تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۰۴ آبان ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

معایب خودرو‌های چینی که میلیاردی فروخته می‌شوند

مدل‌هایی که زیرسایه روند کند واردات خودرو و کم‌کاری‌های سایپا و ایرانخودرو خودشان را به بازار ایران رساندند، اما در این سال‌ها به داشتن پیشرانه تکراری، قطعات کم کیفیت، خدمات محدود پس از فروش و ... متهم شدند.

معایب خودرو‌های چینی
اقتصاد۲۴- واردات خودرو کندتر از چیزی که تصور می‌شد، پیش می‌رود. با گذشت شش ماه از راه‌اندازی سامانه یکپارچه خودرو‌های وارداتی فعلا فقط تکلیف قیمت شش تا از مدل‌ها مشخص شده و فهرست اولیه و ۱۵ گانه مدل‌های عرضه شده در مهرماه آب رفته و کسی از سرنوشت ۹ مدل دیگر خبری ندارد. از آنطرف ایرانخودرو امسال فقط در مرحله اول فروش یکپارچه محصولات داخلی شرکت کرده و سایپا هم بعد از دور دوم، در بازگشایی‌های بعدی سامانه یکپارچه غایب بوده است. با این اوصاف کسی که در فکر خرید خودرو صفرکیلومتر از کارخانه است، راهی جز مراجعه به مونتاژکاران و محصولات چینی ندارد. مدل‌هایی که زیرسایه روند کند واردات خودرو و کم‌کاری‌های سایپا و ایرانخودرو خودشان را به بازار ایران رساندند، اما در این سال‌ها به داشتن پیشرانه تکراری، قطعات کم کیفیت، خدمات محدود پس از فروش و ... متهم شدند.

شماره یک | ام‌وی‌ام X۲۲ پرو

 ام‌وی‌ام X۲۲ پرو الان ارزان‌ترین مونتاژی بازار است. خود مدیران خودرو قیمت ام وی ام X۲۲ پرو دنده‌ای را کمی بیش از ۷۰۶ میلیون تومان درنظر گرفته و در بازار آزاد خرید ام وی ام X۲۲ پرو دنده‌ای حول و حوش ۸۰۰ میلیون تومان خرج بر می‌دارد. مدلی که بعد از ام وی ام X۲۲ معمولی دومین سری از این خانواده در بازار خودرو ایران است و یکی از مهمترین ایراد‌های آن مثل مدل نسل قبلی خودش فضای کوچک کابین به شمار می‌رود. به همین خاطر خیلی‌ها اساسا شاسی بلند‌های چینی را شاسی بلند نمی‌دانند و به عنوان کراس اور بسنده می‌کنند.

ام وی ام X۲۲ پرو به داشتن سیستم تعلیق نسبتا ضعیف معروف است. سیستمی که وظیفه آن جلوگیری از انتقال ضربه‌های ناگهانی به اتاق خودرو است، اما کافی است یکبار در ام وی ام X۲۲ پرو بنشینید و با سرعت زیر ۵۰ کیلومتر از دست انداز‌های شهری رد شوید. از یک طرف دیگر پیشرانه سه سیلندر توربوشارژ ام وی ام X۲۲ پرو حداقل جلو رقبای اقتصادی تعریفی ندارد و موتور یک لیتری آن نهایتا می‌تواند قدرتی معادل ۱۰۲ اسب بخار تولید کند.

شماره دو | دیگنیتی

دیگنیتی از یک زاویه ما را یاد ایراد معروف شاهین می‌اندازد. یعنی همخوانی نداشتن بدنه و پیشرانه. احتمالا در این چند سالی که از عرضه شاهین توسط سایپا به بازار می‌گذرد درباره ضعف فنی شاهین چیز‌هایی شنیده باشید. ماجرا به پیشرانه معروف سایپا یعنی M ۱۵ برمی گردد که به شکل توربوشارژ به عنوان قلب تپنده شاهین عمل می‌کند، اما ضعف آن به خاطر وزن هزار و ۲۶۰ کیلویی خودرو کاملا مشهود است و خود سایپا با رفتن سراغ پیشرانه ME ۱۶ تلویحا ضعف فنی شاهین را پذیرفته است.

دیگنیتی هم که از سال ۹۹ توسط بهمن موتور راهی بازار شده، از دید یکسری از خریداران با همین ضعف دست و پنجه نرم می‌کند. طوری که در بهترین حالت برای اینکه سرعت دیگنیتی به عنوان یک شاسی بلند هزار و ۵۷۰ کیلویی از صفر به ۱۰۰ کیلومتر ارتقا پیدا کند، باید حداقل ۱۴ ثانیه انتظار بکشیم.


بیشتر بخوانید: روایت جالب یک نماینده مجلس از احتکار خودرو


شماره سه | کی ام سی T۸

کی ام سی T۸ قبل از هر بحثی قربانی سلیقه خریداران ایرانی شده است. دردهه قبلی کاپرا‌ها و فیس‌لیفت‌های بعدی آن‌ها در کشورمان موفقیتی نداشتند و الان هم اوضاع به شکلی است که فروشنده‌های کی ام سی T۸ کرمان موتور حاضرند آن را به عنوان یک پیکاپ جدید حدود ۳۰۰ میلیون زیر نرخ مصوب کارخانه بفروشند.

