تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
سازمان بورس برای واگذاری سهام تودلی اولتیماتوم داد

گام اول دولت برای عقب نشینی از خودروسازی

سیاستگذار خودرو با وجود فشار نهاد‌های بالادستی و نظارتی، عزم جدی برای واگذاری سهام تودلی یا چرخه‌ای خودروسازان ندارد؛ این در شرایطی است که حالا سازمان بورس دست به کار شده و با استفاده از اختیارات قانونی خود، سیاستگذار را مقید به واگذاری سهام مذکور کرده است.

گام اول دولت برای عقب نشینی از خودروسازی

اقتصاد۲۴-  طبق اعلام مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، سرمایه در مالکیت شرکت‌های زیرمجموعه شرکت‌های خودروسازی (سهام تودلی) از ابتدای سال آینده فاقد حق رای خواهد بود. بر این اساس برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو در راستای تصمیم اخیر سازمان بورس معتقدند که گام اول و جدی برای کوتاه شدن دست دولت از مدیریت شرکت‌های خودروسازی از این مسیر برداشته شده است.
موضوع واگذاری سهام دولتی خودروسازان از چند سال پیش به یکی از مسائل اصلی این صنعت بدل شده است. با وجود آنکه تقریبا هرساله وعده‌ووعید‌هایی در این رابطه داده می‌شود، اما هنوز در زمین عمل خبری از این اتفاق نیست. علاوه بر این، با اینکه دولت سهام کمی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشور دارد، اما عملا این دولت بوده که در این سال‌ها به عنوان تصمیم‌گیر اصلی و نهایی این شرکت‌ها ایفای نقش کرده است. بر این اساس عنوان می‌شود که سهام تودلی مهم‌ترین ابزار دولت برای اعمال نفوذ در خودروسازی‌هاست که از طریق آن‌ها می‌تواند به‌رغم آنکه تنها یک کرسی در هیات‌مدیره شرکت‌ها دارد، سیاست‌های خود را پیش ببرد. طبق گزارشی که چندی پیش از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شد، طی سال‌های اخیر سهام دولت در ظاهر به ۵.۷۱درصد در شرکت ایران خودرو و ۱۷.۳۱درصد در شرکت سایپا کاهش یافته، اما درواقع با واگذاری سهام این دو شرکت به شرکت‌های عمومی وابسته و تحت کنترل دولت (۲۱.۱۲درصد از سهام ایران‌خودرو و ۱۵.۶درصد از سهام سایپا) و همچنین ایجاد یک نظام سهامداری چرخه‌ای در شرکت‌های خودروسازی (۲۵.۲۴درصد از سهام ایران‌خودرو و ۳۹.۶۶درصد از سهام سایپا)، عملا مدیریت ایران‌خودرو و سایپا در اختیار دولت باقی مانده است.

سهام تودلی به این معناست که خودروسازی شرکت زیرمجموعه خود را خریداری می‌کند و دوباره از سوی شرکت اصلی خریداری می‌شود. علاوه بر این، سهام تودلی یکی از موانع اصلی خصوصی‌سازی دو شرکت بزرگ خودروساز نیز بوده‌اند. در تمام برنامه‌هایی که تاکنون برای واگذاری شرکت‌های خودروسازی تعریف شده، از واگذاری سهام تودلی به عنوان گام ابتدایی یاد شده است. مسیری که به‌رغم بحث‌ها و وعده‌های فراوانی که در مورد آن وجود داشته، اما هنوز هم به گره‌ای باز‌نشدنی می‌ماند. در دولت یازدهم، رضا رحمانی، وزیر وقت صمت، برنامه‌ای سه‌مرحله‌ای برای خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروساز ارائه داد. در دولت سیزدهم نیز صحبت‌ها پیرامون این قضیه همچنان داغ بود تا جایی که اسفندماه سال ۱۴۰۱، رئیس‌جمهور دستور ۸ماده‌ای برای صنعت خودرو صادر کرد که یکی از موارد آن واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌ها بود. سه نشست هم‌اندیشی در دانشگاه‌های مختلف با حضور وزرای اقتصادی برگزار شد تا نحوه واگذاری خودروسازی‌ها بررسی شود. اما در نهایت نه‌تن‌ها این اتفاق رخ نداد بلکه به نظر هم نمی‌رسد عزم جدی برای این موضوع وجود داشته باشد.

