تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۲۵ دی ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد:

قیمت طلای ۱۸ عیار رکورد زد/ افزایش قیمت طلا با سیگنال جدید بانک مرکزی

«سهراب اشرفی» تحلیل‌گر بازار طلا می‌گوید: سیاست‌گذاری جدید بانک مرکزی مبنی بر عرضه طلا در مرکز مبادله سبب شد یک مقداری قیمت دلار در بازار روند افزایشی داشته باشد و بعد از آن بازار طلا نیز تحت تاثیر قرار بگیرد چرا که انس جهانی نوسان قابل توجهی نداشت. یک عامل دیگر بورس کالای تهران بود. در دو روز آخر هفته تقاضای طلا در بورس کالا زیاد شد و با بالا رفتن قیمت در این محل، قیمت طلا در بازار نیز افزایش پیدا کرد.

////////قیمت طلای ۱۸ عیار رکورد زد / افزایش قیمت طلا با سیگنال جدید بانک مرکزی/ دلار بازیگر اصلی نوسانات بازار طلا خواهد بود

اقتصاد ۲۴- نازنین خودی- یخبندان بازار طلا سرانجام با آغاز زمستان به پایان رسید و در روز‌های آغازین دی ماه قطعات مختلف طلا رکورد‌های جدیدی را به ثبت رساند. بر این اساس طلای ۱۸ عیار که در ۶ ماهه گذشته با ارزپاشی دولت در بازار آزاد و کنترل نرخ دلار در ارقام مشخصی بین ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون ۴۰۰ هزار تومان در شیبی ملایم قرار گرفته بود، از آغاز دی ماه خود را به کانال‌های بالاتر رسانده و به دنبال افزایش نرخ ارز وارد محدوده ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی شد که آخرین بار در فروردین ماه شاهد آن بودیم. نرخ‌های اعلامی تا لحظه تنظیم این گزارش حکایت از فاصله کم این فلز با کانال بعدی یعنی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی دارد.

این وضعیت در بازار سایر قطعات طلا نیز به همین منوال است. سکه امامی با شیب تندی پله‌های ۳۳ میلیونی را طی می‌کند و سکه بهار آزادی در نیمه کانال جا خوش کرده است، روندی که البته با نزدیک شدن به پایان سال چندان دور از انتظار نبود و به نظر می‌رسد عواملی چون افزایش قیمت طلا در بورس کالا و بخشنامه جدید بانک مرکزی مزیدی بر علت شده و به رشد قیمت‌ها دامن زده است.

«سهراب اشرفی» تحلیل‌گر بازار طلا در گفتگو با اقتصاد ۲۴ سیاست گذاری جدید بانک مرکزی را عامل مهمی دانسته و می‌گوید: سیاست گذاری جدید بانک مرکزی مبنی بر عرضه طلا در مرکز مبادله سبب شد یک مقداری قیمت دلار در بازار روند افزایشی داشته باشد و بعد از آن بازار طلا نیز تحت تاثیر قرار بگیرد چرا که انس جهانی نوسان قابل توجهی نداشت. یک عامل دیگر بورس کالای تهران بود. در دو روز آخر هفته تقاضای طلا در بورس کالا زیاد شد و با بالا رفتن قیمت در این محل طلا در بازار نیز افزایش پیدا کرد.

مرکز مبادله سازوکار لازم برای عرضه طلا را ندارد!

بانک مرکزی در بخشنامه جدیدی از واردکنندگان طلا خواست طلای خود را در مرکز مبادله با نرخ‌‏هایی که این بانک تعیین می‏‌کند، عرضه کنند. این تصمیم از آن رو اتخاذ شد که با آزاد شدن واردات طلا، برخی صادرکنندگان که به دنبال راهی برای جبران اختلاف قیمت دلار نیمایی و آزاد در تعهدات ارزی خود بودند، تصمیم گرفتند طلا به کشور بیاورند، چرا که طلا نیازمند رفع تعهد ارزی نبود. به دنبال این اتفاق کم‌کم راه در رو‌های دیگری نیز باز شد. عده‌ای به‌جای فروش طلا به صادرکنندگان، آن را اجاره می‌دادند و پس از وارد کردن شمش و ثبت در آمار واردات، مجدد آن را از کشور خارج می‌کردند. آن‌ها بهای اجاره شمش خود را دریافت می‌کردند و صادرکننده هم ارز صادراتی را به کشور وارد نمی‌کرد که بخواهد ارزان به بانک مرکزی بفروشد.


