تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲

پایین آمدن سن اعمال جراحی زیبایی

یک فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی گفت: در حال حاضر ورود دلالان به بخش توریسم سلامت این بخش را با چالش روبرو کرده و می‌تواند نظر دنیا را نسبت به ما تحت الشعاع قرار دهد.

پایین آمدن سن اعمال جراحی زیبایی

اقتصاد۲۴-دکتر بابک نیکومرام رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با تاکید بر اینکه سن انجام عمل‌های زیبایی کاهش پیدا کرده گفت: افزایش تقاضای جهانی برای اعمال جراحی زیاد گردیده است که قسمتی مهمی از آن به خاطر تبلیغات گسترده در فضای مجازی است و به کشور ما هم محدود نمی‌شود، اما نکته این است که بعضی کشور‌ها انرا مدیریت کرده و قوانین و گایدلاین‌هایی به روز و کارامد با کمک انجمن‌های مرتبط برای مدیریت اعمال جراحی زیبایی و حفظ سلامت مردم تدوین نموده اند که در کشور ما متاسفانه این گایدلاین‌ها وجود ندارد و برای آن برنامه ریزی نشده است! و در بعضی مواقع وجود بعضی دستورالعمل‌های تبلیغاتی که بدون مشورت صاحب نظران در این حوزه تهیه شده است نتیجه معکوس داشته است و بعضاً جلوی تبلیغات سالم همکاران فوق تخصص جراحی پلاستیک و دیگر رشته‌های مرتبط که بطور کاملا حرفه‌ای و مطابق استاندارد‌های بین المللی درس جراحی‌های پلاستیک و زیبایی را خوانده اند برای فعالیت در فضای مجازی گرفته میشود، درحالیکه افراد غیر پزشک و دلالان بوفور با گذاشتن عکس‌های اقوا گرایانه و گمراه کننده، بیماران را از چرخه سالمی که میتواند داشته باشد بدور کرده که میتواند خسارات جبران ناپذیری برای سلامت بیماران بهمراه داشته باشد. اگر در این بمباران انبوه تبلیغاتی اعمال جراحی زیبایی در فضای مجازی، فرصت رشد افراد صاحب صلاحیت واقعی و قانونی داده نشود، بیماران دچار سردرگمی شده و نمیتوانند جراحان واقعی صاحب صلاحیت اعمال جراحی زیبایی را از غیر تشخیص دهند.

خروج بیماران از چرخه صحیح بیماریابی باعث میگردد که بیماران توسط افراد غیر صاحب صلاحیت قانونی ویزیت شده و اساس این تبلیغات خارج از اصول، چون از اصل دروغین و گمراه کننده است و مبنی آن سودجویی هست، قطعا بیماران بخوبی مشاوره نشده و ممکن است اندیکاسیون‌های غیر علمی برایشان گذاشته شود و این انحرافات در بیماریابی موجب اخلال در سلامت بیماران میگردد. برای مثال یک فوق تخصص جراحی پلاستیک با توجه به اموزش‌های رسمی دانشگاهی طولانی و مطابق اصول علمی که دیده است قاعدتا در انتخاب بیمار، از نظر سن و بلوغ فکری لازم برای اعمال جراحی زیبایی بر اساس اموزش‌هایی که دیده است، بیشترین تامل و دقت را در هنگام مشاوره با بیمار انجام میدهد که ممکن است در چرخه‌های ناسالم بیماریابی برای سود بیشتر این اصول در نظر گرفته نشده و سن اعمال جراحی زیبایی در کشور با شیب تندی پایین بیاید.

پس برای اینکه ما بتوانیم سلامت جامعه را از هر لحاظ در انجام اعمال جراحی زیبایی تامین کنیم میبایستی تمهیداتی را در نظر بگیریم:تبلیغات زیبایی در فضای مجازی بطور هوشمندی کنترل شود تا بیماران بتوانند به راحتی به جراحان ذیصلاح قانونی در امر جراحی پلاستیک و زیبایی دسترسی پیدا کنند و از طرفی بطور موثری جلوی فعالیت مداخله گران گرفته شود.
فضای کسب و کار جراحانیکه بطور قانونی و آکادمیک برای جراحی پلاستیک و زیبایی با خرج سرمایه‌های هنگفت کشور تربیت شده اند، تسهیل گردد.

