تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۳ نظر

ماجرای بازداشت محمدتقی اکبرنژاد چه بود؟

همزمان با بازداشت حجت‌الاسلام اکبرنژاد در ساعات اولیه روز شنبه ۲۸ بهمن ماه، ویدئو‌هایی از سخنان انتقادی‌اش در فضای مجازی انتشار یافت. سخنانی که از مواضع سنتی، اما انتقادی او به وضع موجود حکایت داشت.

محمدتقی اکبرنژاد

اقتصاد۲۴-محمدتقی اکبرنژاد استاد حوزوی که مدیریت «موسسه مذهبی فقاهت و تمدن اسلامی» را بر عهده داشته، شنبه ۲۸ بهمن ماه از سوی نیرو‌های اطلاعاتی بازداشت شد و در نخستین ساعات بازداشتش ویدئو‌هایی از سخنان انتقادی وی در فضای مجازی دست به دست شد که گمانه‌ها درباره ارتباط این بازداشت با اظهارات تندش طی ماه‌های اخیر را قوت بخشید. اگرچه هنوز هیچ مقام رسمی در این خصوص اظهارنظر نکرده است. همچنین ویدئویی از نماز جمعه اخیر قم در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌دهد عده‌ای در واکنش به برخی سخنان ساختارشکنانه وی در بهشت زهرا شعار «شهر مقدس قم جای منافقین نیست» سر می‌دهند و کسی در لابه‌لای شعار‌ها فریاد می‌زند که «این روحانی به آقا و شهدا توهین می‌کند؛ چرا که در بهشت زهرا گفته اگر این شهدا زنده بودند، ایران را می‌ساختند، یعنی امام خمینی خون شهدا را هدر داده است!» هرچه هست باید دید چرا یک استاد حوزوی اکنون به جایی رسیده که از سوی برخی مذهبیون قمی «منافق» خوانده می‌شود.

حجت الاسلام اکبرنژاد متولد تبریز از شاگردان مرحوم آیت الله حسن تهرانی، حجج اسلام احمد عابدی، الهی زاده، ایزدی و... بوده که در سال ۱۳۷۵ وارد حوزه علمیه حضرت ولیعصر عج بناب شد و مدتی پس از پایان لمعتین در سال ۱۳۷۷ برای ادامه تحصیل عازم قم شد. وی پس از تحصیل در قم برای تدریس به حوزه‌های شهرستان قم رفت. اگرچه چندی بعد در سال ۱۳۸۶ بازگشت و فعالیت داشت.

اکبرنژاد مدیر «موسسه فقاهت و تمدن اسلامی» بوده است و چند سمت دیگر از جمله عضویت در هیئت علمی در «موسسه آینده روشن» و کارشناسی تحریریه «مجله فقه» را نیز برعهده داشته است. صاحب امتیاز مجله فقه «دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» است و اکنون چهره‌ای همچون سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم نیز در تحریریه این نشریه عضویت دارد. همچنین «موسسه آینده روشن» از جمله موسسات تخصصی است که درباره مهدویت فعالیت دارد و اکبرنژاد در گروه قرآن و حدیث این موسسه فعالیت داشته است.

نام اکبرنژاد از کجا مطرح شد؟

درست یک سال پس از اولین اعتراض خیابانی، یعنی در سال ۹۷ بود که اکبرنژاد مدرس حوزوی نسبت به احتمال ایجاد اعتراضات معیشتی در خیابان هشدار داده بود و نسبت به اعتراضات معیشتی به حاکمیت هشدار داده بود. شاید این نخستین بار بود که این استاد حوزوی در فضای اجتماعی مطرح می‌شد. اگرچه او همچنان نگاه روحانیت سنتی به حجاب را دارد. این بود که در گفتگو با دیدارنیوز گفته بود: «ما فتنه‌ای را پیشرو داریم از جنوب شهر آغاز می‌شود و شمال شهر با آن درگیر نمی‌شود و کسی که به دنبال نان به خیابان می‌آید، نمی‌توان جمع کرد. اتفاقات اعتراضات ۱۴۰۱ مسائل اصلی مردم نبودند و نیستند. کسی که برای آزادی از روسری به کف خیابان می‌آید، نه آنچنان که باید و شاید در بین توده‌های ملت ریشه دارد و نه کسی که کف خیابان آمده آمادگی زیادی برای هزینه دادن دارد. چیزی که من نگران آن هستم این است که روندی که حاکمیت در پیش گرفته به سمتی برود که بخش زیر خط فقر جامعه به یاس و ناامیدی برسند.»