اگر فرض را بر عدم عزم جدی در این زمینه بدانیم حالا این پرسش به میان می‌آید که چگونه قرار است مدیریت دولتی در خودروسازی‌ها کاهش پیدا کند؟ به نظر می‌رسد سازمان بورس و اوراق بهادار مسیر جدیدی در این زمینه تعریف کرده است، به طوری که می‌خواهد مهم‌ترین ابزار دولت برای نفوذ در خودروسازی‌ها را در تصمیم‌گیری‌ها بلاوجه کند. روز گذشته، ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران این سازمان، اعلام کرد که «از نظر سازمان بورس، ماهیتا و بر اساس ذات مقررات، سرمایه در مالکیت شرکت‌های زیر‌مجموعه شرکت‌های خودروسازی (سهام تودلی) از ابتدای سال آینده فاقد حق رای خواهد بود.» این تصمیم سازمان بورس به معنای کاهش قدرت دولت در رای‌گیری‌های مجامع خودروسازی‌هاست. با این تصمیم به نظر می‌رسد گرچه در سال جاری اتفاقی برای خصوصی‌سازی شرکت‌های بزرگ تولید خودروی کشور رخ نداد، اما با تاکیدی که تقریبا همه نهاد‌ها از جمله قوه مقننه، بخش‌هایی از قوه مجریه و همچنین رهبری روی این موضوع دارند، احتمالا گام‌هایی در این جهت برداشته خواهد شد تا حتی اگر سهام دولت در خودروسازی‌ها واگذار نمی‌شود دست‌کم نقش دولت در این شرکت‌ها تنها نظارتی باشد و در تصمیم‌گیری‌ها نقش اصلی را ایفا نکند.


بیشتر بخوانید: چرا باید روغن موتور را تعویض کنیم؟


قدرت‌گیری سهامداران خرد خودروسازان

در مورد نتایج تصمیمی که سازمان بورس و اوراق بهادار گرفته، گفت‌وگویی داشتیم با محمد ناطقی، تحلیلگر امور بورسی و حمید میرمعینی، استاد دانشگاه و تحلیلگر بازار سرمایه. ناطقی معتقد است که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات حاکمیت شرکتی، به‌خصوص در صنعت خودرو، موضوع خودسهامداری است. وی تاکید می‌کند که این فرآیند موجب می‌شود سهامداران خرد هیچ اختیاری در شرکت‌ها نداشته باشند. در واقع دولت از طریق فروش سهام دست به تامین مالی می‌زند، اما همراه با فروش سهام اختیار را به سهامداران واگذار نمی‌کند. به اعتقاد این کارشناس بازار بورس، سلب حق رای از سهام‌های تودلی موجب خواهد شد که قدرت سهامداران خرد در تصمیم‌گیری‌های مجامع، از‌جمله تعیین مدیرعامل، افزایش پیدا کرده و در مقابل قدرت دولت در این فرآیند‌ها رو به کاهش برود. اگر این اقدام به‌درستی انجام شود حتی می‌تواند منجر به این موضوع شود که سهامداران تصمیم بگیرند که تولید محصولات زیان‌ده را متوقف کنند.