بیشتر بخوانید: شرط بازگشت سکه به کانال ۲۹ میلیون تومانی


در نتیجه حالا اعلام شده شرط برای واردات طلا، عرضه طلا در مرکز مبادله ارز و طلا است، موضوعی که به نگرانی برخی کارشناسان بازار‌های مالی درباره دو نرخی شدن قیمت طلا منجر شده است. سهراب اشرفی با تایید این موضوع از نبود بستر مناسب در مرکز مبادله می‌گوید. به گفته وی این بخشنامه اقدام پخته‌ای نیست. مرکز مبادله هنوز چنین سازو کاری ندارد که بخواهد طلا را به صورت مزایده‌ای و به هر صورت دیگر در آن بفروشد. بانک مرکزی باید در این بخشنامه تجدیدنظر کند و راه‌های دیگری را برای کنترل واردات طلا و همین‌طور فروش و توزیع آن در بازار رسمی داخلی پیشنهاد دهد.

او در این باره به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: مسئله این است که آن‌هایی که واقعا واردات انجام داده بودند و می‌خواستند در بازار بفروشند یکسری مشکلات داشتند. به جای این تصمیم می‌شد مشکلات آن‌ها را برطرف کرد. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی باید تمهیداتی انجام شود که این اتفاقات نیفتد. نمی‌شود که بدون سازوکار، دستورالعمل ارائه شود چرا که بازار در این شرایط قفل خواهد شد.

پیش بینی بازار طلا

سهراب اشرفی در ادامه روند افزایش قیمت‌ها در بازار طلا را وابسته به نتیجه این بخشنامه می‌داند. او تصریح می‌کند از آن جایی که مرکز مبادله سازوکار لازم را ندارد فکر می‌کنم در یک جایی مثل بانک کارگشایی که سال‌ها قبل در آن حراج شمش داشتیم، چنین اتفاقی این بار در آنجا بیفتد.

اما در سوی دیگر نرخ دلار به عنوان اصلی‌ترین و تعیین کننده نرخ طلا قرار دارد. به گفته اشرفی، معمولا در نیمه دوم سال ما یک رونق در بازار طلا داشتیم و دلار نیز همیشه در نیمه دوم سال یک افزایش قیمت را داشته است. حالا دولت و بانک مرکزی موفق شدند که مقداری قیمت دلار را کنترل کنند. اما تورم و دیگر شاخص‌های اقتصادی همچنان موجود است. از همین رو احتمال دارد سطح قیمتی دلار با تصمیم دولت افزایش یابد و در نتیجه بازار طلا نیز متاثر شود. اخبار و بحث بودجه، نرخ دلار را تعیین می‌کند و همین نوسان دلار بر روی طلا تاثیر می‌گذارد.

