تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۲

ليست‌هاي فاميلي و حاصل از لابی/ پشت‌پرده فهرست‌هاي انتخاباتي محافظه‌كاران چیست؟

نامه اعتراضي جبهه متحد انقلاب به قاليباف و حداد: اعضاي جبهه پايداري بدون بررسي و هماهنگي وارد ليست شوراي ائتلاف شده‌اند

ليست‌هاي فاميلي و حاصل از لابي

اقتصاد۲۴- انتشار فهرست‌هاي انتخاباتي محافظه‌كاران براي انتخابات مجلس دوازدهم، قصه‌هاي زيادي دارد؛ قصه‌هايي از شرط و شروط گذاشتن؛ قهر كردن‌ها؛ بي‌وفايي‌ها؛ پيمان‌شكني‌ها. در پس‌پرده‌اي كه در حال نمايش است، كشمكش‌هاي زيادي در جريان است كه آخرين ساعات خود را مي‌گذراند. ماجراي حذف و اضافه نامزدها به شناخته‌ شده‌ترين فهرست محافظه‌كاران، همچنان محل بحث و مجادله است. در جريان تلاش‌ها براي به وحدت رسيدن شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب و جبهه پايداري، تعدادي از نمايندگان فعلي و نامزدها، از سوي دو طرف حذف شدند؛ به عبارت ديگر هر طرف براي حذف يك نماينده از سمت مقابل شرط و شروطي گذاشته است.

عجيب‌ترين حذف‌ها، كشيدن خط قرمز روي نزديك‌ترين چهره‌ها به محمدباقر قاليباف بود؛ مجتبي توانگر، ابوالفضل عمويي و جليل محبي از افرادي بودند كه انتظار مي‌رفت در فهرست مشترك شوراي ائتلاف و جبهه پايداري حضور داشته باشند؛ بر اساس اطلاعات رسيده به «اعتماد» حذف مجتبي توانگر يكي از شروطي بود كه صادق محصولي، دبيركل جبهه پايداري براي رسيدن به وحدت با شوراي ائتلاف پيش‌ روي قاليباف گذاشت. البته قاليباف هم كه به ائتلاف با پايداري براي در امان ماندن از فشار آنها نياز داشت، اين شرط را قبول كرد. توانگر در طول مجلس يازدهم چهره تهاجمي تيم قاليباف بود و در دعواهاي ميان طيف قاليباف و پايداري‌چي‌ها نفر اولي بود كه جلو مي‌افتاد.

اين شرط محصولي البته از منظر جبهه پايداري قابل درك است؛ در چند نوبت كه پايداري‌چي‌ها حملات سنگيني به قاليباف داشتند، توانگر بود كه دست به قلم مي‌شد و نامه‌هاي تند و تيزي در پاسخ به آنها مي‌نوشت. او در ماجراي واگذاري شاسي‌بلندها به برخي مجلسي‌ها، در نامه‌اي محصولي را خطاب قرار داد و گفت كه «مصاحبه‌هاي آقاتهراني و جلالي نشان داد كه حزب شما به دنبال آن است كه با سوءاستفاده از حساسيت افكار عمومي و به خصوص جريان انقلابي روي موضوعات خاص و ارزهاي، با ترويج نااميدي در جامعه، باعث كاهش مشاركت در انتخابات شده و شپش در انتخاباتي حداقلي... از راي‌آوري خود مطمئن شويد و بتوانيد منافع سياسي خود را كسب كنيد.» حملاتي از اين دست به جبهه پايداري البته قاعدتا بدون هماهنگي و اطلاع رييس مجلس نبوده است، اما قاليباف در بزنگاه بستن ليست انتخاباتي، پشت توانگر را خالي كرد و اجازه حذف او را داد.