از ناطقی پرسیدیم که چه انگیزه‌ای سازمان بورس را بر آن داشته که چنین تصمیمی اتخاد کند. وی معتقد است سازمان بورس به این نتیجه رسیده که دولت فروشنده نیست و قصد ندارد سهام خود در شرکت‌های خودروساز را واگذار کند؛ بنابراین سعی کرده از ابزار‌های قانونی خود استفاده کرده و حقوق سهامداران این شرکت‌ها را حفظ کند. این کارشناس بازار سرمایه همچنین اعتقاد دارد که دولت دست‌کم در کوتاه‌مدت و میان‌مدت دست به فروش سهام خود در خودروسازی‌ها نخواهد زد، اما مساله اصلی در مورد این شرکت‌ها نه خصوصی‌سازی بلکه آزادسازی است. وی تاکید دارد که در صورتی که آزادسازی رخ دهد وضعیت صنعت خودرو به دهه ۸۰ نزدیک می‌شود که قیمت‌گذاری و واردات خودرو آزاد بود و شرکت‌های خودروساز نیز سودده بودند. حمید میرمعینی نیز معتقد است سهام تودلی با هدف بهره‌برداری‌های مدیریتی ایجاد شده تا در زمان برگزاری مجامع این شرکت‌ها تاثیر بیشتری بگذارند. وی اشاره دارد که بعد از ایجاد این شکل از سهامداری، نهاد‌های نظارتی در زمان مناسب نسبت به این موضوع واکنش نداشتند، اما به هر صورت اتخاذ این تصمیم اکنون نیز می‌تواند اثرات مثبتی به همراه داشته و حق رای را واقعی کند.

با این وجود میرمعینی نسبت به عملیاتی شدن این دست از تصمیمات خوشبین نیست. وی اعتقاد دارد تا زمانی که نگرش حکمرانی به بنگاه‌داری و اقتصاد تغییری نکند، این دست از تصمیمات با مقاومت و موانع مواجه خواهند بود. اما به هر صورت این تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید اگر تصمیم سلب حق رای از سهام تودلی بتواند از این موانع عبور کرده و اجرایی شود، می‌توان گفت تصمیم بسیار درستی است که می‌تواند از حقوق سهامداران حمایت کند. با این وجود تا زمانی که رویکرد دولت و حاکمیت نسبت به آزادسازی اقتصاد و خصوصی‌سازی تغییر نکند، این تصمیمات بیشتر از شعار نخواهد بود. وی در تاکید بر ادعای خود می‌گوید در اقتصاد دولتی که با آن مواجه هستیم، بسیاری از شرکت‌هایی که طبق اصل ۴۴ قانون اساسی خصوصی شدند نیز تغییر معناداری در شیوه مدیریت خود ندیدند؛ بنابراین این مشکل در سیاست‌های کلان باید حل شود تا امنیت سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند. میرمعینی می‌گوید که این موضوع یکی از پنج مساله اساسی است که باید در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی مورد توجه قرار بگیرد.

وی در راستای تصمیم اعلام‌شده از طرف سازمان بورس برای سلب حق رای سهام‌های تودلی مثالی زده و می‌گوید بانک مرکزی در مورد بانک‌هایی که درگیر مساله خودسهامداری شده بودند نه‌تن‌ها حق رای را سلب کرد بلکه حتی پرداخت سود به این بخش‌ها را نیز لغو کرد و سود آن‌ها به خزانه دولت می‌رود. در مورد خودرو، اما به نظر نمی‌رسد که تصمیمی که سازمان بورس در مورد صنعت خودرو گرفته، مشمول سود‌های پرداختی شود؛ اما با‌این‌حال سلب حق رای نیز می‌تواند اقدام بازدارنده خوبی باشد. وی تاکید می‌کند که در نهایت باید سهام تودلی واگذار شوند که در این صورت سرمایه زیادی از خودروسازان که در این فرآیند قفل شده، آزاد می‌شود. سرمایه‌ای که می‌تواند در عملیات اصلی این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری شود و منجر به توسعه محصول شود. به هر صورت به نظر می‌رسد سازمان بورس تصمیم گرفته به هر شکلی که شده تکلیف سهام تودلی خودروسازان را مشخص کند. اقدام این سازمان در سلب رای سهام مذکور می‌تواند انگیزه دولت برای حفظ سهام تودلی را به‌کلی از بین ببرد. حال باید دید که آیا در سال آینده این اقدام می‌تواند با نتایج ملموس همراه باشد یا این طرح نیز در ادامه طرح‌های قبلی با شکست مواجه می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت All-in-One اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ استوری مسعود ریگی برای هواداران پرسپولیس

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حرکت زیبای رسول خادم به مناسبت روز مرد

عکسی متفاوت از مسعود پزشکیان در سیستان و بلوچستان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ تاثیر کمبود ویتامین‌ها از روی چهره

