اقتصاد۲۴- فدراسیون حملونقل و محیطزیست اروپا اوایل سال جاری مطالعهای را منتشر کرد که نشان میداد خودروهای شاسیبلند برای جادهها و پارکینگهای اروپا بسیار بزرگ شدهاند. همچنین ازآنجاییکه آلودگی بیشتر شاسیبلندها هم به یک نگرانی تبدیل شده، فعالان محیطزیستی اصرار دارند که محدودیتهایی برای دارندگان خودروهای بزرگ اعمال شود. در همین رابطه، چندی پیش یک همهپرسی در پاریس انجام شد و نشان داد که اکثر مردم این شهر با اعمال محدودیتهای موردبحث موافق هستند. پاریسیها در این همهپرسی به افزایش سه برابری هزینهٔ پارکینگ به ساعتی ۱۸ یورو در مرکز شهر برای دارندگان خودروهای بزرگ رأی مثبت دادهاند.
این تصمیم، اما فقط شامل شاسیبلندها نمیشود و دارندگان خودروهای معمولی با وزن بیش از ۱۶۰۰ کیلوگرم و خودروهای الکتریکی با وزن بیش از ۲۰۰۰ کیلوگرم هم باید هزینهٔ پارکینگ بیشتری پرداخت کنند. البته از جمعیت ۱.۳ میلیون نفری پاریس تنها حدود ۷۸ هزار نفر در این همهپرسی شرکت کردهاند، اما با وجود مشارکت اندک انتظار میرود این تصمیم از سپتامبر ۲۰۲۴ اجرایی شود. این تصمیم که ممکن است در دیگر پایتختها هم موردتوجه قرار گیرد، نشان از مشکلاتی است که محبوبیت شاسیبلندها میتواند ایجاد کند. این خودروها یک دهه است که به پیشتاز بازار تبدیل شدهاند و غیر از وزن سنگینتر، باید بهاندازهٔ بزرگتر آنها هم توجه داشت خصوصاً وقتی حرف از تردد در جادههای باریک یا پیدا کردن جا پارک در مرکز شهر باشد.
هرچند مصوبهٔ پاریس فقط به وزن خودروها توجه دارد، ولی این موضوع ما را بر آن داشت تا نگاه دقیقتری بهاندازهٔ خودروهای امروزی داشته باشیم
آمریکاییها به ابعاد بزرگ علاقه دارند، غذا، خیابان و البته خودرو. ایالاتمتحده بهشت پیکاپها و شاسیبلندهای بزرگ است و ازآنجاییکه بزرگراهها و پارکینگهای این کشور معمولاً بزرگ هستند، رانندگی با خودروهای کوچک در آمریکا عجیب به نظر میرسد. طبق بررسیها، در سال ۲۰۰۳ میانگین طول خودروهای سواری در آمریکا ۴،۹۹۱ میلیمتر و میانگین عرض ۱،۸۶۴ میلیمتر بوده است.
بیشتر بخوانید: گیربکس CVT چطور کار میکند و چرا از آن بدمان می آید؟
همانطور که انتظار میرود، اندازهٔ خودروها از آن زمان رشد داشته، اما شاید کسی به مقدار این رشد توجهی نکرده باشد. در سال ۲۰۱۳ میانگین طول خودروها در آمریکا به ۵،۱۵۸ میلیمتر و میانگین عرض به ۱،۹۲۷ میلیمتر رسید. این دورهای بود که پیکاپها و شاسیبلندها واقعاً بر بازار آمریکا سلطه پیدا کردند، اما طی ۱۰ سال بعد رشد اندازهٔ خودروها همچنان ادامه پیدا کرد و باعث شد در سال ۲۰۲۳ خودروها از همیشه بزرگتر شوند.
سال گذشته، میانگین طول خودروهای سواری بازار آمریکا به ۵،۲۴۳ میلیمتر و میانگین عرض به ۱،۹۵۸ میلیمتر رسیده است. این اعداد تنها چند سانتیمتر از طول و عرض مرسدس S کلاس کنونی کمتر هستند. رشد اندازهٔ خودروها، اما به خاطر افزایش جمعیت خانوادهها نیست، زیرا نرخ رشد جمعیت آمریکا از ۰.۹۶ درصد در سال ۲۰۰۳ به ۰.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین، رشد اندازهٔ خودروها بیشتر به خاطر افزایش راحتی و استانداردهای ایمنی است.
چبرخلاف آمریکاییها که همیشه به خودروهای بزرگ علاقه داشتهاند، اروپاییها از دیرباز بیشتر سراغ خودروهای کوچک میرفتهاند. ازآنجاییکه شهرهای اروپا مدتها پیش از ورود خودرو ساخته شدند، یافتن جا پارک در این قاره کاری چالشبرانگیز است. علاوه بر این، اروپا نسبت به ایالاتمتحده خودکفایی انرژی کمتری دارد که رانندگان را مجبور به خرید خودروهای کممصرفتر میکند. بااینحال، محبوبیت شاسیبلندهای بزرگتر حتی در اروپا هم قابل کتمان نیست. در سال ۲۰۰۳ یعنی چند سال پیش از ورود شاسیبلندهای معمولی به بازار قارهٔ سبز، متوسط طول خودروها تنها ۴،۳۱۳ میلیمتر و میانگین عرض ۱،۷۳۷ میلیمتر بود. این اعداد با ابعاد فولکسواگن گلف امروزی قابلمقایسه هستند. در سال ۲۰۱۳، اما میانگین طول و عرض به ترتیب به ۴،۴۱۸ و ۱،۷۹۶ میلیمتر رسید و سال گذشته هم خودروهای بازار اروپا با میانگین طول ۴،۵۳۶ میلیمتر و عرض ۱،۸۴۴ میلیمتر از همیشه بزرگتر شدند.
بهطورکلی، روند رشد اندازهٔ خودروها پاسخی برای ارائه راحتی و رفاه بیشتر است یعنی چیزهایی که خریداران از خودروهای امروزی میخواهند. چالشهای این رویه یافتن فضا در خیابانها و پارکینگها است، اما آیا افزایش هزینهها و مالیات این روند را متوقف خواهد کرد؟ باید منتظر بمانیم و ببینیم.