تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۱۸ دی ۱۴۰۲

بحران خودروسازی کی به پایان می‌رسد؟

تأیید و تکذیب فراوان در مورد نحوه عرضه و قیمت‌گذاری در بازار خودرو و در عین حال تعدد نهاد‌های تصمیم‌گیر در بازار خودرو، یک میلیون سهامدار و میلیون‌ها خانوار را در مواجهه با بازار خودرو سردرگم کرده است.

خودروسازی
اقتصاد۲۴- ظرف ۲هفته گذشته خبر‌های متفاوتی در بازار خودرو منتشر شد. در نخستین گام، هفته قبل شورای رقابت وظیفه تعیین قیمت را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که از زیرمجموعه‌های وزارت صنعت است، واگذار و اعلام کرد قیمت‌ها از سوی وزارت صنعت اعلام می‌شود و در گام دوم روز شنبه مشخص شد که در جریان نشستی که آبان‌ماه بین وزارت صنعت و خودروسازان برگزار شده است، دوطرف به توافق رسیده‌اند که تا پایان سال ۱۲۰هزار خودرو توسط خودروسازان داخلی ۵درصد زیر قیمت بازار عرضه شود.

اگرچه در خبر‌ها اعلام شده بود که معاون اول رئیس‌جمهوری این موضوع را تأیید کرده است، اما بلافاصله دفتر معاون اول رئیس‌جمهور این موضوع را تکذیب کرد و شورای رقابت نیز در این‌باره موضع‌گیری کرد و آن را خلاف مقررات دانست. البته به فاصله یک نصف روز مسئولان شورای رقابت چندین مصاحبه متناقض انجام دادند، اما در نهایت از سخنان آن‌ها اینطور استنباط می‌شد که با عرضه ۱۲۰هزار خودرو زیر قیمت بازار مخالفند.

این تأیید و تکذیب‌ها سردرگمی زیادی بین مردم و حتی سهامداران بورس که ذی‌نفع اصلی تغییر قیمت خودرو هستند، ایجاد کرد؛ چراکه واقعی‌سازی قیمت خودرو می‌تواند منجر به کاهش زیان شرکت‌های خودروسازی شود و این همان چیزی است که سهامداران آن را دنبال می‌کنند.

اثر مصوبات بازار خودرو بر مردم

مصوبات بازار خودرو از این جهت اهمیت دارد که براساس آماری که در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان منتشر شده، تعداد خودرو‌های موجود در کشور ۲۴میلیون دستگاه است و با فرض جمعیت ۸۵میلیون نفری، به ازای هر ۳.۵ نفر یک دستگاه خودرو وجود دارد.

در چنین شرایطی هر نوع سیاستگذاری در بازار خودرو به‌طور مستقیم بر رویه‌های اقتصادی خانواده‌های ایران تأثیر می‌گذارد به‌ویژه اینکه به‌دلیل افزایش بی‌رویه قیمت خودرو از سال۱۳۹۷ تاکنون تهیه خودرو به یک دغدغه عمومی تبدیل شده و می‌توان گفت دو بازار مسکن و خودرو در صدر دغدغه‌های اصلی مردم هستند. بر همین اساس هر نوع سیاستگذاری در این بازار می‌تواند به‌طور مستقیم بر اقتصاد خانوار تأثیر داشته باشد.

اثر مصوبات بازار خودرو بر بورس

دسته دومی که از مصوبات مربوط به بازار خودرو تأثیر می‌پذیرند سهامداران هستند. در واقع مهم‌ترین گروهی که به دقت اخبار مربوط به قیمت‌گذاری خودرو را دنبال می‌کنند، سهامداران هستند؛ چراکه هر نوع تغییر سیاستگذاری در این صنعت به‌طور مستقیم ارزش سهام شرکت‌های این گروه را در بورس تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

در حال حاضر فقط شرکت‌های خودروسازی بدون احتساب قطعه‌سازان با ارزشی نزدیک به ۱۵۰هزار میلیارد تومان نزدیک به ۲درصد از مجموع کل ارزش بازار سهام را در اختیار دارند و نزدیک به یک میلیون نفر سهامدار ۳شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس‌خودرو هستند؛ بنابراین هر نوع تغییر و تحول در سهام این دو شرکت با توجه به اثری که این شرکت‌ها در بورس دارند، اثرات زیادی بر شاخص بورس برجای می‌گذارد.

در حال حاضر تعداد سهامداران شرکت ایران‌خودرو بدون احتساب مشمولان سهام عدالت ۴۵۰‌هزار نفر و تعداد سهامداران سایپا و پارس‌خودرو به‌ترتیب ۲۹۸ و ۲۰۱هزار نفر است.

در چنین شرایطی آنچه یک میلیون سهامداران به‌طور مداوم از آن دفاع می‌کنند، واقعی‌شدن قیمت محصولات شرکت‌های خودروسازی است؛ چراکه این موضوع می‌تواند در بلندمدت منجر به تعادل در بازار، افزایش درآمد شرکت‌های خودروسازی و حتی کاهش قیمت‌ها شود.


