تاریخ انتشار: ۱۵:۴۱ - ۰۸ مهر ۱۴۰۲

تولید خودرو متوقف می‌شود؟

یک کارشناس صنعت خودرو نسبت به بروز بحران در صنعت خودرو و قطعه‌سازی هشدار داد و تاکید کرد که ما ممکن است در آینده نزدیک، دچار توقف خطوط تولید شویم.

خودرو
اقتصاد۲۴- در کمتر از ۶ ماه از فعالیت سامانه یکپارچه خودرو، حالا به نظر می‌رسد «شکست» تنها سرانجام تغییر شکل فروش خودرو بوده است؛ آن هم در شرایطی که صحبت‌ها در رسانه‌ها تنها در چند روز قبل از انتشار خبر حذف سامانه یکپارچه، فروش مرحله سوم خودرو بود.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صنعت، معدن و تجارت روز پنج‌شنبه گذشته در حاشیه مراسم نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان، از تغییر روش فروش خودرو و حذف سامانه یکپارچه خودرو خبر داد و اعلام کرد: خودروسازان به صورت مستقیم عرضه خودرو را انجام می‌دهند.

منوچهر منطقی با بیان این‌که روش فروش خودرو تغییراتی داشته و سومین سامانه یکپارچه فروش خودرو برگزار نمی‌شود، افزود: با توجه به افزایش عرضه خودرو‌ها و آغاز واردات، بازار خودرو به تعادل می‌رسد و دیگر نیاز نیست تا فروش خودرو به روش قبل اجرا شود.

معاون وزیر صمت زمان عرضه جدید خودرو را نیز هشتم مهر ماه اعلام کرد و گفت: روش عرضه به صورت فروش مستقیم و از کارخانه است و در سامانه ثبت خواهد شد.

واکنش سریع شورای رقابت به حذف سامانه یکپارچه خودرو

اما در مقابل خبر حذف سامانه یکپارچه، بلافاصله شورای رقابت، این خبر را رد و اعلام کرد که تمام فرایند دور سوم فروش خودرو نیز در سامانه یکپارچه انجام خواهد شد.

بنا به گفته سپهر دادجوی‌توکلی، مدیر روابط عمومی شورای رقابت، از سخنان معاون وزیر برداشت غلط شده است. ایشان در گفتگو با رسانه‌ها آینده و وضعیت مطلوب را ارائه داده‌اند که همه ما در تلاش هستیم به آن نقطه برسیم، اما بدون برنامه و شتاب‌زده قطعا مانند سنوات گذشته دچار خطای محاسباتی می‌شویم.

سپهر دادجوی توکلی، هرگونه تغییر در رفتار بازار خودرو را منوط به مصوبه شورای رقابت یا تغییر در دستورالعمل مصوبه ۵۴۳ این شورا اعلام و تاکید کرد: سامانه یکپارچه به کار خود ادامه خواهد داد.


بیشتر بخوانید: کاهش ۵۰ میلیونی قیمت این خودرو در روز‌های گذشته


او سامانه را زمینه‌ساز حذف دلالی و تامین کننده اطلاعات جامع و قابل رصد منجر به تعادل در بازار خودرو دانست و متذکر شد: به‌زودی و با عملیاتی شدن نوبت سوم طرح، چند خودروی جدید در بازار عرضه خواهد شد و تمام این فرایند همچنان در قالب سامانه یکپارچه صورت خواهد گرفت.

عقب‌نشینی معاون وزیر

در ادامه، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت هم در کمتر از چند ساعت از انتشار خبر اولیه به نقل از او درباره حذف سامانه یکپارچه خودرویی، اخبار منتشر شده درباره حذف سامانه با استناد به گفته‌های خود را «شیطنت رسانه‌ای» دانست.