برای مثال تسهیلاتی را در نظر بگیریم که فارغ التحصیلان رشته فوق تخصصی جراحی پلاستیک سریعا مطب زده و بتوانند وارد بازار کار گردند و از دانشی که با صرف عمر زیاد در این راه کسب کرده اند، سریعا برای بهبود سلامت مردم استفاده کنند.

موجبات قانونی و تسهیلات لازم برای احداث کلینیک‌های پلاستیک و زیبایی فراهم گردیده و مسیولیت فنی آن‌ها به متولیان اصلی این امور سپرده شود که بتوانند با دانش بالایی که کسب کرده اند در اداره و نظارت اینگونه کلینیک‌ها و تضمین سلامت مردم بکار ببرند نه آنکه شاهد آن باشیم که سرمایه داران و تاجران بیشتر در این عرصه وارد گردند.

آمار جهانی اعمال جراحی زیبایی نشان دهنده این است که جراحان پلاستیک اعمال جراحی خود را ۳۱درصد در تسهیلات مطبی و کلینیکی مربوط به خود انجام میدهند که میتوانند اعمال نظر مدیریتی و نظارتی خودشان را داشته باشند و ۲۰ درصد در مراکز جراحی محدود هست که طبعا نظارتشان و مسیولیتشان کمتر هست، ولی در ایران تسهیلات مطبی و کلینیکی برای انجام اعمال جراحی زیبایی توسط جراحان پلاستیک تعریف نشده است که به نظر من بایستی برای آن چاره اندیشی شود.

آیین نامه جامع صریح و روشن در خصوص کلیه اعمال جراحی زیبایی با استفاده از توان بالای صاحب نظران و متولیان اصلی رشته‌های دانشگاهی مرتبط زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین گردد

برای حفظ ضمانت اجرایی این آیین نامه اعمال جراحی زیبایی، مقررات و قوانین حوزه پزشکی در مجلس مورد بازبینی قرار گرفته تا قوانین محکم و شفاف با اثر بازدارندگی موثر در این حوزه تدوین و ابلاغ گردد.

در ادامه علیرضا صابری دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبای ایران نیز گفت: کنگره فوق تخصصى جراحی پستان و فرم دهی بدن در مرکز همایش رایزن در کاشانک تهران برگزار شد که در مجموع ۷ پنFalah۱: ل بزرگ و بیش از ۴۰ سخنرانی و مقاله مهم در این کنگره ارائه شد.در این کنگره پزشکان فوق تخصص جراحی پلاستیک روش‌های نوین و تجارب خودشان را به اشتراک گذاشتند و بیش از ۲۰۰ فوق تخصصص در این همایش دو روزه شرکت داشتند که در کنار آن دستیاران فوق تخصصی از همه ایران به طور چشمگیر در این کنگره حضور بهم رساندند

وی افزود: هدف ما از برگزاری این کنگره آموزش و ارائه روش‌های نوین و تکنولوژی‌های روز دنیا است و در واقع این کنگره توانست علم فوق تخصص‌های جراحی پلاستیک در این حوزه را به روز سانی کند،

روش‌های نوین جراحی پلاستیک، به پیش کسوت‌ها ارائه شد تا ایشان با تجربه گرانبهای خود ایرادات و مزایای آن‌ها را به جوان‌تر‌ها گوشزد کنند تا بتوانیم در آینده بهترین نتایج با کمترین عوارض حاصل کار جراحان فوق تخصص پلاستیک جوان بشود

عمل‌های زیبایی و بیمه‌ها

او با تاکید بر اینکه بیمه‌ها برخی از عمل‌های ترمیمی و بازسازی را که همزمان در کنار عمل‌های زیبایی انجام می‌شوند را به خوبی، پوشش می‌دهد

افزود: عملی مثل انحراف بینی و یا نواقص‌های همراه تولد یا فتق‌ها را بیمه‌ها پاسخ می‌دهند، اما نکته اینجا است که نیازی به ورود بیمه‌ها در این بخش نیست و هیچ کجای دنیا هم توسط بیمه پوششی برای زیبایی وجود ندارد چراکه این اتفاق می‌تواند ترغیب به انجام عمل‌های زیبایی را بیشتر کند این چیزی است که ما هم به دنبال آن نیستیم.