بیشتر بخوانید:حجت الاسلام محمد تقی اکبرنژاد روحانی بازداشت شده کیست؟


او ضمن هشدار نسبت به ایجاد اعتراضات معیشتی ادامه داد: «از طرف دیگر نگران هستم سطح فشار‌ها به جایی برسد که مردم زیر خط فقر احساس کنند به آخر خط رسیده‌اند و چیزی برای از دست دادن ندارن و وضعیت اجاره خانه‌ها و هزینه‌ای زندگی فرد را به بن بست برساند. اگر این بخش جامعه به حرکت درآید قضیه عمیق‌تری برای حاکمیت است. آنجا حتی قشر متدین و انقلابی و با تربیت دینی می‌تواند با بدنه معترض ارتباط پیدا کند. طیف متدین در مساله حجاب در کنار حاکمیت و همدردی با کف خیابان ندارد، اما وقتی افراد به خاطر گرسنگی کف خیابان می‌آیند، قشر متدین و حتی انقلابی نیز با او همدردی می‌کند.»

مروری بر فعالیت‌های رسانه‌ای، گفتگو‌ها و مناظره‌های درون حوزه‌ای حجت‌الاسلام اکبرنژاد استاد حوزوی نشان از رویکرد سنتی، اما منتقد وی در حوزه دارد. جالب اینکه تاکید وی بر ضرورت نزدیک شدن روحانیت به مردم تا جایی است که ایده شاذی همچون عدم ضرورت پوشیدن عبا و عمامه از سوی روحانیون را مطرح کند. او در یکی از مناظره‌های جنجالی درون حوزه‌ای اش که در سایت «مباحثات» رسانه فکری، تحلیلی حوزه و رحانیت در آبان ماه ۱۳۹۸ انتشار یافته است، بر «عدم تمایز لباس روحانیت با مردم «تاکید کرده است. او در این مناظره جنجالی با اشاره به اینکه «پیامبر اسلام (ص) هیچ گاه به این شکل که ما الان لباس می‌پوشیم، لباس نپوشیده‌اند» درباره لباس روحانیت معتقد است که «متمایز پوشیدن مشروعیت ندارد.» او همچنین تاکید دارد که «خدای متعال، چون هدف رسالت را تزکیه، اصلاح و تربیت انسان قرار داده است، نه می‌خواهد که کار پلیسی کند، که مثلا به مردم ایست دهد، بلکه می‌خواهد که کار تربیتی کند.»

این درحالی است که در این مناظره در مقابل حجت‌الاسلام سیفی مازندرانی بر فضایل لباس روحانیت تاکید کرده و آن را بر می‌شمارد. او همچنین به روایت‌های مختلف درباب فضیلت پوشش عمامه و لباس روحانیت اشاره کرد.

او در عین حال از منتقدان به عملکرد مسئولان حوزه نیز به شمار می‌رود و آن‌ها در مشکلات کشور سهیم می‌داند. اکبرنژاد دریکی از اظهارات خود گفته بود «ششصد درس خارج در حوزه مسلخ انقلاب اسلامی هستند؛ نه پشتوانه آن.»، اما یکی از تندترین انتقادات او، سئوال از اعضای مجلس خبرگان درباره بود که چرا به وظایفش عمل نمی‌کند؛ سئوالی که بسیار مناقشه‌ساز شد و احتمالاً دلیل برخی از حرکت‌های اعتراضی در نماز جمعه و شعار سردادن علیه اکبر‌نژاد باشد.

هنوز مقامات رسمی درباره علت بازداشت او اظهارنظری نداشته‌اند و باید دید علت بازداشت این استاد حوزوی چه بوده است. اما هرچه هست، حجت‌الاسلام اکبرنژاد را باید از طیف روحانیون سنتی و درعین حال منتقد حوزه برشمرد؛ کسی که ضمن انتقاد از عملکرد حوزه، خواهان حضور موثرتر حوزه به عنوان پشتوانه نظام جمهوری اسلامی است.

