تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۱۸ آذر ۱۴۰۲

افت قیمت لاستیک خودرو تا ۱۵روز آینده

کاهش عرضه و اخلال در خرید اینترنتی لاستیک سواری که سبب ایجاد بازار سیاه و افزایش خرید لاستیک‌های مستهلک در کشور شده قرار است از ابتدای دی ماه پایان یابد.

افت قیمت لاستیک خودرو تا ۱۵روز آینده

اقتصاد۲۴- طبق وعده رئیس اتاق اصناف ایران، اخلال و التهاب در بازار لاستیک که تذکر نمایندگان مجلس به وزیر صنعت را نیز در پی داشت، تا ۱۵ روز دیگر برطرف می‌شود و مردم بدون آنکه مدت‌ها انتظار بکشند، می‌توانند لاستیک را با قیمت دولتی خریداری کنند.

به گفته مجتبی صفایی، رئیس اتاق اصناف ایران، به دلیل تدابیر اندیشیده شده درخصوص افزایش تولید در کارخانه‌های لاستیک‌سازی، ترخیص لاستیک‌های خارجی از گمرک و راه‌اندازی خطوط جدید، در ماه‌های آینده شاهد محدودیتی برای فروش لاستیک نخواهیم بود.

وی با اعلام اینکه محدودیت عرضه لاستیک برداشته خواهد شد، متذکر شده در حال حاضر امکان عرضه بیش از دو حلقه لاستیک به خودرو‌ها وجود ندارد.

وزیر صمت نیز علت این کمبود را ناترازی در تولید و مصرف عنوان و اعلام کرده است با کاهش تعرفه واردات تا حدودی مشکل برطرف شد. 


بیشتر بخوانید:لغو محدودیت عرضه لاستیک خودرو از اول دی ماه


با توجه به نیاز سالیانه کشور به ۲۴ میلیون حلقه لاستیک، جمال میرزایی، رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان لاستیک معتقد است تولید ۱۴میلیون حلقه لاستیک طی هشت ماه در سال جاری نشان می‌دهد تولید نقش خود را در این میان ایفا کرده است و مشکل از جای دیگری آب می‌خورد.

مدیریت تولید لاستیک در نبود مواد اولیه

مصطفی تنها، دبیر انجمن تایرسازان کشور در گفتگو با قدس با اشاره به اینکه از بهمن سال گذشته مشکلاتی در تأمین ارز لاستیک‌سازی به‌وجود آمد توضیح می‌دهد: از این تاریخ ارز به میزان کافی و به موقع به تایرسازان داده نشد و موجب شد تایرسازان در تولید با مشکل مواجه شوند. هرچند در سه ماهه نخست سال با امید اینکه ارز تأمین می‌شود و مواد اولیه به دستشان می‌رسد با تکیه بر موجودی انبارهایشان کماکان به تولید ادامه دادند به طوری که در سه ماهه نخست سال افزایش تولید هم داشتیم. اما با وجود این وقفه طولانی باز هم ارز مورد نیاز تأمین نشد و به موازات این مشکل، موجودی انبار‌های مواد اولیه نیز کاهش یافت. از طرف دیگر لاستیک با ترکیب مواد متنوعی ساخته می‌شود که حتی نبود یک مورد از آن‌ها نیز در تولید لاستیک اشکال ایجاد می‌کند.

دبیر انجمن تایرسازان کشور می‌افزاید: با کم شدن برخی مواد اولیه موجود، هر کدام از کارخانه‌ها به سبکی به مدیریت مواد اولیه خود پرداختند، برخی با کاهش تولید و برخی با عوض کردن ترکیب محصول و تولید انواع دیگری از تایر سعی کردند خطوط تولید را فعال نگه دارند و مصرف مواد اولیه‌ای که در آن دچار بحران شده بودیم را محدود کنند.

وی می‌گوید: در تابستان دچار ناترازی در محصولات مختلف تایری شدیم، به طوری که در شهریور این وضعیت به اوج خودش رسیده بود و رینگ ۱۳ بسیار نایاب شد که تایر‌های خانواده پراید و برخی خودرو‌های چینی هستند، رینگ ۱۴ و ۱۵ هم به همین شکل دچار کمبود بودند.

