اقتصاد۲۴- ناودانی که یک مقطع فولادی به شمار می آید و دارای دو بخش جان و بال است، یکی از مهم ترین محصولات در صنعت ساختمان سازی می باشد. اrین محصول فولادی به دو روش پرسی و فابریک ساخته شده و به همین دلیل انواع مختلفی دارد. برخی از انواع ناودانی ها شامل: ناودانی گالوانیزه، ناودانی استلنس استیل، ناودانی گالوانیزه و... هستند که هر یک از نظر جنس مواد اولیه با هم متفاوت می باشند. اما، هر یک از این ناودانی ها دارای ویژگی های تقریبا یکسانی هستند که تعدادی از آن ها شامل: مقاومت بالا، سهولت در جا به جایی و نصب، مقرون به صرفه بودن و... هستند. لذا، اگر شما عزیزان می خواهید با سایر ویژگی های انواع ناودانی ها و قیمت هر یک آشنا شوید، در ادامه همراه ما باشید.
ناودانی به نوعی یک پروفیل فولادی بوده که از نظر شکل ظاهری، شبیه به U انگلیسی است و این محصول، متشکل از دو بخش جان و بال می باشد. برای ساخت این محصول از آلیاژهای مختلفی استفاده می کنند که سه نوع اصلی آن ها شامل موارد زیر هستند:
البته، به جز سه آلیاژ ذکر شده، برای ساخت ناودانی گاهی اوقات از فولاد ضد زنگ نیز استفاده می کنند. در رابطه با تاریخچه ساخت ناودانی، می توانیم بیان کنیم که تاریخچه ساخت آن، مربوط به قرن 20 می باشد. در زمان جنگ جهانی دوم، زمانی که به یک مقطع فولادی نیاز بود، برای اولین بار شروع به ساخت ناودانی کردند. پس از به پایان رسیدن جنگ جهانی دوم و همچنین پس از گذشت چند سال، کارخانه های مختلفی مشغول ساخت ناودانی و نبشی و... هستند.
ناودانی ها انواع مختلفی دارند که تمامی آن ها دارای ویژگی های تقریبا یکسانی می باشند. تعدادی از مهم ترین ویژگی های انواع ناودانی، به شرح زیر هستند:
در بخش ابتدایی بیان کردیم که ناودانی به صورت کلی از طریق دو روش پرسی و فابریک ساخته می شود. به یاد داشته باشید که فرقی ندارد تولید کنندگان از چه روشی برای ساخت ناودانی استفاده کنند، در هر صورت باید استانداردهای لازم را برای تولید در نظر گرفته و تمامی آن ها را رعایت نمایند. در هر یک از روش های پرسی و فابریک، باید مراحلی به طور کامل طی شوند که به شرح زیر می باشند:
یکی از رایج ترین شیوه های تولید ناودانی، پرسی است که در اصطلاح عامیانه آن را روش سرد نیز می نامند. ماده به کار گرفته شده برای ساخت ناودانی ها در روش پرسی، همواره ورق های فولادی می باشند که در مرحله اول، باید این ورق های فولادی را به اندازه هایی که مشتریان سفارش داده اند و همچنین با در نظر گرفتن جدول استاندارد اشتال، برش می زنند. در مرحله بعدی، طی فرایندی آن ها را خم کاری می کنند که معمولا این کار توسط دستگاه های مخصوصی، انجام می شود. در مرحله نهایی از غلتک های مخصوصی استفاده می شود تا ورق ها به ناودانی تبدیل گردند.
روش دوم ساخت ناودانی، مربوط به شیوه فابریک است که خود این روش به دو دسته تقسیم می شود که در دسته اول، از شمش های فولادی، برای ساخت ناودانی استفاده می کنند. در این بخش ابتدا شمش های فولادی را در کوره های مخصوصی با دمای بسیار بالا قرار می دهند تا بر این اساس تمامی شمش ها، به خوبی ذوب شوند. پس از ذوب شدن کامل شمش ها از غلتک های مخصوصی استفاده می کنند تا ضخامت مواد را به کمترین میزان ممکن برسانند. پس از آن مواد را خم کرده و با تغییر شکل آن ها را به ناودانی تبدیل می کنند.
اما، در دسته دوم از روش فابریک، از شمش های فولادی استفاده می شود؛ اما، مراحل تولید ناودانی در این بخش کمی با نوع قبلی متفاوت است. در واقع، در این بخش، شمش های فولادی ابتدا در کوره قرار داده می شوند تا به خوبی ذوب گردند. سپس، آن ها را در قالب های مخصوصی می ریزند تا به ناودانی تبدیل شوند. لازم به ذکر است تا بدانید که همواره از روش فابریک برای ساخت ناودانی های سبک و یا بال موازی، استفاده می کنند. همچنین، این روش شباهت زیادی نیز به شیوه ساخت سپری دارد.
ناودانی ها بنا به دلایل مختلفی مثل: شکل ظاهری، جنس مواد اولیه، نحوه ساخت و ... دارای دسته بندی های متفاوتی هستند. در تعدادی از مهم ترین نوع دسته بندی های انواع ناودانی ها شامل موارد زیر می باشند:
اغلب فکر می کنند ناودانی ها از نظر ظاهری، شبیه به هم هستند و هیچ فرقی با هم ندارند. این تفکر، املا نادرست است؛ زیرا، آن ها از نظر شکل ظاهری به دو دسته ساده و مشبک تقسیم می شوند که ناودانی های مشبک در سطح خود، دارای تعدادی سوراخ کوچک هستند. وجود سوراخ های کوچک بر روی سطح این ناودانی ها سبب شده است تا از این محصولات اغلب برای ساخت قفسه و سازه های سبک فولادی و.... استفاده کنند. اما، ناودانی های ساده برخلاف نوع مشبک، هیچ سوراخی در سطح خود ندارند و به همین دلیل، کاربرد گسترده تری در صنایع مختلف دارند.
علاوه بر شکل ظاهری، ناودانی ها از نظر وزن نیز با هم فرق دارند و به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می شوند. هر گاه وزن یک ناودانی از جدول استاندارد اشتال کمتر باشد، به آن ناودانی سبک گفته می شود و بلعکس، زمانی که وزن یک ناودانی بیشتر از جدول استاندارد اشتال باشد، به آن ناودانی سنگین می گویند. همیشه ناودانی های سنگین در پروژه های بزرگ و حجیم و ناودانی های سبک برای مرمت بناها، ساخت چارچوبها، ساخت اسکلت کامیونها، ساخت سازههای دریایی و... کاربرد دارند.
انواع ناودانی ها از نظر جنس مواد اولیه نیز با هم فرق دارند و به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که مهم ترین آن ها عبارتند از:
خلاصه مطلب
ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا شما را با ناودانی و ویژگی هایش به خوبی آشنا کنیم. این محصول به دلیل تنوع بالایی که دارد، نرخ یکسانی نداشته و قیمت هر یک از آن ها با دیگری متفاوت می باشد. لذا، شما می توانید برای اطلاع از قیمت ناودانی، به سایت فولاد فیدار که جزء معتبرترین ها است مراجعه نمایید. علاوه بر این، برای خرید هر یک از این محصولات نیز می توانید با واحد فروش این سایت ارتباط برقرار کنید.