حذف راحت پيرهادي

محسن پيرهادي از افراد ديگري بود كه نزديك به قاليباف شناخته مي‌شد؛ اما باز هم تيم قاليباف اين‌ بار بدون هر گونه فشاري، با حذف او موافقت كردند. ماجرا از اين قرار است كه در راي‌گيري شوراي ائتلاف، سعيد آجرلو و محسن پيرهادي آراي مساوي داشتند و در قرعه‌كشي ميان اين دو، نام آجرلو براي حضور در فهرست شوراي ائتلاف بيرون آمد. البته كه به گفته منبع مطلع، در جريان راي‌گيري تيم قاليباف از راي دادن به پيرهادي امتناع كردند و همين امر باعث شد تا آراي او و آجرلو برابر شود. در يك مقطع ديگر هم بود كه باز هم لابي‌هاي پشت‌پرده از حضور پيرهادي جلوگيري كرد.

ماجرا از آنجا شروع شد كه مالك شريعتي در اعتراض به حضور محسن دهنوي در فهرست نهايي شوراي ائتلاف و پايداري، قهر و اعلام كناره‌گيري كرد. البته كه به نظر مي‌رسيد اين قهر واقعي نبوده و تنها براي اعمال فشار جهت حذف دهنوي بود كه البته همين هم شد. پس از آنكه دهنوي اعلام انصراف كرد، شريعتي دوباره به فهرست بازگشت. اما با خروج دهنوي، جاي يك نام خالي شد كه قاعدتا بايد پيرهادي وارد ليست مي‌شد. اما باز هم حضور او منتفي شد و محمود نبويان از طيف جبهه پايداري وارد فهرست شد. جبهه پايداري كه در اين فهرست 8 نامزد دارد، قرار بوده كه 7 نفر باشند. اما پس از خروج دهنوي، شوراي ائتلاف باز هم تسليم فشارهاي جبهه پايداري شده و قبول كردند تا نبويان جايگزين دهنوي شود.

عقب‌نشيني گام به گام شوراي ائتلاف

اما دهنوي هم درباره حذف شدنش از فهرست گفته كه اين اقدام ناشي از «اصرار محصولي بر جابه‌جايي نبويان با من بوده و به خاطر منوط شدن وحدت به اين مساله، راضي به آن شدم. ‏تفاوت‌ اساسي رويكردهايم با ايشان و قبيله‌گرايان در اداره مملكت، پنهان‌كردني نيست.»


بیشتر بخوانید:لیست ترکیبی رائفی پور


احتمالا پايداري‌چي‌ها وقتي ديده‌اند هر شرطي براي قاليباف مي‌گذارند او مي‌پذيرد و حتي از چهره‌اي مانند توانگر كه حكم سپر بلاي او را داشته، حمايت نكرده، در هر مرحله يك شرط جديد براي وحدت گذاشته‌اند و شوراي ائتلاف و قاليباف نيز مجبور به پذيرش آن شده‌اند.

حذف دو چهره نزديك به قاليباف

ابوالفضل عمويي، نماينده فعلي تهران و جليل محبي عضو مركز پژوهش‌ها و دبير سابق ستاد امر به معروف، دو چهره ديگري بودند كه نزديك به قاليباف شناخته مي‌شدند كه قاليباف علاقه‌اي به حضور آنها نشان نداد. يكي از افراد نزديك به شوراي ائتلاف در پاسخ به چرايي حذف اين چهره‌هاي نزديك به رييس مجلس، گفت كه قاليباف اقدام به خالص‌سازي كرده و چهره‌هايي كه از قديم در كنار او بوده‌اند را وارد فهرست كرده است. اين دو چهره نزديك به قاليباف، وقتي حضور خود در فهرست را منتفي ديده‌اند، در نامه‌هايي جداگانه به ستاد انتخابات وزارت كشور، انصراف خود را اعلام كرده‌اند. محبي در توييتي ضمن اعلام انصراف خود نوشته: «در ميان همه اين افراد حاضر در صحنه محمدباقر قاليباف بهتر حكمراني را مي‌فهمد و به قواعد آن آشناست و تنها كسي است كه بندهاي الف و ب اصل دوم قانون اساسي را با هم مي‌خواهد نه منفك از هم.

