تاریخ انتشار: ۰۱:۰۶ - ۱۳ فروردين ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۹ نظر
در گفتگوی اقتصاد ۲۴ با همایون دارابی بررسی شد؛

ریزش‌های سهمگین شاخص کل در سال ۱۴۰۳ تکرار می‌شود؟/ به رشد بورس خوش‌بین نباشید

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نباید به رشد بورس در سال ۱۴۰۳ خوش‌بین بود، گفت: تا زمانی که یک اجماع جمعی برای رشد بورس به وجود نیاید، بازار سرمایه رشد نخواهد کرد.

ریزش‌های سهمگین شاخص کل در سال ۱۴۰۳ تکرار می‌شود؟/ به رشد بورس خوش بین نباشید

اقتصاد ۲۴- شاخص کل بورس تهران در سال ۱۴۰۲ با رشد ۱۰.۲ درصدی همچنان از سایر بازارها، عقب مانده است.

قیمت گذاری دستوری، نرخ بهره بالا، نوسان نرخ ارز، تشکیل مجلس جدید در سال جدید، قرار گرفتن در سال پایانی فعالیت دولت سیزدهم و در پیش بودن انتخابات آمریکا، دست به دست هم داده و سرنوشت بورس در سال ۱۴۰۳ را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

موانع صعود بورس

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ فراز و فرود روند بورس را در سالی که گذشت، این گونه تشریح کرد: دلایل متعددی مانع از رشد بورس در سال ۱۴۰۲ شد که مهم‌ترین آن، فشار‌هایی هست که دولت در قالب لایحه بودجه در ابتدای هر سال به شرکت‌ها و بنگاه‌ها وارد می‌کند.

وی ادامه داد: علاوه بر لایحه بودجه، قوانین خلق الساعه، مصوبات مربوط به نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از جمله مصوبه مربوط به فرآورده‌های نفتی، قیمت گذاری دستوری (که صنایع بزرگی مثل خودروسازی، لاستیک سازی، غذایی و... را دچار مشکل کرده)، نرخ بهره بالا (که در پایان سال با فروش اوراق ۳۰ درصدی به حد غیر قابل قبول رسیده) و... باعث شده که سرمایه گذاری صنعتی و تولیدی در کشور بی معنا شود و این مسائل آسیب جدی به صنایع زده است.

ضربه به شرکت‌های بورسی

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه کسری تراز تجاری کشور به بالای ۱۵ میلیارد دلار رسیده است، گفت: آسیبی که از محل کسری تراز تجاری به شرکت‌های صادرکننده وارد می‌شود، بی سابقه است.

دارابی با بیان اینکه ما در حال تنبیه صادرکنندگان و تشویق واردکنندگان هستیم، افزود: این بی معنی‌ترین سیاستی است که می‌توان در کشوری پیدا کرد. به همین دلیل، بیشتر بنگاه‌های ما در سال ۱۴۰۲ دچار مشکلات عدیده‌ای بودند و همچنان با این معضل دست به گریبان اند.

حل مشکلات بازار سرمایه فراتر از اختیارات سازمان بورس است

این کارشناس بازار سرمایه در مورد عملکرد سازمان بورس اوراق بهادار در سال ۱۴۰۲ به اقتصاد ۲۴ گفت: سازمان بورس در این مدت تلاش کرد با نامه نگاری‌های بسیار بخشی از این مشکلات را حل کند که در حل برخی مشکلات، موفق بود و در بعضی از مسائل، خیر، زیرا مشکلات بازار سرمایه فراتر از اختیارات سازمان بورس بوده و نیاز است که جامعیتی در سیاست‌های کلان اقتصادی کشور تدوین شود تا بتواند جلوی حرکت‌های مخرب در مورد بورس را در سطح تمامی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی بگیرد.


بیشتر بخوانید: رمزگشایی از ریزش بورس در سال ۱۴۰۲/ منتظر رکوردشکنی شاخص کل در سال جدید باشید


به گفته دارابی، با توجه به مشکلات و رکود بورس در سال گذشته، بازار‌های موازی از فرصت استفاده کردند و از بورس جلو زدند. در سال ۱۴۰۲ بخش عمده‌ای از نقدینگی جذب بازار‌های ارز و طلا و املاک و مستغلات شد و به همین دلیل، شاهد رشد و بازدهی در بازار‌های موازی بودیم؛ در حالی که سرمایه گذاری مولد و تولیدی در کشور درجا می‌زند و کمتر کسی حاضر است پول و سرمایه خود را صرف سرمایه گذاری مولد کند. بنابراین، سرمایه در حال حاضر راهی بازار‌های دلالی شده که شرایط راحت تری دارد.