پول عمل‌های زیبایی توریسم سلامت در جیب دلالان

یک فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی گفت: در حال حاضر ورود دلالان به بخش توریسم سلامت این بخش را با چالش روبرو کرده و می‌تواند نظر دنیا را نسبت به ما تحت الشعاع قرار دهد.

دکتر محمد رضا قاضی سعیدی معتقد است که برخی اوقات این عمل‌های زیبایی برای حفظ بنیان خانواده است و نمی‌توان گفت همه این عمل‌ها غیر ضروری است، اما نکته این است که افرادی که می‌خواهند عمل زیبایی انجام دهند باید در انتخاب پزشک خود دقت زبادی داشته باشند چرا که برخی از این عمل‌ها می‌تواند عوارض بسیار زیادی را به دنبال داشته باشد در ارائه خدمات پزشکی سرآمدیم.

وی گفت: خدمات پزشکی در کشور ما بسیار بالا است این به این معنانیست که ما در حوزه تولید علم سرآمد هستیم بلکه بحث در ارائه خدمات پزشکی است.

اما متاسفانه باوجود آنکه هم پزشکان خوبی داریم و هم خدمات نسبت به سایر کشور‌ها بهتر و ارزان‌تر است، اما دلالی سبب میشود که توریسم درمانی به یک واسطه گری تبدیل شود در واقع دلالان در این بخش ورود پیدا کرده و برای آنکه پول خوبی به جیب بزنند پزشک نما‌ها، مداخله گر‌ها و یا پزشکان غیر متخصص را که هیچ تجربه‌ای ندارند را به مسافران خارجی معرفی می‌کنند که این ماجرا چند عارضه به دنبال دارد اول آنکه ممکن است برای فرد متقاضی عمل مشکل و عارضه ایجاد شود و در مرحله بعد این اتفاق می‌تواند برای مسافران دافعه ایجاد کند و وقتی یک بیمار خارجی از پزشک و عملش راضی نباشد قطعا بیمار دیگری را برای انجام عمل در ایران تشویق نخواهد کرد.

او با تاکید بر اینکه بیشتر این دلالی‌ها در سال‌های اخیر رخ داده است ادامه داد: هدف جامعه پزشکی حفظ سلامت مردم است و ما در انجمن بار‌ها بر این موضوع که بهتر است عمل‌های جراحی زیبایی غیر ضروری در برخی از موارد انجام نشود، تاکید کرده ایم، اما در این میان پزشک نما‌ها و مداخله گران زیادی ورود پیدا می‌کنند که این موضوع می‌تواند سلامت مردم را تحت الشعاع خود قرار دهد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

مراسم سالگرد ازدواج شاهرخ استخری و همسرش + عکس

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

عکس/ استوری خبرساز محمدحسین میثاقی

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره بازیگر سریال بچه مهندس بعد از ۶ سال

عکس/ تفاوت دانشگاه در حضور جلیلی و پزشکیان

عکس/ پشت پرده عدم حمایت نامزد‌های انتخابات از گشت ارشاد

عکس/ کنایه به سعید جلیلی با هشتگ عمق راهبردی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ زخم کاری ظریف به جلیلی و زاکانی در ۵ دقیقه

فیلم/ ظریف:اسلام مخالفتی با صلح ندارد

فیلم/قطع میکروفون فواد ایزدی به دلیل رعایت قانون در میزگرد

شاسی‌بلند تیگو ۸ به بازار عرضه می‌شود؟

فیلم/ظریف: قدرت به معنای قدرت نظامی نیست

فیلم/ پزشکیان خطاب به ایزدی: برجام اگر بد بود چرا دولت شهید رئیسی آن را پاره نکرد؟

