اقتصاد۲۴- تازهترین گزارش مالی منتشر شده از سوی شرکتهای خودرو ساز نشان میدهد چالشهای این صنعت افزایش یافته است با این حال راهکارهایی هم وجود دارد. بر همین اساس سازمان بورس از شرکتهای خودرو ساز خواسته است برنامههای جدیدی را برای بهبود وضعیت مالی خود انجام دهند.
آن طور که قبلا مجید عشقی رئیس سازمان بورس دراین باره گفته بود: با توجه به مشکلات و چالشهای موجود در این صنعت که بعضا مزمن شده است، اعضای شورای بورس متفقاً بر انجام یکسری اقدامات اصلاحی عاجل برای برون رفت از این وضعیت تاکید کرده اند که اجرای این برنامه نیازمند همراهی وزارت صنعت است.
آن طورکه تازهترین خبرها نشان میدهد شرکتهای خودرو سازی نیز به تکاپو افتاده اند و مکاتباتی را با وزارت اقتصاد، صنعت و شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا انجام داده اند به طوری که اواخر هفته قبل علیمردان عظیمی مدیرعامل گروه صنعتی ضمن تایید این موضوع گفت: برای افزایش یافتن سرمایه این شرکتها مکاتبات متعددی با سران قوا، وزیر صمت و وزیر اقتصاد صورت گرفته که به نتیجه نیز رسیده است؛ تقریبا بسیاری از مشکلات امروز ما از جمله زیان ده بودن و مشکلات تسهیلاتی با افزایش سرمایه حل خواهد شد و امیدواریم تا پیش از پایان سال این اتفاق رقم بخورد.
بر همین اساس در تازهترین رویداد وزیر صنعت نیز درخواست سازمان بورس برای همکاری بیشتر را اجابت کرده و با ارسال نامهای به محسن رضایی دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا خواستار صدورمجوز افزایش سرمایه دو شرکت بزرگ خودروساز، تا پایان تیرماه سال آینده شده است.
عباس علی آبادی در نامه خود نوشته است: با توجه به حضور بیشمار سهامداران خرد و تأثیر قابل ملاحظه معاملات دو شرکت سایپا و ایرانخودرو در روند شاخص کل بورس، وضعیت فعلی تبعات منفی برای سهامداران و بازار سرمایه کشور خواهد داشت.
او اضافه کرده است: باعنایت به شرایط حاکم بر صنعت خودرو انجام افزایش سرمایه به عنوان تنها راهکار عملیاتی برای خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت است، لذا خواهشمند است مساعدت لازم برای صدور مجوز افزایش سرمایه برای شرکتهای یادشده به صورت معاف از مالیات و صرفاً برای یکبار تا تیرماه سال ۱۴۰۳ انجام شود
بیشتر بخوانید: چرا عرضه اولیهها ناجی بورس نشدند؟
اما ماده ۱۴۱ قانون تجارت چه میگوید. طبق این ماده اگر بر اثر زیانهای وارده حداقل نصف سرمایه یک شرکت از میان برود هیات مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوقالعاده برگزار کند و در مورد انحلال یا بقاء شرکت تصمیم بگیرد. آن طورکه آمارها نیز نشان میدهد درحال حاضردو شرکت ایران خودرو سایپا مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت هستند و برای اینکه این دو شرکت از شمول این قانون خارج شوند راهی جز افزایش سرمایه ندارند.
نکته حائز اهمیت این است که درصورتی که شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوابا افزایش سرمایه شرکتهای خودر ساز موافقت کند این موضوع میتواند اثر مثبتی بر سهام این شرکتها در بورس داشته باشد و، چون این شرکتها اثرزیادی بر معاملات بورس دارند هر نوع افزایش قیمت سهام این شرکتها میتواند بر شاخصهای بورس نیز تاثیر مثبتی داشته باشد و شاخص بورس را از روند نزولی نجات دهد.
همگام با اقدامات تازه وزارت صنعت برای بهبود عملکرد صنعت خودرو سازی سازمان بورس اعلام کرد: هیات پذیرش بورس اوراق بهادار تهران تا پایان تیر ۱۴۰۳ به ایران خودرو و سایپا فرصت داد تا از ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شوند که در غیر این صورت سهام این دو شرکت از بورس تهران خارج و به بازار پایه فرابورس تهران منتقل خواهد شد.
ولی الله جعفری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس در این باره گفت: طبق مقررات سازمان بورس شرکتهایی که چهار سال متوالی مشمول ماده ۱۴۱ شوند، پذیرش سهام آنها در بورس تهران و فرا بورس تحت الشعاع قرار میگیرد و تا زمانی که از ماده ۱۴۱ خارج نشوند سهام آنها در فرابورس عرضه نمیشود.
او تاکید کرد: بورس تهران، به شرکتهای ایران خودرو و سایپا تا پایان تیر ۱۴۰۳ فرصت داده است تا از ماده ۱۴۱ خارج شوند، در غیر این صورت سهام این دو شرکت از بورس تهران لغو و به بازار پایه فرابورس تهران منتقل میشود.