از برخي ديگر كه اگر فحش به هاشمي و لاريجاني را بگيري ديگر حرفي در سياست ندارند، سرتر است.» او همچنين بدنه اجتماعي محافظه‌كاران حامي ليست شوراي ائتلاف و پايداري را توصيه كرده كه براي راي دادن، رزومه اعضاي ليست را بررسي كنند: «توصيه مي‌كنم رزومه افراد را از باب سياست‌ورزي و حكمراني بخوانيد و تحقيق كنيد. ممكن است فردي همه كمالات معنوي را داشته باشد همه فرزندانش هم فرزند پيامبر باشند اما مثل ابوذر صلاحيت رياست بر دو نفر را نداشته باشند. اگر اين امكان فراهم نيست كه تك تك بررسي كنيد به نظر حقير به ليست ائتلاف راي بدهيد.» ابوالفضل عمويي، نماينده فعلي تهران نيز در بيانيه‌اي ضمن اعلام انصراف، برخلاف محبي توصيه‌اي به راي دادن به فهرست ائتلاف نكرده است كه احتمالا ناشي از دلخوري‌اش بابت عدم حضور در فهرست است.

او در بخشي از بيانيه‌اش گفته: «بنده چه در اين دوره انتخابات و چه در دوره قبل، صرفا به ميل خود در اين راه پا ننهادم بلكه پيشنهاد جمعي از دوستان و بزرگان نيروهاي انقلاب بود كه اين مسير را پيش روي بنده گشود و اكنون كه تكليفي بر اين كار ندارم، انصراف خود را از انتخابات دوره دوازدهم مجلس اعلام مي‌دارم.» اين‌طور كه از وضعيت اين روزهاي قاليباف دريافت مي‌شود كه چون تعداد يارانش در ليست شوراي ائتلاف و پايداري‌چي‌ها كاهش يافته، بنا دارد تا در ميان چهره‌هاي نزديك به خودش، يك خالص‌سازي كند و چهره‌هايي مطمئن‌تر را با خود به مجلس ببرد.

ورود به فهرست بدون مصاحبه

مورد ديگر در فهرست شوراي ائتلاف و پايداري‌چي‌ها، حذف عزت‌الله اكبري تالارپشتي مربوط مي‌شود كه مجتبي صفايي جايگزين او شده است. بنا بر اطلاعات رسيده به «اعتماد» صفايي در سه دوره گذشته انتخابات مجلس ردصلاحيت شده بوده و اين ‌بار نيز با «تلاش» زياد توانسته تاييد صلاحيتش گرفته شود. طبق اين اطلاعات، صفايي ارتباط نزديكي با حداد عادل، رييس شوراي ائتلاف دارد. نكته آنكه بنا بر شنيده‌ها، حضور صفايي برخلاف ساز و كار مصوب در شوراي ائتلاف بوده و مصاحبه‌اي با او نشده است.

مورد عجيب نامزد شهرري

مورد ديگر تعيين نامزد شهرري در فهرست شوراي ائتلاف و پايداري است؛ طبق ليست منتشره «ميلاد ميرزايي» به عنوان نامزد شهرري معرفي شده است؛ اما بر اساس صورتجلسه‌اي كه از راي‌گيري شوراي ائتلاف شهرري منتشر شده، از بين 5 نامزد براي معرفي نهايي به شوراي ائتلاف مركزي، او با 4 راي در جايگاه پنجم بود. نفر اول روح‌الله شكري بود كه بنا بر مشكلاتي حذف شد و به شوراي مركزي معرفي نشد. 


بیشتر بخوانید:ایرج ملکی و نطق خبرسازش


فرد دوم، علي يزدي‌خواه نماينده فعلي تهران است كه 68 راي كسب كرده بود؛ اما بنا بر اطلاعات رسيده به «اعتماد» به دليل آنكه يزدي‌خواه و مسوول دفتر حداد عادل - كه در حال حاضر در فهرست نهايي نيز حضور دارد - با يكديگر سر ناسازگاري داشته‌اند، او نيز از راهيابي به فهرست نهايي بازماند. نفرات سوم و چهارم هم وارد فهرست نهايي نشده‌اند و سرانجام «ميلاد ميرزايي» كه گفته مي‌شود داماد رييس شوراي ائتلاف شهرري است، به ليست نهايي وارد شد.