چگونه رونق به خطوط تولید لاستیک برگشت؟

دبیر انجمن تایرسازان کشور بیان کرد: از ماه مهر جنب و جوش‌هایی برای برطرف کردن معضل کمبود لاستیک شروع شد. مسئولان کم‌کم شروع به وعده دادن کردند و سپس به تأمین ارز کارخانه‌ها پرداختند تا اینکه با کمی تأخیر به خاطر فرایند خرید از ثبت سفارش و حمل‌ونقل تا ترخیص گمرک، سرانجام یک مقدار مواد اولیه به کارخانه‌ها رسید و خطوط تولید توانستند دوباره احیا شده و بازار را رونق دهند.

تنها می‌گوید: با احیای تولید، سیاست‌گذاران این حوزه از کارخانه‌ها خواستند توجه خود را معطوف به تولید رینگ ۱۳، ۱۴ و۱۵ کنند که زمینه آن‌ها در بازار کم شده است. از سوی دیگر امکان واردات تایر به خودروسازان به صورت مقطعی داده شد و از کارخانه‌های لاستیک‌سازی خواسته شد مقدار تحویلشان به شرکت‌های خودروسازی را کاهش دهند و بیشتر محصولات را روانه بازار کنند تا بازار از التهاب خارج شود.

واردات و تولید ضربتی برای حل بحران لاستیک از آبان‌ماه

وی تأکید می‌کند: به واردکنندگان نیز ارز و تسهیلات لازم داده شد تا بتوانند به میزان کافی لاستیک وارد کشور کنند. تعرفه واردات لاستیک نیز به‌شدت کاهش یافت و این مجموعه عوامل دست به دست هم داد تا بازار مدیریت شد.

وی خاطرنشان می‌کند: تایرسازان هم در آبان‌ماه با یک برنامه ضربتی با موادی که رسیده بود شروع به تولید کردند به‌خصوص رینگ ۱۳، ۱۴ و ۱۵ تا بازار مدیریت شود و اکنون به نظر می‌رسد بازار به سمت شرایط متعادل در حال حرکت است.

ایجاد انبارک‌های کوچک در منازل در پی انتظارات تورمی

دبیر انجمن تایرسازان کشور می‌گوید: مقدار تولید با مقدار نیازمان در کل تفاوت چندانی ندارد، اما با توجه به تنوع بسیار زیادی که در اندازه‌ها داریم برخی از انواع تایر‌ها ممکن است در مقطعی در بازار کم تولید شوند و اختلالی در آن بخش به‌وجود بیاید.

وی ادامه می‌دهد: یکی از علل برهم خوردن توازن بازار، انتظارات تورمی است، چراکه گاهی مردم برای خرید یک کالای خاص که انتظار گرانی آن را دارند عطش خرید بیشتری دارند و با خرید بیش از حد منجر به فراهم شدن بستر کمبود آن در بازار می‌شوند. با چنین رفتاری از سوی مصرف‌کنندگان، معمولاً در جای جای شهر و حتی منازل مردم انبارک‌های کوچکی برای احتکار لاستیک ایجاد می‌شود و در نهایت منجر به برهم زدن تعادل بازار می‌شود.

مصطفی تنها ادامه می‌دهد: قیمت لاستیک خودرو‌های سواری در شرایط ثبات اقتصادی تغییری نخواهد داشت، ولی در صورتی که مواد اولیه این صنعت و قیمت ارز و مجموع عواملی که قیمت تمام شده ما را تغییر می‌دهند، افزایش یابد، مطابق با تورم به‌وجودآمده قیمت محصولات ما نیز افزایش خواهد داشت.

محمدرضا آل سارا، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک نیز در گفت‌وگویی درباره وضعیت لاستیک در بازار اعلام کرد تعرفه واردات تایر از ۳۲ به ۱۰درصد رسیده و تا ۱۵روز آینده، افت قیمت لاستیک خودرو بسیار بیشتر خواهد شد.

منبع:روزنامه قدس

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است

عکس/ استوری آناهیتا همتی درباره آلودگی هوای تهران