منبع: رویداد24
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
سید
2
14
دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
انتقاد حق هر انسان هست ...با این تعبیر هشتاد درصد مردم منافق هستند
رضا
نتیجه حق خواهی و حق جویی و حق گویی همیشه همین بوده که خداوند میگوید حق رابگویید ولو به ضرر خودتان
ناشناس
0
27
سه‌شنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
سلام،خداقوت،سال ۱۲ ماهه، اما کسانی هستن،میگن مامیگم،۱۳ ماهه، میگی نه؟؟؟پس تومخالف دولتی.
ناشناس
3
11
سه‌شنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
این هم نتیجه تریبون نواندیشی و میکروفن آزاد
شهروند
3
9
سه‌شنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
من سخنان ایشان رادر یوتیوب گوش دادم گفتن چرا هر دوره ریاست جمهوری که تمام می‌شود رئیس جمهور اون دوره بایدممنوع التصویر شود واگر در دوره دیگری شرکت کند رد صلاحیت شود پشت این قضیه چه کسی است و اشاره به نظام حاکم کرد.برای سخنان دیگر
فری
1
8
پنجشنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۲
همه باید به به و چهچه کنند تا مسئولین خوششان بیاید. اقا ما به به و چهچهمان نمی اید. دیگه شورش را در اوردید. حالمان را بهم زدید. این هم شد مملکت داری. ؟
مهدی
2
9
جمعه ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
سلام ،اجازه دهیم اول علت بازداشت مشخص بشه بعد شروع کنیم به اظهارنظر
ناشناس
2
9
شنبه ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
وقتی دیگه از مجتهد و عالم و مسول صدای اعتراض در نیاد خوب یکی مثل اکبر نژاد که شاگرد اقایون هست و احساس تکلیف میکنه و اعتراض میکنه ولی بعید میدونم صداش به جایی برسه.
علی
1
7
شنبه ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
از امروز هیچ کسی رو به خاطر ابراز عقیدش کاری ندارند . وهمه در ابراز عقیده خود در جامعه آزادند . پس همه دروغ بود .
ناشناس
2
8
يکشنبه ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
بله دروغ بود لطفا شده بافیلتر شکن صحبتها و مناظرات ایشان را گوش کنید بسیار مودبانه انتقاد اساسی و با منطق میکنه ولی تحمل اینمقدار هم وجود نداره
اسماعیل
2
9
دوشنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
شیرر مادر حالت
حسین
0
2
شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
مدیر ... سیاسی این سایت با این طول و تفسیر مقاله ات معلوم میشود هدفت درج حقایق نیست و صرفا آشوب و تحریک ملت برای ریختن مملکت به هم است و دستور کار اربابان اجنبیت را اجرا میکنی و تمام سایت هایی با مضمون اقتصاد فلان در شبکه های خبری به دنبال اهداف مشترک که در دستور کارشان است بدنبال آشوب و فتنه هستند.پست فطرتهای نفوذی اجنبی.
ناشناس
0
0
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۳
هرکسی انتقادکنه منافق ومزدوره قیامت جواب خدا را چی میخاین بدین این گرانیها بی دینی جوانها به خاطر دروغ مسئولین با لباس دین مشکلات اقتصادی نا عدالتیها خدااین نظام را حفظ کنه ما مخالف نظام نیستیم ما منتقدیم
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

گمانه‌زنی درباره تعطیلی عروسی‌ها در ایام عزای عمومی؛ بی‌خبری ادامه دارد/ رئیس اتحادیه تالار‌های پذیرایی: فعلا بی‌سروصدا جشن بگیرید

معرفی جنگنده بمب افکن فانتوم F۴ آمریکا

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

اولین عکس از خانواده شهید امیرعبداللهیان

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ استقبال اعضای دولت از پیکر ابراهیم رئیسی در فرودگاه

عکس/ مراسم تشییع جنازه حادثه بالگرد رئیسی در تبریز

عکس/ توییت جنجالی آمنه‌سادات ذبیح‌پور علیه محمود احمدی نژاد

عکس/ جمیله علم‌الهدی هنگام بدرقه رئیسی

تصویری از مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و پسرش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