بیشتر بخوانید: ریزش سنگین قیمت خودرو در بازار


چه باید کرد؟

سوابق گذشته نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی سال‌هاست که درگیر قیمت‌گذاری دستوری است و این قیمت‌گذاری که مطابق با هزینه تمام‌شده تولید نیست، منجر به افزایش زیان مالی شرکت‌های خودروسازی شده است. به بیان دیگر، شرکت‌های خودروسازی یک محصول را به یک قیمت مشخص تولید می‌کنند، اما مجبورند همان خودرو را پایین‌تر از قیمت تمام‌شده در بازار عرضه کنند.

این موضوع منجر شده تا زیان انباشته صنعت خودروسازی در پایان سال مالی قبل به ۱۷۰هزار میلیارد تومان برسد. مطالعات زیادی درباره حل مشکل صنعت خودروسازی انجام شده و کارشناسان در طول سال‌های گذشته بار‌ها تأکید کرده‌اند که یکی از مهم‌ترین راه‌های حل بحران صنعت خودروسازی، واگذاری سهام شرکت‌های این صنعت به بخش خصوصی است. اما نکته اینجاست که تا مشکل قیمت‌گذاری دستوری حل نشود، بخش خصوصی حاضر به خرید سهام شرکت‌های خودروسازی نیست تا از این طریق ساختار‌های فنی و مالی این شرکت‌ها را اصلاح کند. این موضوعی است که رئیس‌جمهور نیز در فرمانی ۸ماده‌ای در اسفند۱۴۰۰ بر آن تأکید کرد و خواستار واگذاری سهام شرکت‌های خودروسازی به بخش خصوصی شد، اما از آن زمان تاکنون هیچ اقدام عملی در این‌باره انجام نشده است چراکه موانع زیادی در برابر وزارت صنعت برای حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو وجود دارد.

آیا حذف قیمت‌گذاری منجر به رشد قیمت می‌شود؟

برخلاف تصور عمومی و حتی نظر برخی که اعتقاد دارند حذف قیمت‌گذاری منجر به رشد قیمت در بازار می‌شود، شواهد نشان می‌دهد حذف قیمت‌گذاری دستوری در بلندمدت می‌تواند منجر به افزایش تیراژ تولید و حتی کاهش قیمت شود.

در حال حاضر، یکی از چالش‌های بزرگ شرکت‌های خودروسازی مشکل کمبود نقدینگی است. بررسی صورت‌های مالی ۲شرکت ایران‌خودرو و سایپا نشان می‌دهد که هرساله بخش زیادی از هزینه‌های این دو شرکت صرف هزینه‌های مالی می‌شود؛ به‌معنای اینکه این شرکت‌ها سالانه منابع زیادی تسهیلات بانکی دریافت می‌کنند و بخش زیادی از درآمدشان صرف بازپرداخت اصل و فرع این تسهیلات مالی می‌شود.

این به‌دلیل آن است که درآمد شرکت‌های خودروسازی کفاف هزینه‌های آن‌ها را نمی‌دهد و در واقع به مانعی برای افزایش تولید نیز تبدیل شده است. از نظر اقتصادی برای اینکه درآمد این شرکت‌ها افزایش یابد باید تیراژ تولید افزایش یابد، اما در شرایطی که این شرکت‌ها با بحران مالی مواجهند، قادر به افزایش تیراژ تولید نیستند. در چنین شرایطی، اما حذف قیمت‌گذاری دستوری و فروش خودرو به قیمت واقعی می‌تواند منجر به افزایش درآمد این شرکت‌ها و رشد تیراژ تولید شود. نکته مهم‌تر، اما این است که با افزایش تیراژ تولید سطح عرضه در بازار افزایش می‌یابد و این خود می‌تواند عامل مهمی برای ایجاد تعادل در بازار و حتی کاهش قیمت در بازار شود.

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور دیروز در همین باره گفت: درصورت اجرای کامل تصمیمات اخیر، نقدینگی بازار خودرو از دست مردم و مشتری واقعی، به‌صورت مستقیم به صنعت کشور تزریق می‌شود و قطعه‌سازان و خودروسازان امکان و انگیزه بیشتری برای افزایش تولید، با هدف عرضه مازاد خودرو نسبت به برنامه جاری پیدا می‌کنند.

او برنده واقعی‌سازی قیمت خودرو را مردم دانست و ادامه داد: علاوه بر مشتریان و متقاضیان واقعی، سهامداران صنعت خودرو نیز با توجه به افزایش تولید، کاهشی‌شدن زیان انباشته و در ادامه سودآورشدن صنعت خودرو، به حقوق خود در این سرمایه‌گذاری خواهند رسید.

به‌گفته او با توجه به اینکه خودروسازان به نوعی رهبر سنتی بازار سرمایه هستند، می‌توان امیدوار بود شاخص‌های بورس نیز از این رویداد تأثیر مثبت بگیرند.