غلامعلي حدادعادل در نشست خبري ديروزش در خبرگزاري تسنيم، در اين باره گفته: «در آخرين ساعات، شوراي نگهبان نظرش نسبت به اين فرد (شكري) عوض شد و به ما اطلاع دادند كه ردصلاحيت شده است.» حدادعادل اضافه كرد: «از طرف ديگر ما به نمايندگان گفته بوديم كساني كه مايلند در فهرست ما باشند نبايد در فهرست ديگري قرار بگيرند و آقاي يزدي‌خواه نيز بر همين اساس از ليست خط خورد. ما مجددا به شوراي ائتلاف شهرري گفتيم كه دوباره اسامي نامزدهاي منتخب خودشان را بدهند. نظر آنها اين بود كه در بين اين نفرات فردي كه رتبه سوم داشت را معرفي كنند.» رييس شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب افزود: «علت اينكه فرد منتخب نهايي شهرري راي كمتري آورده بود اين بود كه ايشان يك نسبتی با اعضاي مجمع عمومي داشت و ايشان خواسته بود كه به او راي ندهند كه شبهه خويشاوندي پيش نيايد ولي نفرات اول و دوم رد شدند. در آخر هم ما نظر شوراي ائتلاف شهرري را ملاك قرار داديم.» اين در حالي است كه فرد منتخب شوراي ائتلاف شهرري، نفر پنجم بود و بين يزدي‌خواه تا ميرزايي، دو نفر ديگر حضور داشتند كه حدادعادل توضيحي درباره چرايي عدم معرفي آنها ارائه نكرده است.

ليست فاميلي

علي جعفري از فعالان رسانه‌اي محافظه‌كاران تندرو نيز در توييتي نسبت به روندهاي انتخاب افراد فهرست شوراي ائتلاف معترض شد؛ به گفته او كه چهره نزديك به بذرپاش شناخته مي‌شود «يكي از خانم‌هاي حاضر در ليست جبهه، دختر باجناق يكي از موسسان و امناي شوراي ائتلاف است و يكي ديگر از آقايان نيز معاون ايشان است. يكي از آقایان ليست، شاه‌داماد رييس شوراي ائتلاف شهرري است. يكي ديگر از اعضاي ليست، پدر خانم يكي از اعضاي شوراي ائتلاف است. يكي از بانوان محترمه حاضر در ليست، خواهر شوهر يكي از خانم‌هاي عضو ائتلاف و مصاحبه‌كننده بانوان است. گل سرسبد بانوان ليست جبهه مظلوم انقلاب هم منشي همسر سرليست است. همچنين حدود 8 نفر از اعضاي ليست، همشهريان، مديران و مشاوران آقاي قاليباف هستند. دو نفر هم از اقوام و [نزديكان] آقاي حداد هستند و بقيه هم سهم آقايان رضايي، محصولي و زاكاني.»

نامه اعتراضي جبهه متحد انقلاب به حداد و قاليباف

در تحولي ديگر كه قصه‌اش سر دراز دارد، جبهه متحد انقلاب اسلامي كه محور آن را دو تشكل نزديك به عليرضا زاكاني شهردار فعلي تهران و نماينده سابق قم تشكيل مي‌دهد، بنا دارند فهرستي جداگانه از شوراي ائتلاف و پايداري منتشر كنند. بنا بر گفته يك منبع مطلع نزديك به اين تشكل، انتشار فهرست در جلسه عصر ديروز آنها قطعي شده است كه 50 تا 60 درصد از اين فهرست با ليست شوراي ائتلاف و پايداري اشتراك دارد. البته تا لحظه تنظيم اين گزارش هنوز فهرست منتشر نشده است؛ در چنين فضاهايي ممكن است در آخرين ساعات تحولات و بده و بستان‌هاي سياسي، باعث شود كه فهرستي منتشر نشود.