کی ام سی T۸ جدا از این حرف‌ها حداقل از نظر آن‌هایی که نشستن در کابین را تجربه داشتند، ایراد‌هایی مثل خشکی و سفت بودن صندلی‌ها را دارد. نداشتن دوربین ۳۶۰ درجه برای مدلی که در کارخانه ناقابل یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون فروخته می‌شود، یک عیب بزرگ به حساب می‌آید و خریدران آن به جز نسخه دنده‌ای انتخاب دیگری ندارند.

شماره چهار | لاماری ایما

لاماری ایما همان ماشینی است که از آن به عنوان خودرو اسکورت کاروان النصر عربستان و کریستیانو رونالدو در تهران استفاده شد. تقریبا از یک سال قبل توسط آرین پارس موتور راهی بازار شده و انصافا جای یکسری از آپشن‌ها در فهرست امکانات رفاهی آن خالی است.

لاماری ایما در خیلی از گزارش‌های همکاران ما به اسم یک شاسی بلند با زبان طراحی مدرن و مورد پسند جوان‌ها معرفی می‌شود، اما محصولی که آرین پارس موتور بابت آن حدود یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون دریافت می‌کند از گیربکس تیپترونیک که قابلیت تعویض دنده دستی را فراهم می‌کند، محروم است. نبود سنسور‌های هشداردهنده خروج از خط و پارک جلو که موقع پارک کردن خودرو به کمک راننده می‌آید، یکی دیگر از ایراد‌های لاماری ایما محسوب می‌شوند.

شماره پنج | جک J۴

جک J۴ از دو منظر مهم مورد شماتت فعالان بازار خودرو قرار می‌گیرد؛ بدنی و فنی. کیفیت پایین قطعات استفاده شده در جک J۴ به خصوص داخل اتاق جزو معروف‌ترین ایراد‌های اغلب محصولات چینی است که خب معمولا خودروسازان، این مسئله را با مطرح کردن کلیدواژه خودرو اقتصادی توجیه می‌کنند.

جک J۴، اما از حیث فنی هم جلو یک سری از سدان‌های داخلی عملکرد ضعیف تری دارد. پیشرانه ۱.۵ لیتری و تنفس طبیعی جک J۴ به قول معروف زور کمتری نسبت به موتور دنا و تارا از خودش نشان می‌دهد و به این حرف‌ها نبود آپشن‌هایی مثل چراغ‌های مخصوص روز و صفحه نمایش لمسی را هم باید اضافه کنیم. احتمالا به همین خاطر الان قیمت جک J۴ در بازار آزاد حدود ۳۰ میلیون زیر نرخ ۷۶۵ میلیونی آن در کارخانه رسیده است.

شماره شش | فیدلیتی

فیدلیتی از نظر فنی تقریبا مشابه محصولات چری عمل می‌کند و روی پلتفرم تیگو ۸ پرو مدیرانخودرو ساخته شده است. کمی زودتر از دیگنیتی یعنی در سال ۱۴۰۰ توسط بهمن موتور راهی بازار شد و در این مدت حداقل از زبان بخشی از خریدارانی که سراغش رفتند، بدون عیب و ایراد نبوده است.

یکی از خریداران فیدلیتی در یکی از شبکه‌های اجتماعی درباره داغ کردن گیربکس آن در ترافیک و سربالایی‌ها صحبت کرده است. یک نفر دیگر از موتور هزار و ۵۰۰ سی سی آن که فقط ۱۵۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند انتقاد کرده و یک نفر دیگر به صدای زیاد موتور حین استفاده از دنده عقب اشاره کرده است.

شماره هفت | چری آریزو ۵

چری آریزو پنج نسبت به اغلب مونتاژی‌های این مطلب قدیمی‌تر است. این یکی از سال ۹۵ در خیابان‌ها دیده می‌شود، اما بازار کم رونق خریدوفروش می‌تواند ترس را به دل خریداران آن بی اندازد. طوریکه علیرضا به عنوان یکی از کسانی که قبلا سراغ چری آریزو ۵ رفته، خودش را خریدار اول و آخر آن معرفی می‌کند.

چری آریزو ۵ مثل خیلی از مونتاژی‌ها به خاطر پیشرانه ۱.۵ لیتری در بحث فنی تعریفی ندارد و گشتاور ۱۴۱ نیوتن متری و قدرت ۱۱۶ اسب بخاری آن با هیچ مترومعیاری مناسب وزن هزار و ۳۰۰ کیلویی خودرو نیست. کیفیت پایین قطعات هم یک ایراد تکراری دیگر بین محصولات چینی است که در این بخش با اجازه شما خیلی به آن نمی‌پردازیم.