منبع: همشهری آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ رزمایش مشترک ایران و باکو

عکس/ وعده ایلان ماسک درباره اتصال تمامی گوشی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای

عکس/ پوستر پرسپولیس برای بازی با الریان قطر

عکس/ ثبت‌نام حج تمتع از کدام اولویت‌ها انجام می‌شود؟

تصویری عجیب از سالن برگزاری همایش عفاف و حجاب

عکس/ بازداشت ۳ ازبک در امارات به اتهام قتل خاخام اسرائیلی

عکس/ افشای قرارداد بازیکنان پرسپولیس

عکس/جشن تولد علی شادمان با حضور رپر مشهور

عکس/ ژست دیدنی فردین کنار دو ستاره سینمای هند ۵۳ سال پیش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اگر هر روز آب پرتقال بخورید، چه می‌شود؟

فیلم/ گاریدو: همه فکر کردیم بازی را بردیم

عالیشاه راهی بیمارستان شد

حسینی: متاسفانه گل را حفظ نمی‌کنیم و بی‌هوا حمله می‌کنیم

عکس/ تصویری از فرح، محمدرضا پهلوی و فرزندانش در سال ۱۳۵۲

عکس/ تماشاگر ویژه بازی استقلال - پاختاکور چه کسی بود؟

علت بازگشت دلار به کانال ۶۸ هزار تومان چیست؟/ صدور قطعنامه علیه ایران به افزایش ریسک، نگرانی و انتظارات تورمی منجر شد

آمار فنی AFC برای دیدار پرسپولیس و الریان

فیلم/ خلاصه دیدار الریان ۱ - ۱ پرسپولیس

طلسم پرسپولیس در قطر هم نشکست

موسیمانه: ناامیدکننده بود که پیروز نشدیم

فیلم/ حسین تهی در گفت‌و‌گو با علی ضیا: روز عاشورا به دنیا آمدم و به همین دلیل نامم حسین است

عکس/ تازه‌ترین تصویر از سفیر ایران در لبنان

تعداد عجیب رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در ایران

شمارش معکوس برای خداحافظی با کارت‌های بانک

آمار فنی AFC از بازی استقلال - پاختاکور

عکس/ تغییر چهره جذاب همسر اول جومونگ بعد از ۱۸ سال

فیلم/ درگیری لفظی درباره تنظیم بازار گوشت قرمز بر روی آنتن صداوسیما

انفجار یک معدن در گنجه رودبار

فیلم/ خلاصه دیدار استقلال ۰ - ۰ پاختاکور

پایان بدون گل دیدار استقلال - پاختاکور

حمید رسایی: خصومت شخصی با ظریف ندارم

عکس/ مهدی قایدی و سردار آزمون تماشاگر ویژه بازی استقلال

نخستین تیم صعود کننده لیگ نخبگان مشخص شد

جزئیات توافق آتش‌بس لبنان و اسرائیل

چه کسانی از مالیات معاف می‌شوند؟

تاکید محمد کبیری بر ارتقاء ارائه خدمات به مراجعه کنندگان بیمارستان کیش

حضور مؤثر بانک صادرات ایران در همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت یازدهم/ «سپینو»، میهمان ویژه همایش

گاریدو با یک تغییر بزرگ به دنبال اولین برد آسیایی

همایش ملی پتروفن ۱۴۰۳ آذر ماه برگزار می‌شود/ جایزه نوآوری صنعت پتروشیمی به شرکت‌های نوآور اهدا خواهد شد

فیلم/ توضیحات کارشناس صداوسیما درباره قوانین سامانه همسریابی اسلامی

اعضای جدید هیئت‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس معرفی شدند/ خوشرو رئیس هیئت‌مدیره شد

مهمترین عامل رشد حق بیمه تولیدی تعاون

تفکر و فرهنگ بسیجی، زمینه ساز رشد و پیشرفت جامعه است

شبکه‌محوری؛ نقشه راه بیمه سینا

موافقت نتانیاهو با توافق آتش‌بس در لبنان

پیش بینی قیمت دلار فردا ۶ آذر ۱۴۰۳/ افزایش قیمت دلار ادامه دارد؟

پاداش بانک مسکن به مشتریان خوش حساب

حضور فعال بانک ملی ایران در یازدهمین همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت

بازدید دکتر بهشتی‌نژاد از غرفه بیمه سرمد در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی Iran Conmin ۲۰۲۴

بازگشت ستاره استقلال پس از ۵۶ روز

با قطعی برق خداحافظی کنید

ثبت آیفون مسافری از امروز آغاز شد

پیش‌بینی عجیب از درصد رشد جمعیت در ایران

صادرات گاز ایران به عراق مطابق برنامه برقرار است

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۶ آ‌ذر ۱۴۰۳/ عقبگرد سکه با فرمان اونس جهانی طلا

ترکیب استقلال برای دیدار با پاختاکور

غرق شدن قایق پناهجویان در آب‌های یونان

معرفی گزارشگران دیدارهای استقلال و پرسپولیس

پزشکیان: باید با مردم درباره اصلاحات اقتصادی ضروری صحبت کنیم