اين جريان چند روز پيش نامه‌اي اعتراضي خطاب به قاليباف و حدادعادل نوشتند و نسبت به حضور برخي چهره‌ها معترض شدند. بنا بر گفته‌هاي يك منبع مطلع، آنها در اين نامه، اشكالاتي كه از نظر آنها در بستن فهرست شوراي ائتلاف وجود داشته را برشمرده‌اند. بنا بر اين نامه، آنها گفته‌اند تعدادي از افراد حاضر در فهرست را قبول ندارند چون حاصل «لابي‌هاي غيرشرعي» هستند و مكانيسم ورود به فهرست درباره آنها رعايت نشده است. آنها در اين نامه مثال‌هايي را هم بيان كرده‌اند. به گفته آنها، اعضاي پايداري كه وارد فهرست شوراي ائتلاف شده‌اند تا اين شورا و جبهه پايداري به وحدت برسند، بدون رعايت موازين حضور در فهرست بدون هماهنگي و بررسي وارد شده‌اند.

پايداري‌چي‌ها چرا به سمت شوراي ائتلاف رفتند؟

در همين حال جبهه پايداري پس از وحدت با شوراي ائتلاف مورد انتقاد بدنه اجتماعي‌شان قرار گرفته‌اند؛ آنها معتقدند كه وقتي از ابتداي مجلس يازدهم، اين جبهه در حال مقابله با محمدباقر قاليباف و طيف او است، چرا براي راي آوردن، با او ائتلاف كرده‌اند. اما جبهه پايداري پيش از غش به سمت شوراي ائتلاف، بر سر دوراهي «شوراي ائتلاف» و «امنا» قرار داشت. «امنا» تشكلي حاصل از ائتلاف «جبهه تلاشگران انقلاب اسلامي»، «جمعيت رزمنده مدافع انقلاب (رزما - تشكل حسين‌الله‌كرم)»، «حزب عدالت‌طلبان ايران اسلامي»، «حزب خدمتگزاران ايران اسلامي»، «اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويي و فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها»، «جامعه اسلامي كارگران»، «جامعه اسلامي كارمندان»، «جامعه دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامي»، «حزب دفاع از ايثارگران و قانون اساسي»، «جمعيت ياران انقلاب اسلامي»، «جمعيت معلمان و فرهيختگان ايران اسلامي»، «جمعيت تحول و پيشرفت اسلامي- ايراني»، «جمعيت فرزندان انقلاب اسلامي»، «جمعيت هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي»، «مجمع اتحاديه نيروهاي انقلاب اسلامي»، «انجمن اسلامي ورزشكاران»، «مجمع فرزندان شاهد ايران اسلامي»، «جمعيت تشكيلات انسجام اسلامي» و «جامعه جوانان متحد اسلامي» است؛ اين جريانات، حول محور «جبهه شريان (شبكه راهبردي ياران انقلاب) » قرار گرفته‌اند كه نزديك به مهرداد بذرپاش و حميد رسايي است.

هدف وسيله را توجيه مي‌كند

از همين رو، پايداري‌چي‌ها با توجه به وزن سياسي دوطرفي كه مي‌توانستند به سمت آنها بروند، شوراي ائتلاف را انتخاب كردند. شوراي ائتلاف نسبت به جريان «امنا» از وزن و شانس بيشتري براي راهيابي به مجلس برخوردار است اما در عين حال مشخصا با آنچه جبهه پايداري به عنوان ارزش‌هاي خود معرفي مي‌كنند، قرار دارد. اما اگر پايداري‌چي‌ها با «امنا» ائتلاف مي‌كردند، گرچه قرابت فكري زيادي با آنها دارند، اما شانس‌شان براي ورود به مجلس اختلاف فاحشي با شوراي ائتلاف دارد.


