیش از ورود اسلام به قفقاز، در منطقه قره باغ پیروانی داشته است.

نکته مهم اینکه از آغاز تقسیمات اداری-سیاسی قفقاز در دوره شوروی از ابتدای دهه ۲۰ قرن ۲۰ (بدو ورود ارتش سرخ به قفقاز جنوبی)، ارامنه نسبت به قرار دادن منطقه قره باغ کوهستانی در ترکیب جمهوری آذربایجان به دولت شوروی اعتراض داشتند.

در نهایت در دوره استالین با اجبار به ارامنه و دادن امتیاز به جمهوری آذربایجان شوروی، با اعطای وضعیت «استان خودمختار» به قره باغ در داخل خاک آذربایجان و اعطای «جمهوری خود مختار» به منطقه نخجوان (بخشی از خاک آذربایجان که توسط خاک ارمنستان شوروی از خاک اصلی جمهوری آذربایجان شوروی جدا مانده بود)، نوعی آرامش نسبی برقرار بود.

اگر چه در آغاز آرامشی نسبی برقرار شد، ولی طی دهه ها، ارامنه از این تقسیمات ناراضی بودند و جمهوری آذربایجان شوروی به نوعی با مماشات با ارامنه اوضاع را مدیریت می‌کرد.

قرار داشتن استان خود مختار در درون قلمرو حاکمیتی جمهوری آذربایجان شوروی ارتباط ارامنه قره باغ با سرزمین جمهوری ارمنستان شوروی را تحت کنترل آذربایجان قرار می‌داد و نظامات اداری دوره شوروی نمی‌توانست خواسته‌های فرهنگی-قومی ارامنه قره باغ را در درون یک کشور با اکثریت مسلمان و آذری زبان فراهم آورد. این نارضایتی تحت نظارت و کنترل شدید ساختار‌های امنیتی-نظامی شوروی آتشی زیر خاکستر بود و مترصد فوران.

درگیری بین ارمنستان و آذربایجان منجر به اشغال قلمرو استان قره باغ کوهستانی توسط ارامنه و در طی عملیاتی با اشغال پنج استان همجوار استان قره باغ کوهستانی و مجموعا ۲۰ درصد از خاک آذربجان و اتصال آن به قلمرو جمهوری ارمنستان شد.

در نهایت به ابتکار شورای امنیت سازمان ملل، آتش بسی در ماه می ۱۹۹۴ برقرار و از سوی این شورا مسئولیت حفظ آتش بس و ترتیبات امور به عهده گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری در اروپا گذاشته شد که دوازده کشور در آن عضویت داشتند و ریاست آن به سه کشور روسیه (همجوار منطقه)، ایالات متحده و فرانسه (خارج از منطقه) یعنی سه کشور عضو دائم شورای امنیت سپرده شد.

در این مدت در قره باغ کوهستانی جمهوری خودخوانده آرتساخ تشکیل شد که بجز جمهوری ارمنستان از سوی هیچ کشوری مورد شناسایی قرار نگرفت و دفتری هم در واشنگتون برقرار بود. طی ۲۵ سال گذشته با وجود مساعی گروه مینسک و ترتیبات نشست‌های دوجانبه و چند جانبه ارمنستان و آذربایجان، توفیقی حاصل نشد و مجاری دیپلماتیک به بن بست رسیدند. در طی این سالها، درگیری‌هایی کوتاه مدت و مقطعی بین دو طرف در خط تماس اتفاق افتاد، ولی منطقه همچنان در وضعیت نه صلح و نه جنگ قرار داشت.


بیشتر بخوانید: آینده سیاست ایران در بحران قره‌باغ؛ مقاومت از تهران در مقابل تجاوز به ارمنستان


در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ ارتش جمهوری آذربایجان با کمک‌های تسلیحاتی و مشاوره نظامی ارتش ترکیه و اسرائیل حمله گسترده‌ای را معروف به جنگ قرن ۲۱ با جعلیه ارمنستان در مناطق اشغالی آغاز کرد همه مناطق اشغالی از ارامنه پاکسازی و تصرف شد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با دعوت از طرفین، اعلام آتش بس و موافقتنامه‌ای در ۹ ماده به امضا آنان رساند.