همایون دارابی کارشناس بورس

دورنمای بورس در سال ۱۴۰۳

این کارشناس بازار سرمایه در مورد چشم انداز بورس در سال ۱۴۰۳ گفت: بازار سرمایه در حال حاضر با سه مشکل قیمت گذاری دستوری، نرخ بهره و نرخ ارز دست به گریبان است. از طرف دیگر، در سال جدید تشکیل مجلس جدید را خواهیم داشت و باید ببینیم مجلس با چه رویکرد‌هایی سر کار می‌آید و تصمیمات اقتصادی چگونه خواهد بود. از طرفی باید ببینیم دولت در آخرین سال کامل فعالیت خودش چه عملکردی خواهد داشت. مورد ششم، انتخابات آمریکا و مسائل مربوط به آن است که تاثیرات خود را بر اقتصاد تمام جهان خواهد داشت.

دارابی در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه می‌توانیم به رشد بورس در سال جدید خوش بین باشیم؟ گفت: نباید زیاد خوش بین باشیم، زیرا تا زمانی که یک اجماع جمعی برای رشد بورس به وجود بیاید بورس جایی نمی‌رود.

سیاست تشویق واردات به جای صادرات

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در حال حاضر فاصله بین ارز ۲۸۵۰۰ تومانی تا ارز آزاد به ۳۰ هزار تومان رسیده و فاصله بین ارز ۴۲ هزار تومانی تا ارز آزاد هم حدود ۳۰ درصد است یعنی اگر شما همین امروز بتوانید ارز ۴۲ هزار تومانی برای واردات بگیرید ۳۰ درصد روی آن سود خواهید کرد.

دارابی افزود: از طرف دیگر، صادرکننده مجبور است کالای خود را اکثرا با ارز آزاد تولید کند یعنی صادرکننده با ارز آزاد، مواد اولیه تهیه و با هزار بدبختی کالای خود را صادر می‌کند؛ ولی ارز آن را به واردکننده ۳۰ درصد ارزان‌تر می‌دهد. به همین دلیل، نه تنها تمایلی به صادرات وجود ندارد، بلکه صف بسیار طویلی برای واردات و دریافت ارز به وجود آمده است.

سیاست اشتباه ارز ۲۸۵۰۰ تومانی

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه کسری تراز تجاری نشان می‌دهد که ما سیاست اشتباهی را در پیش گرفته ایم، گفت: در حال حاضر، کسری تراز تجاری حدود ۱۵ میلیارد دلار منفی است. این در حالی است که ما سه تا چهار سال وقت گذاشتیم که فقط ۶ میلیارد دلار طلبمان از کره جنوبی را بگیریم؛ اما در یک سال ۳ برابر این رقم را صرف واردات کالا‌هایی می‌کنیم که عموما ضرورتی ندارد.