بیشتر بخوانید:لیست مشترک شورای ائتلاف اصولگرایان و جبهه پایداری +اسامی


آنچه از انتخاب جبهه پايداري برمي‌آيد، نشانگر اين موضوع است كه آنها آنچنان كه مي‌نمايانند، بر سر ارزش‌ها و اصول خود پايبند نيستند، چراكه اگر «افشاگري‌هايي» كه عليه قاليباف داشتند، تنها براي زدن او در فضاي سياسي و رسانه‌اي نبوده، بايد از هر گونه قرار گرفتن كنار فردي كه اتهامات زيادي عليه او مطرح مي‌كنند، حذر مي‌كردند؛ حتي اگر به قيمت عدم حضورشان در مجلس تمام مي‌شد. اما آنها نشان دادند كه هدف، وسيله‌شان را توجيه مي‌كنند و حاضر هستند براي رسيدن به اهداف‌شان، با كسي كه بيشترين حملات را عليه او داشته‌اند، بايستند و دست بدهند و معامله سياسي كنند. هر چند پايداري‌چي‌ها شعارهاي زيادي مبني بر انتخاب اصلح مي‌دهند، اما اين ائتلاف و همين‌طور ائتلاف مشابه چهار سال پيش‌شان نشان مي‌دهد كه شعار انتخاب اصلح، در حد همان شعار است و اعتقادي براي عمل به آن ندارند.

حمله عضو شوراي وحدت به شوراي ائتلاف

از سوي ديگر، يكي از اعضاي شوراي وحدت كه از رقيبان محافظه‌كار شوراي ائتلاف و ساير تشكل‌هاي اين جريان است، در يك مصاحبه به شوراي ائتلاف حمله تندي كرده است. حسن بيادي در گفت‌وگو با «نامه‌نيوز» در باب تفاوت ليست شوراي متبوعش با ساير فهرست‌هاي محافظه‌كاران، آنها را به باندبازي متهم كرده و گفته «آنها يك باند هستند و باند تصميم مي‌گيرد كه چه كساني در فهرست حضور پيدا كنند، در حالي كه شوراي وحدت با مشورت‌گيري از همه نمايندگان احزاب و شخصيت‌هاي برجسته و اقوام و اقشار ليست انتخاباتي را تدوين كرد.» عضو شوراي وحدت گفته «باندبازي در اين شورا جايي ندارد.» عضو اسبق شوراي شهر تهران، انتقادات تندي درباره هزينه‌هاي شوراي ائتلاف مطرح كرده است: «شوراي وحدت هزينه‌هاي مربوط به انتخابات را در حداقل خودش انجام مي‌دهد؛ به‌ طور مشخص تبليغات عموما از طريق فضاي مجازي انجام مي‌شود؛ حال آنكه ليست ائتلافي ديگر در تهران فقط هزينه يك پيامكش يك ميليارد تومان است.»

او «برخي فهرست‌ها» را به «مراكز قدرت و ثروت» متصل دانسته و مدعي شده: «ليست شوراي ائتلاف نوعا از امكانات بيت‌المال و دولت استفاده مي‌كند، فقط بگويند هزينه مراسم حرم امام با آن پذيرايي، اسكان، كارت هديه و هواپيما چقدر بود و اين پول را از كجا آورده‌اند؟ اين موضوع مهمي است كه بايد شفاف باشد چون مردم حق دارند از منبع تامين هزينه‌هاي فهرست‌هاي انتخاباتي مطلع باشند.» او همچنين به نقل از فضاي رسانه‌اي، مدعي شده كه دولت از فهرست شوراي ائتلاف حمايت مي‌كند: «اين صحبت در فضاي رسانه‌اي و محافل سياسي مطرح است كه دولت تمام قد از ليست شوراي ائتلاف حمايت مي‌كند؛ اميدواريم مجريان انتخابات سقف تلاش خود را به كار بگيرند تا هرگونه شائبه را از خود دور كنند، امنيت و سلامت انتخابات در بالاترين سطح برقرار باشد و هيچ گروهي نتواند در آن دخل و تصرفي كند.» اين ادعا درحالي مطرح مي‌شود كه دولت رقابتي واضح با شوراي ائتلاف دارد؛ چنان‌كه ابراهيم رييسي نه تنها از شركت در همايش انتخاباتي با حضور غلامعلي حدادعادل، محمدباقر قاليباف و محسن رضايي امتناع كرد، بلكه درخواست‌ها براي ارسال پيام مكتوب را نيز بي‌پاسخ گذاشت و تنها به «ابلاغ سلام» توسط حدادعادل بسنده كرد. اين در حالي بود كه بعد از اين شكست در جلب نظر حمايتي رييسي، رسانه‌هاي نزديك به قاليباف مدعي ارسال پيام رييسي به اين همايش شدند كه منطبق بر واقعيت نبود.