منوچهر منطقی در توضیح تفاوت شیوه جدید گفت: خودرو‌ها به صورت مستقیم و مستقل توسط خودروسازان عرضه خواهد شد، اما عرضه در قالب سامانه یکپارچه خواهد بود. به گفته منطقی، در شیوه جدید، مشتری پس از انتخاب محصول مورد نظر از طریق سایت سامانه، برای واریز وجه به درگاه پرداخت خودروساز هدایت شده و دیگر خبری از نوبت‌دهی و قرعه‌کشی نیست.

معاون وزیر صمت اضافه کرد: در واقع در این روش عرضه‌های یکپارچه به عرضه‌های متعدد و پی در پی در مجموعه‌های مختلف تبدیل می‌شود. به عنوان نمونه از هفته آینده، ۴ خودروساز عرضه خودرو خواهند داشت.

منطقی با تاکید بر این‌که سامانه یکپارچه حذف نخواهد شد، تاکید کرد: سامانه یکپارچه یک بخش نظارتی دارد و بخشی هم به منظور ساماندهی بازار ایجاد که این ساماندهی انجام شد و دیگر عرضه‌های انبوه خودرو از طریق سامانه یکپارچه صورت نمی‌گیرد و خودروسازان به صورت متوالی خودرو عرضه خواهند داشت. شنیده‌ها از از آن است که اولین عرضه نیز امروز، شنبه ٨ مهرماه انجام خواهد شد.

عاقبت فروش دستوری خودرو

در این شرایط، برخی از کارشناسان معتقدند که سامانه یکپارچه در کمتر از ۶ ماه نتوانست اهدافی را که دنبال می‌کرد، محقق کند. حسن کریمی‌سنجری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: هدف وزارت صمت از سامانه یکپارچه خودرو این بود که مدیریت عرضه خودروسازان را در دست بگیرد. در سامانه یکپارچه مشخص می‌شد که تعداد عرضه خودرو با آنچه که اعلام می‌شد و آمار تولید تطابق داشته باشد. این را سیاست‌گذار می‌توانست بررسی کند که میزان فروش و عرضه خودرو به بازار، با آنچه که تولید می‌شود، تطابق دارد.

وی افزود: خودروسازان در گذشته تعدادی خودرو را پیش‌فروش می‌کردند؛ بدون این‌که اعتماد لازم در خصوص توانایی لازم در تولید آن تعداد خودرو وجود داشته باشد. البته این موضوع در آخرین ثبت‌نام‌ها که صف خرید ایجاد شد، عملا در سامانه یکپارچه هم همین اتفاق افتاد. شما وقتی تا پایان ۱۴۰۳ خودرو را پیش‌فروش می‌کنید، یعنی خودرو‌هایی را برای عرضه به بازار کاندید می‌کنید که حتی هنوز تولید اولیه‌شان هم انجام نشده است.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: منتها باز سیاست‌گذار این ادعا را دارد که این صف خرید، تحت کنترل است و در دنیا هم مرسوم نیست؛ در مدل‌های خاص و در شرکت‌های خاص. یعنی شما وقتی به شرکت بنز مراجعه می‌کنید، ممکن است یک مدل خاص را در برنامه تولید نداشته باشد و وقتی شما سفارش می‌دهید، این شرکت تازه براساس سفارش جدید، تامین را انجام می‌دهد و ممکن است مراحل تولید، ۶ ماه طول بکشد.

کریمی‌سنجری با اشاره به ادعای سیاست‌گذار برای مدیریت تولید و عرضه خودرو، عنوان کرد:، اما در نهایت معضلی این سامانه یکپارچه داشت و این‌که در واقع موضوع مدیریت و اختیار نقدینگی را از شرکت‌های خودروساز گرفت و شرکت‌های خودروساز نمی‌توانستند برای نقدینگی خودشان مدیریت داشته باشند.

وی متذکر شد: این موضوع در جایی بیشتر نمود پیدا می‌کند که شرکت‌های خودروساز تحت نظام قیمت‌گذاری دستوری فروش دارند. به عبارتی، این شرکت‌ها اختیاری برای تعیین قیمت خودرو ندارند و حالا در سامانه یکپارچه، اختیاری هم برای حتی مدیریت نقدینگی ندارند. در واقع خودروسازان معتقدند که قیمت تمام شده خودرو از قیمتی که دستوری موظف هستند بفروشند، بالاتر است. یعنی خودروساز با زیان خودرو را عرضه می‌کند.