فیلم/اولین تصاویر از خسارات زلزله در کاشمر

فیلم/ پزشکیان: دست از دعوا و اختلاف برداریم

تیپ مجلسی شبنم قلی‌خانی در یک کنسرت + فیلم

فیلم/ پزشکیان: قرار است تا ابد با آمریکا دعوا کنیم ؟

فیلم/ پزشکیان: از بخوربخور‌های تحریم برخی از آقازاده‌ها زندگی اشرافی تهیه کرده‌اند

فیلم/ آیا پزشکیان دولت سوم روحانی است؟

فیلم/ ظریف: پزشکیان شخصیتی صادق و وطن‌پرست است

شاهزاده محبوب سریال جومونگ ۵۰ ساله شد +عکس

فیلم/ مشاور پزشکیان: بدون سیاست خارجی نمی‌توانیم منافع اقتصادی کشور را پیش ببریم

۳ نامزد با سیاست‌های خارجی متفاوت؛ مروری بر مواضع پزشکیان، قالیباف و جلیلی

فیلم/ پزشکیان: باید با کشورهای منطقه پیمان عدم تعرض امضا کنیم

فیلم/ پزشکیان: نمیخواهم مردم چشم به اخبار بدوزند تا ببینند کی دلار گران می‌شود

فیلم/ پزشکیان: راهنمای سیاست خارجی ما منافع مردم خواهد بود

فیلم/ مشاوران و کارشناسان میزگرد سیاسی پزشکیان چه کسانی هستند؟

فیلم/ ورود مسعود پزشکیان به همراه ظریف به صدا و سیما

اینفوگرافی/ درآمد گردشگری امارات از درآمد نفتی ایران سبقت گرفت!

عکس/ تصاویری از خسارت زلزله در کاشمر

عکس/ استایل فوق جذاب مونیکا بلوچی در خیابان‌های نیویورک

چه کسی اجازه داده دختری را سوار ون کنند و ببرند؟

زورگیری در بوستان جوانمردان و پردیسان

عکس/تصویری از عراقچی در کنار ظریف و پزشکیان در حال اقامه نماز

مناسک حج ۱۴۰۳

فیلم/ابراز علاقه متفاوت نیکی مظفری به پدرش در یک مکان عمومی

تغییر چهره لادن مستوفی همه را متعجب کرد+ عکس

نکونام بی خیال این ۵ بازیکن مطرح استقلال شد!

عکس/ پاسخ فعال حوزه انرژی به ایده تخیلی سعید جلیلی

مشکل بزرگ پرسپولیس در تمدید قراردادها

اپل بعنوان اولین برند یک تریلیون دلاری جهان!

خبر مهم وزیر درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان

بازخوانی انتخابات‌های ریاست جمهوری از ۵۸ تا ۱۴۰۰

دلار با سیگنال برجام یک پله بالا رفت

فراخوان مشمولان خدمت سربازی تیرماه سال ۱۴۰۳

عکس/ مسعود پزشکیان قبل از مناظره!

زمان پخش فیلم انتخاباتی مسعود پزشکیان اعلام شد

مدیرعامل اسنپ از سهم بازار ۹۲ درصدی این تاکسی اینترنتی خبر داد

پشت پرده ماجرای مسمومیت آلومینیومی دیالیزی‌ها؛ دستگاه‌های نظارتی چه برنامه‌ایی دارند؟

گزارش بورس امروز سه شنبه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۳

مهلت ارائه اسناد هزینه‌های درمانی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشور به بیمه ملت تا ۱۵ تیرماه تمدید شد + لیست نمایندگان منتخب

ریخت و پاش عجیب زاکانی در شهرداری

فیلم/ دروغگویی به سبک علیرضا زاکانی!

وضعیت سلامتی رهبر انقلاب چطور است؟‌

منتفی شدن گزینه ایتالیایی پرسپولیس

نامزد‌های انتخابات برای ۱۲۰ میلیارد دلار سرمایه سوخته مردم در بورس چه برنامه‌ای دارند؟

ارز دیجیتال شیبا اینو چیست و مزیت‌های سرمایه‌گذاری در آن کدام است؟