دارابی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر، همانند ارز ۴۲۰۰ تومانی، قاچاق سنگین کالا‌های با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و خروج آن‌ها از بازار را داریم. مردم نیز کالایی را با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی از بازار خریداری نمی‌کنند. نمونه بارز آن، گوشت، مرغ، شکر و روغن و موارد دیگری است که با ارز آزاد در بازار وجود دارد.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسن کارگر
0
0
دوشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۳
سلام واقعا باید قلم این اشخاص را که با صداقت تمام مصائب و مشکلات و راه حل ها را باز گو می کنند بوسید و به آن افتخار کرد ولی بازم متاسفانه باید گفت کو گوش شنوا هرکسی فکر منافع خودش هست آنچه را می پسنده داره اجرا میکنه
اهالیه بازار سرمایه
0
0
دوشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۳
دوسال پیش ک این موارد نبود جرا بورس ریزش داشت ؟ شما کلرشناس بورس نیستین انگل بازار های دیگر هستین و کار چاق کن بازار های دیگر هر ... می خوردید ک ب بورس ضربه بزنید و اعتماد را از بین ببرید در صورتی ک طی ستل قبل همیشه سال اخر دولت سالهای طلایی بورس بوده ک شما عکس ان را می گویید حال از کدام بازار رکود ی دفاع می کنید قدیمی شده چون جنس و تبلیغ شما برای ما سهام دارن شناخته شده است هر ... شده کارشناس بورس ، خواهیم دید بهتری سال بورس با رشد عالی ب کوری شما و امثال شما ک بازار تان در رکود مطلق است می دانید با رشد بورس بازار مسکن و غیره ب خواب و کاهش چشمگیری قیمتی مواجه خواهد شد از این رو تنها راه نجات زدن و تهدید و ترس درست کردن برای بورس است در صورتی ک اخرش ابر حباب مسکن و خودرو ریزشی و بورس جهشی خواهد شد چون در اقتصاد اخرش قیمنها ب ارزش ذاتی خودش می رسد هیچ ... دیگر متری ۵۰۰ میلیون پول زمین تهران نمی دهد و خودرو هایی گران تراز تمام دنیا دیگر اخر هاش است ولی سهام ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان با سود سالانه برای اهل فن شیرین و عاقلانه اس و برای ... نفهم ن با یک متر زمین چه تعداد سهام می شود خرید ؟ ان هم با سودی بالاحداقل ۲۷ درصد کدام شیرین تر است و کدام جایی رشد دارد ؟ حال تحلیل شما هر چه باشد مشخص می کند که از ... نفهم تر و بیسواد تر و اهداف دیگری را دنبال می کنید مثل اینکه بگویید ماست سیاه است همه می دانیم ازرش شرکتها بورسی همواره با دلار حتی کمتر ۱۰۰ تومان در حال معامله است و کی بر می گردد مهم نبست و مهم استفاده از و خرید از نعمت مفت و خدا دادی است ک ... فکر می کنن همیشه در این نعمت قیمتی باز خواهد ماند کسی ک قدرت ۱۰۰ تومان ارزش پول را می تواند ب یک عدد سهام تبدیل کند از این زمان طلایی استفاده نمی کند جایی ک فلزات و معدن و پتروشیمی و نفت و گاز با دلار زیر ۱۰۰۰ تومان معامله میشود و باز برای گوش خریداران را ترس و فریب سخن می گوید دو حالت دارد یا نادان است با مغرض ما و هم تیم های سهام دار مان تا می خریم هم هر سال از سود بانکی ان استفاده می کنیم هم سرمای گذاری می کنیم شما اگر کار شناسی هستی ک نیستی برو همون زمین و خودرو ت بخر تا اخرش بفهمی با این حرفها اهل فن بیشتر سهام می خره و بیشتر مطمن از خرید هابش میشود در علم اقتصاد بیاموز احمق هر بازاری و چیزی ک بالا رفت بفروش و هر میزی ک پایین امده بخر و جالب است ک این تورم تنها بازاری ک پایین می اید و بالاترین ارزش را باید داشته باشد بورس است و بی ارزش ترین بازار مسکن و خودرو است ک ابر حباب است البته اکر قبول داشته باشیم ک اقتصاد ما بیمار و معکوس است ولی اخرش قیمتها ب ارزش ذاتی هر بازار بر می گردد مثل مسکن و خودرو ک در رکود و همه می دانیم با امثال تو کارشناس و سد و زد و بند و زدن برای بورس نگهش داشتن ولی اخرهای بازی است و از افزایش سرمایه های سنگین شرکتها معلوم است چه انقلابی قرار است در قمتهای بورس اتفاق بیافتد اکلی ک افزایش سرمایه ندادن تا این افزایش سرمایه با قیمتهای مفت جمع نشود و ظرفیت قطار تکمیل نشود حرکت نمی کند ولی قطار ک حرکت کند دیگر سوار شدن محال است و ساکنین قطار برایتان دست تکان می دهند گی گویند اخه پینو کیو رو چه حساب سهام را ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان را با سود و این قیمتها فروختین ؟
داود
0
0
دوشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۳
واقعا متاسفم برای این خبرگزاری و این آدم مثلا کارشناس !
مثلا میخواید به مردم القا کنید بورس جای خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست تا نقدینگی رو به کجا هدایت کنید؟!
بورس از لحاظ ارزش دلاری نسبت به بقیه بازارها خیلی عقب تر مونده و امسال این گپ ارزشی رو پر خواهد کرد و امثال شما کارشنا و خبرگزاری ها خواهید سوخت
بازنشسته
0
0
دوشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۳
به نظر می رسد سیاست گذاری نام سال توسط رهبر انقلاب تولیدباپشتوانه مردم سیگنال خوبی برای بورس باشد .دولت رئیسی هم باید در این راستا عمل کند
ناشناس
0
0
دوشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۳
متاسفانه ارز را میدن برای واردات محصولاتی که در کشور تولید میشه مثل بادام ومغز بادام وگردوی چینی
عباس
0
0
دوشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۳
اولا این سخنان همه بابت اینه که مردم پول‌هایشان را ببرن سپرده گذاری کنند تا بانک‌ها از ورشکستگی نجات پیدا کنند دوما شما ها آنموقع که می گفتید بیایید بورس همه اومدن ضرر کردن پس وقتی میگید بع بورس نیایید و فلان پس صددرصد بورس سوده خواهد بود ؛ با این اوصاف بورس بسیار خوب و صعودی خواهد بود چون شما از ِآن بد می گویید به سهامداران عزیز بورس تبریک میگم و دیگه از بابت بورس خیالم راحت شد
ایرانی
0
0
دوشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۳
تو این مملکت ویران به چه خوشبین هستیم که به بورس خوشبین باشیم.
ناشناس
0
0
دوشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۳
چی از جون مردم و سهامدارانی که تا خرخره توضررن میخواهید ؟ الان که همه چی ده برابر شده چطور بورس باید ریزش بکنه؟شما .... هستین
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
شما کارشناس نیستین شما سودجو هستین تابازاربورس اصلاح داشته باشه خرج زندگیت دربیاری.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