شماره هشت | فونیکس FX

فونیکس FX جزو جدیدترین دستپخت‌های مونتاژکاران است که از زمستان پارسال فروخته می‌شود. در همین مدت کوتاهی که از عرضه فونیکس FX می‌گذرد خیلی‌ها از طراحی آن تعریف کردند و آن را یک شاسی بلند مینیمال و به روز دانستند. با همه این حرف‌ها مشخص نیست چرا خروجی اصلی اگزوز فونیکس FX زیر بدنه قرار گرفته یا اینکه چرا تیپ اکسلنت آن از نظر فنی تفاوت چشمگیری با تیپ پرمیوم دارد و به شکل مشهودی ضعیف‌تر است.

منبع: فرارو
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
0
0
پنجشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۲
بهترین چینی بازار تیگو 7 پرو هست.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

تصویری به یاد ماندنی از بهروز وثوقی و جمشید مشایخی در قیصر

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

عکس جنجالی مسعود پزشکیان در کنار مولوی عبدالحمید

عکس زیرخاکی ۵۰ ساله از منوچهر وثوق، فردین، بهمن مفید و ایرج قادری

عکس/ نمایی خاص از بهمن مفید و سعید راد در سال ۱۳۵۴

عکس/ نمایندگانی که به حضور ظریف در دولت رای موافق دادند

عکس/ قدیمی‌ترین تاس کشف شده در جهان متعلق به ایران

عکس/ زیبایی حیرت انگیز پاییز در کلیبر آذربایجان شرقی

عکس/ بازار فرش هزار رنگ و دیدنی شهر تبریز

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است

عکس/ استوری آناهیتا همتی درباره آلودگی هوای تهران

واکنش خطیب نماز جمعه تهران به قطعنامه سازمان ملل

عکس/ قاب ویژه معاون خانم پزشکیان در تایلند

کدام کشورها نتانیاهو را دستگیر می‌کنند؟

عکس/ ایران خودرو افزایش قیمت‌ها را اعمال کرد

عکس/ داریوش فروهر در دفتر امام ۴۵ سال پیش

ادعای عجیب سعید جلیلی علیه بیژن زنگنه و دولت پزشکیان

پزشکیان: از روزی که آمدم هر روز بر طبل جنگ می‌کوبند

سیگنال مثبت دولت پزشکیان به برگزاری اعتراضات سیاسی/اصل ۲۷ قانون اساسی در دولت چهاردهم به شکل متفاوت اجرایی می‌شود؟

تورم ماهانه خانوار ایرانی چقدر شد؟

فیلم/ پزشکیان: در آموزش ما عدالت نداریم

سیستان و بلوچستان ارزان ترین استان کشور

آخرین عکس از چارلی چاپلین ۲ ماه قبل مرگش

اینفوگرافی/ محبوب‌ترین برند‌های موبایل در جهان

واردات دوباره گوشت قرمز تنظیم بازاری از افریقا

بی‌محلی دلار آزاد به افزایش نرخ نیما

واکنش فوری وزیر کار به حذف یارانه‌ها

مشترکان پر مصرف گاز نقره داغ می‌شوند

بهای نفت در بازار جهانی افزایشی شد

خاموشی‌های بخش خانگی کمتر خواهد شد

طلا باز هم اوج گرفت

اعلام زمان تحویل واحد‌های نهضت ملی مسکن

فیلم/ سرلشکر سلامی: مطمئن باشید از اسرائیل انتقام می‌گیرم

تصویری وحشتناک از برخورد موتورسوار با عابرپیاده!

با ۲۰ هزار میلیارد تومان کاسبی فیلترینگ چه کارهایی می‌توان کرد؟/ کاسبان فیلترینگ؛ تراژدی میلیاردی در سایه سیاست‌های محدودکننده!

واکنش رئیس دانشگاه آزاد به ماجرای دختر علوم و تحقیقات

واکنش بایدن به حکم بازداشت نتانیاهو

عکس/ حرکت زیبای رسول خادم به مناسبت روز مرد

بیانیه ایران درباره قطعنامه شورای حکام

عکس / ابعادِ دم هواپیمای لجستیک سی۵

عکسی متفاوت از مسعود پزشکیان در سیستان و بلوچستان

عکس/ استوری سیدحسین حسینی برای امیر قلعه‌نویی

عکس/ آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

فیلم/ جشن تولد امیر قلعه نویی در کنار پسرش

فیلم/ حضور پزشکیان در گردهمایی سراسری مسئولین بسیج دانشجویی

آزمایش HIV محرمانه و رایگان است

عکس/ عیدی و پاداش کارگران ۳۰ سال پیش

چرا علیرضا بیرانوند افت کرد؟

کدام کشورها به قطعنامه علیه ایران رأی مثبت دادند؟

واکنش سازمان ملل به حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت

احتمال نیمکت نشینی علیرضا بیرانوند

عکس/ استوری مسعود ریگی برای هواداران پرسپولیس

فیلم/ برف روبی در گردنه عسل‌کشان کوهرنگ

قیمت بیت کوین ترمز برید

پیش بینی قیمت خودرو در هفته ابتدایی آذر

عکس/ قیمت خودرو‌های وارداتی ۱۰ سال پیش

اینفوگرافی/ چند سال باید کار کنیم تا خانه دار شویم؟