تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۰۶ دی ۱۴۰۲
تأثیر حملات دریای سرخ بر اقتصاد جهانی

موج سواری قیمت نفت بر روی تنش‌های دریای سرخ

بر اساس گزارش‌های خبری، در هفته جاری، چندین شرکت بزرگ کشتیرانی اعلام کردند که کشتی‌هایشان از طریق دریای سرخ، جایی که جناح حوثی در لایه دیگری از درگیری در خاورمیانه به کشتی‌های عبوری با هواپیما‌های بدون سرنشین و موشک‌ها حمله کرده‌اند، متوقف خواهند شد.

موج سواری قیمت نفت بر روی تنش‌های دریای سرخ

اقتصاد۲۴- با حمله جدید به کشتیرانی در دریای سرخ که باعث شد کشتی‌ها از مسیر اصلی کشتیرانی اجتناب کنند، نفت بیشترین رشد خود را در بیش از یک هفته گذشته داشته است.

شاخص جهانی برنت پس از افزایش ۲.۵ درصدی در روز سه‌شنبه، نزدیک به ۸۱ دلار در هر بشکه معامله شد و وست تگزاس اینترمدیت بالاتر از ۷۵ دلار بود. در این میان، کشتی MSC United VIII در حالی که از عربستان سعودی عازم پاکستان بود مورد حمله قرار گرفت، هر چند ایالات متحده و تعدادی دیگر از کشور‌ها یک گروه عملیات دریایی برای جلوگیری از حملات تشکیل دادند.

حملات آمریکا به اهدافی در عراق و حملات جدید شبه‌نظامیان حوثی به کشتی‌ها در دریای سرخ، آخرین نشانه‌های هشداردهنده‌ای است مبنی بر خطر گسترش جنگ در غزه به درگیری گسترده‌تری که خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کند.

پنتاگون اواخر روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهایش به سه تاسیسات مرتبط با حزب‌الله در عراق حمله کردند. واشنگتن گفت که این گروه عراقی، در پشت حمله‌ای بود که در آن سه پرسنل آمریکایی مجروح شدند و حال یکی از آن‌ها وخیم است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «در حالی که ما به دنبال تشدید درگیری در منطقه نیستیم، متعهد و کاملاً آماده هستیم تا اقدامات لازم بیشتر را برای محافظت از مردم و تأسیسات خود انجام دهیم». او آن را پاسخی «ضروری و متناسب» خواند.


بیشتر بخوانید:ادعای تازه امریکا: حمله پهپادی به کشتی تجاری در سواحل هند کار ایران است


سپس روز سه‌شنبه، شورشیان حوثی مستقر در یمن، حملات خود را به کشتی‌ها در دریای سرخ از سر گرفتند. شرکت کشتیرانی مدیترانه MSC تایید کرد که کشتی کانتینری MSC United VIII در مسیر پاکستان مورد اصابت قرار گرفته؛ هرچند هیچ آسیبی گزارش نشده است.

فرماندهی مرکزی آمریکا با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی در X اعلام کرد که یک ناوشکن آمریکایی و جنگنده‌های F/A-۱۸، ۱۲ پهپاد تهاجمی، سه موشک بالستیک ضد کشتی و دو موشک کروز حمله زمینی توسط حوثی‌ها را در روز سه‌شنبه بر فراز دریای سرخ جنوبی سرنگون کردند. به گفته وی هیچ خسارتی به کشتی‌ها و یا جراحتی گزارش نشده است.

ایالات متحده و تعدادی از کشور‌های دیگر یک گروه ضربت دریایی را برای پاسخ به حملات دریای سرخ تشکیل داده‌اند. با این اطمینان، A.P. Moller-Maersk A/S، دومین خط بزرگ کانتینری جهان، در آخر هفته اعلام کرد که در حال آماده شدن برای از سرگیری حمل و نقل از طریق دریا است. با این حال، قیمت نفت روز سه نبه افزایش یافت؛ زیرا تنش‌ها به دلیلاختلالات حمل و نقل همچنان بالا بود.

جمهوری اسلامی ایران وعده داده است که اسرائیل بهای حمله هوایی روز دوشنبه در سوریه را که منجر به شهادت یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران شد، پرداخت خواهد کرد.

آرون دیوید میلر، عضو ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی و یک مقام سابق ایالات متحده که به وزیران امور خارجه در مورد خاورمیانه مشاوره داده است، می‌گوید: واضح است که هر چه جنگ اسرائیل و حماس شدیدتر و طولانی‌تر می‌شوند، احتمال تشدید آن و گسترش آن به کل خاورمیانه بیشتر می‌شود».