در بند ۵ این موافقتنامه آذربایجان با در اختیار گذاشتن دالانی به نام «دالان لاچین» امکان ارتباط ارامنه داخل قره باغ را با ارمنستان تضمین و در مقابل در بند ۹ ارمنستان امکان ارتباط زمینی بین جمهوری خودمختار نخجوان در غرب و خاک اصلی جمهوری آذربایجان در شرق را با گذر از خاک خود به طول حدود ۴۱ کیلومتر (کریدوری که بعد‌ها زنگه زور نام گرفت) به موازات مرز با جمهوری اسلامی ایران در شمال رود ارس، برقرار می‌سازد.

یادآوری می‌شود که تا پیش از طرح این ماده، از آغاز انسداد ارتباط جمهوری خودمختار با خاک اصلی جمهوری آذربایجان از سال‌های ۱۹۸۸ به بعد تا کنون، با گذر از قلمرو جمهوری اسلامی ایران بر قرار می‌شد و می‌شود که آذری‌ها با استفاده از این فرصت، بین دو سو ارتباط برقرار می‌کردند (و اکنون نیز برقرار می‌کنند) و هیچگاه قدردان ایران هم نبوده اند.

این دو کشور امروزه با طرح «دالان زنگه زور» به زعم خود می‌خواهند ارتباط شرق و غرب منطقه را با گذر از آن فراهم آورند و جمهوری اسلامی ایران را از ارتباط با ارمنستان و کریدوری شمالی-جنوبی با اروپا محروم سازند. این دو کشور (ترکیه و آذربایجان) ادعا می‌کنند در صورت مخالفت ارمنستان، آنان با اشغال سرزمینی جمهوری ارمنستان، این دالان را برقرار خواهند کرد.

موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، حفظ آرامش و توجه به تعریف حقوقی کریدور، مخالفت با هر نوع تغییرات ژئوپلیتیکی و مرزی منطقه است و برای استیفای حقوق خود از همه ابزار‌های در اختیار استفاده خواهد کرد و نیرو‌های مسلح ایران آماده رفع هر گونه تهدیدات امنیت ملی در محل بروز تهدید است. مرز مشترک ایران و ارمنستان خدشه ناپذیر و غیر قابل تغییر است.