هشدار به بروز یک بحران در خودروسازی

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: شکاف بین دو قیمت، در گذشته با پیش‌فروش از یک طرف و با خرید اعتباری از تامین‌کنندگان از طرف دیگر، جبران می‌شد. اما در سامانه یکپارچه از سمت دریافت ورودی پول، خودروساز محدود شده بود، بنابراین نقدینگی دیگر دست خودروساز قرار نداشت و در اختیار سامانه یکپارچه بود. از سوی دیگر، همین موضوع باعث شد که فاصله ۱۲۰ روزه‌ای که با بخش تامین وجود داشت، پر شود و بر همین اساس، اتفاقی که امروز افتاده، این است که قطعه‌سازان به نقطه بحرانی رسیده‌اند، چون خودروساز دچار بحران نقدینگی شده و ۱۲۰ روز را هم طی کرده، اما دیگر نمی‌تواند به قطعه‌سازان پول دهد.

کریمی‌سنجری یادآور شد: قطعه‌سازان یک آستانه تحمل داشتند که آن هم پر شده است. الان شما به خودروسازی که بروید، می‌بینید که به خصوص قطعه‌سازان ایران‌خودرو با بحران نقدینگی روبه‌رو هستند. یعنی ایران‌خودرو به اندازه کافی نمی‌تواند به زنجیره تامین، نقدینگی برساند و این هشداری است که ما ممکن است در آینده نزدیک، دچار توقف خطوط تولید شویم.

وی تاکید کرد: همه این‌ها در این ریشه دارد که هر دو مدیریت فروش و قیمت‌گذاری خودرو، دست دولت افتاده است. حالا به نظر می‌رسد که سیاست‌گذار تا حدودی متوجه این موضوع شده است و می‌خواسته عرضه را به خودروسازان منتقل کند؛ منتها من فکر می‌کنم و حدس می‌زنم آقای منطقی بعد از این‌که این موضوع را مطرح کرده، احتمالا با سد شورای رقابت مواجه شده است.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: شورای رقابت بلافاصله ورود کرد و اطلاعیه داد. شورای رقابت احساس می‌کند که از طریق سامانه یکپارچه خودرو بهتر می‌تواند خودروسازان را کنترل کند، بنابراین الان هم با سامانه یکپارچه موافق است و هم با قیمت‌گذاری دستوری. اما به نظر من هر دو این‌ها در کنار هم، دارد یک فشار مضاعفی را روی نقدینگی شرکت‌های خودروساز وارد می‌کند.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

تعطیلی گسترده مدارس و ادارات استان‌های کشور در روز سه‌شنبه ۷ اسفند

عکس/ روحانی افغان: افغان‌ها در ایران حق مالکیت دارند!

عکس/ شباهت شوکه کننده امین حیایی به مادرش

اینفوگرافی/ تنها ۴ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس حامی استیضاح همتی

عکس/ استایل متفاوت مازیار لرستانی و خسرو شکیبایی ۳۳ سال پیش با اکسسوری و عینک لاکچری

عکس/ نقشه با جزییات ایران ۲۷۸ سال پیش در زمان سلسله افشاری

عکس/ لامبورگینی میورا ۵۳ سال پیش در خیابان فردوسی تهران

عکس/ استایل گنگ النازشاکردوست و لیلا اوتادی با دستمال سر و کلاه جنگی

عکس/ جولان خودرو‌های خارجی ۷۲ سال پیش در خیابان‌های تهران

عکس/ چشم انداز شگفت انگیز از مقبرۀ کوروش کبیر ۹۷ سال پیش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ثروت‌سازی بانک صادرات ایران با بهبود کیفیت درآمد‌ها