تعداد گروه‌های غیردولتی و همچنین غیرقابل پیش‌بینی بودن عملیات نظامی اسراییل و پاسخ‌های احتمالی ایران، پیش‌بینی اینکه چه زمانی حوادث خاص ممکن است به یک تشدید گسترده‌تر تبدیل شوند را دشوار می‌سازد؛ اما میلر گفت که اگر یک گروه منطقه‌ای نیرو‌های آمریکایی را بکشند، احتمالاً ایالات متحده مجبور خواهد شد عملیاتی را تدارک ببیند. او گفت: «اگر مستقیماً به ما حمله شود و آمریکایی‌ها بمیرند، بسیار سنگین‌تر باید پاسخ دهند».

پریانکا ساچدوا، تحلیلگر ارشد بازار در کارگزاری Phillip Nova Pte، گفت: «درگیری مداوم در دریای سرخ باعث افزایش قیمت نفت می‌شود.»

نفت تا همین اواخر در مسیر اولین کاهش سالانه از سال ۲۰۲۰ باقی مانده بود، حالا، اما تنش‌ها به بازگشت قیمت‌ها از پایین‌ترین سطح خود در اوایل ماه جاری کمک کرده است؛ اما همچنان، با وجود محدودیت‌های جدید عرضه از سوی سازمان کشور‌های صادرکننده نفت و متحدانش، نگرانی‌های گسترده‌ای در مورد مازاد عرضه در سال آینده وجود دارد.

تأثیر حملات دریای سرخ بر اقتصاد جهانی

بر اساس گزارش‌های خبری، در هفته جاری، چندین شرکت بزرگ کشتیرانی اعلام کردند که کشتی‌هایشان از طریق دریای سرخ، جایی که جناح حوثی در لایه دیگری از درگیری در خاورمیانه به کشتی‌های عبوری با هواپیما‌های بدون سرنشین و موشک‌ها حمله کرده‌اند، متوقف خواهند شد.

این یک مانع برای تجارت جهانی است؛ زیرا هر کسی که بیناروپا و شرق آسیا حرکت می‌کند باید یا از کانال سوئز عبور کند تا از دریای سرخ عبور کند یا مسیر طولانی را در اطراف آفریقا طی کند و هزاران مایل و تا دو هفته به سفر اضافه کند.

مارک هاپکینز، اقتصاددان در Moody's Analytics گفت: اگرچه ۱۲ درصد تجارت جهانی از دریای سرخ می‌گذرد، اما طبق گفته گروه تجارت اتاق بین المللی کشتیرانی، این اختلال احتمالاً مشکل بزرگ‌تری برای اروپا و آسیا نسبت به ایالات متحده خواهد بود.

هاپکینز گفت: «اختلال در حمل و نقل در سراسر شبه جزیرهعربستان بعید است که هیچ تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد ایالات متحده داشته باشد. هزینه‌های حمل و نقل جزء کوچکیدر هزینه نهایی اکثر کالا‌ها است، و در حالی که برخی اختلالات زنجیره تامین ممکن است بر برخی صنایع و همچنین انرژی تاثیر بگذارد، این اثرات بیشتر در تجارت به اروپا و از اروپا احساس می‌شود، نه تجارت ایالات متحده».

در واقع، بازار‌های انرژی تاثیر خود را احساس کرده‌اند. پس از اینکه شرکت BP اعلام کرد نفتکش‌هایش در اطراف منطقه تغییر مسیر خواهند داد، قیمت نفت، همانطور که با قرارداد‌های آتینفت خام WTI اندازه‌گیری شد، در هفته ۶ درصد افزایش یافت.

هانگ تران، کارشناس ارشد غیر مقیم اندیشکده شورایآتلانتیک، در تفسیری نوشت، با این حال، حملات به کشتیرانی تهدیدی برای اقتصاد جهانی است، به ویژه اگر کشور‌های بیشتری را به درگیری مسلحانه در خاورمیانه بکشاند.پ

تران نوشت: «هرچه جنگ در غزه بیشتر طول بکشد، اختلالات کشتیرانی ناشی از حملات موشکی در دریای سرخ طولانی‌ترخواهد بود». خطر این است که یک درگیری گسترده‌تر اقتصاد منطقه را بی ثبات کند و به نوبه خود به اقتصاد جهانی سرایت کند.

ارتش ایالات متحده در حال حاضر در جنگ شرکت کرده است و می‌تواند نقش خود را گسترش دهد. آخر این هفته، یک کشتی جنگی آمریکایی در این منطقه گزارش داد که ۱۴ پهپاد پرتاب شده از یمن را سرنگون کرده است. اوایل این هفته، وزیر دفاع لوید جی آستین از تشکیل یک عملیات چند ملیتی برای حفاظت از کشتیرانی در این منطقه خبر داد.