قیمت طلای جهانی هم مورد مهم دیگری است که به گفته اشرفی در پایان سال میلادی روی ۲۰۷۰ دلار بسته شد و الان در سال جدید میلادی در همین قیمت‌ها رنج خواهد شد. او در این باره پیش بینی می‌کند: تا آخر سال ما که تا ۲۰ مارس میلادی باشد، فکر نمی‌کنم اتفاق خاصی رخ دهد و احتمالا روی همین دو هزار دلار باشد. پس مهم‌ترین فاکتور برای قیمت طلای داخلی نرخ دلار است و بازیگر اصلی این نوسانات تا آخر امسال خواهد بود.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
پسرهوشیار
2
9
دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲
۲۵ تا سی درصد طلا میره بالا دلیل اولشم همین اندازه حقوق سال جدید افزایش پیدا میکنه ببینید حقوق بگیران چند درصد جامعه هستند وتاثیرشون روی بازار همینقدر قوییه تازه سرسال عیدی + حقوق + پاداش = کارخانه دار جنسشو افزایش میده ودولت پول بیشتری چاپ میکنه وهمه زنجیر وار بهم وصله به همین راحتی حالام هرکی پول داره طلا بخره اردیبهشت به بعد بالایه ۳۲۰۰ بفروشه
علی
7
19
دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲
علت گرونی طلا سیاست جدید دولت در ارتباط با مالیات طلا بوددولت در هر زمینه نظر بده در کمتر از یک ثانیه بازار بهم میریزه اصلا ربطی به بازار جهانی هم نداره
محسن
4
19
سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲
سال 80 طلا گرمی4800 تومان بود چه تورمی اصلأ ماشین حساب هنک میکنه دلمون برا قدیم ایران بد جوری تنگ شده
زهرا
5
36
سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲
به نظر من النگو ها که دست اقاهه هست محم نیس نگا ناخوناش مثلا تو مردی خاک برسرما به کجاها رسیدیم
محمد
حالا کی گفته این دستها متعلق به یک آقاست ؟ احتمال ریاد خانم باشه
ناشناس
خاک تو سر اقتصاد۲۴ که همچین عکسی رو مغرضانه گذاشته
ناشناس
0
8
سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲
مملکت ما همواره تو رکورد زدن گرانی ها، پیشتاز تاریخ بشریت و تاریخ خلقت هستی بوده و هست.
حمید
3
12
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲
لطفا" در رابطه با افزایش طلا غیر تخصصی نظر ندهید !
ناشناس
1
0
جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲
... تو سیاست اقتصادی دولت
کامران
0
1
جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲
مردم ایران یکسال دوندگی میکنن تاشاید اندوخته ای واسه بچه هاشون کناربذارن ، دولت درپایان سال باهزار ترفندجیب مردم و خالی میکنه و خرج جنگ و منگ و خرابکاریهاش میکنه
حیاات لفیب
1
5
جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲
سلام به آن روز همه چیز ها ارزان شود روزی بود با ۵۰هزار تومان خود نو می کر دی ولی حالا با۱۰میلیون نمی شود به رویی بازار خجالت می کشی که قمیت را به گویی چون هر قیمتی از قیمت ها بالا تر است روزی می یاید آرزو همه چیز به ماند به دل مان چون هر روز از روز قبل قیمت ها بالا می رود امید به ان،روز امام زمان،زوهور کند تا دیکه آروزی همه چیز به دلمان نماند یا حسین
ناشناس
1
0
شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲
ببخشید مگه فردی که داخل عکسه مرد هست?ناخون کاشته؟
ناشناس
1
0
شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲
بی چاره مردم
محمد تاجی
0
0
شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲
وام ازدواج به قول خودتون کردین سیصدتومن طلا بکنین گرمی شیش تومن فقط وام بدین دو برابر بکشین رو جنسا ازشون پس بگیرید عدالتی وجود نداره ک شیر تو شیر شده
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت کیا اپتیما، اسپورتیج و سراتو در بازار ایران + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

سقوط هلیکوپتر کاروان رئیس جمهور در جلفا

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خبر مهم و جدید درباره سقوط بالگرد رئیسی

وضعیت سلامتی رئیسی پس از سقوط بالگرد

فیلم/صداوسیما سقوط هلی‌کوپتر رئیسی را تایید کرد

علت سقوط بالگرد رئیسی مشخص شد

فیلم/رئیسی یک ساعت قبل از سانحه

نحوه صحیح تعویض دنده خودرو چگونه است؟

جزئیات جدید از حادثه سقوط بالگرد رئیسی

آخرین استوری یکی از همراهان رئیسی+ عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

چرایی رشد قیمت دلار پس از حادثه بالگرد رئیس جمهور/ دلار در این صورت، ارزان نمی‌شود

کامبک عجیبی که رئال مادرید خورد

اعزام پهپادهای بایراکدار و آکینجی ترکیه به ایران

معاون وزیر خارجه: دو بار با آل هاشم (سرنشین هلی کوپتر رئیس‌جمهور) تماس برقرار شده

