اقتصاد۲۴- قیمت لاستیک پراید سایز استاندارد از برندهای ایرانی در بازار آزاد به حلقهای یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.
اگر میانگین قیمت لاستیک را حلقهای دو میلیون در نظر بگیریم، مالک یک دستگاه پراید باید نزدیک هشت میلیون برای چهار حلقه لاستیک هزینه بپردازد. قیمت لاستیک پراید تولیدی برندهای خارجی تقریبا حلقهای سه میلیون تومان است. قیمت لاستیک پژو ۲۰۶ سایز استاندارد را در بازار دستکم دو میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و حداکثر چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اعلام میکنند تا این دسته رانندگان برای سواری گرفتن از ماشین با لاستیک خارجی مجبور باشند حدود ۱۷ میلیون پول خرج کنند. قیمت لاستیک خودرو در بازار آزاد برای سایر ماشینها به همین شکل است و قیمتها باعث میشود مردم با وجود تمام بدقولیها و بینظمیها، هکچنان گزینه خرید لاستیک دولتی را بهشکل جدی دنبال کنند.
قیمت لاستیک و کمبود لاستیک در بازار، نهایتا دولت را به دخالت مستقیم وادار کرد. تعرفه واردات برای شروع از ۳۲ درصد به ۱۰ درصد رسیده تا واردکنندگان انگیزه بیشتری برای خرید لاستیک خارجی و فروش آن در ایران پیدا کنند.
واردات لاستیک خارجی به مذاق تولیدکنندههای داخلی خوش نمیآید و آنها احساس میکنند کسبوکارشان تهدید شده است، اما تجربه ماههای اخیر نشان داد تولیدکنندگان در برخی مواقع توانایی یا تمایلی برای تامین نیاز بازار ندارند و گپ ایجاد شده، در نهایت به کمبود لاستیک و افزایش قیمتها منجر میشود.
بیشتر بخوانید:افزایش ۴ برابری قیمت لاستیک!
کاهش تعرفه واردات لاستیک خیلی زود نتایج مثبت خود را نشان داد و پس از یکی، دو هفته غرزدن، تولیدکنندهها عرضه لاستیک با قیمت دولتی را از سر گرفتند. وزارت صنعت این بار بهمنظور نظارت بر اجرای درست و واقعی بودن برنامه عرضه، بهطور مستقیم قدم پیش گذاشته و خرید لاستیک از سامانه تخصیص تایر و روغن موتور را پیشنهاد میدهد.
سامانه تخصیص تایر و روغن موتور، روی آدرس اینترنتی kala.ntsw.ir در دسترس خواهد بود. در همان صفحه اول به اطلاع متقاضیان رساندهاند موجودی سامانه، در روزهای کاری ظرف دو نوبت در ساعتهای ۹ و ۳۰ دقیقه صبح و ۱۵ و ۳۰ دقیقه به روز میشود. سامانه در اصل نقش نوبتدهی را ایفا میکند و پس از دریافت فیش رزرو، باید آن را همراه مدارک شامل اصل سند خودرو به عامل فروش مشخص شده تحویل بدهید. برای ورود به سیستم کدملی و شماره موبایل به نام شخص متقاضی را ثبت کنید. کد کپچای سایت کمی زحمت درست میکند، اما چارهای نیست و باید این مرحله را پشتسر بگذارید. در قدم بعد باید شماره شاسی و شماره موتور خودرو را وارد کنید تا مرحله ثبتنام به پایان برسد.
خرید لاستیک از سامانه تخصیص تایر و روغن موتور طبق قانون برای هر کد ملی در سال تا چهار حلقه امکانپذیر است. قیمت لاستیک در این شیوه به قیمت دولتی محاسبه میشود و تحویل آن میتواند بهصورت حضوری یا ارسال با پست در آدرس مورد نظر مشتری خواهد بود.
خرید لاستیک به قیمت دولتی با مراجعه حضوری به نمایندگی فروش شرکتهای تولیدکنندگان لاستیک ایرانی هم امکانپذیر است. برای این کار همچنان باید وارد وبسایت سازندگان لاستیک شوید و فهرست نمایندگیهای فروش را مشاهده کنید، اما اگر اول حواله بخرید، شانستان بیشتر و خاطرتان آسودهتر خواهد بود
خرید لاستیک از تخصیص تایر و روغن موتور، را با تکمیل مراحل ثبتنام و درج سفارش پیش ببرید. در این مرحله نیاز است سایز، اندازه فاق و پهنای لاستیک موردنظر خود را انتخاب کنید. حالا نوبت وارد کردن اطلاعات مربوط به استان، شهر و تعداد حلقه لاستیک موردنیاز میرسد. در پایان، برای شما حواله صادر میشود و میتوانید پس از چاپ آن همراه کارت ملی، کارت ماشین و برگ سبز برای دریافت لاستیک با نرخ دولتی در زمان مشخص شده به نمایندگیهای مجاز سر بزنید.