درخت چناري كه كار دست حداد داد

اما نشست خبري حدادعادل با يك حاشيه پرسر و صدا همراه بود. او در پاسخ به تعدد فهرست‌هاي محافظه‌كاران گفته: «هميشه در كنار چنار بلند، چند پاجوش هم متعدد زده مي‌شود؛ امري طبيعي است. هميشه اسامي 24 ساعته خلق مي‌شود و 48 ساعت بعد از انتخابات هم فراموش مي‌شود.» اين سخنان با واكنش‌هاي تندي از سوي محافظه‌كاران روبه‌رو شده است؛ آنها با انتقاد از اين سخنان حدادعادل، به او يادآوري كرده‌اند كه سخنانش برخلاف وحدت جريان محافظه‌كاران است.

نام‌هاي سياسي زير چتر استاد خودخوانده

آخرين ائتلاف، مربوط به جرياني موسوم به «جبهه صبح ايران» است كه محصول فعاليت‌هاي علي‌اكبر رائفي‌پور، استاد و تئوريسين خودخوانده محافظه‌كاران تندرو است. در فهرست ائتلاف اين طيف نيز كه محصول اجتماع جمعي از تندروترين نامزدهاي موجود است، نام‌هايي مانند حميد رسايي و منوچهر متكي و محمود نبويان به چشم مي‌خورد. نكته جالب اين فهرست آنجاست كه در ليست منتشره ازسوي موسسه مصاف با مديريت رائفي‌پور، عكس رييس موسسه را در بالاي فهرست قرار داده‌اند و به نوعي اسامي كه مدت‌ها كار سياسي كرده‌اند، فارغ از جهت‌گيري‌هاي سياسي‌شان، زير چتر اين چهره نورسيده محافظه‌كاران قرار گرفته‌اند.

مجلسي با طيف‌هاي مختلف محافظه‌كاران

ساعت 24 امشب، آخرين مهلت براي فعاليت‌ها و تبليغات انتخاباتي خواهد بود. در اين ميان كه هر روز از اردوگاه محافظه‌كاران يك فهرست جديد بيرون مي‌آيد، بعيد است كه ائتلاف جديدي رخ بدهد. اما با وجود درگيري‌هاي خونين سياسي طيف‌هاي مختلف محافظه‌كاران در فضاي رسانه‌اي، بعيد به نظر مي‌رسد كه يك فهرست به صورت كامل راي بياورد. آن‌طور كه يكي از نزديكان به افراد اصلي شوراي ائتلاف به «اعتماد» خبر داده، كمتر از 30درصد راي‌دهندگان به صورت ليستي راي خواهند داد؛ به عبارتي با اين پيش‌بيني احتمالا مجلسي با سلايق مختلف شكل خواهد گرفت؛ البته سلايقي كه محدود به طيف‌هاي مختلف محافظه‌كاران خواهد بود.

منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت کیا اپتیما، اسپورتیج و سراتو در بازار ایران + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

سقوط هلیکوپتر کاروان رئیس جمهور در جلفا

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خبر مهم و جدید درباره سقوط بالگرد رئیسی

علت سقوط بالگرد رئیسی مشخص شد

وضعیت سلامتی رئیسی پس از سقوط بالگرد

فیلم/صداوسیما سقوط هلی‌کوپتر رئیسی را تایید کرد

نحوه صحیح تعویض دنده خودرو چگونه است؟

میدان نشان می‌دهد تا ۲ یا ۳ ساعت آینده به خبر قطعی می رسیم

فیلم/رئیسی یک ساعت قبل از سانحه

آخرین استوری یکی از همراهان رئیسی+ عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