منبع: دیپلماسی ایرانی

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۰
ح
1
0
شنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۲
چرا تو اینقدر از آزادی خاک یک کشور ناراحت شدین یا اینکه برای نوشتن این مطالب مزد خوبی از آنهائیکه نمی خواستند خاک اشغالی ترک کنند گرفتید آذربایجان تا اینجا انسانی ترین و شریفترین کار را کرده که در برابر ظلم و اشغال جنگیده ، آدمهای خائن در مقابل اشغال خاک وطن سکوت می کنند
ناشناس
0
2
شنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۲
هشت سال جنگیدید کجا راگرفتید همین مونده که بگن اذربایجان در عرض دو روز ایران را تصرف کرد
بشین بینیم بابا
علی
0
1
شنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۲
در اشغال سی سال پیش قره باغ و وقایع بعد از آن ایران با تحلیل فندق مغز های مثل پاک آیین، موحدیان ،احمدی طباطبایی،...در طرف اشتباه موضوع قرار گرفته در جنایت های ارامنه شریک شد ،لذا این اشتباه می تواند تاوان سنگینی داشته باشد
اما آسیب به ایران نه طرف تورکها بلکه دقیقا از سوی نفوذی های ایرانشهری در حاکمیت و و تاریکخانه باشگاه هور ارامنه خواهد بود
من تورکم آزربایجانلی یام
0
1
شنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۲
گربه بخاطر ثوابش موش نمیگیرد ایران برای اینکه آزربایجان یه نوعی وابسته ایران باشه راضی میشدید سالانه میلیارد ها پول بدید تا کریدور زنگه زور باز نشه آزربایجانی از طریق ایران از‌ نخجوان به باکو رفت و آمد بکنند
ناشناس
0
2
شنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۲
اگر صبر داشته باشیم خیانت ترکیه به آذربایجان هم آشکار خواهد شد ترکیه آذربایجان را با این کارهایش فریب میدهد بخاطر نفت و گاز
بس اگر نیت اش پاک است چرا سد می سازد آب رو به روی آذربایجان می بندد
ناشناس
1
0
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲
ارمنها ۱۹۱۸ به خانکندی امدند از ترکیه واز سوریه اطراف زنگرور امدند ساکن شدند بعدشرپع کدند شروعکردند درگیری لا ارذبایجان جنگهآی زیادی شد ساکنان ایروان هم اکثرن ترکهابود خودتن برین ازارمنها بپریین توب ایروان بیش از ۲۰ مسجد خراب کردند
ناشناس
0
1
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲
ااز همان زنگزور پل زیر کذر وروکذر میژند استفاده میکنند به نفع همه ملت هاست چون قبل ۳۰ سال ارربایجان به نخجوان راه قطار داشت زنگزور را ارمنستان تصرف وخراب کرد باید پس بدهد حالا یا با صلح ویا با جنگ مثل قرباغ چون زنگزور خاک تاریخی ازربایجان هست
ناشناس
1
0
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲
یاشاسین آذربایجان، نگذاشت یک وجب از خاکش دست ارامنه بماند.
ناشناس
0
2
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲
آزربایجان نه باکو، یاد میگیرین
رضا
1
1
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲
بیخود مردم را عذاب روحی ندهید نه ایران توان جنگ دارد ونه ترکیه وآذربایجان خود را دشمن ایران میدانند
علی
0
2
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲
ارمنیا شکست خوردن فارسها دارن دق میکنند
جواد
1
1
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲
چرا مدام بر طبل جنگ خانمان‌سوز میکوبید ؟ از هیچ دشمن تراشیدن به نظرتان خدمت است یا خیانت ؟ !!! پس دیپلماسی از یاد رفته است .
علیرضا
0
2
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲
در هر صورت،مقامات ایران همیشه در مقابل ترکیه و آذربایجان سکوت میکنند و چیزی نمیگن.مگرنه که ایران میتونه با قدرت نظامی که داره،به ترکیه و آذربایجان دستور بده که دست از اقدامات نابهنجار بردارند و حقوق ایران و ارمنستان رو نقض نکنند.مگرنه پوست از سرشون میکنیم.
محمد
1
1
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲
وقتی یک شیر در موضوع ضعف قرار دارد روباه هم براش دم تکون میده
رضا
2
0
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲
به این دوست عزیز تحلیلگر و دانشمند عرض کنم که برای رد شدن از خاک یک کشور ،رسم نیست که تشکر و قدردانی و...بشه .با عوارض عبور و ...مشکل حل میشه !!!
غلامرضا پیک فلک
0
0
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲
نویسنده محترم قبل از هر فرمایشی خاطر نشان کنم هیچ فروپاشی در قلمروی شوروی اتفاق نیفتاده است و همه میدانیم موضوع اصلی فقط داستان عدم بازگشت آذربایجان به مام وطنم ایران بوده و جدایی دریای خزر... پس خوانا بنویس که ما آگاهیم
هم وطن
2
0
سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲
آذربایجان بهترین رفتاررادرقبال اشغالگران داشناک ارمنی انجام داد وبرای توسعه همه کشورها بهترین کاراتحادایران باآذربایجان وترکیه است به فکرنان باشیم که خربزه(ایروان) آب است. آخه اگرفرضا ایران بخواهد ازایروان به اروپا راه داشته باشدباید کشورگرجستان (دوست ترکیه وآذربایجان) رانیز قانع کند . ترکیه وگرجستان رابطه عمیقی دارندوایروان فقط با صلح وارتباط با ترکیه وآذربایجان می تواندپیشرفت کنددرغیراینصورت فقط نقش مزدور تنش آفرینی رابازی می کند که نتیجه اش عدم رشدجمعیتی واقتصادی است
حسن کاظمی
0
2
سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲
یک دلیل منطقی بیاورید که چرا مابایدمفت به نخجوانیها اجازه ترددازخاک کشورمان به منطقه باکورابدهیم؟؟!!؟؟!!همین فرمان بریم جلو ،فردا پس فردا با ادعای ارضی نخجوان هم مواجه خواهیم شد،اگر به خاک ارمنستان تجاوزکردندباید بشدت ازجانب ماسرکوب شوند،چه ارمنستان خوشش بیاید یانه،،،
ناشناس
1
0
سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲
لطفا همتون خفه بشید همه شدن تحلیلگر ... نخورید خواهشا
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲
بیائید پائین باباهمتون.سرمون دردگرفت.این همه دانشمند وتاریخ دان‌وجغرافیا نویس داشتیم وبی خبربودیم.چطور شما توفرارمغزها اسمی ازتون نیست.به مولا همتون ازبیکاری میرید توگوگل بعد یه خبری که‌میبینید یه حرفی( ) میزنید که‌ بقیه‌‌ فکر کنن‌ حتما یه چیزی میفهمید...
Hassanpiri
0
1
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲
صبر ایران هم اندازه دارد اردوغان و رئیس جمهور باکو فکر نکنند ایران در موضع ضعف قرار دارد که به امید خدا هر دو کشور ترکیه و باکو با طناب پوسیده صهیونیست ها ی کافر به ته چاه جهنم خواهند رفت آن هم جهنمی که به وسیله موشک های بالستیک ایران ایجاد شده است جهنمی از نوعی موشک های اتمی
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲
خفه کسی باید شود
که حق مسلم کشور خود را