حواله فروش لاستیک در قالب فیش رزرو، پنج روز اعتبار دارد و در صورت مراجعه نکردن راننده، باطل میشود. خریدار برای پس گرفتن پول باید فیش رزرو تایر را به عامل فروش تحویل دهد و در صورتی که عامل، هنگام ثبت سیستمی با پیام خطای «این فیش رزرو تایر منقضی شده است» روبرو شد، هزینه پرداختی پس از طی مراحل قانونی و بانکی بهشکل واریز به کارت، قابل استرداد خواهد بود.
سامانه تخصیص تایر و روغن موتور وزارت صنعت، مشکلات و دردسرهای احتمالی را هم پیشبینی کرده است. مثلا در صورتی که فروشنده، تلاش کند کالایی متفاوت با مشخصات ذکر شده در فیش رزرو تایر تحویل دهد، مشتری نباید زیربار برود. توصیه شده خیلی سریع به سایت ۱۲۴.ir مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کنید. رانندگانی که لاستیک را دریافت کنند، امکان بازگرداندن آن را ندارند و تنها میتوانند شکایت خود را پیگیری کنند.
قیمت لاستیک قطعا فقط با تمرکز روی عرضه در سامانه فروش مستقیم پایین میآید. پس باید دنبال راهحلهای جدیتر بود. مثلا تولیدکنندگان لاستیک تولیدکنندگان ماموریت پیدا کردهاند روی ساخت انواع لاستیک پرمصرف مثل رینگ ۱۳، ۱۴ و ۱۵، متمرکز شده و تلاش کنند مشکل کمبود لاستیک حل شود. حذف قیمتگذاری دستوری لاستیک کنار کاهش تعرفه واردات و فروش لاستیک با قیمت دولتی از دیگر سیاستهای دولت برای حل مشکل بازار لاستیک ماشین است.
عرضه لاستیک از تابستان امسال کاهش پیدا کرد و سایتهایی که با هدف تامین لاستیک با قیمت دولتی مشغول بودند، عملا عرضه را متوقف کردند. قیمت لاستیک ماشین در بازار بهخاطر این کار بالا رفت. عرضه ۷۰۰ هزار حلقه لاستیک مناسب پراید، پژو و سمند با قیمت دولتی در همین هفته کلید خورد و قرار است تا ۳۰ آبان ادامه داشته باشد.
لاستیک پراید با سایز ۱۳ اینچ، حداقل نصف برنامه عرضه ۷۰۰ هزار حلقه تایر تنظیمبازاری را به خود اختصاص میدهد، چون کمبود لاستیک پراید بیشتر از سایر اقلام بازار احساس میشد. کارخانجات تایرسازی مدعی هستند از ابتدای امسال تا پایان مهرماه، ۱۳ میلیون و ۴۷۸ هزار و ۹۳۱ حلقه لاستیک تولید کردهاند. بخشی از پتانسیل تولید لاستیک ایرانی، صرف تامین نیاز خودروهای بزرگ از جمله اتوبوس، تراکتور و... یا وانت میشود و آمارها میگویند ۱۱ میلیون و ۹۳۱ هزار حلقه لاستیک ماشین سواری در این مدت تولید شده است که اگرچه عدد چشمگیری است، اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج درصد کاهش تولید را شاهد هستیم.
قیمت لاستیک در صورتی متعادل خواهد شد که تولیدکنندگان و واردکنندگان بتوانند روی هم رفته سالی ۲۶ تا ۲۷ میلیون حلقه لاستیک تامین کنند. نیاز بازار لاستیک قرار است توسط تولیدکنندگان و باقی آن به کمک واردات جبران شود. دولت با کاهش تعرفه واردات و حذف قیمت دستوری تلاش میکند دل هر دو طرف را بهدست بیاورد تا شاید در نهایت ماجرا به نفع خریداران لاستیک تمام شود. بالاخره تیری است در دل تاریکی!