اولین عکس از لاشه متلاشی شده بالگرد رئیس جمهور

پیش بینی بورس امروز ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

زیرنویس جدید و ناامیدکننده شبکه خبر در لحظات اخیر

اخبار نگران‌کننده از سرنشینان بالگرد رئیسی

بازی خداحافظی ستاره تیم ملی برگزار شد

عکس/پخش نذری در میدان ولیعصر برای سلامتی رئیسی

چرایی رشد قیمت دلار پس از حادثه بالگرد رئیس جمهور/ دلار در این صورت، ارزان نمی‌شود

کامبک عجیبی که رئال مادرید خورد

اعزام پهپادهای بایراکدار و آکینجی ترکیه به ایران

معاون وزیر خارجه: دو بار با آل هاشم (سرنشین هلی کوپتر رئیس‌جمهور) تماس برقرار شده

محل احتمالی سقوط بالگرد رئیس جمهور شناسایی شد

پوشش خبرساز مجریان صداوسیما در شب تولد امام رضا(ع)

اظهار نگرانی سیدمحمد خاتمی برای حال رئیس‌جمهور

هلال احمر: گزارشاتی مبنی بر تماس از افراد حاضر در بالگرد رئیس جمهور داشتیم

عکس/درخواست صفحه اینستاگرام رئیسی از مردم بعد از سانحه بالگرد

اطلاعیه جدید هلال‌احمر درباره حادثه بالگرد

واکنش روحانی به وقوع سانحه برای بالگرد رئیسی

میدان نشان می‌دهد تا ۲ یا ۳ ساعت آینده به خبر قطعی می رسیم

عکس/ کلاه سبز‌های نوهد وارد عملیات تجسس شدند

نخستین واکنش رهبر انقلاب به سانحه بالگرد رئیسی

لاریجانی برای سلامتی رئیسی، دست به دعا شد

توییت خبرساز بهادری‌جهرمی درباره سانحه بالگرد رئیسی

علت سقوط بالگرد رئیسی مشخص شد

تکذیب خبر فوت آیت الله مظاهری توسط فرزندش

نیروهای امداد در یک قدمی سانحه بالگرد رئیسی

بالگرد حامل ابراهیم رئیسی از چه نوعی بود؟

تسنیم: در محل حادثه برای بالگرد رئیسی تخته سنگ‌های عظیمی با ارتفاع بیش از ۷۰ متر پشت به پشت هم قرار دارند

کار برای جستجوی بالگرد حامل رئیسی دشوار شد

خبر مهم و جدید درباره سقوط بالگرد رئیسی

صدا و سیما: آخرین مکانی که جی پی اس بالگرد رئیس جمهور فعال بوده در نزدیک معدن مس سونگون بوده

آخرین اخبار از سانحه بالگرد حامل رییس جمهور/ عزیمت ۴۰ تیم واکنش سریع +عکس و فیلم

امکان وکالتی کردن حساب مشتریان بانک ملی ایران برای ثبت سفارش خرید خودروهای برقی

عکس/مه سنگین در تصاویر پشت سر خبرنگارِ حاضر در محل حادثه بالگرد

عکس/تصویری از جلسه تجسس و نجات بالگرد رئیسی

تصویری از منطقه‌ای که هلی‌کوپتر رئیسی در آن سقوط کرد

فیلم/رئیسی یک ساعت قبل از سانحه

استوری معاون هلال احمر که بیش از دو ساعت پیش منتشر شده

اعزام سگ‌های زنده‌یاب به محل حادثه بالگرد رئیسی

آخرین استوری یکی از همراهان رئیسی+ عکس

تصاویری از همراهان ابراهیم رئیسی در حادثه بالگرد

توضیحات وزیر کشور درباره حادثه فرود سخت بالگرد حامل رئیسی + فیلم

وضعیت سلامتی رئیسی پس از سقوط بالگرد

جنگل دیزمار، محل دقیق‌تر وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیسی در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا

فیلم/صداوسیما سقوط هلی‌کوپتر رئیسی را تایید کرد

هرگز ناشتا شیر نخورید

افزایش آمار جراحی‌های زیبایی در ایران

فیلم/شرایط سخت آب و هوایی در محل سانحه بالگرد رئیسی

الهام علی اف در ایران چه می‌کند؟