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

لیست شعب کشیک مؤسسه اعتباری ملل در تهران – ۷ اسفند ۱۴۰۳

فیلم/ لاوروف به تهران رسید

بانک ملی ایران برنده جایزه مشتری مداری در جشنواره ملی معیار شد

چکاد؛ راهکار امن و نوین بانک ملی ایران برای صدور چک

عکس/ پلمپ ۱۵۰ بوتیک در تهران ۴۰ سال پیش توسط کمیته

استقبال پر شور بازدید کنندگان از غرفه شرکت نفت ایرانول در سومین نمایشگاه اختصاصی تجارت با اوراسیا/توسعه صادرات پایدار اولویت اساسی ایرانول

دستیابی به دانش طراحی و ساخت شیر‌های کنترلی پیشرفته با حمایت شرکت پتروشیمی اروند

عکس/ چهره خاص نیوشا ضیغمی قبل از عمل زیبایی

استقلال در به در سرمربی برای دربی

امضای تفاهم‌نامه اولین میزبانی مسابقات مقدماتی جام جهانی فوتبال خیابانی در کیش

خط و نشان پلیس برای چهارشنبه آخر سال

بیمه نوین حامی اصلی اولین مسابقه هوش مصنوعی دانشگاه تهران

آیا قیمت طلا اصلاح می‌شود؟

گزارش عملکرد چشمگیر بیمه نوین در دوره یک ماهه منتهی به پایان بهمن ماه

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران: خدمت به جامعه ایثارگری باید همراه با اخلاص باشد

فیلم/ ناپدید شدن کوهنورد ۴۷ ساله در توچال

عوامل روشن نشدن موتور سیکلت و روش‌های تعمیر آن

عکس/ بازار آستارا در گیلان حدود ۵۴ سال پیش

گزارش بورس امروز سه شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۳

عیدی بازنشستگان ۱۴۰۴ برابر با قیمت یک جفت کفش

تنها غایب قطعی پرسپولیس برای دربی ۱۰۵

عکس/ تغییر باورنکردنی چهره زیبا بروفه با استایل زمستانی

بیمه ابزار کلیدی در مدیریت ریسک مطلوب

صدور حکم نهایی ۴۴ متهم پرونده چای دبش

همسران دردسرساز علیه استقلال و پرسپولیس

فیلم/ حمله تند یک نماینده به جلیلی در صحن مجلس

اعلام شعار دربی ۱۰۵ از سوی سازمان لیگ

زمستان رویایی در آستارا

زیدآبادی: روسوفیل‌های وطنی احساس شرم نمی‌کنند؟

دستگیری عده‌ای در پی فراخوان تجمع ۲۵ بهمن برای رفع حصر

عکس/ نمایی خارق العاده از دروازه شمیران ۹۳ سال پیش در یک روز برفی

واعظی: در جهان امروز سیاست در خدمت اقتصاد است

تهران _ مسکو؛ بزنگاه دوباره برای وزن کشی روابط

خطر جدی فرونشست زمین در تهران

جاده چالوس تا اطلاع بعدی مسدود است

قیمت جدید آپارتمان در مناطق ۴ و ۵ تهران از تهرانپارس تا جنت آباد+ جدول

واکنش تند و صریح پزشکیان به استیضاح همتی

احتمال فروش دوباره دلار به هر ایرانی؛ هر شهروند ۲۱۰۰

پیش‌بینی هولناک از روند افزایش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۴

عکس/ موتورسواری داریوش با دخترش ۳۳ سال پیش

مصرف ساعتی ۳.۵ میلیون مترمکعب گاز در تهران

جدیدترین قیمت خانه در شهریار اسفند ۱۴۰۳ + جدول

قیمت نفت بعد از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران جهشی شد

پشت پرده پتروشیمی تبریز؛ زنگ خطر یا یک نوسان طبیعی؟

معرفی خودرو پژو ۵۰۸ L با جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT + عکس

سایه سهمگین دلار و طلا بر سر مسکن

فیلم/ زن میانسال زورگیر خیابان پیروزی با بخشید