متن متفاوت نفیسه روشن برای تسلیت شهادت رئیسی

عکس/استوری پربازدید ژیلا صادقی برای ابراهیم رئیسی

عکس/تغییر چهره نازنین بیاتی در عکس جدیدش

چشم انداز مبهم اقتصاد ایران؛ همه چیز وابسته به دو انتخابات مهم/ سیاست بانک مرکزی در تخریب بورس، برخلاف منافع اقتصادی کشور است

آرتروز انگشت شست پا چیست؟

عکس شوکه‌کننده‌ای که امروز از تهران ثبت شد

عکس/آماده‌سازی محل دفن رئیس جمهور فقید در حرم مطهر امام رضا«ع»

فردا راس ساعت ۹ صبح نماز بر پیکر رئیس‌جمهور و همراهانش اقامه خواهد شد

عکس قدیمی از رئیسی

عکس‌/تصادف شدید هافبک سابق استقلال در راه تهران

روز پنجشنبه؛ پیکر امیرعبداللهیان در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) به خاک سپرده می‌شود

برنامه جدید امتحانات پایه ششم و نهم

فیلم/حرف‌های مادر آیت الله رئیسی پس از شهادت

رئیس دفتر رئیس جمهور: بعد از سانحه سقوط بالگرد من ۳ یا ۴ بار با آقای آل هاشم صحبت کردم

صدراعظم آلمان شهادت سید ابراهیم رئیسی را تسلیت گفت

نامه مهم اژه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس

برقراری قطار‌های فوق العاده تهران-مشهد

عکس/دیوارنگاره میدان جهاد به یاد شهدای خدمت تغییر کرد

فیلم/روایت تاثربرانگیز ۳ نفر اولی که به بالگرد رئیسی رسیدند

فهرست شعب کشیک بانک سینا در روز چهارشنبه دوم خردادماه ۱۴۰۳ اعلام شد

علاقه رئیس‌جمهور شهید به این شخصیت طنز

تمدید فعالیت مترو تهران امشب تا ساعت ۲۴

عکس/ جمیله علم‌الهدی هنگام بدرقه رئیسی

فیلم / گریه و بی‌تابی شدید وزرای دولت

عکس/۱۳۶۰؛ مراسم تشییع دومین رئیس جمهور

عکس/ احمدی نژاد در افتتاحیه مجلس خبرگان

گاف تاریخی بایدن در سخنرانی جدیدش

واکنش مهدی ترابی به شهادت آیت الله رئیسی

مرگ بیش از ۲ هزار ایرانی در سانحه هوایی تا دی ماه ۱۳۹۸

چشم‌انداز اقتصاد ایران بعد از ابراهیم رئیسی

کدام سبزیجات برای لاغری خوب است؟

عکس/ توییت جنجالی آمنه‌سادات ذبیح‌پور علیه محمود احمدی نژاد

راهکار جالب و جدید برای درمان افسردگی

ماجرای دیه شهدای سانحه بالگرد رئیسی چه می‌شود؟

اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور و همراهانش

عکس/ مجلس یازدهم به پایان رسید

ستاره پرسپولیس پدر شد+ عکس

اعلام برنامه جدید امتحانات نهایی دانش‌آموزان+ عکس

فیلم/ ورود پیکر ابراهیم رئیسی به قم

زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص شد

محمدرضا گلزار از جان ورزش چه می خواهد؟

فیلم/ نشست شانگهای هم با یک دقیقه سکوت

فیلم/ پیکر ابراهیم رئیسی توسط ارتش تشییع شد

فیلم/ بازگشت رئیس‌جمهور از آخرین سفر استانی

فیلم/ استقبال اعضای دولت از پیکر ابراهیم رئیسی در فرودگاه

عکس/ جدول زمان‌بندی انتخابات ریاست‌جمهوری

نگاهی به سوابق علی باقری، سرپرست جدید وزارت خارجه؛ سکان سیاست خارجی در اختیار چه کسی است؟

نیم‌سکه پرچمدار بیشترین کاهش قیمت در بازار طلا

وداع امشب تهرانی‌ها با ابراهیم رئیسی و همراهانش

فیلم/ انتقال پیکر ابراهیم رئیسی و همراهانش به تهران