بهترین مارک کولر گازی ایرانی و خارجی

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تعجب مردم در فضای مجازی از مدل گوشی بهرام رادان

فیلم/ هشدار ظریف به کشور‌های عربی خاورمیانه

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

تغییر تاریخ واریز یارانه نقدی اردیبهشت ماه

بهترین تفرجگاه‌های دماوند در فصل بهار

تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا

فیلم/ رقص باباکرم فرزاد حسنی پربازدید شد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت انواع لپ تاپ دل + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت + جدول

قیمت ماشین های لکسوس در بازار + جدول

طنین انداز یک محاکمه تاریخی؛ ترامپ اولین مجرمی خواهد بود که به عنوان فرمانده کل قوا خدمت می‌کند؟

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

پشت پرده تعطیلی بازار طلافروشان تهران چه بود؟

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا در بورس

بازدهی دلار در یک هفته گذشته چقدر بود؟

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

بحران فروش نفت در ایران، ضرورت گذار از روش‌های غیرقانونی/ بابک زنجانی آزاد می‌شود، بابک‌های جدیدالورود را چه باید کرد؟

بهترین فیلترشکن برای اندروید

وعده صبحانه را با این مواد غذایی شروع کنید

هشدار به کسانی که هر روز پنیر می‌خورند

کودکان از چه سنی می توانند ماست بخورند؟

بهترین تفرجگاه‌های طالقان در فصل بهار

چرا برخی زنان باردار مُهر می‌خورند؟

آکورا TLX مدل ۲۰۲۴؛ خودرویی زیبا و مدرن + مشخصات فنی، قیمت و تصاویر

هوادار هتاک ورزشگاه آزادی بازداشت شد

مدیرروستا: فوتبال ایران در حال نابودیست

ترکیه تجارت با اسراییل را تعلیق کرد

قیمت جدید تخم‌مرغ اعلام شد

پیام خطیر به هواداران استقلال

فیلم/ همتی: این دولت ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده است

عکس/ شاهکار تازه زاکانی در پارک لاله

ورود سامانه بارشی تازه به کشور

خطیر رفت، تمرین استقلال باز شد

فیلم/ لحظه به آغوش کشیده شدن یسنا به دست مادرش

پیام تند سیدجلال حسینی به هوادار جنجالی سپاهان + عکس

فیلم/ دفاع جانانه پردیس پورعابدینی از ریحانه پارسا

عکس/ تصویر خبرگزاری میزان از پیکر نیکا شاکرمی

باشگاه استقلال پلمب شد

فیلم/ افشاگری نماینده پیشین مجلس از روش تامین حقوق بازنشستگان

نامه سوم روحانی به شورای نگهبان

واکنش خبرگزاری تسنیم به ادعای اسرائیل درباره ترور یک نیروی وابسته به سپاه

سپاهان: اتهام اقدام علیه بانوان پرسپولیسی غیرواقعیست

تصاویر و مستندات جدید از نیکا شاکرمی به روایت خبرگزاری قوه قضاییه

مجتبی براه سرپرست مدیریت کارخانه سهند شد

عکس قدیمی از سید محمد خاتمی و فیدل کاسترو

داده‌های «مرکز ارتباط با مشتریان» بانک سینا در ارتقای کیفیت تجربه مشتری و اصلاح فرآیندها اثرگذار است

شرایط دومین حراج سکه در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

خبر برکناری خطیر از کانال استقلال پاک شد

حقوق روسای اتحادیه اروپا چقدر است؟