پرداخت بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال وام‌های قرض الحسنه خود اشتغالی توسط بانک ملی ایران

محمد کبیری از تدوین برنامه سه ساله کاری خود خبرداد

آوار هزینه‌های مسکن و خوراک بر روی آموزش؛ هزینه ۱۸ برابری آموزش ثروتمندان نسبت فقرا

وزیر خارجه زن آلمان طلاق گرفت

تصویری دیده نشده از عباس کیارستمی و داریوش مهرجویی ۲۷ سال پیش

هشدار جدی درباره افزایش آلودگی هوای تهران

تاکید محمد کبیری بر انتخاب مشاور از اهل تسنن و بومیان

کبیری مدیرعامل کیش: رقبای کیش در ایران نیستند باید نگاهمان بین‌المللی شود

وعده رئیس سازمان محیط زیست درباره محیط بانان

خطرناک‌ترین بازیکن حریف پرسپولیس را بشناسید

شرایط سنی مهاجرت به استرالیا چگونه است؟

خشونت علیه کادر درمان؛ ۲ قتل و ۱۳ مجروح از ابتدای پاییز

فیلم/ طلوع تماشایی خورشید و شفق قطبی را ببینید

ادعای یک نماینده مجلس درباره زیان دهی شرکت‌های خودروسازی

دریافت مالیات از مدفوع دام‌ها!

آخرین اخبار از حداقل دستمزد کارگران ۱۴۰۴

فیلم/ بازدید سرزده و عجیب پزشکیان از وزارت ورزش

فیلم/ اتفاق عجیب لغو کنسرت شماعی‌زاده در لندن

فیلم/ لحظه فروریختن ساختمانی در بیروت بر اثر بمباران اسراییل

فیلم/ وضعیت وحشتناک نیروگاه زباله سوز نوشهر

ابوالفتح خان زند که بود؟/ پسر ارشد کریمخان زند را بشناسید

درآمد میلیاردی متکدی‌ها در این شهر

عکس/ دیدار دبیرکل ناتو با ترامپ

عکس/ خانه قوام الدوله بازمانده از دوره قاجار در تهران

افزایش میزان شیوع ویروس اچ پی وی در سایه سکوت و انکار؛ واردات واکسن چه شد؟

برنامه آسیایی پرسپولیس تغییر کرد

توهین فرماندار رامسر بعد از فرماندار انزلی به خبرنگاران

فیلم/ مرغ و گوشت گران شد، مردم تخم مرغ می‌خورند

وزیر ارتباطات: ر‌فع فیلترینگ در دست اقدام است

اینفوگرافی/ برتری ایران در تورم از کشور‌های حوزه خلیج فارس

عکس/ نفیسه روشن در کنسرت ناصر زینلی

سرنوشت عجیب مالک در فصل چهارم زخم کاری

شایعه سرقت مبالغ کمک به لبنان توسط یک طلبه

فیلم/ پارسا پیروزفر و لعیا زنگنه در ۳۰ سال پیش

تصاویر هوش مصنوعی از واکنش نتانیاهو به حکم دستگیری

خط و نشان سخنگوی سپاه برای اسرائیل

هشدار هواشناسی نسبت به افزایش آلودگی هوای تهران

آتش‌سوزی عمدی در گنبدخانه صفوی امامزاده جزن صالح دامغان

عکس/قیمت عجیب خانه‌های ویلایی در ونک ۶۰ سال قبل

حادثه رانندگی برای استاندار مرکزی

ترفند جدید کلاهبرداری به اسم مامور پست

اینفوگرافی/ نرخ تورم آبان‌ماه به تفکیک دهک‌ها

غروب زیبای خورشید در ساحل خلیج فارس

هزینه حج تمتع سال آینده ۲۱۰ تا ۲۵۰ میلیون

گزارش بورس امروز شنبه ۳ آذرماه ۱۴۰۳

عکس/ خواننده ماکان بند مهمان نمایش بهاره رهنما

فیلم/ صدور مجوز واردات خودرو برای جانبازان بالای ۵۰ درصد

فرونشست زمین به قم رسید

اینفوگرافی/ کدام رئیس جمهور در آمریکا بیشتر ایران را تحریم کرد؟