تهدیدات کشتیرانی سوئز همچنین می‌تواند باعث شود که کسب‌وکار‌ها تا چه اندازه به منابع و مواد ارسال‌شده از خارج از کشور متکی هستند، فکر کنند - یعنی اگر اختلالات ناشی از همه گیری کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰، حمله روسیه به اوکراین و سایر بلایای طبیعی انگیزه کافی ایجاد نمی‌کرد.

هاپکینز نوشت: بسته شدن کانال سوئز در سال ۲۰۲۱ و تهدید‌های فعلی برای کشتیرانی در دریای سرخ به طور مشابه نشان دهنده خطرات زنجیره تامین ناشی از نقاط گلوگاه در مسیر‌های حمل و نقل جهانی است. بنابراین، فوری‌ترین تأثیرحملات به خطوط کشتیرانی عربی ممکن است تشویق صنایع بیشتری برای نظارت و به طور بالقوه متنوع کردن زنجیره‌های تامین برای کاهش این خطرات باشد.

منبع: اقتصاد آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

عکس/ باغ‌نشینی بهاره رهنما در اصفهان

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

حمایت سوریه از حق حاکمیت امارات بر جزایر سه‌گانه ایرانی

فیلم/ اجرای دسته جمعی بنیامین بهادری با دوستانش در خیابان!

فیلم/کودک نابینا بعد از یک سال مادرش را دید

لحظه‌های عاشقانه شهاب حسینی و هانده ارچل در مست عشق

هشدار مهم پلیس فتا درباره یارانه معیشتی

تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی نهایی شد

فرمول جدید دولت برای اجرای مجدد طرح کالابرگ

فروش خودرو‌های بنزینی وارداتی استارت خورد

افت یکسان قیمت‌ها در بازار طلای داخلی

فیلم/برخورد با بانوان بی حجاب در نمایشگاه کتاب تهران

فیلم/ لحظه کشف ۷۳ کیلو طلا در فرودگاه استانبول از یک زن!

تعطیلی شنبه‌ها و نظر مراجع برای شورای نگهبان

کارگران به روایت سینمای ایران؛ نگاهی به نقش‌های به یاد ماندنی کارگران بر پرده نقره‌ای + ویدیو

عکس/استوری محمدرضا گلزار خبر از رفتن می دهد!

ابراز نگرانی رئیسی نسبت به آمار سقط جنین+ فیلم

سقوط دلار به کانال ۵۷ هزار تومانی

تفاوت قیمت لاستیک دولتی و آزاد چقدر است؟

عکس/ زهرا خوشکام در کنار علی حاتمی به خاک سپرده شد 

علی مصفا شانه به شانه لیلا در تشییع زری خوشکام + فیلم

دولت با پتروشیمی‌هایی که بدهی خود را نمی‌پردازند برخورد کند

گزارش بورس امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

معرفی بهترین کتاب‌ های اقتصادی جهان

آدرس سایت توییتر تغییر کرد

استقلالی‌ها پولدار شدند

خانه همسر نادر طالب زاده بمباران شد+ عکس

عکس/هنرمندان در مراسم تشییع زری خوشکام

عکس/ شیراز گردی آناهیتا همتی و همسرش در فصل بهار نارنج

زری خوشکام که بود؟

مالیات نقل و انتقال خودرو با کیست؟

چراغ سبز مجلس به طرح کالا برگ

جشن تولد ۵۷ سالگی پیکان

اولین خروجی تابستانی پرسپولیس مشخص شد

معرفی سامانه پدافندی آمرام آمریکا

محکومیت ستاره پرسپولیس تایید شد

هرودوت، پدر تاریخ جهان و مورخ یونانی کیست؟

اینفوگرافی/ کدام کشور‌ها بهترین آموزش را ارائه می‌دهند؟

افزایش نرخ بهره بین بانکی + جدول

تولید زیرزمینی لوازم آرایشی تقلبی در ایران

امنیت شغلی و معیشت مهمترین مطالبات کارگران

بازیگر جذاب مست عشق بر روی فرش قرمز کن + عکس

کشورهای برتر بر اساس آموزش در سال ۲۰۲۴ + اینفوگرافی

فیلم/ برف بهاری بر قله توچال نشست

سلفی احمدرضا عابدزاده با ستاره دربی ۶ تایی+ عکس

توزیع رایگان سهام عدالت آغاز شد

اعلام قیمت جدید سیمان +جدول

فیلم/حیرت بلاگر چینی از شرایط مالی مردم دبی

افزایش آمار قربانیان تصادفات رانندگی در سال ۱۴۰۲

وزارت ارشاد ناشران مجازی را نقره‌داغ کرد + عکس

فیلم/سکانسی از بازی زری خوشکام در سریال هزاردستان

فیلم/ لحظه وقوع سیل در جاده صالح‌آباد‌ مشهد