دودستی به کشور دیگر

واگذار کند.
نجابت تا یه جایی جواب میدهد.
بقیش زورگویی.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

فیلم/ عظیمی: تمام کسانی که پشت سر صدیقی نماز خواندند نمازشان باطل است

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

بالاخره مدرک رائفی‌پور منتشر شد

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

استایل جذاب مریم مومن در استوری جدیدش + عکس

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

رونمایی از شغل دوم ابوالفضل پورعرب

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز + جدول

جواب رد پارسا پیروزفر به خواستگاری هانده!

عکس/سمیرا حسن پور هر روز جوان‌تر

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

بهترین تفرجگاه‌های فیروزکوه در فصل بهار

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اینفوگرافی/ ۳ استان پر مصرف برق خانگی کشور

یسنا دختر ۴ساله کلاله‌ای زنده پیدا شد

۱۱ سال زندان برای یک فعال زن در عربستان

وقوع سیل و آبگرفتگی در ۴ استان کشور

ناراحتی یک پرسپولیسی؛ جدایی نزدیک است

فیلم/ اعتراض شدید روحانیون به علیرضا پناهیان با شعار حیدر حیدر

نرخ سود بین بانکی تغییر کرد

آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان

واکنش آذری جهرمی به افشای قرارداد شهرداری تهران با شرکت چینی

پاسخ رهبر انقلاب به نامه یکی از مسئولین

فیلم/ ریزش مرگبار اتوبان در چین

جزییات تازه از حادثه مسمومیت الکلی پزشکان در شیراز

از کجا بفهمیم فشار خون داریم؟

فیلم/ رقص باباکرم فرزاد حسنی پربازدید شد

بانک‌ها علاقه‌ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!

چربی شکم را با این نوشیدنی آب کنید

لیست نهایی جبهه انقلاب در مرحله دوم انتخابات مجلس+ عکس

دشمن شماره یک عادل فردوسی‌پور در آزادی + عکس

قیمت جدید مرغ امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

مهدی نصیری؛ توهم، شوخی یا پروژه هدفمند؟! +جدول

اعلام قیمت جدید انواع بستنی در بازار

التهاب در ایستگاه‌های پرستاری؛ از وضعیت اورژانسی تا مهاجرت‌های اجباری

قیمت نفت در کانال ۸۰ دلار ماندنی شد

فیلم/ تعریف و تمجید امیرعلی نبویان از رائفی پور

پدرخوانده در چالوس دستگیر شد

فیلم/ هشدار ظریف به کشور‌های عربی خاورمیانه

خطرناک‌ترین استان در بحران فرونشست + عکس

بازار داغ هیپنوتیزم در شبکه‌های مجازی

عکس/ پیشنهاد عجیب واگذاری زمین به مهاجران افغان!

افت تحصیلی شدید دانش آموزان در دولت رئیسی

واتساپ را بروز رسانی کنید

آیا تتر جایگزین دلار می‌شود؟

فیلم/ برف بهاری چوپان سمیرمی را غافلگیر کرد

عکس/ رونمایی از پیراهن اول لیورپول

پشت پرده برکناری شبانه خطیر از مدیرعاملی استقلال

استوری یک استقلالی پس از برکناری خطیر + عکس

فیلم/ کنایه سنگین مجری صداوسیما به دولت رئیسی

پس از پراید وانت نوبت به بی‌ام‌و وانت رسید+ عکس

تیپ عجیب و غریب دیوید بکام+ عکس

فیلم/ دیدار عاشقانه الناز حبیبی و جواد عزتی در مشهد

تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا

علت عدم حضور بهرام افشاری در پایتخت ۷ فاش شد

تغییر تاریخ واریز یارانه نقدی اردیبهشت ماه

فیلم/ افشاگری یک اقتصاددان درباره مولدسازی و فروش اموال

خودروی برقی مصرف سوخت کشور را بالا می برد

شکایت پرسپولیس از سپاهان به دلیل اهانت

مالک جدید پرسپولیس چقدر درآمد دارد؟

خودرو خاص دو میلیاردی در تهران

عکس/منطقه توریستی شفت، قبل و بعد آتش سوزی

صدور سند مالکیت املاک با وجود بدهی به دولت