محل احتمالی سقوط بالگرد رئیس جمهور شناسایی شد

پوشش خبرساز مجریان صداوسیما در شب تولد امام رضا(ع)

اظهار نگرانی سیدمحمد خاتمی برای حال رئیس‌جمهور

هلال احمر: گزارشاتی مبنی بر تماس از افراد حاضر در بالگرد رئیس جمهور داشتیم

عکس/درخواست صفحه اینستاگرام رئیسی از مردم بعد از سانحه بالگرد

اطلاعیه جدید هلال‌احمر درباره حادثه بالگرد

واکنش روحانی به وقوع سانحه برای بالگرد رئیسی

میدان نشان می‌دهد تا ۲ یا ۳ ساعت آینده به خبر قطعی می رسیم

عکس/ کلاه سبز‌های نوهد وارد عملیات تجسس شدند

نخستین واکنش رهبر انقلاب به سانحه بالگرد رئیسی

لاریجانی برای سلامتی رئیسی، دست به دعا شد

توییت خبرساز بهادری‌جهرمی درباره سانحه بالگرد رئیسی

علت سقوط بالگرد رئیسی مشخص شد

تکذیب خبر فوت آیت الله مظاهری توسط فرزندش

نیروهای امداد در یک قدمی سانحه بالگرد رئیسی

بالگرد حامل ابراهیم رئیسی از چه نوعی بود؟

تسنیم: در محل حادثه برای بالگرد رئیسی تخته سنگ‌های عظیمی با ارتفاع بیش از ۷۰ متر پشت به پشت هم قرار دارند

کار برای جستجوی بالگرد حامل رئیسی دشوار شد

خبر مهم و جدید درباره سقوط بالگرد رئیسی

صدا و سیما: آخرین مکانی که جی پی اس بالگرد رئیس جمهور فعال بوده در نزدیک معدن مس سونگون بوده

آخرین اخبار از سانحه بالگرد حامل رییس جمهور/ عزیمت ۴۰ تیم واکنش سریع +عکس و فیلم

امکان وکالتی کردن حساب مشتریان بانک ملی ایران برای ثبت سفارش خرید خودروهای برقی

عکس/مه سنگین در تصاویر پشت سر خبرنگارِ حاضر در محل حادثه بالگرد

عکس/تصویری از جلسه تجسس و نجات بالگرد رئیسی

تصویری از منطقه‌ای که هلی‌کوپتر رئیسی در آن سقوط کرد

فیلم/رئیسی یک ساعت قبل از سانحه

استوری معاون هلال احمر که بیش از دو ساعت پیش منتشر شده

اعزام سگ‌های زنده‌یاب به محل حادثه بالگرد رئیسی

آخرین استوری یکی از همراهان رئیسی+ عکس

تصاویری از همراهان ابراهیم رئیسی در حادثه بالگرد

توضیحات وزیر کشور درباره حادثه فرود سخت بالگرد حامل رئیسی + فیلم

وضعیت سلامتی رئیسی پس از سقوط بالگرد

جنگل دیزمار، محل دقیق‌تر وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیسی در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا

فیلم/صداوسیما سقوط هلی‌کوپتر رئیسی را تایید کرد

هرگز ناشتا شیر نخورید

افزایش آمار جراحی‌های زیبایی در ایران

فیلم/شرایط سخت آب و هوایی در محل سانحه بالگرد رئیسی

الهام علی اف در ایران چه می‌کند؟

اولین واکنش نماینده مجلس به وقوع حادثه برای بالگرد رئیسی

جزئیات جدید از حادثه سقوط بالگرد رئیسی

تلاش گسترده نیروهای امدادی برای جستجوی بالگرد رئیسی

عکس جذاب هازال کایا بازیگر سریال عشق ممنوع

فیلم/ خبر‌های تایید نشده از وقوع سانحه برای بالگرد رئیسی

عکس/ زیر نویس شبکه خبر درباره فرود سخت بالگرد حامل رئیسی

پشت پرده ویدئوی اخیر علی شمخانی چه بود؟

نحوه صحیح تعویض دنده خودرو چگونه است؟